View unanswered posts | View active topics It is currently 23 Apr 2024, 17:41



Reply to topic  [ 15 posts ] 
byta kablar i förstärkare 
Author Message

Joined: 02 Apr 2015, 20:00
Posts: 20
Post byta kablar i förstärkare
Hej, har en förstärkare som har 2st 6v6-rör och 2st 12ax7-rör.
Den har dock otroligt mycket brum och enligt folks utsago så ser "heating wiring" förjävlig ut.
Så tänkte byta kablar och löda om. Men har aldrig riktigt pillat i just gitarrförstärkare tidigare.
Fungerar dessa kablar tror ni? https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000018077
Klarar dessa amperen och så vidare?

Tack på förhand!


19 Feb 2023, 00:27
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: byta kablar i förstärkare
Är det en kommersiell produkt eller ett hembygge? En fabriksbyggd sak är oftast byggd som "good enough" även om den inte är perfekt vad avser ledningsdragning och sånt. Det är osannolikt att glödkablaget skulle orsaka starkt brum, så innan du river och gör om kanske det är idé att försöka hitta källan till störningen.

Kablarna du länkar till, från 0,75 mm² klarar strömmen väl. Personligen gillar jag inte mångtrådigt att bygga med, det är svårare att få snyggt och det blir gärna nån kardel som spretar när man ska ha in kabeln i ett lödöra, men detta är ju rent personligt - andra gillar mångtrådigt.


19 Feb 2023, 09:57
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: byta kablar i förstärkare
majsfel wrote:
Hej, har en förstärkare som har 2st 6v6-rör och 2st 12ax7-rör.
Den har dock otroligt mycket brum och enligt folks utsago så ser "heating wiring" förjävlig ut.
Så tänkte byta kablar och löda om. Men har aldrig riktigt pillat i just gitarrförstärkare tidigare.
Fungerar dessa kablar tror ni? https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste ... 2000018077
Klarar dessa amperen och så vidare?

Tack på förhand!

Dessa är onödigt tjocka och svårhnterliga att löda i socklar.

Vanlig entrådig kopplingstråd är bättre att jobba med och kan "partvinnas" enkelt. Men innan du röjer kan
det vara bra att veta var ditt brum kommer ifrån, det kan vara en dålig elektrolytkonding eller en dålig/utebliven
jordning.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 Feb 2023, 10:00
Profile WWW

Joined: 02 Apr 2015, 20:00
Posts: 20
Post Re: byta kablar i förstärkare
lampuradio wrote:
Är det en kommersiell produkt eller ett hembygge? En fabriksbyggd sak är oftast byggd som "good enough" även om den inte är perfekt vad avser ledningsdragning och sånt. Det är osannolikt att glödkablaget skulle orsaka starkt brum, så innan du river och gör om kanske det är idé att försöka hitta källan till störningen.

Kablarna du länkar till, från 0,75 mm² klarar strömmen väl. Personligen gillar jag inte mångtrådigt att bygga med, det är svårare att få snyggt och det blir gärna nån kardel som spretar när man ska ha in kabeln i ett lödöra, men detta är ju rent personligt - andra gillar mångtrådigt.


Tack. Den är fabriksbyggd men det är tydligen ett allmänt känt fel att just ledningsdragningen på denna modell är dålig och orsakar brum. (https://www.harmonycentral.com/forums/t ... be/page/2/) Det är en Epiphone Electar Century.


19 Feb 2023, 13:08
Profile

Joined: 02 Apr 2015, 20:00
Posts: 20
Post Re: byta kablar i förstärkare
Ett annat exempel på likadan stärkare med samma problem finns faktiskt här på bojen: viewtopic.php?f=24&t=99756


19 Feb 2023, 15:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: byta kablar i förstärkare
Om det är kablarnas fel så beror det ju sannolikt på att dessa är dragna på fel sätt. D.v.s inte kablarnas fel i sig utan en dålig layout helt enkelt. Så om du inte kan göra det bättre själv så kommer det nog inte hjälpa att byta kablar.


23 Feb 2023, 16:27
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: byta kablar i förstärkare
Det går säkert att skriva en avhandling om glödmatningskablage, troligen finns det redan en på tyska och 650 sidor. Lite sunt förnuft är ofta en enklare riktlinje, dock.

1. Håll glödkablaget borta från signalledare och vinkelrätt emot alla sådana "heta" ledare (så gott det går...). Obs att anoder också är "heta" signalmässigt.
2. Tvinna ledarna så långt det är möjligt.
3. Verifiera och dubbelkolla att glödkretsen har en bra signaljordning (ena branschen, mittapp, eller "fake mittapp" med en 100 Ω pot eller så).
4. Trippelkolla att inte jordloopar uppstår.
5. Avkopplingskonding på katoderna på lågnivåsteg är inte en dum idé.

Brum i övrigt kan ju mycket väl vara elektrostatiskt kopplat, dvs elektriska växelfält från nätledare, trafos etc. Testa att skärma rören, om de inte är skärmade redan. En lös rörskärm med en förbindelse med chassi träs över småsignalstegens rör, notera ev skillnad i brumnivå.


23 Feb 2023, 21:46
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: byta kablar i förstärkare
Jag kanske missar något i det som postats men är inte detta det som är mest avgörande här?
"the separate power tranny doen't seems to have a CT. One can create a"Virtual"one by adding on each side of the end of the circuit(last 12AX7)black&white wires a pair of 100R resistor"
Aka glöden har ingen jordreferens?
Jag har svårt att se att dåligt kabeldragning ska ge mycket brum i en sådan låggainstärkare. Det brukar manifestera sig i höggainstärkare med hög effekt.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 24 Feb 2023, 20:48, edited 1 time in total.



23 Feb 2023, 23:04
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: byta kablar i förstärkare
@ tubis:
Det hade jag fullständigt missat! Det låter verkligen som du hittat den ömma punkten - glödkretsarna måste vara signaljordade.


24 Feb 2023, 08:52
Profile WWW

Joined: 02 Apr 2015, 20:00
Posts: 20
Post Re: byta kablar i förstärkare
Tack för hjälpen. Jag har redan fixat CT-problemet. Brummar likt förbannat. Enligt samtliga trådar jag följt så verkar enda lösnignen vara just glödkablaget.


27 Feb 2023, 15:50
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: byta kablar i förstärkare
majsfel wrote:
Tack för hjälpen. Jag har redan fixat CT-problemet. Brummar likt förbannat. Enligt samtliga trådar jag följt så verkar enda lösnignen vara just glödkablaget.


Fråga: Brummar det även när volymen är på noll ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Mar 2023, 13:36
Profile

Joined: 02 Apr 2015, 20:00
Posts: 20
Post Re: byta kablar i förstärkare
Amp Healer II wrote:
majsfel wrote:
Tack för hjälpen. Jag har redan fixat CT-problemet. Brummar likt förbannat. Enligt samtliga trådar jag följt så verkar enda lösnignen vara just glödkablaget.


Fråga: Brummar det även när volymen är på noll ?

Jajemen, det brummar även med volymen på noll och ingenting inkopplat.


02 Mar 2023, 14:44
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: byta kablar i förstärkare
Det är ju inte helt självklart att störningen kommer från de faktiska glödströmsledarna. Det är trots allt fråga om låg spänning och inga skrämmade strömstyrkor. Om inte kablaget ligger längs med nån signalledare borde inverkan inte vara jättestor.

Signal som förstärks i ett steg är alltid en spänning mellan styrgaller och katod i det aktuella röret. Därför kan det i alla lägen där man har brumstörningar vara värt att undersöka först vilket steg som introducerar störningen, och sedan hur styrgaller och katod i just det steget tar jord. Alltså om gallrets jordreferens (gallerläcka, volympot, tonstack etc etc) är jordad i en punkt som inte är exakt samma (elektriskt) som katoden i det steget är jordad i, har man bjudit in störningar.

Självklart kan det ge resultat att lägga om glödkablaget, med tvinnade ledare som ligger långt från alla signalledare, men oväntade störningar pga olika jordpunkter är nog nästan vanligare än brumsmitta från glödströmmen. Tyvärr också ofta svårare att hitta...


02 Mar 2023, 22:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: byta kablar i förstärkare
Fråga: Brummar det även när volymen är på noll ?[/quote]
Jajemen, det brummar även med volymen på noll och ingenting inkopplat.[/quote]

Om du tar bort fasvändaröret , vad händer då?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Mar 2023, 22:29
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: byta kablar i förstärkare
Jag har haft en sån. Det är glöden som brummar. jag kommer inte ihåg exakt hur och varför, men det finns info på nätet om hur man ska göra för att bli av med det.


15 Mar 2023, 01:17
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 19 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.