View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 05:44



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Kondensatorer del 2 - elektrolyter 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Kondensatorer del 2 - elektrolyter
Jag tänkte fortsätta på spåret kondensatorer men med elektolyter denna gång.

polära
bipolära
unipolär?

antar att om inget anges så är dom polära, det finns helt enkelt en plus och en minus-sida.

Hur fungerar bipolära (och varför har man dom?)

Vissa är "4 pin model", är detta för att det ska bli enklare att löda typ (det finns två plus och två minus som går ihop till gemensam +/- inne i burken?)

Storlek på dessa, ha det en betydelse om man har en liten eller stor (specade till samma värden)
exempel 10uf/500V
14/30 diameter/längd
18/40 diameter/längd
samma märke, den lilla kostar knappt 20 kronor och den stora drygt en hundralapp, kanske ingen jättestor skillnad på storlek på dessa två, det finns säkert andra betydligt bättre exempel men själva poängen...


Tack på förhand! :D


09 Mar 2023, 10:05
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Kondensatorer del 2 - elektrolyter
bipolära elektrolyter är helt enkelt 2 seriekopplade med plussidan vänt utåt åt bägge håll.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


09 Mar 2023, 10:07
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1231
Location: Vallentuna
Post Re: Kondensatorer del 2 - elektrolyter
Som sagt, bipolära är som två vanliga back-to-back, så de kan spänningssättas åt båda hållen vid behov. Jag har sett sådana användas i högtalarfilter, där man har en viss effekt och måste ha många µF för att filtret ska funka, men det är ju då växelspänning utan polarisation och då blir det nog bättre med bipolära.

Storleken har betydelse. I nästan alla applikationer för B+ finns det en rippelström att ta hänsyn till. Den flyter genom filterkondingen och skapar lite värme. En liten konding blir hetare än en stor och därmed förkortas livslängden. I vissa fall dramatiskt, en del moderna grejer med miniellyter håller bara några år. Personligen tror jag att kvalitet lönar sig här; man köper inte det billigaste, men kanske inte HiFi High-end guldpläterat heller.


09 Mar 2023, 11:38
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7406
Location: Uddevalla
Post Re: Kondensatorer del 2 - elektrolyter
lampuradio wrote:
Storleken har betydelse. I nästan alla applikationer för B+ finns det en rippelström att ta hänsyn till. Den flyter genom filterkondingen och skapar lite värme. En liten konding blir hetare än en stor och därmed förkortas livslängden. I vissa fall dramatiskt, en del moderna grejer med miniellyter håller bara några år. Personligen tror jag att kvalitet lönar sig här; man köper inte det billigaste, men kanske inte HiFi High-end guldpläterat heller.

Här behöver man ju avväga hur mycket ström som flyter vid den kondingen. Aka första lyterna som försörjer slutrören ska tåla mycket rippelström och är därmed större burkar medans de längre ner i linan kan man ha betydlig mindre kompaktare.

_________________
Johan Hansson


09 Mar 2023, 20:46
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Kondensatorer del 2 - elektrolyter
Som vanligt, tack för goda svar! Då har jag lite mer kött på benen. :D


10 Mar 2023, 13:37
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.