View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 23:57



Reply to topic  [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder 
Author Message

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Trefjädersreverb'et jag fick tag på här på Bojen har väsentlig högre impedans än dito tvåfjäders, typ 8 ohm versus 200 ohm på ingången.
Nån som vet om 200 ohm reverb:et kommer funka trots skillnaden i ohm?

Gällande potar blev det lite motstridiga uppgifter ovan, men 1M audio taper'n som inköpts kommer testas.

Jag återkommer i frågan, när jag vet vad jag kommit fram till.... 8)


29 Nov 2023, 17:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Jag hoppas det är mina "tankar" som kommit fram ordentligt :)

En 200 Ohm last kan drivas av en 8 Ohm utgång, men risken är att signalnivån blir ganska låg, tror inte det finns risk att nåt går sönder. Finns schema på apparaterna som reverben ska kopplas in i?


29 Nov 2023, 20:24
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Impedansen brukar väl vara angiven vid 1 kHz tror jag?

Det sitter en spole med laminerad kärna på ingången och utgången som ju är induktanser.
Så impedansen stiger med ökad frekvens vilket man väl brukar kompensera för filtermässigt med signalen som skickas in i tanken.

Så håller med lamparaudio att det kan bli vek signal och förmodligen i värsta fall också frekvensmässigt sämre om man missmatchar.

Man kan ju alltid prova men risken är att man drar på nästan max reverb för att kompensera och då får man mer brus och kanske tom brum samtidigt


29 Nov 2023, 21:03
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
lampuradio wrote:
Jag hoppas det är mina "tankar" som kommit fram ordentligt :)

En 200 Ohm last kan drivas av en 8 Ohm utgång, men risken är att signalnivån blir ganska låg, tror inte det finns risk att nåt går sönder. Finns schema på apparaterna som reverben ska kopplas in i?
Tack för svar, schema finnes. Ska försöka lägga upp en bild här.
Japp, det är dina tankar som väl inpackde framkom i god ordning. Hoppas betalningen gjorde likaså. 8)


29 Nov 2023, 21:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Obi wrote:
Man kan ju alltid prova men risken är att man drar på nästan max reverb för att kompensera och då får man mer brus och kanske tom brum samtidigt
Tack för inspelet....

En fråga, jag har en gul Fernandes elgitarr. Modellen heter AGP-100 alternativt FRE-100. Om jag minns rätt köpte eller bytte jag här på bojen.
Är det nåt du känner igen?


29 Nov 2023, 21:30
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:
Obi wrote:
Man kan ju alltid prova men risken är att man drar på nästan max reverb för att kompensera och då får man mer brus och kanske tom brum samtidigt
Tack för inspelet....

En fråga, jag har en gul Fernandes elgitarr. Modellen heter AGP-100 alternativt FRE-100. Om jag minns rätt köpte eller bytte jag här på bojen.
Är det nåt du känner igen?


Hej! Nej, någon Fernandes har jag aldrig ägt. Jag har förvisso en Burny LP från samma firma 8) . Kan inte minnas att jag sett annonsen på Ljudbojen heller. Är det något problem med den?


29 Nov 2023, 21:54
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Inga fel eller problem, bara ett sjukt bra instrument.... :mrgreen:


29 Nov 2023, 22:36
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:
Inga fel eller problem, bara ett sjukt bra instrument.... :mrgreen:


Grattis då :) Burny/Fernandes är ofta riktigt bra grejor. Iaf de jag testat.


29 Nov 2023, 22:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Jag har några tankar liggandes som jag testat i min BFSR -65 och i mitt Fender Stand alone. Det är inte bara antal fjädrar som spelar roll utan också impedansen på tankarna. Två tillsynes likadana tankar kan låta väldigt olika. Inte bara att byta en två fjädrars till en annan alltså. Kolla vilken bokstav efter Type 4 tex.

_________________
Hasse.


10 Dec 2023, 22:03
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Tack för inlägget, jag fick tag på en tank med rätt imp. som låter skapligt.

Snubblade över ett tomt head kabinett så nu blir det en topp av det hela (åtminstone tillfälligt).
Funderar på om det blir en massa brum pga att reverbtanken hamnar för nära trafos mm.
Misstänker att det är svårt att "isolera" bort, så man får helt enkelt se.....


11 Dec 2023, 08:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:
Tack för inlägget, jag fick tag på en tank med rätt imp. som låter skapligt.

Snubblade över ett tomt head kabinett så nu blir det en topp av det hela (åtminstone tillfälligt).
Funderar på om det blir en massa brum pga att reverbtanken hamnar för nära trafos mm.
Misstänker att det är svårt att "isolera" bort, så man får helt enkelt se.....


Jag risk finns för brum om tanken kommer för nära.

Lösningen heter : mymetall som är helt omagnetisk och du kan skärma dom små trafos med i tanken.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


11 Dec 2023, 21:20
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Tack för tipset, jag ska kolla upp det.


11 Dec 2023, 22:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Är man verkligen intresserad av att köra så låg frekvens som 50 Hz genom reverbet? Om det brummar lite, borde man inte kunna blockera (delvis) genom att ha ett högpassfilter på pick-upsidan?


12 Dec 2023, 10:30
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
lampuradio wrote:
Är man verkligen intresserad av att köra så låg frekvens som 50 Hz genom reverbet? Om det brummar lite, borde man inte kunna blockera (delvis) genom att ha ett högpassfilter på pick-upsidan?
Gillar tanken!
Allt under 60 Hz borde kunna filtreras bort utan att man blir ledsen.
Frågan är bara, åtminstone för mig som inte kan något om elektronik, hur pass komplicerat det är att göra ett passande sådant filter?

Jag testade f.ö. en Epiphone Olympic med single coil mick häromdagen. Ett himla brummande så fort man tog händerna från sånt som är jordat,
Kopplade på kul in en MXR 10 bands EQ och skar 31,25 Hz respektive 62,5 Hz och inbillar mig att skillnaden blev rätt stor.
Ska lyssna lite mer noggrant när jag får tid.


12 Dec 2023, 14:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:
Frågan är bara, åtminstone för mig som inte kan något om elektronik, hur pass komplicerat det är att göra ett passande sådant filter?.


Skulle testa med enklast möjliga, en kondensator i serie med signalen efter tankens utgång innan 220k "grid leak".

Med 10 nF borde man få en 3dB punkt på ca 70Hz som faller av med 6dB per oktav. Sen kan man minska gradvis och se hur länge reverbet låter bra.
Ju mindre kondensator desto mindre 50Hz brum. Om man inte har brum så behöver man inte bemöda sig :)


12 Dec 2023, 16:36
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Obi wrote:
Skulle testa med enklast möjliga, en kondensator i serie med signalen efter tankens utgång innan 220k "grid leak".

Med 10 nF borde man få en 3dB punkt på ca 70Hz som faller av med 6dB per oktav. Sen kan man minska gradvis och se hur länge reverbet låter bra.
Ju mindre kondensator desto mindre 50Hz brum. Om man inte har brum så behöver man inte bemöda sig :)
Tack tack, säger jag 8)
När du skriver [...]...i serie med tankens utgång...[...] menar du då rca-honan i tanken där det står "Out"...?


12 Dec 2023, 21:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:
Obi wrote:
Skulle testa med enklast möjliga, en kondensator i serie med signalen efter tankens utgång innan 220k "grid leak".

Med 10 nF borde man få en 3dB punkt på ca 70Hz som faller av med 6dB per oktav. Sen kan man minska gradvis och se hur länge reverbet låter bra.
Ju mindre kondensator desto mindre 50Hz brum. Om man inte har brum så behöver man inte bemöda sig :)
Tack tack, säger jag 8)
När du skriver [...]...i serie med tankens utgång...[...] menar du då rca-honan i tanken där det står "Out"...?


Ja fast sätt kondensatorn på signalledaren efter kontakten (reverbretur på förstärkaren från out i tanken) i själva förstärkaren.
Obs att jag inte testat detta men det borde funka fint.


12 Dec 2023, 21:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:
Tack för inlägget, jag fick tag på en tank med rätt imp. som låter skapligt.

Snubblade över ett tomt head kabinett så nu blir det en topp av det hela (åtminstone tillfälligt).
Funderar på om det blir en massa brum pga att reverbtanken hamnar för nära trafos mm.
Misstänker att det är svårt att "isolera" bort, så man får helt enkelt se.....


Har en Dual Showman, där sitter tanken skruvad mot insidan fronten på förstärkaren, det är ju en topp. Inget nämnvärt brum där vad jag tycker i alla fall.

Utan att ha tittat i Siuper reverbens schema, men i andra Fenderstärkare brukar det ju sitta en 500pF konding på ingående till tanken, misstänker att den klipper en hel del lägre frekvenser?

_________________
/Lennart


12 Dec 2023, 22:27
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Custom Sam wrote:
.

Utan att ha tittat i Siuper reverbens schema, men i andra Fenderstärkare brukar det ju sitta en 500pF konding på ingående till tanken, misstänker att den klipper en hel del lägre frekvenser?


Ja fast här är/var väl syftet att filtrera bort påverkan som uppkommer eller plockas upp i själva tanken. Eller menar du att det finns inte så mycket bas i reverbsignalen ändå?
Den 500p kondingen borde klippa det mesta under 300 Hz så då borde t ex 3.3nF eller kanske tom 2.2 nF på utgången göra minimal skillnad.


13 Dec 2023, 06:30
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Custom Sam wrote:
Har en Dual Showman, där sitter tanken skruvad mot insidan fronten på förstärkaren, det är ju en topp. Inget nämnvärt brum där vad jag tycker i alla fall.

Utan att ha tittat i Siuper reverbens schema, men i andra Fenderstärkare brukar det ju sitta en 500pF konding på ingående till tanken, misstänker att den klipper en hel del lägre frekvenser?
Kabinettet jag fick tag på har samma (låga) höjd som en Showman. Om höjden varit som på en Dual Showman Reverb hade det varit lugnt. Jag ska laborera lite med placering tänker jag.


13 Dec 2023, 08:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Min första fundering var ju om det vore nån mening alls med att trycka in låga frekvenser i reverbet överhuvudtaget. Baktanken var, att om detta stämmer, så kan man ju utan biverkningar skära bort bastoner från reverbet genom att ha ett högpassfilter mellan tankens utgång och förstärkarsteget som kommer därefter. Det skulle ju blockera även brum som plockas upp av själva tanken. Att filtrera på ingången ger ju inte den effekten, men det kanske man gör av andra skäl.


13 Dec 2023, 16:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
lampuradio wrote:
Min första fundering var ju om det vore nån mening alls med att trycka in låga frekvenser i reverbet överhuvudtaget. Baktanken var, att om detta stämmer, så kan man ju utan biverkningar skära bort bastoner från reverbet genom att ha ett högpassfilter mellan tankens utgång och förstärkarsteget som kommer därefter. Det skulle ju blockera även brum som plockas upp av själva tanken. Att filtrera på ingången ger ju inte den effekten, men det kanske man gör av andra skäl.


Rickard jag vet inte om jag hänger med på dina eller Obi:s tankergångar ?
Att det kan finnas risk för brum handlar ju om trafos sitter i förhållande till varandra så dom stör.
Detta handlar om magnetist fällt men även mekaniskt = Brummande trafos viberar.

Att detta skulle kunna lösas med ett "enkelt filter" istället för placering av trafos ,har jag svårt att tro på.
Då hade man historiskt lagt ner arbete på att trafos inte skulle störa varandra, om det kommit runt detta med bara sätta dit en konding .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Dec 2023, 21:25
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Amp Healer II wrote:

Rickard jag vet inte om jag hänger med på dina eller Obi:s tankergångar ?
Att det kan finnas risk för brum handlar ju om trafos sitter i förhållande till varandra så dom stör.
Detta handlar om magnetist fällt men även mekaniskt = Brummande trafos viberar.

Att detta skulle kunna lösas med ett "enkelt filter" istället för placering av trafos ,har jag svårt att tro på.
Då hade man historiskt lagt ner arbete på att trafos inte skulle störa varandra, om det kommit runt detta med bara sätta dit en konding .


Jag tror vår tanke var att mekaniska och/eller magnetiska störningar tar sig in i den närliggande reverbtanken som sedan vidarebefordras in i förstärkaren med reverbreturens signal. Klart det är bättre med en ordentlig mymetallavskärmning men några dB lågfrekvent (60Hz) brumnivå borde gå att kapa filtervägen.
Kostar ju inget att testa i alla fall.
Eller menar du att stärningarna fortplantas via jord? I så fall är det ju meningslöst.


13 Dec 2023, 21:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
zoork_1 wrote:

Utan att ha tittat i Super reverbens schema, men i andra Fenderstärkare brukar det ju sitta en 500pF konding på ingående till tanken, misstänker att den klipper en hel del lägre frekvenser?
Kabinettet jag fick tag på har samma (låga) höjd som en Showman. Om höjden varit som på en Dual Showman Reverb hade det varit lugnt. Jag ska laborera lite med placering tänker jag.[/quote]

Ah, ursäkta! Det är en Dual Showman Reverb jag har.

Och ja, vad gäller kondingen, det är ju ingången jag nämner, men som du säger Obi så är det ju inte mycket som skulle tas bort musikaliskt genom ett filter på utgången eftersom det är väldigt lite bas som kommer in i tanken.

_________________
/Lennart


13 Dec 2023, 22:40
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Jag tänkte så här:

Om det kommer brum på reverbkanalen, så är det ju en sak att fundera ut varifrån det kommer (magnetiska störfält, mekanisk via vibrationer från en nättrafo etc) och en annan att motverka brumsignalen. Om man inte vill ge sig på placering och ordna till magnetisk skärmning, så kan man "helt enkelt" försöka dämpa bort lågfrekventa signaler in till första förstärkarsteget efter reverbet. Då kommer låga frekvenser att dämpas, oavsett hur de har uppstått (alltså om de kommer från tanken). Metoden är "billig" och relativt enkel, men givetvis inte "den perfekta lösningen", vilken ju såklart är att hindra att tanken blir störd från början. Beroende på fysisk layout och de ingående komponenterna (nättrafon etc) kan det perfekta dock bli rätt meckigt.


13 Dec 2023, 22:41
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2547
Location:
Post Re: Fender Super Reverb - reverbank med en fjäder
Tack för intressanta inlägg, ska bli spännande att skruva ihop grejorna.


15 Dec 2023, 09:41
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 56 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 67 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.