View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 17:40



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Byggs det nåt? Var shoppar ni? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Jo, tänker att det inte bara är jag som går i byggtankar.

Jag har ett antal byggen i skallen som jag skulle vilja realisera.
Det faller på utrymmesbrist (jag har fler förstärkare än jag behöver) och tidsbrist.
Sen spelar såklart kronans värde in; det känns lagom motiverande att shoppa delar när det kostar som det gör.

Bygger ni? Och var shoppar ni delar?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


17 Dec 2023, 16:46
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Tom-Andrew wrote:
Jo, tänker att det inte bara är jag som går i byggtankar.

Jag har ett antal byggen i skallen som jag skulle vilja realisera.
Det faller på utrymmesbrist (jag har fler förstärkare än jag behöver) och tidsbrist.
Sen spelar såklart kronans värde in; det känns lagom motiverande att shoppa delar när det kostar som det gör.

Bygger ni? Och var shoppar ni delar?


Om du menar "bygga från scratch" så känns det som det varit ganska klent här på bojen sista åren.

Modda, felsöka. reparera och "new amp day" förekommer ganska ofta här men tusan vet om någon byggt något från grunden och postat här sen min 2204 tråd för 2 år sedan?
Kan dock ha fel där.
Det var ju en period då rören var ganska dyra också vilket kanske svalkade av intresset lite.

Jag har inga fantastiska inköpssidor att bjuda på mer än de gamla vanliga som Tube amp doctor och Tube town, för lite större inköp där frakten blir mer försumbar.
Lokalt finns ju Electrokit och Nordströms audio. Enstaka prisvärda grejor kan man ibland finna på Ebay eller Tradera.

Ibland hittar man moderna helrörsapparater från mindre profilerade märken som t ex behringer eller randall m fl med försumbara defekter för kaffepengar på blocket och som faktiskt inte är något större fel på att bygga om till annat.


17 Dec 2023, 17:20
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Intressant.

Det är alltid bra med lite tips om var man kan handla. Jag har byggt en del grejer, men haft ett rätt bra lager med småkomponenter att ta av, så har inte handlat motstånd eller kondingar på ett tag. Det som brukar vara lite knepigt är väl trafos och drosslar, men Hammond (via Nordström) har haft passande saker. Inte gratis, men vad är gratis/billigt nuförtiden...

ELFA var ju ett säkert kort en gång i tiden, men numera är det väl knappast för privatpersoner längre.

BHIAB i Nyköping har jag hört positivt om, men inte provat själv.

Electrokit har en del användbart.

Rör är väl lite en specialare; de som är aktiva säljare är antagligen redan kända här.


17 Dec 2023, 19:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Jo, bygger lite ibland!
Shopar det mesta på Tube-Town..

Senaste:
SLÖ
En liten 18 wattare baserad på Soldano SLO

_________________
/Bengt


18 Dec 2023, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Jo, men precis: scratchbyggen.

Jag har uteslutande köpt mina grejer från Tube-Town.
Det är väl den dyra euron som stör…

Är i valet och kvalet om jag ska bygga något nytt eller bygga om något gammalt.

Söker nog både inspiration och tips på bra leverantörer.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Dec 2023, 23:18
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Firetone wrote:
Jo, bygger lite ibland!
Shopar det mesta på Tube-Town..

Senaste:
SLÖ
En liten 18 wattare baserad på Soldano SLO

Kul att se!

Eget chassi? Eller lät du TT bocka/skära till det åt dig?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Dec 2023, 23:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Jul 2005, 14:32
Posts: 962
Location: Eskilstuna, Sweden
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Tom-Andrew wrote:
Firetone wrote:
Jo, bygger lite ibland!
Shopar det mesta på Tube-Town..

Senaste:
SLÖ
En liten 18 wattare baserad på Soldano SLO

Kul att se!

Eget chassi? Eller lät du TT bocka/skära till det åt dig?


Köpte ett och fick borra och fila litet :D

_________________
/Bengt


19 Dec 2023, 12:37
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Obi wrote:

Ibland hittar man moderna helrörsapparater från mindre profilerade märken som t ex behringer eller randall m fl med försumbara defekter för kaffepengar på blocket och som faktiskt inte är något större fel på att bygga om till annat.


OK? Mina erfarenheter av nyare förstärkare är att det är jobbigt att rota runt i, kopparbanorna ger sig m.m. Tänker väl främst på den Fender Hotrod deluxe som jag hade inne för fix och förbättring och ställde en del frågor om här.

Nu har det hänt något med den igen, står i studion för att omhändertas igen... :x :cry:

Kanske skulle gjort något sådan här av den... https://youtu.be/6K9m9Y_8hs8?feature=shared
Dvs byta kretskort och göra en Dumble av den. Jag gillar dock inte riktigt ljudet i det killen spelar i slutet, men det borde väl gå att ratta, spräcker för lätt.

Jag har ett par gamla Dynacordisar med transistorpreamp som ska bli röriga, men de har väntat i många år. Och en Vox Defiant från -67 som behöver få en del nya kondingar, men det räknas ju inte riktigt som ombyggnad.

_________________
/Lennart


20 Dec 2023, 12:52
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Custom Sam wrote:

OK? Mina erfarenheter av nyare förstärkare är att det är jobbigt att rota runt i, kopparbanorna ger sig m.m. Tänker väl främst på den Fender Hotrod deluxe som jag hade inne för fix och förbättring och ställde en del frågor om här. .


Med nyare menar jag nog ändå 25 år typ. :lol:
Jag menar då också att slänga bort PCB helt och ersätta med ett P2P bord. Blir förvisso en del jobb om det inte finns riktiga rörsocklar i plåten utan allt sånt sitter på PCB.
Du får ju trafos, chassi och kanske en plats att sätta en 12" -are i om det är en combo.
Har själv ett par såna jag betalat 1000-1500 på 50W 2*6L6 eller 2*EL34 (ena med celestion element i ) och med ok rör som förmodligen ska bli något annat.


21 Dec 2023, 17:57
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1430
Location: göteborg
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Jag planerar ett hifi bygge med sändartrioder ( DA42) . De skall köras med gallerström så det blir lite udda.

Återkommer när trafos och annat kommit på plats

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


21 Dec 2023, 20:16
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Obi wrote:

Med nyare menar jag nog ändå 25 år typ. :lol:
Jag menar då också att slänga bort PCB helt och ersätta med ett P2P bord. Blir förvisso en del jobb om det inte finns riktiga rörsocklar i plåten utan allt sånt sitter på PCB.
Du får ju trafos, chassi och kanske en plats att sätta en 12" -are i om det är en combo.
Har själv ett par såna jag betalat 1000-1500 på 50W 2*6L6 eller 2*EL34 (ena med celestion element i ) och med ok rör som förmodligen ska bli något annat.


Jaha, ja, då förstår jag. Ja, det är ju helt klart en väg att gå. Ungefär som de där Dynacordisarna jag har, fast de är 50 år gamla... Ut med preampen, in med nytt.

_________________
/Lennart


23 Dec 2023, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Jag byggde en 5F6-A Bassman plus overdrivekanal med ett ECC99 som slutstegsrör förra vintern. Det blev visst ingen tråd här. Den och en för ändamålet inköpt WGS ET65 ligger fortfarande och väntar på att jag ska tillverka ett kabinett till den :oops: Ska försöka göra en tråd när jag kommer mig till med träarbetet.

Jag handlar mest på Uraltone och Tubetown.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Dec 2023, 21:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Lynxtrap wrote:
Jag byggde en 5F6-A Bassman plus overdrivekanal med ett ECC99 som slutstegsrör förra vintern. Det blev visst ingen tråd här. Den och en för ändamålet inköpt WGS ET65 ligger fortfarande och väntar på att jag ska tillverka ett kabinett till den :oops: Ska försöka göra en tråd när jag kommer mig till med träarbetet.

Jag handlar mest på Uraltone och Tubetown.


En väldigt trevlig förstärkarkombination! Efter 40 års irrande hamnade jag åxå där...

Vad gäller shoppingen så är det oftast Tema Elektronik i Gbg.

_________________
/Lennart


24 Dec 2023, 00:17
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Lynxtrap wrote:
Jag byggde en 5F6-A Bassman plus overdrivekanal med ett ECC99 som slutstegsrör förra vintern. Det blev visst ingen tråd här. Den och en för ändamålet inköpt WGS ET65 ligger fortfarande och väntar på att jag ska tillverka ett kabinett till den :oops: Ska försöka göra en tråd när jag kommer mig till med träarbetet.

Jag handlar mest på Uraltone och Tubetown.


Ja det vore kul att se. Försökte själv, för länge sedan, att bygga en lågvattare med 12BH7 som var någon sorts klon på en KOMET förstärkare i preampen.
Men den hade lite för kall i karaktär (tyckte jag) så den revs när jag behövde delar till annat. Det hade ju inte med slutsteget att göra dock.


25 Dec 2023, 07:51
Profile ICQ WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Byggs det nåt? Var shoppar ni?
Custom Sam wrote:
Obi wrote:

Med nyare menar jag nog ändå 25 år typ. :lol:
Jag menar då också att slänga bort PCB helt och ersätta med ett P2P bord. Blir förvisso en del jobb om det inte finns riktiga rörsocklar i plåten utan allt sånt sitter på PCB.
Du får ju trafos, chassi och kanske en plats att sätta en 12" -are i om det är en combo.
Har själv ett par såna jag betalat 1000-1500 på 50W 2*6L6 eller 2*EL34 (ena med celestion element i ) och med ok rör som förmodligen ska bli något annat.


Jaha, ja, då förstår jag. Ja, det är ju helt klart en väg att gå. Ungefär som de där Dynacordisarna jag har, fast de är 50 år gamla... Ut med preampen, in med nytt.


Som exempel finns 2 st Peavey Valve king 112 på blocket nu 1200:- respektive 1000:- (sundsvall och stockholm) 2x6l6 + 3*12ax7 med Celestionhögtalare.
Man får nog göra hål för rörsocklar men annars är det väl relativt billiga ombyggnads eller modobjekt.


27 Dec 2023, 11:06
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 55 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.