View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 10:37



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Konvertera rörradio till gitarrförstärkare? 
Author Message

Joined: 19 Sep 2016, 12:51
Posts: 22
Location: Norrköping
Post Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
Har sökt på nätet och hittar allt mellan att det bara är att yxa dit ett inputjack och enkel lödning till att man måste offra en njure och läsa kärnfysik. Någon som har erfarenhet av detta?


11 Dec 2023, 17:17
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
Här finns lite plus, minus och varningar

viewtopic.php?f=24&t=41882

viewtopic.php?f=24&t=82752

viewtopic.php?f=24&t=14824

Det finns säkert fler trådar med både gamla radioapparater och bandspelare som gitarrförstärkare.

Jag har ett projekt stående där radion är köpt som fungerarande. Den ska troligen få en annan förstärkare i lådan. Kablar finns för ev test via grammofoningången.


11 Dec 2023, 18:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
De flesta vanliga rörradios hade en grammofoningång. Tyvärr var den tidens vanligaste pick-up en kristallmikrofon. Dessa var enkla, robusta och gav rätt hög utsignal, fullt i paritet med utsignalen från radions detektor. Vi talar här om 100 mV - 1 V, ungefär, vilket är ganska låg känslighet. Man ville inte ha mer än nödvändigt av rör i apparaterna, och förstärkningen av ljudsignalen hamnade oftast i ett EABC80 innen det gick till slutröret, endast ett steg efter detektorn alltså.

Om man har ett instrument som kan ge en utsignal i detta härad, funkar en gammal träradio säkert rätt OK som förstärkare med ingång via grammofonkontakten. Jag är lite osäker på vad man vanligen får ut ur en elgitarr, det finns väl ett antal olika mikar, kan jag tro. Ska man in och böka i radion gäller samma som att böka i en förstärkare - se upp för B+. Men det finns inte mycket man kan göra, om man inte tänkte sätta in ett extra förstärkarsteg. Nu finns det ju föralldel ingångstrafos, som är till för att anpassa en dynamisk mikrofon till en högohmig ingång, de ger en rätt väsentlig höjning av signalspänningen. Dessa är inte så vanligt förekommande numera och troligen rätt dyra om de ska köpas nya.


11 Dec 2023, 19:42
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
lampuradio wrote:
Jag är lite osäker på vad man vanligen får ut ur en elgitarr, det finns väl ett antal olika mikar, kan jag tro.

Från ca 130mV (vek single coil) till ca 500mV (högoutputs humbucker)


11 Dec 2023, 20:39
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Sep 2016, 12:51
Posts: 22
Location: Norrköping
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
Tack för all info, jag sökte efter just såna trådar men hittade dem inte. Klart är att jag som inte har någon aning om elektronik gör bäst i att ge fan i detta för att rädda livhanken på mig, mina barn och katten. Hade hittat ett objekt med phonoingång där jag tänkte att man kunde löda dit ett inputjack. Även om det vore kul att ge sig på är det inte värt att bränna ner grannskapet. Min familj tackar er för att huset inte brinner ner.


12 Dec 2023, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
Till radiokontakten finns nog en adapter till 3,5 mm tele hos någon leverantör så att du ev kan prova med ytterligare en adapter till gitarrkabel. Inte säkert att den är särskilt kul om apparaten ens fungerar.

En bandspelare är ev ett bättre alternativ. De har mickingång. Jag har provat en rör/Tandberg, hyggligt, och en rör/Philips/Dux från samma tid. Den senare lät sämre och dog efter 10 min. Ljudmässigt är det inte det är värt några hundra kronor för en apparat som ev behöver renoveras och dessutom krävs en annan högtalare.

viewtopic.php?f=24&t=68696

Mitt nuvarande radioprojekt är en Grundig stereoradio från ca 1960. Den har troligen transistorslutsteg då B250 finns med i
specifikationen. Två högtalarutgångar. Ingångarna till band- och skivspelare är 5-pol dinkontakter. Samtliga in- och utgångar ser ut som de gjorde på många europeiska apparater till mitten av 1970-talet. Jag har adapterkabel till ingången men tvekar om test. Den fungerar nog inte särskilt bra till gitarr och sätta spänning på något som ändå inte ska användas känns tveksamt. Radiolådan är i mkt fint skick så jag tvekar också över ev demolering. Men förstärkardelen från en Peavey Stereochorus passar fint i lådan.


12 Dec 2023, 14:42
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
Jag tror inte man ska vara rädd för att experimentera och prova lite. Lagom försiktig, självklart, men inte rädd.

1. "Phono" ingång brukade sättas som rubrik för ingångar anpassade till modernare pickuper av typen "Moving Magnet". Nästan alltid stereo. Känslighet 5 mV och oftast med RIAA-korrektion. Passar troligen inte något vidare till gitarr. De äldre grammofoningångarna brukade väl kallas "gram". Vissa radios har också en ingång för bandspelare. Det är liknande känslighet som för grammofoningången.

2. Om inte kontakterna passar (6mm eller kvartstums teleplugg/-jack användes nästan aldrig på gamla träapparater), så är det enklast att trixa ihop en adaptersladd, ofta mycket enklare än att montera en jack i en gammal apparat.

3. Att spänningssätta en elapparat som stått länge kan bli dramatiskt, i och med att det kan bli överström i nån gammal filterkonding eller liknande. Dock mycket sällan farligt, annat än möjligen för själva apparaten. Om man inte betraktar inkråmet som värdefullt skulle jag nog inte avstå pga oro för egen säkerhet, men definitivt inte lämna rummet utan att slå ifrån. Såklart.

Jag menar alltså INTE att man inte ska vara försiktig, men händer det nåt riktigt dramatiskt lär väl gruppsäkringen gå - det är det den är till för.


12 Dec 2023, 15:19
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Konvertera rörradio till gitarrförstärkare?
Se bara upp så att radion är en "växelströmsapparat" dvs med fulltransformator

Allströmsapparater saknar full nättrafo och har nästan alltid 'U' rör, dessa är livsfarliga att använda som
gitarförstärkare ( eller att överhuvud taget ansluta någonting till) då dess chassie kan ha full nätspänning.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


12 Dec 2023, 17:09
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 59 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.