View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 21:42



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Trafokopplad preamp som fx loop send 
Author Message

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Trafokopplad preamp som fx loop send
I sökandet efter ett koncept på gitarrförstärkarpreamp som nära nog imiterar distkaraktären hos ett slutsteg (utan att bli för komplicerat), har jag börjat fundera på om
en "neve style" preamp som fx send (efter en rörpreamp) kunde va nåt.
Det börjar ju dyka upp en del pedaler som anammar konceptet med trafo-kopplad preamp,
som Supro drive och Broadcast. De spelar helt klart i en egen liga vad gäller anslagskänsla och kompression.
Så vad tycker experterna om konceptet med dubbelarbetande preamp; både fx send och "slutsteg"?


16 Jun 2023, 15:54
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Trafokopplad preamp som fx loop send
Nu tillhör jag väl inte experterna, men brukar lägga mig i ändå...

Hur distar ett slutsteg? Det beror på om det är P-P eler SE. Det beror på om det är triod (ovanligt) eller pentod som slutrör. Det beror på en närmast oräknelig mängd olika faktorer dessutom... Inte minst på hur utgångsjärnet funkar.

Men man kan ju göra ett "lågeffektslutsteg". Jag tycker mig ha sett nåt i den vägen för drivning av reverb, ett transformatorkopplat drivsteg, ibland med en halv ECC82 eller nåt. Där kan man säkert experimentera vidare, med olika rör, olika trafos, olika arbetspunkter etc. Det som gör slutstegsdist lite svåranalyserat, är ju att högtalaren inte är en resistiv last, den introducerar fasförskjutning och skapar därmed en rätt komplex lastlinje (mer som ellips) för slutrören, vilket gör att det inte är så enkelt som att beskriva det hela som "klippning" eller "strypning" av slutrören.

För att få "slutstegskänsla" i en preamp, skulle jag nog fundera över att börja med en transformatorkopplad reverbdriver (minus själva reverbet, då). Det borde finnas trafos till rimliga priser eller från nån kannibaliserad rig att testa med. Annars kan man säkert hitta nåt användbart hos Lundahls, men då är det andra prislappar (men fina grejer...). Sen lastar man trafons sekundär med nåt lämpligt (kanske justerbart) mostånd som är i samma härad som impedansen hos reverbet och tar ut signalen via nån sorts mastervolym.


16 Jun 2023, 16:50
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Trafokopplad preamp som fx loop send
Vill du gå till vägs ände för att emulera slutsteget vill du ha med högtalarens lastpåverkan https://www.jensentone.com/speaker-impe ... and-wiring och B+ saget ner i linan ända till första preampsteget.

Emulera lasten kan du göra med den LCR kombon du ser högst upp till vänster här(resistorn behöver inte vara 100W när du har en högre trafoomvandling vilket du kommer ha med små preamprör) http://www.prowessamplifiers.com/schema ... rbrake.pdf.

Sag kan du producera med något sådant här https://drive.google.com/file/d/1ditkqe ... view?pli=1
se tråd viewtopic.php?f=24&t=124531&hilit=preampsag

Du vill även ha motkoppling för att få den abrupta klippningen, och om du vill ha med presence.

_________________
Johan Hansson


16 Jun 2023, 19:18
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Trafokopplad preamp som fx loop send
Låter lite som Folkesson:

"I mina ombyggnader använder jag mig av ett litet klass A slutsteg i miniatyr för att skapa tonen av ett rörslutsteg som går för fullt. Detta rör går med full ström oavsett om du spelar eller inte och det jobbar som en gammaldags single-end forstärkare. Direkt kopplat till detta rör sitter en liten transformator. Jag har testat ca 50 st olika innan jag bestämde mig for vilken som lät bäst. Detta är en trafo som inte alls är designad for ändamålet och den körs långt utöver sina specar, men den låter bra"

https://tommy-folkesson.nu/rorljud/


Last edited by Obi on 16 Jun 2023, 21:46, edited 1 time in total.



16 Jun 2023, 21:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Trafokopplad preamp som fx loop send
Neve är ju närmast Hi-Fi nivå, men det roliga i detta sammanhang inträffar väl när den överstyrs. Är lite osäker på hur du menar när du skriver att den ska sitta som FX send?

En klassiker i genren är Garnet "Herzog" som i princip är en Fender Champ använd som pedal, dvs från trafon in i en större gitarrförstärkare. Det ljudet är väl iofs sig ungefär så långt ifrån Neve man kan komma.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jun 2023, 21:39
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Trafokopplad preamp som fx loop send
Min tanke var att det inte behöver bli så komplicerat.
Jag har själv två pedaler som i kombination blir nära
nog slutstegsliknande. En vox rörpedal på högvolt som
matar en Supro drive med trafo (men inte rör).
Supron ger mig det jag behöver av sag och anslagskänsla,
voxen tillför soft clipping.

Visst kan man bygga mer ambitiösa lösningar men
jag upplever det räcker långt med en trafo som distar efter ett 12ax7 rör som distar

Dessutom vet jag det finns diskussioner om trafos som effekt send pga
låg utgångsimpedans, så här slår man två flugor i en smäll. Nån slags aktiv loop
behövs ju ändå.


Men det finns säkert nån anledning detta inte gjorts!


17 Jun 2023, 01:17
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Trafokopplad preamp som fx loop send
Lynxtrap wrote:
Neve är ju närmast Hi-Fi nivå, men det roliga i detta sammanhang inträffar väl när den överstyrs. Är lite osäker på hur du menar när du skriver att den ska sitta som FX send?.


Ja precis, den ska kunna distas på valbar nivå. Så master efter fx send men innan loopens utgång.


17 Jun 2023, 01:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 48 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.