View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:44



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Turrets och burkar med snäppfäste... Dålig kombo? 
Author Message

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Turrets och burkar med snäppfäste... Dålig kombo?
Om man vill ha en liggande kondensator och just denna är av modell med snäppfäste, finns det något smidigt/elegant sätt att löda ihop detta.
Turrent'en står ju upp och kondensatorn ligger ner. Med en "normal" är det ju bara, så att säga, att böja ner benet och peta in den i turrenten, på med lite tenn och vipps så har man en fin vinkel i 90 grader (om man nu vill ha 90 grader).
Med snäppfäste så är ju benet bara några millimeter och löda på en kabel på minibenet blir inte speciellt snyggt (eller bra?).

Utbudet av komponenter blir så mycket större om man kan välja snäpp-varianten, en snabb sökning av lagerförda på Mouser gav 1 med ben och 117 med snäpp.

Det finns säkert någon form av "snäppfästehona" men jag har inte listat ut vad jag ska söka på :oops:

Så tips, idéer mottages tacksamt.

Tack på förhand


14 Mar 2023, 07:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Turrets och burkar med snäppfäste... Dålig kombo?
Snap in är till för att snäppa i hålen på ett pcb innan man löder så det sitter fast innan lödning. Ska man sätta dem på ett turret board får man vara kreativ. Det man inte vill är att saker rör på sig, spänner sig och knäcker lödningarna. Är det inte bättre du monterar dem i chassit och drar kablar? Skulle jag lägga dem ner på ett turretboard skulle jag nog kört buntband och sedan dragit kablar.

_________________
Johan Hansson


14 Mar 2023, 15:40
Profile

Joined: 27 Aug 2015, 10:21
Posts: 148
Post Re: Turrets och burkar med snäppfäste... Dålig kombo?
Tack, jag misstänkte att det var en dålig ide men hoppades att det skulle finnas någon form av "snap-in"-hona.

Jag tänkte lite i samma banor som du beskriver, låta dom ligga på plattan med buntband, sedan två turrets framför och sedan dra någon form av ledning i en tjusig 90-graders vinkel.

Trist bara att utbudet blir så snävt, men det får man väl leva med :D

Hur som helst är jag alldeles för okunnig för att hitta på smarta lösningar, så det får bli en burk med riktiga ben :)


15 Mar 2023, 07:18
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Turrets och burkar med snäppfäste... Dålig kombo?
AndreasO wrote:
Tack, jag misstänkte att det var en dålig ide men hoppades att det skulle finnas någon form av "snap-in"-hona.

Jag tänkte lite i samma banor som du beskriver, låta dom ligga på plattan med buntband, sedan två turrets framför och sedan dra någon form av ledning i en tjusig 90-graders vinkel.

Trist bara att utbudet blir så snävt, men det får man väl leva med :D

Hur som helst är jag alldeles för okunnig för att hitta på smarta lösningar, så det får bli en burk med riktiga ben :)

Vore man duktig på KiCad kund man göra små kretskort med just snäppfästet och anslutning för kablar.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


15 Mar 2023, 16:07
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.