View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:03



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Showman -66 
Author Message
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Showman -66
Hallå alla rörkunniga på bojen!
Jag har pillat lite grann med rörstärkare, oftast med Fenderlogga. Jag fick (tyvärr bara till låns :D ) ett objekt av en kompis att lära mig mer av för någon vecka sedan. En (single) Showman från -66, helt orörd på insidan, som sprakade och lät, inte spelbar alls. Så! jag bestämde mig för att jobba metodiskt. Detta har jag gjort:
Bytt säkringar till rätt värde (var en tiopotens för stora)
Nya ellyter + motstånd under plåthuven.
Nya dioder + bias ellyt (japp, denna har dioder som likriktare) Mätte att en av de gamla dioderna hade gett upp.
Nya ellyter i signalvägen, de gamla förtorkade pappersrullarna hamnar i en plastpåse.
Mätte spänningar utan rör, sedan med rör. Ett av de fyra fina gamla GE 6L6GC (original?) hade någon bytt mot ett något längre och ståtligare RCA 6L6GC. Men det röret stirrade ilsket rödglödande på mig! I med 1 Ohms mätmotstånd och mäta bias. Såg då att även när jag skruvade ner biasspänningen max (typ - 90V eller mer) fick detta röret typ 60 mA och de andra inget. Fråga 1: Ska väl anses vara trasigt och inte bara omatchat? En av mina andra rörisar fick låna ut ett JJ6L6GC med hopp om att ha tur att det skulle matcha någorlunda. Vill ju gärna slippa be kompisen om 2000kr för an kvartett nya slutrör…

Men liten besvikelse, det blev stor spridning:
41 mA - 33 mA - 35 mA - 23mA (det nya)
I detta läge är stärkaren otroligt fri från alla oljud, har fint ljud men låter LÅGT! Med rattarna uppåt 8-10 KANSKE den funkar att kompa med i trubadurband. Nu till mina frågor:
- Är ovanstående orsak till volymsvagheten tror ni?
- Vågar jag malla på mer bias? 41 mA blir ca 19W. Är livrädd att det blir härdsmälta :-)
- Jag har ett oscilloskop på ingång om någon vecka. Har någon tips på var man hittar info om vilka signalnivåer man ska förvänta sig i de olika stegen?
Jag har mätt upp spänningarna i nuläget, lite höga men verkar rimliga tycker jag, håller sällskapet med?
B1+ 463V B2+ 452V B3+ 429V
Slutrör anod 470V, grid (pinne 4) 472 V
Fasvändare anod 1, 252V, anod 2, 244V, katod 110V
Ingångsrör anod 1, 263V, anod 2 279V, katod 2,1 V
Biasspänning -52 V

Scheman finns t ex här:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2325/2729/files/Showman-AB763-schematic.pdf?5926397210715640943
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2325/2729/files/Showman-AB763-layout.pdf?5926397210715640943

Ursäkta långt inlägg, tar ödmjukt emot synpunkter och idéer!
/Håkan

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


19 Mar 2023, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Showman -66
Sätt i 6 nya matchade 6l6gc.. Jag tar 1208 inklusive moms. Några 2000 skall du inte betala.
Har de suttit i så länge så är de sannolikt slut.

De flesta problem uppstår med gamla/dåliga slutrör.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 Mar 2023, 20:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
peterh wrote:
Sätt i 6 nya matchade 6l6gc.. Jag tar 1208 inklusive moms. Några 2000 skall du inte betala.
Har de suttit i så länge så är de sannolikt slut.

De flesta problem uppstår med gamla/dåliga slutrör.


Låter som ett bra pris! (men du menar 4 st tror jag :lol: ). Jo jag ska försöka få klartecken, för mig är det förstås självklart, även om det skulle finnas andra problem att lösa. Tack!

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


19 Mar 2023, 20:12
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Showman -66
BGSoul wrote:
peterh wrote:
Sätt i 6 nya matchade 6l6gc.. Jag tar 1208 inklusive moms. Några 2000 skall du inte betala.
Har de suttit i så länge så är de sannolikt slut.

De flesta problem uppstår med gamla/dåliga slutrör.


Låter som ett bra pris! (men du menar 4 st tror jag :lol: ). Jo jag ska försöka få klartecken, för mig är det förstås självklart, även om det skulle finnas andra problem att lösa. Tack!

Ja naturligtvis menar jag 4. Tack för rättningen.
Det kan naturligtvis finnas andra problem men du har ju redan bytt gamla ellyter, sannolikt är smårören ok.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


19 Mar 2023, 20:19
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Showman -66
Jo, en matchad kvartett är enda sättet att få balans i den kopplingen - det finns ju bara en justerpunkt för bias.

Med den anodspänningen blir det fort närhet till max anodförlust, så jag skulle inte ha för hög katodström där inte. Mer än 40 mA skulle jag säga är att hetsa lite. Det finns inget direkt samband mellan tomgångsström och uteffekt. Detta slutsteg måste arbeta väldigt nära klass B, så i princip kan man nog ställa ner tomgångsströmmen rätt drastiskt utan att tappa maxeffekt. Till slut börjar det ju låta illa, såklart (övergångsdistorsion). Om det är dålig känslighet skulle man kunna tänka sig att nåt av förstegen är lite off i spänningar, eller att nåt av de rören faktiskt har tröttnat (inte vanligt, men inte omöjligt).


19 Mar 2023, 22:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
lampuradio wrote:
Jo, en matchad kvartett är enda sättet att få balans i den kopplingen - det finns ju bara en justerpunkt för bias.

Med den anodspänningen blir det fort närhet till max anodförlust, så jag skulle inte ha för hög katodström där inte. Mer än 40 mA skulle jag säga är att hetsa lite. Det finns inget direkt samband mellan tomgångsström och uteffekt. Detta slutsteg måste arbeta väldigt nära klass B, så i princip kan man nog ställa ner tomgångsströmmen rätt drastiskt utan att tappa maxeffekt. Till slut börjar det ju låta illa, såklart (övergångsdistorsion). Om det är dålig känslighet skulle man kunna tänka sig att nåt av förstegen är lite off i spänningar, eller att nåt av de rören faktiskt har tröttnat (inte vanligt, men inte omöjligt).


Tack för infon! Hittade nu felet, yeah! Upptäckte att inverterns jordning mellan turret boardet och pott-raden helt enkelt satt lös! :shock: Och den hade jag inte ens rört! Troligen en dålig lödning som lossnade när jag lyfte kortet lite. Fanken att det ska vara så svårt att se, märkte det när jag använde den tråden som jord för att mäta :lol: Efter slutrörsbyte kommer den nog vara i perfekt skick igen.
En annan fråga: Denna stärk har den här Hagström S-märkesmoddningen. Men utan avsäkring på primärlindningen!! På (ena) sekundärlindningen sitter 315 mAT. Sitter också en säkring på B+ efter likriktaren på 630 mA. Jag fattar inte varför man inte avsäkrade på primären, finns det någon anledning?? I vilket fall är det ok att lämna i original?
/Håkan

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


20 Mar 2023, 12:03
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Showman -66
Hej Håkan!

Med tanke på din höga B+ så misstänker jag du kör stärkan på "fel tapp".
Mät på glöden och se vad värde du får (jag gissa ca 6,7 V)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Mar 2023, 15:56
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
Amp Healer II wrote:
Hej Håkan!

Med tanke på din höga B+ så misstänker jag du kör stärkan på "fel tapp".
Mät på glöden och se vad värde du får (jag gissa ca 6,7 V)


Hej Owe!
Jo den ligger på 6,6 V och den körs förstås på 220V-lindningen fortfarande. Andra oanslutna lindningar sitter på en plint (se bilden jag bifogar). Men hur tusan vet jag att det finns en för 230 eller 240 och vilken det är i så fall? Går ju knappast resistansmäta. Ska försöka googla fram något, trafon heter 125P34AX.


Attachments:
IMG_1779a.jpeg [248.98 KiB]
Not downloaded yet

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"
20 Mar 2023, 16:26
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Showman -66
Det går ju att mäta fram vilken tapp man kan byta till. Om du mäter mellan gemensamma tappen och den som används lär du ju hitta 230 V, flytta sedan mätpinnen till de andra tapparna och läs av spänningen. Om den är högre än 230 V på någon, så är det nog den du ska använda. Jag vet ju inte om det går att identifiera någon som "gemensam" eller "ändtapp", men principen kan tillämpas om de tekniska förutsättningarna finns.


20 Mar 2023, 16:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Showman -66
BGSoul wrote:
Amp Healer II wrote:
Hej Håkan!

Med tanke på din höga B+ så misstänker jag du kör stärkan på "fel tapp".
Mät på glöden och se vad värde du får (jag gissa ca 6,7 V)


Hej Owe!
Jo den ligger på 6,6 V och den körs förstås på 220V-lindningen fortfarande. Andra oanslutna lindningar sitter på en plint (se bilden jag bifogar). Men hur tusan vet jag att det finns en för 230 eller 240 och vilken det är i så fall? Går ju knappast resistansmäta. Ska försöka googla fram något, trafon heter 125P34AX.


Japp svart/gul är 220V
Svart/grön = 230V
Svart/röd = 240 V

Välj den tappen som kommer närmast 6,3V på glöden. Nu för tiden volten närmare 240V än 230V

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Mar 2023, 17:05
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
lampuradio wrote:
Det går ju att mäta fram vilken tapp man kan byta till. Om du mäter mellan gemensamma tappen och den som används lär du ju hitta 230 V, flytta sedan mätpinnen till de andra tapparna och läs av spänningen. Om den är högre än 230 V på någon, så är det nog den du ska använda. Jag vet ju inte om det går att identifiera någon som "gemensam" eller "ändtapp", men principen kan tillämpas om de tekniska förutsättningarna finns.


Tack Lampuraudio, det var smart! Hittade också färgkodningarna på nya ersättningstrafos med samma beteckning som verkar stämma. Nu sitter den på 220V (black/yellow), 230 V ska vara green/black, där jag mäter 240V. Ska testa! (högst på önskelistan just nu är en variac :D )

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


20 Mar 2023, 17:20
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
Hann svara innan jag såg ditt inlägg, tack Owe! Och bra tips om glöden!

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


20 Mar 2023, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
Spot on 6,3 V och B+ 450V :D

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


20 Mar 2023, 17:41
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Showman -66
BGSoul wrote:
Spot on 6,3 V och B+ 450V :D


Vilken tapp använde du ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


20 Mar 2023, 17:46
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Showman -66
Amp Healer II wrote:
BGSoul wrote:
Spot on 6,3 V och B+ 450V :D


Vilken tapp använde du ?


Grön/svart

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


20 Mar 2023, 17:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.