View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 15:38



Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
B+/Fasvändare 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Vad är argumentet för att just bygga en JCM800 krets om man är på jakt efter mycket headroom?
Det är ju en klassisk förstegsdistmaskin och dessutom en enkanalare (iaf i detta fall) .

Använder man mastern och gräver i på strängarna så kommer väl försteget komprimera och klippa signalen långt innan övriga delar av förstärkaren gör det?


15 Jun 2023, 08:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: B+/Fasvändare
Tubis wrote:
Behöver jag ta fram oscilloskopet? :twisted:


Absolut! Vore mycket instressant att se.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


15 Jun 2023, 13:33
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: B+/Fasvändare
Lynxtrap wrote:
Tubis wrote:
Behöver jag ta fram oscilloskopet? :twisted:


Absolut! Vore mycket instressant att se.

Var inte helt så enkelt att rakt av bena ut med scoopet märkte jag nu eftersom allt sitter inom en negativ feedbackloop så klippt signal matas ju både bakåt och framåt. Behöver lossa feedbacken och mäta med de signaler som var innan man lossat feedbacken. Orkar inte just nu i 30grader värme. Kanske en vacker regning dag.

_________________
Johan Hansson


15 Jun 2023, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
Tack för input alla!

Att jag bygger just en "JCM800" är att det är vad som enkelt låter sig göras på denna mycket bräckliga pcb (dvs man får till en 3-stegare typ JCM800 utan att göra någon större åverkan på kortet).

När jag skriver att jag vill ha "headroom" så är det inom JCM800-ramen.
Det ÄR mycket dist i försteget men jag vill inte maxa signalen/krama ut all gain/kompression som går att få, eller köra låga spänningar så att allt viker ner sig tidigt, utan ha en lite spänstigare "JCM800".
(Kan ju inte länka till mitt schema, men jämfört med den vanliga JCM800-kretsen så tar jag ner signalen mer mellan stegen, har ingen 1nF brightkonding på gainpoten och har mindre bas i början av kretsen bara för att nämna några skillnader för att få den mindre gainig/komprimerad)

Har alltid föredragit en 3-stegare, där man kan trampa igång en boost/od-pedal vid behov, framför en 4-stegare.

Planen är att ha "lagom" mycket gain på stärken, få till "rockrent" via gitarrvolymen, och sen kicka in en pedal innan när behov av mer gain uppstår.

Efter att en gång i tiden haft "kylskåpsrack" är det befriande med bara en kanal på stärken :-)


15 Jun 2023, 21:33
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: B+/Fasvändare
polifemo wrote:
Tack för input alla!

Att jag bygger just en "JCM800" är att det är vad som enkelt låter sig göras på denna mycket bräckliga pcb (dvs man får till en 3-stegare typ JCM800 utan att göra någon större åverkan på kortet).

När jag skriver att jag vill ha "headroom" så är det inom JCM800-ramen.
Det ÄR mycket dist i försteget men jag vill inte maxa signalen/krama ut all gain/kompression som går att få, eller köra låga spänningar så att allt viker ner sig tidigt, utan ha en lite spänstigare "JCM800".
(Kan ju inte länka till mitt schema, men jämfört med den vanliga JCM800-kretsen så tar jag ner signalen mer mellan stegen, har ingen 1nF brightkonding på gainpoten och har mindre bas i början av kretsen bara för att nämna några skillnader för att få den mindre gainig/komprimerad)

Har alltid föredragit en 3-stegare, där man kan trampa igång en boost/od-pedal vid behov, framför en 4-stegare.

Planen är att ha "lagom" mycket gain på stärken, få till "rockrent" via gitarrvolymen, och sen kicka in en pedal innan när behov av mer gain uppstår.

Efter att en gång i tiden haft "kylskåpsrack" är det befriande med bara en kanal på stärken :-)


Jag förstår :) Jag tycker att det är ett bra val av krets och gillar den själv skarpt 8) . Tänker mig den inte som en headroom maskin bara.
Men tar du ner signalen mellan stegen så blir det ju mer dynamik såklart.


15 Jun 2023, 22:14
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.