View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 00:10



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Japanen Mr Jimmy Sakurai som figurerar i tråden
viewtopic.php?f=4&t=130446

gör ett besök hos sin japanske förstärkartekniker Toshio Suzuki.

https://www.youtube.com/watch?v=PoeW_K12pYY

Vet inte varför jag tycker det är underhållande men det är nog lite av freak show över det hela. Han tycks löda medan stärkaren är igång och testas fast
det senare kan jag inte vara säker på. Rörglöden är där iaf.

Och sist men inte minst så löds det in lite läckande bumble-bee kondensatorer för att få fram den rätta dynamiken i mellanregistret från instrumentet. Den hade jag faktisk inte hört förut :mrgreen:

Inget fel på ljudet dock.


12 Oct 2023, 14:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Det är Österns Mystik! Förstärkargubben ser ut som någon som är med i typ Karate Kid och berättar visdomar, i detta fallet att en läckande Bumle bee-konding kan göra det mer möjligt att uttrycka mer i 2-3 Khz området på gitarren.

Jag har svårt för detta med exakta kopior, i bandet jag spelar med två andra killar är framför allt en av dem otroligt noga med att "men så spelar inte Alex Lifeson" m.m. medan jag gillar att improvisera. det blir ltie småkrockar ibland. :)

_________________
/Lennart


12 Oct 2023, 23:22
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Custom Sam wrote:
Det är Österns Mystik! Förstärkargubben ser ut som någon som är med i typ Karate Kid och berättar visdomar, i detta fallet att en läckande Bumle bee-konding kan göra det mer möjligt att uttrycka mer i 2-3 Khz området på gitarren.)


Där har du det! :)


13 Oct 2023, 08:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Löder ofta med stärkaren igång. Skulle inte rekommendera det för den som är ny i gemet dock. Man behöver ha järnkoll på var det finns spänning. Skulle inte gjort det på den där Laney jag hade inne en gång med över 600V dock. Den var jag redigt rädd för.

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2023, 19:37
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Tubis wrote:
Löder ofta med stärkaren igång. Skulle inte rekommendera det för den som är ny i gemet dock. Man behöver ha järnkoll på var det finns spänning. Skulle inte gjort det på den där Laney jag hade inne en gång med över 600V dock. Den var jag redigt rädd för.


Jodå, jag är väl skyldig till det också men i takt med att man blivit äldre och mer disträ så har jag försökt att helt undvika det.
Det har väl sin plats t ex när man snabbt ska A/B jämföra en ljudskillnad mellan 2 komponentvärden etc. .


13 Oct 2023, 21:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Obi wrote:
Det har väl sin plats t ex när man snabbt ska A/B jämföra en ljudskillnad mellan 2 komponentvärden etc. .

Ja precis. Annars finns det ingen poäng. Och det sker ju där det är låg spänning. Skulle inte göra det live där det är hög spänning. Man vill ju inte utsätta den stackars lödkoven för risk att skadas liksom... :D

_________________
Johan Hansson


13 Oct 2023, 23:00
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Japanske Jimmy Page gör ett besök hos sin amp-tech
Tubis wrote:
Löder ofta med stärkaren igång. Skulle inte rekommendera det för den som är ny i gemet dock. Man behöver ha järnkoll på var det finns spänning. Skulle inte gjort det på den där Laney jag hade inne en gång med över 600V dock. Den var jag redigt rädd för.

Jag förstår dig .
Hade en stärkare med 700V b+ då var man inte så kaxig när man mätte :)
Jag har dock bara fått stöt 2 gånger i mitt liv men var när jag var novis .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


14 Oct 2023, 17:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.