View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 16:02



Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
VOX fråga 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Här är en bild på en AC10 srt som jag vet är brumfri. Jag har ringat in två komponenter som ej finns på schemat vid V2 pin 8 samt V3 pin 7. Tankar kring dessa komponenter? Är det någon slags konding vid V2? Och ni som kan läsa motstånd, vad blir det vär värde vid pin 7 på V3?
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Nov 2023, 08:55
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: VOX fråga
Ojojoj, när du är klar med det minimala brummet kommer den att vara tyst och låta hälften så bra som den gjorde innan!-)

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


16 Nov 2023, 11:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Buster wrote:
Ojojoj, när du är klar med det minimala brummet kommer den att vara tyst och låta hälften så bra som den gjorde innan!-)

Om man gillar brum så... 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Nov 2023, 13:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Buster wrote:
Ojojoj, när du är klar med det minimala brummet kommer den att vara tyst och låta hälften så bra som den gjorde innan!-)

Jo jag vet att du älskar denna. :) Kanske ska man bara acceptera dess natur då den låter så dj-a bra... Men, Dougs låter också fantastiskt och han har inget 60 cycle hum säger han.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


Last edited by Polytone on 16 Nov 2023, 18:26, edited 1 time in total.



16 Nov 2023, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: VOX fråga
Polytone wrote:
Buster wrote:
Ojojoj, när du är klar med det minimala brummet kommer den att vara tyst och låta hälften så bra som den gjorde innan!-)

Jo jag vet att du älskar denna. :) Kanske ska man bara acceptera dess natur då den låter då dj-a bra... Men, Dougs låter också fantastiskt och han har inget 60 cycle hum säger han.




Det den gör RIKTIGT bra är ju att koka ordentligt och då spelar inte den lilla mängd brum som är (i min värld) någon roll! Blir bra även inspelat på riktig volym!

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


16 Nov 2023, 16:05
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
Det inringade motståndet är ju delvis skymt, men jag tycker man kan se en lila ring, en gul ring och en guldring, så då är det X - 7 - fyra nollor och 5% tolerans. Med de standardvärden som finns gissar jag 270 kΩ eller 470 kΩ. Den andra komponenten kan jag inte se vad det är.


16 Nov 2023, 17:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Nu har jag beslutat att nöja mig då brummet är på en acceptabel nivå. Tydligt bättre än från början men absolut inte Fender tyst. Men det är ju en Class A, Vox med katodföljare så...
Många bäckar små har trots allt fått ned brumnivån och efter provspelning kan jag lugna dig Buster, den låter minst lika bra som tidigare. :) Bonus är att jag nu fått betydligt bättre koll på förstärkaren och hur den är konstruerad. Blir bra om den strejkar någon gång.

Ett stort tack till er som guidat mig genom denna snårskog! Hoppas jag kan bjuda igen någon gång.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Nov 2023, 21:23
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: VOX fråga
Väl nördat i denna tråd, får jag säga.
Gillar den här typen av optimera-mera-inställning.... :mrgreen:


17 Nov 2023, 08:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: VOX fråga
Polytone wrote:
Nu har jag beslutat att nöja mig då brummet är på en acceptabel nivå. Tydligt bättre än från början men absolut inte Fender tyst. Men det är ju en Class A, Vox med katodföljare så...
Många bäckar små har trots allt fått ned brumnivån och efter provspelning kan jag lugna dig Buster, den låter minst lika bra som tidigare. :) Bonus är att jag nu fått betydligt bättre koll på förstärkaren och hur den är konstruerad. Blir bra om den strejkar någon gång.

Ett stort tack till er som guidat mig genom denna snårskog! Hoppas jag kan bjuda igen någon gång.


Du får bjuda på första Öl rundan nästa gång jag gör en workshop ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Nov 2023, 17:12
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: VOX fråga
Kul att det blivit bättre
Skulle vara kul att testa en sån nån gång...

_________________
tligen


17 Nov 2023, 18:59
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: VOX fråga
En annan sak man kan göra för att minska 50Hz brum är ju att fintona högpassfilter. Tex sänka värdet på c12. Den är ju bootstrappad så den kan man sänka rejält. Vet inte hur man beräknar impedansökningen när det är bootstrappat men den 10n som är där nu är overkill. Simulerade det och en 330p gav en -4dB vid 50Hz.

_________________
Johan Hansson


17 Nov 2023, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Tubis wrote:
En annan sak man kan göra för att minska 50Hz brum är ju att fintona högpassfilter. Tex sänka värdet på c12. Den är ju bootstrappad så den kan man sänka rejält. Vet inte hur man beräknar impedansökningen när det är bootstrappat men den 10n som är där nu är overkill. Simulerade det och en 330p gav en -4dB vid 50Hz.

Intressant. Med en 330 p konding skulle det alltså inte släppa igenom samma mängd lågbas? Förstår jag det rätt? Vad betyder bootstrappad?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


18 Nov 2023, 13:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: VOX fråga
Polytone wrote:
Intressant. Med en 330 p konding skulle det alltså inte släppa igenom samma mängd lågbas? Förstår jag det rätt? Vad betyder bootstrappad?
"A bootstrap circuit is one where part of the output of an amplifier stage is applied to the input, so as to alter the input impedance of the amplifier" https://en.wikipedia.org/wiki/Bootstrap ... lectronics)

Aka man har förändrat den där 1M till ett betydlig högre värde än 1M. Vet inte hur man räknar ut det men i simulering blir ju ungefär 10M i stället. Samma gäller ju i en LTP fasvändare där det ofta sitter en betydlig större konding än nödvändigt.

50Hz är ju lite lägre än gitarrens frekvenser så där nere kan man nagga lite.
https://www.learningaboutelectronics.co ... hp#answer1

Dock ska man inte sänka katodavkopplingskondingar för att dämpa 50Hz för då är risken att det plockas upp i stället.

_________________
Johan Hansson


18 Nov 2023, 14:36
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
Nu blev det intressant. En gitarr går väl knappt nedom 200 Hz eller vad är er uppfattning? Att lägga lite krut på högpassfunktion är kanske inte alls fel. men jag skulle ju hellre jobba med C7, som har en "ren" krets, än med C12 som har en komplex krets ("bootstrappad"); det borde bli enklare att räkna där.


18 Nov 2023, 17:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
Nu blev det intressant. En gitarr går väl knappt nedom 200 Hz eller vad är er uppfattning? Att lägga lite krut på högpassfunktion är kanske inte alls fel. men jag skulle ju hellre jobba med C7, som har en "ren" krets, än med C12 som har en komplex krets ("bootstrappad"); det borde bli enklare att räkna där.

Fått känslan av att brummet plockas upp efter C7 efter vad jag läst i tråden, därav C12.

_________________
Johan Hansson


18 Nov 2023, 18:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: VOX fråga
Hittade formeln för bootstrappen med ett exempel där 0.95 är utgångsamplituden i förhållande till ingången 1. Zin = 470k / (1 - 0.95) = 9400k, or 9.4Meg
https://www.valvewizard.co.uk/accf.html

_________________
Johan Hansson


18 Nov 2023, 18:15
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.