View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 21:50



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ska jag operera in en Presence-kontroll tro? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Som de som hänger här troligen inte har undgått att se har jag kraftigt byggt om en Fender Dual Showman till något annat, med bas i en Fender Bassman 5F6-A samt lite påbyggnader mer Marshallaccent.

Det låter kanon, känns som att jag efter 40 år äntligen har moddat klart i denna förstärkaren. Men, jag funderar på om jag skulle sätta in en Presence-kontroll, för lite mer krispighet i vissa lägen. Pottplaceringen som jag i så fall tänkte använda är en pott som sitter i hålet för andra ingången till Normalkanalen, som är helt rent ljud.

Den nuvarande potten används mellan två gainsteg i distkanalen. den är dock alltid på 10, så den behövs inte. Den placeringen är dock i andra änden av stärkaren, något som talar emot?

Vad säger ni? Är en presencekontroll ett måste på en förstärkare av denna typ? :)

Tyck till!

Merlin Blencowe har en variant på koppling som gör att potten inte belastas med DC, vilket i sin tur innebär att det borde gå att köra en opto på en dylik för in/urkoppling dessutom.

Tackar på förhand!

Tackar för tips!

_________________
/Lennart


12 Oct 2023, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Hej Lennart !

Nä så skulle jag inte gjort :)
Du bör inte placera presence potten där du tänker dig.
Detta pga att feedback tåtarna lätt kan ge störningar/ oljud på engelska forum pratas den som nosey .
Så potten lämpar sig bätter att ha på baksidan av stärkan eller så långt från andra kontroller som det går .
Personligen hade jag satt in en cutkontroll på baksidan och sen satt en fast konding över motståndet som presence annas är variabel.
Då kan du ha in/urkoppling på dom frecenserns du gillar.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Oct 2023, 14:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Tack för input Owe!

Ursäkta sent svar, har varit bortrest.

Ja, det var sådan info som du nämnde med att det kan bli störningar som är intressant att få.

Om jag ska ha en fast frekvens så behöver jag veta vilken frekvens det ska vara, just nu har jag inte den bilden klar, mer att jag vill kunna lägga till lite klarhet på en del lägen. Går förstås att testa sig fram.

Baksidan innehåller redan fem pottar, samt en stor 9-pinskontakt för all optostyrning. Lite trångt kanske.

Som jag nämnde har Valve Wizard en variant som inte har DC på potten, vilket borde innebära en helt annan störningsrisk?

Här är en bild på varianten, kopierat ur Blencoves "Designing tube preamps for guitar and bass".

Attachment:
presence.png
presence.png [ 177.38 KiB | Viewed 2852 times ]


Naturligtvis måste jag i så fall dra jorden tillbaka till samma jordpunkt som PIn har för att minimera jordbrum.

Det kanske skulle kunna vara en variant? Och då tänker jag att det är ju enbart är signal som går igenom, och därmed skulle en av mina älskade optokopplare kunna läggas till där... :o

Det står inga komponentvärden här, om jag förstår det rätt så är kondingen i Bassmankretsen 0,1 uF och en pot på 5kOhm. Det är lite allmänt hållet just på komponentvärdena i boken.

Tack för synpunkter på förhand!

_________________
/Lennart


18 Oct 2023, 18:24
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Custom Sam wrote:
Men, jag funderar på om jag skulle sätta in en Presence-kontroll, för lite mer krispighet i vissa lägen.


Med reservation för att jag feltolkar dig, men en presence-kontroll tillför inte krispighet utan kan endast ta bort den.
Du bör i så fall tillföra krispighet i ett tidigare skede i signalkedjan för att vid behov kunna skruva ner den med presence-kontrollen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Oct 2023, 22:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Lynxtrap wrote:

Med reservation för att jag feltolkar dig, men en presence-kontroll tillför inte krispighet utan kan endast ta bort den.
Du bör i så fall tillföra krispighet i ett tidigare skede i signalkedjan för att vid behov kunna skruva ner den med presence-kontrollen.

Presencekontrollen minskar den negativa motkopplingen av de högre frekvenserna vilket ökar nivån på dessa och inget annat.

_________________
Johan Hansson


20 Oct 2023, 22:15
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Jag undrar lite vad som är skälet till att man vill åstadkomma en diskantökning genom att minska motkoppling av diskanten, snarare än att ha en "normal" tonkontroll för att reglera frekvensgången? Beroende på hur hård motkopplingen är, är det alltid viss risk att man introducerar instabilitet pga fasvridning om man krånglar till kretsarna i motkopplingsslingan.


21 Oct 2023, 19:00
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Presence gör slutsteget skitigare på högre frekvenser aka mer distortion.

_________________
Johan Hansson


21 Oct 2023, 21:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Lennart.
Nu är jag väl kanske inte direkt ngn större fantast av presence (och det som följer i dess fotspår) men om du verkligen vill ha en presence kontroll värd namnet så kika på hur det är kopplat i en Echolette S-40.
Där har du fanimig presence som uträttar något iaf,

Mjo. Våra vänner i München hade koll redan tidigt -60tal...

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Oct 2023, 02:56
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
lampuradio wrote:
Jag undrar lite vad som är skälet till att man vill åstadkomma en diskantökning genom att minska motkoppling av diskanten, snarare än att ha en "normal" tonkontroll för att reglera frekvensgången? Beroende på hur hård motkopplingen är, är det alltid viss risk att man introducerar instabilitet pga fasvridning om man krånglar till kretsarna i motkopplingsslingan.


En vanlig tonkontroll (som tar bort diskant) är bra bär man vill göra tonen snällare. En presence-kontroll (som boostar diskant och minskar återkoppling) är bra när man vill göra tonen elakare. Båda har sina användningsområden.

Jag gillar att ha både Treble och Presence att ratta för att hitta rätt i detta kritiska frekvensområde.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


24 Oct 2023, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Custom Sam wrote:
Tack för input Owe!

Ursäkta sent svar, har varit bortrest.

Ja, det var sådan info som du nämnde med att det kan bli störningar som är intressant att få.

Om jag ska ha en fast frekvens så behöver jag veta vilken frekvens det ska vara, just nu har jag inte den bilden klar, mer att jag vill kunna lägga till lite klarhet på en del lägen. Går förstås att testa sig fram.

Baksidan innehåller redan fem pottar, samt en stor 9-pinskontakt för all optostyrning. Lite trångt kanske.

Som jag nämnde har Valve Wizard en variant som inte har DC på potten, vilket borde innebära en helt annan störningsrisk?

Här är en bild på varianten, kopierat ur Blencoves "Designing tube preamps for guitar and bass

Quote:
Naturligtvis måste jag i så fall dra jorden tillbaka till samma jordpunkt som PIn har för att minimera jordbrum.


Det kanske skulle kunna vara en variant? Och då tänker jag att det är ju enbart är signal som går igenom, och därmed skulle en av mina älskade optokopplare kunna läggas till där... :o

Det står inga komponentvärden här, om jag förstår det rätt så är kondingen i Bassmankretsen 0,1 uF och en pot på 5kOhm. Det är lite allmänt hållet just på komponentvärdena i boken.

Tack för synpunkter på förhand!


Det är lugnt :)

Nej det kommer inte bli så bra.
Även om bra jordning är väldigt viktigt, så kommer det inte lösa störingar du kommer få om du sätter potten nära input.

Men vad du "kan" göra är att isolera output från jord och sen ta jord och feedback kabel och tvinna dessa till din pott och sen jorda output i fasvänders jord.
Du kommer nog även behöva göra en skärm mellan input och pott.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


27 Oct 2023, 13:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Tack ALLA för synpunkterna, jag har inte tagit mig tid att sitta vid datorn på samma sätt som jag brukar. Har spelat mer gitarr faktiskt...ber om ursäkt för mitt dåliga beteende att slänga ut frågor och sedan försvinna.

Med det sagt, det låter som att det är sådär med den lösningen som jag funderade på. Jag har dock ett antal pottar på baksidan som skulle kunna byta plats så att de funktionellt hamnar på framsidan, och därmed bli lediga för en presence. Men det är väl fortfarande så att presence-sakerna helst ska hålla sig kring fasvändaren vad jag förstår?

Owes förslag får jag fundera på vad det innebär, om det är överdrivet omfattande för den som jag tänkte mig intressanta testen om det är bra/dåligt med presencekontroll.

d95err wrote:

En vanlig tonkontroll (som tar bort diskant) är bra bär man vill göra tonen snällare. En presence-kontroll (som boostar diskant och minskar återkoppling) är bra när man vill göra tonen elakare. Båda har sina användningsområden.

Jag gillar att ha både Treble och Presence att ratta för att hitta rätt i detta kritiska frekvensområde.


Tack Erik, detta är ju en intressant vinkling på det hela, bra förklaring. Rent tekniskt är det förstås som Johan sagt, det blir mindre städat i de övre frekvenserna, mer diskant släpps igenom. En boost av frekvenserna jämfört med passiva tonkontroller. Men det är alltid trevligt med en bildlig förklaring av vad som händer, även om det förstås är en viss subjektivitet i det.

Kollade på den där Klemtmaskinen som Jesper föreslog, ser ju klart intressant ut. Motkopplingen tas från högtalarkretsen, samt ett ganska stort antal komponenter runt, misstänker att tanken är att styra frekvensgången på ett mer avancerat sätt än de flesta andra varianter.
Här är en trivsam sida om förstärkaren, inkl. Jespers bilder! https://www.backfromthesixties.co.uk/klemt-echolette-showstar-s40

Hum, detta får funderas på. Tack igen som sagt!

_________________
/Lennart


14 Nov 2023, 22:43
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Jag har en insatt i min och får säga att det mest blir massa brus... :?


15 Nov 2023, 00:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
Jag har också varit borta en tid och ber om ursäkt för mitt hjärnsläpp tidigare i tråden :roll: Av nån anledning tänkte jag tydligen Presence vs. ingen NFB.

Jo anledningen till att presence-kontrollen i gitarrförstärkare håller till vid fasvändaren är just att den negativa feedbacken är kopplad till fasvändaren. I princip blir det då så att den negativa återkopplingens högsta frekvenser dumpas till jord (i stället för till fasvändaren) när presence-ratten skruvas upp.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Nov 2023, 16:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Ska jag operera in en Presence-kontroll tro?
zoork_1 wrote:
Jag har en insatt i min och får säga att det mest blir massa brus... :?


Ja, det låter ju inget vidare! Hm, :shock:

Testade en stärkare med Presence, en Hotrod Deluxe. Helt klart blev det en annan diskantbild, och som d95er säger så är kombinationen intressant. Därifrån till att bygga in den är en annan sak.

Sedan, när jag tänker vidare på det så är det ett fel i alla fall jag ibland kan halka in på. Att man vill ha att alla ljud ska låta riktigt bra, och det är ju ofta samma sak för en person. Dvs om det hårddras så har jag till slut fyra olika distljud som låter likadant... Ganska meningslöst!

Eller som att man fixar till sina gitarrer med samma mikar mm, så att det inte är någon variation mellan dem. Då kan man ju sälja de flesta av dem...

Så jag låter förstärkaren vara på denna punkten, min "Marshallkanal" har mer diskant om jag vill ha det, och Fender Bassmankanalen får vara som den är, lite rundare, bluesigare. Ja, detta kunde jag kommit fram till tidigare... :oops:

Tack för synpunkterna alla!

_________________
/Lennart


29 Nov 2023, 16:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.