View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:25



Reply to topic  [ 15 posts ] 
En udda svensktillverkad förstärkare 
Author Message

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post En udda svensktillverkad förstärkare
Det här platsar egentligen inte i rörforumet men jag köpte en svensktillverkad förstärkartop (transistor) idag för 150:- och undrar om någon har info eller kunskap om den. Kanske ett schema eller annan information? Jag har aldrig träffat på något av den här tillverkaren tidigare.

Den svenska tillverkaren heter U66 elektronik AB och var verksam i slutet på 70-talet och ett tag på 80-talet. De tillverkade främst Hi-fi men även en del musiker-relaterad utrustning.

Min förstärkare är från 1978 och heter U66 musician amp. Toppen är på 190W i 4 ohm (125W 8 ohm) Den har för tiden någon sorts nyskapande cmos kompression som ska simulera rörljud. I utvecklingsarbetet ingick "gitarrgurus" som Nicke Wöhrmann och Janne Schaffer.
Man kan hitta en prislista där den tydligen kostade 2250:- 1980 https://hifigoteborg.se/pdf/u66_prislista_1980.pdf


Det är sparsamt med bilder på nätet men hittade ett misshandlat ex här
https://i133.photobucket.com/albums/q45 ... an_Amp.jpg
min har dock ljusa alurattar.

Så här ser innanmätet ut (ganska snyggt bygge)
Image

All info kan vara intressant. Jag har inte kopplat in min än för den ska "elsäkras" först.


31 Oct 2023, 20:40
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Ok jag inser att det är en väldigt ovanlig och obskyr pryl av (förmodligen) ringa intresse men för sakens skull så lyckades jag själv hitta schema i en gammal tidning Radio Television från 1978 som någon tankat upp. SÅ om någon annan stöter på en liknande och söker schema så finns det här:

Artikel Sid 34 och framåt ->
https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 978-12.pdf


31 Oct 2023, 23:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Service

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87203

Ringkärnetransformatorer och någon sorts hybridkretsar var populära på 70-talet. Jag har en trafo kvar till en förstärkare som aldrig blev byggd. Hybridkretsarna fanns i någon HH förstärkare. Troligen PA. Tyvärr inte i min HH på reparationslistan.


01 Nov 2023, 02:12
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
arinihsd wrote:
Service

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=87203

Ringkärnetransformatorer och någon sorts hybridkretsar var populära på 70-talet. Jag har en trafo kvar till en förstärkare som aldrig blev byggd. Hybridkretsarna fanns i någon HH förstärkare. Troligen PA. Tyvärr inte i min HH på reparationslistan.


Tack! :)
Tänker du med hybrider på typ såna där Sankenmoduler till slutsteget ? Såna satt i t ex Halkans gitarrförstärkare och i en del Hagströmskonstruktioner mot slutet m fl.

I denna är det dock åtminstone diskreta transistorer i slutsteget 2*TIP33C/34C.
Rördisten i den skapas tydligen genom klippning av cmos NAND grindar. Ganska innovativt 1978. Samma ide som en del botiquepedaler använde långt senare som t ex Way Huge Red Lllama och Snarling dog.


01 Nov 2023, 05:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Coolt!

Jag har haft en som jag byggde ihop typ -78 eller så
några av elektrolytkondensatorerna exploderade nån gång för 10-15 år sen så jag slängde den
tror att jag har schema och så kvar

jag lirar på den här, typ -79, man ser 2 av rattarna i alla fall - haha :D
sen köpte jag en Mesa/Boogie på den tiden det bara fanns I, den har jag kvar... 8)

Image

edit:
såg att du redan hade schema - men jag har inte fått kaffe än... :oops:

_________________
tligen


01 Nov 2023, 09:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Ursäkta,
jag har minnesfel. Inga hybrider kvar. Och ingen trafo heller.

Hybriderna kastades nog vid någon flytt. Hade troligen inget schema. Samtida med tligen.

Det som finns kvar är nog till ett slutsteg, TBA231 opamp, samt motstånd och potar. Hade ev socklar till TBA231 långt senare. Jag har googlat en stund och kopplingen till HH var i alla fall rätt. Hittade HH IC100L och S500D som ev har dessa opampar.


01 Nov 2023, 10:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Försökte simulera det där men det bara oscillerade. Sen hittade jag detta.

"This trick will only work with unbuffered CMOS gates or inverters. That means, for 4000-series chips, the ones with a U suffix, such as 4002UB. For 74 series chips it means ones with a single 'C' in the part number, such as 74C04 (but not 74HC04. It also won't work with Schmitt trigger parts such as 40106UB or 74C14. And it certainly won't work with TTL chips like 74LS04, 7404, 74S04)" http://melbmcu.weebly.com/cmos-gate-as- ... ifier.html

Givetvis finns det bara buffrade i mitt simuleringsprogram så det sket sig.
Intressant dock men gäller ju att kunna få tag på en sådan krets för att kunna testa.

Finns även en artikel om det i denna sida 68 https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 1977-4.pdf

_________________
Johan Hansson


01 Nov 2023, 10:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Simulerade med diskreta komponenter och mycket riktigt börjar sinuskurvan mjukt deformeras en bra bit innan klippning och klippningen har sedan en avrundning. Det ser ju dock inte ut som ett preampsteg utan mer som LTP fasvändaren. Adderar man även en sag på spänningslinan så sagar även detta snarlikt som en LPT gör när man pressar slutsteget. Mycket intressant. Kommer labba med detta.

_________________
Johan Hansson


01 Nov 2023, 11:20
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
tligen wrote:
Coolt!

Jag har haft en som jag byggde ihop typ -78 eller så
några av elektrolytkondensatorerna exploderade nån gång för 10-15 år sen så jag slängde den
tror att jag har schema och så kvar

jag lirar på den här, typ -79, man ser 2 av rattarna i alla fall - haha :D
sen köpte jag en Mesa/Boogie på den tiden det bara fanns I, den har jag kvar... 8)

Image

edit:
såg att du redan hade schema - men jag har inte fått kaffe än... :oops:


Underbar bild och härliga anekdoter 8) Precis en liknande 70-tals SG med schaller "harmonica style" stall hade jag :) dock inte kvar tyvärr :(
Du får gärna snigelposta om du har bygginstruktioner eller andra scheman i lite bättre format och kvalitet än vad tidningen erbjöd. Kul att ha ju.
Jag kan swisha en slant om du skickar PM med instruktioner så PMar jag min adress. Om du vill göra det så är det ingen brådska utan du kan ta det när du har tid.
Hur lät den då? :D


Last edited by Obi on 01 Nov 2023, 13:35, edited 2 times in total.



01 Nov 2023, 12:48
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
arinihsd wrote:
Ursäkta,
jag har minnesfel. Inga hybrider kvar. Och ingen trafo heller.

Hybriderna kastades nog vid någon flytt. Hade troligen inget schema. Samtida med tligen.

Det som finns kvar är nog till ett slutsteg, TBA231 opamp, samt motstånd och potar. Hade ev socklar till TBA231 långt senare. Jag har googlat en stund och kopplingen till HH var i alla fall rätt. Hittade HH IC100L och S500D som ev har dessa opampar.


Ok tack för info :) Ja vissa av de där OP-amparna är nog inte helt lätt att få tag på längre till rimligt pris. HH hade ju nån krets som skulle simulera rörklippning, och var väl ganska heta vid tiden för just transtorförstärkare vill jag minnas, så kanske viss inspiration hämtades därifrån.


Last edited by Obi on 01 Nov 2023, 13:03, edited 2 times in total.



01 Nov 2023, 12:50
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Tubis wrote:
Försökte simulera det där men det bara oscillerade. Sen hittade jag detta.

"This trick will only work with unbuffered CMOS gates or inverters. That means, for 4000-series chips, the ones with a U suffix, such as 4002UB. For 74 series chips it means ones with a single 'C' in the part number, such as 74C04 (but not 74HC04. It also won't work with Schmitt trigger parts such as 40106UB or 74C14. And it certainly won't work with TTL chips like 74LS04, 7404, 74S04)" http://melbmcu.weebly.com/cmos-gate-as- ... ifier.html

Givetvis finns det bara buffrade i mitt simuleringsprogram så det sket sig.
Intressant dock men gäller ju att kunna få tag på en sådan krets för att kunna testa.

Finns även en artikel om det i denna sida 68 https://www.aef.se/Amatortidningar/Radi ... 1977-4.pdf


Intressant. Den vanligast som jag sett använd för detta är väl 4049UB? I denna förstärkare som jag kommit över så verkar de använda 4012UB.


01 Nov 2023, 12:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
"Underbar bild och härliga anekdoter 8) Precis en liknande 70-tals SG med schaller "harmonica style" stall hade jag :) dock inte kvar tyvärr :(
Du får gärna snigelposta om du har bygginstruktioner eller andra scheman i lite bättre format och kvalitet än vad tidningen erbjöd. Kul att ha ju.
Jag kan swisha en slant om du skickar PM med instruktioner så PMar jag min adress. Om du vill göra det så är det ingen brådska utan du kan ta det när du har tid.
Hur lät den då? :D"


varit upptagen hela dagen:
Ska kolla hela bunten med papper jag har...
återkommer om hur den lät...
:D 8)

_________________
tligen


02 Nov 2023, 00:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Obi wrote:
Intressant. Den vanligast som jag sett använd för detta är väl 4049UB? I denna förstärkare som jag kommit över så verkar de använda 4012UB.
Byggde upp en 4012 i multisim och den klipper asymmetriskt medans 4049 klipper symmetriskt. 4012 skapar en förstärkade med 4st p-trissor parallellt och 4 st n-trissor seriellt medan 4049 bara ger en p och en n helt symmetriskt. Därav.

_________________
Johan Hansson


05 Nov 2023, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1838
Location: Förort med Swish
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
Hallåj Obi

Jag har skannat de inte allt för högupplösta dokument jag har och fick med när jag köpte byggsatsen.
Skannat till 600dpi, jag ser ingen skillnat på mina "orginal" och när jag skriver ut pdf-filerna

det sista pappret är vikt, gjorde en ytterligare överlappning

https://www.tle.se/bojen/u66.7z

hoppas du har nån nytta av dom

ska skriva lite längre om min erfarenhet av den när jag får tid...

_________________
tligen


07 Nov 2023, 14:04
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: En udda svensktillverkad förstärkare
tligen wrote:
Hallåj Obi

Jag har skannat de inte allt för högupplösta dokument jag har och fick med när jag köpte byggsatsen.
Skannat till 600dpi, jag ser ingen skillnat på mina "orginal" och när jag skriver ut pdf-filerna

det sista pappret är vikt, gjorde en ytterligare överlappning

https://www.tle.se/bojen/u66.7z

hoppas du har nån nytta av dom

ska skriva lite längre om min erfarenhet av den när jag får tid...


Stort tack tligen. Det uppskattas mycket. Tur att du hade dem kvar :) Sitter på jobbet nu så jag kan dock inte packa upp filen nu men ska kolla på det när jag kommer hem. Kul ! :D
Det blir bra då tidningen var ganska dålliugt scannad och svåprt att se


07 Nov 2023, 15:36
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 53 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.