View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 11:20



Reply to topic  [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
VOX fråga 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
Låg spänning i den punkt du anger kan också bero på läckage i C10 till jord via "reverb length". Vad är spänningen på V3 pin 8?

Och om det läcker via C10 så borde det vara läge att byta den då en kondensator ska blockera DC?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Nov 2023, 11:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
Polytone wrote:
lampuradio wrote:
Låg spänning i den punkt du anger kan också bero på läckage i C10 till jord via "reverb length". Vad är spänningen på V3 pin 8?

Och om det läcker via C10 så borde det vara läge att byta den då en kondensator ska blockera DC?


Precis!

Dum fråga, kanske, men är det rätt rörtyp och ett friskt V3?

Spänningen vid matningspunkten R14 - R15 är också intressant. Den kan dras ned för långt om V3a drar för mycket. Är spänningarna på den rörhalvan OK?


02 Nov 2023, 16:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
Precis!

Dum fråga, kanske, men är det rätt rörtyp och ett friskt V3?

Spänningen vid matningspunkten R14 - R15 är också intressant. Den kan dras ned för långt om V3a drar för mycket. Är spänningarna på den rörhalvan OK?

Rätt rörtyp och friskt (har testat flera olika). Spänningen på den rörhalvan är helt ok. Runt 63 V.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


02 Nov 2023, 19:13
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: VOX fråga
Jag skulle nog lägga lite energi på revebtanken och kolla om den inte stör, att ha en revebtank så nära resten av kretsen är känt av prolematist .
Om det nu inte stör med "Orginal"?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


02 Nov 2023, 21:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Amp Healer II wrote:
Jag skulle nog lägga lite energi på revebtanken och kolla om den inte stör, att ha en revebtank så nära resten av kretsen är känt av prolematist .
Om det nu inte stör med "Orginal"?

Jag monterade faktiskt bort reverbtanken på prov för någon vecka sedan men det gjorde ingen skillnad. Men till saken hör att reverbtanken inte fungerar. Det är några slags phono cartridge (liknande som på en skivspelare) som inte går att frambringa. Det sitter ett på varje sida vid tanken.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2023, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Hur hade ni gjort vid urkoppling av reverbtanken? Förutom att rent fysiskt ta bort tanken med tillhörande kablar?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2023, 17:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
För att "eliminera" reverbet på ett bra sätt, kan det vara bra att titta på signalvägarna.

Såvitt jag kan se, så går direktsignalen från volymkontrollen in till V2a, från katoden i V2a till katoden i V2b och ut från anoden i V2b till PI (V4a, pinne 2). Den signalbanan finns oavsett reverbet är med eller ej.

Reverbsignalen går från anoden i V2a till gallret i V3a, som är reverbdriver, och kommer sedan till gallret i V3b, därifrån ut från anoden V3b till gallret i V2b, som alltså mixar direktsignal och reverbsignal, och resultatet går ut på anoden V2b.

Det enda man "måste" göra, enligt min mening, är att se till att gallret V3b är jordat, så att det inte kan komma "spöksignaler" från det icke-fungerande reverbet. En resistor på typ 47 kΩ eller en ren kortslutning till samma jordpunkt som katoden V3b. Förbindelsen från "reverbmiken" bör nog också brytas.


03 Nov 2023, 18:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
För att "eliminera" reverbet på ett bra sätt, kan det vara bra att titta på signalvägarna.

Såvitt jag kan se, så går direktsignalen från volymkontrollen in till V2a, från katoden i V2a till katoden i V2b och ut från anoden i V2b till PI (V4a, pinne 2). Den signalbanan finns oavsett reverbet är med eller ej.

Reverbsignalen går från anoden i V2a till gallret i V3a, som är reverbdriver, och kommer sedan till gallret i V3b, därifrån ut från anoden V3b till gallret i V2b, som alltså mixar direktsignal och reverbsignal, och resultatet går ut på anoden V2b.

Det enda man "måste" göra, enligt min mening, är att se till att gallret V3b är jordat, så att det inte kan komma "spöksignaler" från det icke-fungerande reverbet. En resistor på typ 47 kΩ eller en ren kortslutning till samma jordpunkt som katoden V3b. Förbindelsen från "reverbmiken" bör nog också brytas.

Ok, så från pin 7 vid V3 till jordpunkten för R 18 - via ett motstånd på 47 Kohm? Jag tror jag körde med ett 100 ohm motstånd mellan pin 1 och 7 på V3 när jag testade förra veckan. Tog då även bort tanken och kablar, men satte tillbaks dessa då det inte blev någon skillnad.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2023, 20:25
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
100 Ω mellan V3 pin 1 och 7? Undrar om det är en bra idé... Pin 1 är en anod och pin 7 ett styrgaller (två olika rörhalvor). Vad jag förstår är det den signalbanan som reverbet har. Den bör brytas helt. Pin 1 kan lämnas "as is", men pin 7 måste signaljordas (och hållas på nollpotential, dvs DC-jordas) så att inte oönskad signal kommer vidare från anoden V3b till V2b pin 7.


03 Nov 2023, 22:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
100 Ω mellan V3 pin 1 och 7? Undrar om det är en bra idé... Pin 1 är en anod och pin 7 ett styrgaller (två olika rörhalvor). Vad jag förstår är det den signalbanan som reverbet har. Den bör brytas helt. Pin 1 kan lämnas "as is", men pin 7 måste signaljordas (och hållas på nollpotential, dvs DC-jordas) så att inte oönskad signal kommer vidare från anoden V3b till V2b pin 7.

Perfekt, då ska jag testa detta om ett par dagar. Kablarna från reverbtanken kan sitta kvar där de sitter?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2023, 23:28
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
För att "eliminera" reverbet på ett bra sätt, kan det vara bra att titta på signalvägarna.

Såvitt jag kan se, så går direktsignalen från volymkontrollen in till V2a, från katoden i V2a till katoden i V2b och ut från anoden i V2b till PI (V4a, pinne 2). Den signalbanan finns oavsett reverbet är med eller ej.

Reverbsignalen går från anoden i V2a till gallret i V3a, som är reverbdriver, och kommer sedan till gallret i V3b, därifrån ut från anoden V3b till gallret i V2b, som alltså mixar direktsignal och reverbsignal, och resultatet går ut på anoden V2b.

Det enda man "måste" göra, enligt min mening, är att se till att gallret V3b är jordat, så att det inte kan komma "spöksignaler" från det icke-fungerande reverbet. En resistor på typ 47 kΩ eller en ren kortslutning till samma jordpunkt som katoden V3b. Förbindelsen från "reverbmiken" bör nog också brytas.

Hur menar du här att jag ska göra?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Nov 2023, 23:30
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: VOX fråga
E ju rena deckaren detta, väldigt intressant..... 8)


04 Nov 2023, 00:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
Hehe... felsökning på distans är lite knepigt, lätt att det blir fel fast man vill väl.

Vad jag menade med förbindelse till reverbmiken, var bara att det måste ju ha suttit nån förbindelse med "utänden" av reverbfjädern, där det väl sitter nån form av mikrofon eller liknande. Den "sladden" eller vad det nu är, bör avlägsnas, så att inte styrgallret på V3b har en "antenn" som ligger och fångar upp signal. Eller att man drar pinne 2 på V3b direkt till jord.


04 Nov 2023, 10:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
Hehe... felsökning på distans är lite knepigt, lätt att det blir fel fast man vill väl.

Vad jag menade med förbindelse till reverbmiken, var bara att det måste ju ha suttit nån förbindelse med "utänden" av reverbfjädern, där det väl sitter nån form av mikrofon eller liknande. Den "sladden" eller vad det nu är, bör avlägsnas, så att inte styrgallret på V3b har en "antenn" som ligger och fångar upp signal. Eller att man drar pinne 2 på V3b direkt till jord.

Jag måste säga att du har varit grymt bra på att förklara hittills. Tack och bock för det! Ska kolla på förbindelsen mellan fjäder och utändan när jag kommer hem.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Nov 2023, 11:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Liten uppdatering. Bytte C10 mot en annan konding men spänningen på pin 6 var fortfarande låg, ca 70 VDC. Bytte tillbaks och då hade spänningen gått upp till 136 VDC så det var skumt! Men bra. Dock ingen skillnad i brum. Testade även att kortsluta gallret (pin 7) via ett 47 K motstånd men brummet kvar. Testade att flytta inkommande jord från CT till andra sidan PT, men det gjorde heller ingen skillnad. Funderar på att testa en pot för att justera balansen mellan glödlindningarna. Behöver få tag på en först bara.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Nov 2023, 08:53
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
På bilden ser man att B+ går till första filtret, sedan genom ett 1K motstånd till en fördelar plint eller vad det heter. Sedan vänder det tillbaks till nästa filter samt (en annan kabel) går till
H.T 300V som leder fram till vibratokretsen och V1 pin 1. Den delen känns som att den borde ha en hel del ripple? Om man körde 1K motståndet enligt min bild direkt till nästa filter istället och sedan vidare, borde inte det vara bättre? Finns det någon baksida med en sådan lösning?
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Nov 2023, 12:28
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
Enligt schemat så finns B+ på C22, vilket väl kanske är en del av en flerdelad burk. B+ matar sedan utgångstrafon direkt. Det är ett mycket enkelt filter som funkar bara för att slutsteget är push-pull. Där finns säkert en hel del rippel (100 Hz "rippelbrum").

Nästa filtersteg är R36 och C23. Därifrån kommer spänning till skärmgallren (g2) på slutrören och till alla andra steg/grupper via respektive R6, R14, R19 och en filterkonding för varje steg/grupp (C5, C8, C11). Vibratooscillatorn V1b drivs direkt från C23.

Jag kan inte se nåt uppenbart fel eller konstigt i det upplägget. Om du har rippelbrum, så är det troligen nån filterkonding (C5, C8, C11) som är dålig. Om jag fattade rätt har du bytt den burk som är C22 och C23.

Om det handlar om signalbrum (50 Hz), som jag har tänkt hela tiden, är det troligen inte nån större mening med att rota i filtersystemet. Det troligaste är att det handlar om jordpunkter med fysiskt avstånd och en störning i chassit pga dålig kontakt/lödning, eller att det finns en "het" ledning (ett styrgaller med en del förstärkning efter sig) som "hänger löst" på nåt sätt, eller att det är nåt fel med jordningen av glödslingan. Det enda sättet att komma åt detta är att hitt den punkt där man kan släcka ut störningen genom att jorda signalbanan och gå ett steg till, där jordning inte påverkar. Mellan dessa punkter kommer störningen in.


06 Nov 2023, 19:14
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
Enligt schemat så finns B+ på C22, vilket väl kanske är en del av en flerdelad burk. B+ matar sedan utgångstrafon direkt. Det är ett mycket enkelt filter som funkar bara för att slutsteget är push-pull. Där finns säkert en hel del rippel (100 Hz "rippelbrum").

Nästa filtersteg är R36 och C23. Därifrån kommer spänning till skärmgallren (g2) på slutrören och till alla andra steg/grupper via respektive R6, R14, R19 och en filterkonding för varje steg/grupp (C5, C8, C11). Vibratooscillatorn V1b drivs direkt från C23.

Jag kan inte se nåt uppenbart fel eller konstigt i det upplägget. Om du har rippelbrum, så är det troligen nån filterkonding (C5, C8, C11) som är dålig. Om jag fattade rätt har du bytt den burk som är C22 och C23.

Om det handlar om signalbrum (50 Hz), som jag har tänkt hela tiden, är det troligen inte nån större mening med att rota i filtersystemet. Det troligaste är att det handlar om jordpunkter med fysiskt avstånd och en störning i chassit pga dålig kontakt/lödning, eller att det finns en "het" ledning (ett styrgaller med en del förstärkning efter sig) som "hänger löst" på nåt sätt, eller att det är nåt fel med jordningen av glödslingan. Det enda sättet att komma åt detta är att hitt den punkt där man kan släcka ut störningen genom att jorda signalbanan och gå ett steg till, där jordning inte påverkar. Mellan dessa punkter kommer störningen in.

Enligt schemat går det en matning till OT från första filtret (C22) som du säger. Men i verkligheten går den matningen efter andra filtret, tillsammans med kabeln till g2. Har sett det på andra bilder också. Jag testade i en spectrum analyzer och det är 50 hz brum så rippel kan vi strunta i. Ska försöka ge mig på att jorda signalbanan framöver. Tycker ändå att brummet blivit lite "snällare" efter allt pyssel så många bäckar små kanske...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Nov 2023, 23:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Här en bild från en annan SRT där de kör 1K motståndet från B+ direkt till andra filtret.
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Nov 2023, 23:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Och här en bild på en som jag vet är helt brumfri. Lite annan möblering.
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


06 Nov 2023, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Högtalarutgången är jordad via OT till terminalen precis ovanför. Där går den alltså till chassi SAMT via en kabel till jordpunkten för slutsteget (vid C22). Blir det inte konstigt med dubbla jordpunkter?
Image
Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Nov 2023, 16:54
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
Lite "jordpunktsfilosofi":

Om man tittar på det schema du lade upp i sida 1 i tråden, så är "jord" i princip allt som är förbundet med jordsymbolen till vänster vid "Jack B", eller som har en "egen" jordsymbol (C5, C8, C11 och vibratooscillatorn). Alla dessa punkter är i princip "samma punkt" rent elektriskt.

Tyvärr kan det uppstå potentialskillnader mellan olika punkter i detta jordsystem, störningar som smyger sig in och blir hörbara eftersom de hamnar i signalbanan. Lite generellt kan dessa störningar komma in på två sätt:
1. Det går ström genom jordbussen (i detta fall chassit), ofta handlar det då om olämpligt anordnad glödkrets (typ-/skräckexempel är entråds glödmatning med återgångsström via chassit...)

2. Det induceras spänning i jordbussen pga magnetfält från en transformator. Detta är speciellt känsligt, om jordsystemet på nåt sätt kan bilda en sluten krets, en "loop", som kan fånga upp magnetfält.

Fall 1 är ju lätt åtgärdat, fall 2 kan vara lurigare. Just det du beskriver, med en chassijordning på ett ställe, som har en trådförbindelse till ett annat ställe i chassit, skulle jag undvika. Högtalarlindningen har inget signalmässigt att göra med resten av stärkaren (i det här fallet), så det bästa är att endera ha en helt isolerad högtalaranslutning med tråd från OT till jord, eller skippa tråden och ha en metallisk högtalarkontakt där utgångslindningens "nolla" sitter i chassit och signaltråden till heta kontakten.

Nu är jag lite skeptisk till att störningen skulle ha med högnivådelarna (högtalare, slutsteg) att göra, mina misstankar ligger mer framför PI, kanske ingången till PI eller nåt som hänger kvar från reverbet och tar in störningar.


07 Nov 2023, 18:37
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
Lite "jordpunktsfilosofi":

Om man tittar på det schema du lade upp i sida 1 i tråden, så är "jord" i princip allt som är förbundet med jordsymbolen till vänster vid "Jack B", eller som har en "egen" jordsymbol (C5, C8, C11 och vibratooscillatorn). Alla dessa punkter är i princip "samma punkt" rent elektriskt.

Tyvärr kan det uppstå potentialskillnader mellan olika punkter i detta jordsystem, störningar som smyger sig in och blir hörbara eftersom de hamnar i signalbanan. Lite generellt kan dessa störningar komma in på två sätt:
1. Det går ström genom jordbussen (i detta fall chassit), ofta handlar det då om olämpligt anordnad glödkrets (typ-/skräckexempel är entråds glödmatning med återgångsström via chassit...)

2. Det induceras spänning i jordbussen pga magnetfält från en transformator. Detta är speciellt känsligt, om jordsystemet på nåt sätt kan bilda en sluten krets, en "loop", som kan fånga upp magnetfält.

Fall 1 är ju lätt åtgärdat, fall 2 kan vara lurigare. Just det du beskriver, med en chassijordning på ett ställe, som har en trådförbindelse till ett annat ställe i chassit, skulle jag undvika. Högtalarlindningen har inget signalmässigt att göra med resten av stärkaren (i det här fallet), så det bästa är att endera ha en helt isolerad högtalaranslutning med tråd från OT till jord, eller skippa tråden och ha en metallisk högtalarkontakt där utgångslindningens "nolla" sitter i chassit och signaltråden till heta kontakten.

Nu är jag lite skeptisk till att störningen skulle ha med högnivådelarna (högtalare, slutsteg) att göra, mina misstankar ligger mer framför PI, kanske ingången till PI eller nåt som hänger kvar från reverbet och tar in störningar.

Tack, jag tror att jag tar bort bort tråden om jag inte får ordning på brummet - men, nu har jag signaljordat lite och störningen försvinner vid pin 2 på PI, men inte vid tidigare galler (V1,V2,V3). Har inte vågat jorda något annat än galler hittills. Vad ska jag kolla nu?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Nov 2023, 19:33
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: VOX fråga
OK!
Om du jordar pin 2 på V4a, dvs ingång till PI, och det tystnar, så är en hel del vunnet.

Den punkten (ingång till PI) får signal endast från ett ställe, nämligen anoden på V2b (pin 6, via C7 med gallerläcka R12.

Verifiera att R12 har rätt värde och sitter väl inlött.

V2b är en knepig punkt, eftersom det kommer in signal till den rörhalvan både på gallret (från V3b, reverbsignal) och på katoden, från V2a (från katoden) och det är "clean" signal. En störning på gallret på endera V2a eller V3b kan fortplanta sig till PI via V2b.

Om jordningen av glödkretsen är felaktig, kan störning komma in på katoden/-erna i V2.

Om du tar ut V3, borde det fortfarande gå att få igenom clean-signal. Påverkas störningen om V3 är isatt eller ej?


07 Nov 2023, 21:27
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
lampuradio wrote:
OK!
Om du jordar pin 2 på V4a, dvs ingång till PI, och det tystnar, så är en hel del vunnet.

Den punkten (ingång till PI) får signal endast från ett ställe, nämligen anoden på V2b (pin 6, via C7 med gallerläcka R12.

Verifiera att R12 har rätt värde och sitter väl inlött.

V2b är en knepig punkt, eftersom det kommer in signal till den rörhalvan både på gallret (från V3b, reverbsignal) och på katoden, från V2a (från katoden) och det är "clean" signal. En störning på gallret på endera V2a eller V3b kan fortplanta sig till PI via V2b.

Om jordningen av glödkretsen är felaktig, kan störning komma in på katoden/-erna i V2.

Om du tar ut V3, borde det fortfarande gå att få igenom clean-signal. Påverkas störningen om V3 är isatt eller ej?

Störningen påverkas inte av att V3 är ute. Har testat det tidigare. R12 har endast driftat lite, ca 10 procent. Ska kolla lödningarna där. Återkommer!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Nov 2023, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Tilläggas kan att jag nu har 2 x 100 ohm som centertapp till glöden vid katoden på första slutröret. Alltså det närmast likriktarröret.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


Last edited by Polytone on 08 Nov 2023, 08:40, edited 1 time in total.



07 Nov 2023, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
Har lödit om R12 nu som ligger på 513 K. 470 K på schemat. Ingen skillnad.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


07 Nov 2023, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: VOX fråga
Polytone wrote:
Tilläggas kan att jag nu har 2 x 100 ohm som centertapp till glöden vid katoden på första slutröret. Alltså det närmast likriktarröret.



jag säger det igen:
kan du inte prova med en trimpot i stället
det gör i alla fall stor skillnad i de ac30, ac50 jag provat, även Dynacord som ofta har/hade som standard

_________________
tligen


08 Nov 2023, 11:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
tligen wrote:
Polytone wrote:
Tilläggas kan att jag nu har 2 x 100 ohm som centertapp till glöden vid katoden på första slutröret. Alltså det närmast likriktarröret.



jag säger det igen:
kan du inte prova med en trimpot i stället
det gör i alla fall stor skillnad i de ac30, ac50 jag provat, även Dynacord som ofta har/hade som standard

Kanske, men jag har provat ca 12 st el84 rör och bytt sida på dem hit och dit utan att det har påverkat brummet så tror inte att det handlar om obalansen (just i detta fall).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Nov 2023, 11:57
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: VOX fråga
tligen wrote:
Polytone wrote:
Tilläggas kan att jag nu har 2 x 100 ohm som centertapp till glöden vid katoden på första slutröret. Alltså det närmast likriktarröret.



jag säger det igen:
kan du inte prova med en trimpot i stället
det gör i alla fall stor skillnad i de ac30, ac50 jag provat, även Dynacord som ofta har/hade som standard

Vart köper du trimpoten? Ska väl vara på minst 1 W och 100-200R?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Nov 2023, 12:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 136 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.