View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 23:00



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Lämplig multimeter? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Lämplig multimeter?
Min gamla trotjänare Caltek CM2701 har givit upp andan, märkliga mätresultat oberoende av prober.

Jag har ett Tektronix-skåp med en utmärkt DM inbyggd, mäter upp till 1200V så det finns det kapacitet för. Men det är ju bra att ha en mera bärbar variant åxå.

Fluke anses ju väldigt bra, men det känns lite onödigt avancerat för en hobbypulare. Någon som har ngt tips?

Mottages med tacksamhet! :D

Glad Sommar på er!

_________________
/Lennart


11 Jul 2023, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Lämplig multimeter?
Custom Sam wrote:
Min gamla trotjänare Caltek CM2701 har givit upp andan, märkliga mätresultat oberoende av prober.

Jag har ett Tektronix-skåp med en utmärkt DM inbyggd, mäter upp till 1200V så det finns det kapacitet för. Men det är ju bra att ha en mera bärbar variant åxå.

Fluke anses ju väldigt bra, men det känns lite onödigt avancerat för en hobbypulare. Någon som har ngt tips?

Mottages med tacksamhet! :D

Glad Sommar på er!


Jag har en gammal appa köpt på elfa. Men varken elfa eller appa verkar vara alternativ i dag.
Tala med magnus på tema han har några olika.

( det kan finnas skäl att köpa ett par billiga i stället för en som kan allt och koka ägg därtill)

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


11 Jul 2023, 20:48
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Lämplig multimeter?
Mycket beror ju på vad du vill betala... Digitala multimeters är inget jag gillar alls, men analoga är lite dyrare och har inte en del finesser som en del digitala har... Å andra sidan får man en betydligt bättre ögonblicksbild av läget än med diverse flipprande siffror i ett sifferfönster (tycker jag). En variant på ELFA:
https://www.elfa.se/sv/analog-multimete ... f/DC-86313

Annars kan man hitta fina grejer på Tradera, som gör bra tjänst fast de kanske är gamla.


14 Jul 2023, 19:40
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Lämplig multimeter?
Har inget säkert tips men några funktioner att tänka på kanske

Auto off: Min äldre fluke stänger av displayen om den är på länge men det betyder inte att den ör 100% avstängd. Det har hänt mer än en gång att jag glömt detta och nästa gång den ska användas så är batteriet i värsta fall ändå slut. Har en UNi-T som stänger av sig på riktigt...bättre.

Ett läge som indikerar kontakt med summer/ton tycker jag är ett måste, Vill ofta kolla på ett enkelt sätt att man har kontakt mellan två punkter.

Om man inte har en separat LCR mätare så är väl förmåga att mäta t ex kapacitans användbart. TRansistor test Hfe etc är väl ok men det finns ju billiga komponenttestare på ebay idag som är bättre för sånt. Andra funktioner man stöter på är tex frekvens och temperaturmätning med speciell probe

Bakgrundsbelyst display. Ibland ör man det är dålig belysning och då är det guld vört.

Om man har behov att mäta effektivvärde för ac spänning som inte är sinusformad såska mätaren vara av typen TRMS true rms.

Auto range: Många moderna mätare så behöver man inte välja mätområde mV eller V etc utan det sköter multimetern själv. Ganska bekvämt.
sen verkar mätare med t ex "6000 count" vara dyrare än såna med "4000 count" (det största värde som displayen kan visa innan den
måste byta område och kasta bort en siffra)

Jag tror att många billiga kinesiska mätare är lika exakta som t ex flukes mätare idag men dock stort frågetecken för om de är ordentligt avsäkrade och mätkablar och prober verkligen är säkra att använda vid 600 eller 1000 volt som det påstås. Sysslar man med rörförstärkare så händer det ju att man stöter på väldigt höga spänningar ibland.


16 Jul 2023, 13:55
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Lämplig multimeter?
Tack alla för synpunkterna! Kanske enklast att ta ett prat med Mr Tema vid tillfälle.

Bra lista med tips Obi!

Jag har inte blivit van vid lyxen att ha analoga instrument mer än i båten, (då är det bara V och A) och kan väl tycka att det duger med en digital för mig.

Detta med resistansmätområde ser jag variera ganska mycket mellan olika mätare, kan tycka att det är bra om man kan mäta även låga resistanser. Exempelvis en startkrets till en dieselmotor får inte ha mer än några hundradels Ohm. Om minsta området är 10kOhm kan jag tänka mig att de lägsta värdens inte kommer att synas helt enkelt?

_________________
/Lennart


16 Jul 2023, 17:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Lämplig multimeter?
Köpte 2 st sådana här för några år sedan kostade typ 250kr på elfa. tror inte de finns längre dock. Men de har fungerat alldeles utmärkt för att mäta i elektroniska kretsar. Har även tempmätare https://toolboom.com/en/digital-multime ... tech-my64/. Enda nackdelen är att det inte är autorange på den. Det jag menar är att man måste inte lägga flera tusen om det inte handlar om någon precisionsmätning. Bättre lägga sina cash på bra testkablar/klämmor i olika varianter.

_________________
Johan Hansson


16 Jul 2023, 18:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Lämplig multimeter?
Här hittade jag en 1000VDC för nästan inga pengar alls. Givetvis en chansning men för de pengarna spelar det ju inte så stor roll. https://www.wish.com/search/multimeter/ ... osition=32

_________________
Johan Hansson


16 Jul 2023, 18:54
Profile

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Lämplig multimeter?
Tubis !

har du kollat noggranheten på kina instrumentet?

mäter den skapligt rätt? så är det väl bara att slå till!

såg att den mätte upp till 200uf för kondingar vilket jag saknar på mina multimetrar!


man kan aldrig ha för mycket mätinstrument :D :D

//Jan


21 Jul 2023, 16:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Lämplig multimeter?
Björbojanne wrote:
Tubis !

har du kollat noggranheten på kina instrumentet?


Grejen är ju att man inte alltid behöver någon större noggrannhet. Behöver man det ska man givetvis köpa en dyr apparat. Men annars är det ju bara onödigt. Har ingen aning om min är noggrann eller ej, den uppvisar det den behöver i det jag använder den till. Jag har även hackat den genom att sätta dit ett adapteruttag så jag slipper använda batteri. Man blir bara sur varje gång man måste köpa ett 9V batteri angående hur mycket de kostar.

_________________
Johan Hansson


21 Jul 2023, 19:20
Profile

Joined: 07 Feb 2008, 19:31
Posts: 199
Location:
Post Re: Lämplig multimeter?
tack för svaret Tubis

jag har använt både (dyr)Fluke och Biltema + lite annat

för mig så spelar inte märket nån roll det enda jag kan störa mig på är när instrumentet

hoppar i värdena och stänger av sig för fort! vill nog säga att Biltemas dyraste som jag haft 15 år (500 spänn)

har funkat i ur och skur enda nackdelen är väl att jag tycker att det stänger av sig lite väl fort (Ström spar)

såg att du kör på strömadapter (smart) innan hacket upplevde du att att det sög mycket ström?

och hoppar det i värdena? eller nåt annat som stör!

//Jan


22 Jul 2023, 00:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Lämplig multimeter?
Det kan ju vara kul att se vad resultatet blev av era goda råd, (tack igen!);

Det blev en sådan här https://axiomet.eu/gb/en/product/axiomet/digital-multimeters/ax-582b/112609/ efter prat med Magnus på Tema.

Den var inte lika billig som i länken, men då kunde jag ta den med mig och diskutera dess funktioner och andra modeller. Drygt 700:- ink moms.

Mäter det mesta man kan komma på, känns väldigt gedigen, lite tung, det är en ganska stor mackapär, Dimensions (W x H x D):
97x189x35mm . 28 mm höga siffror, väldigt lättläst.

Mäter bl.a kapacitans upp till 2000uF, och DC till 1000V.

Jag blir dock inte riktigt klok på kapacitansmätningen, det pratas om olika mätområden men det finns bara ett att välja, 2000uF.

_________________
/Lennart


30 Sep 2023, 20:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.