View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 18:02



Reply to topic  [ 12 posts ] 
5751 vs 12AX7 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post 5751 vs 12AX7
Det verkar finnas rätt många som föredrar förstegsröret 5751 i stället för 12AX7 i någon av de första rörpositionerna. Om jag har uppfattat det rätt så upplever man att det skapar en mer tilltalande distorsion. Jag är medveten om att det skiljer lite i förstärkning och att det kan påverka mängden dist, och kanske även brusnivån, men själv är jag just nu mest nyfiken på rent soundmässiga skillnader. Vilka erfarenheter av detta finns här på Bojen? Har ni provat? Vad upplevde ni? Vad föredrar ni? Hört om andras erfarenheter?


19 Dec 2023, 12:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: 5751 vs 12AX7
Just 5751 har jag inte testat, däremot har jag ett ECC832 som jag flyttar runt lite, sedan en längre tid sitter det i Normalkanalen på min Fender Dual Showman.

ECC832 är ju en lite udda fågel, ena delen är 12AX7 100% gain, andra delen har 20% gain, 12AU7. https://www.tubedepot.com/products/jj-ecc832-12dw7-preamp-vacuum-tube

Det blir som jag upplever det en "fastare" dist, mindre förstås, om jag har det i distkanalen. Det borde bli en liknande effekt med 5751, det är tydligen 70% gain i det röret. Dvs det kan nog vara rätt lagom om man tycker att det distar för "lätt" med nuvarande röruppsättning. Känns som att man har mer headroom, mer kontrollerat spräck.

Nu sitter det som sagt i Normalkanalen, och vad jag förstår hamnar det då som V1B, dvs nummer två i den kanalen. Egentligen kanske det borde sitta först, dvs byta plats på ett par tåtar.

Om jag inte minns fel har det i nuvarande position ett katodmotstånd på 820 Ohm.

Ljudet blir väldigt rent, "snyggt", lite solot på Shine on you crazy diamond. Spricker inte alls, nästan. :D

Jag hade ett tag 820 Ohm katod på både V1A och B, det var väldigt runt och snyggt, definitivt "Shine...". Jag kom fram till att det var lite för runt för allmänt spel, så det blev 1,5 kOhm på V1A igen.

Det är ju en väldigt enkel modd att byta rör, och jag tror att det ofta kan ge en tankeställare. Kul!

_________________
/Lennart


20 Dec 2023, 12:38
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: 5751 vs 12AX7
Ja, att byta rör måste ju vara den allra enklaste av alla moddar. Råkar man redan ha aktuellt rör liggande så blir det ju dessutom helt gratis. Själv har jag inte för mkt dist så jag behöver inte byta rör av just den orsaken. Min tanke/förhoppning var att disten kanske kunde få en annan/bättre karaktär, kanske "mustigare", "fetare", "rundare", "varmare", "snyggare", "fylligare" eller nåt sånt.

Ingen som har åsikter gällande 5751?


21 Dec 2023, 12:36
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2994
Post Re: 5751 vs 12AX7
Rör "låter" inte direkt, så att det skulle gå att säga att ett 5751 har ett visst "sound". Precis som du säger så är det lägre förstärkning än 12AX7, och resultatet av ett byte beror nog mest på vilken förstärkare/krets det handlar om och vilken funktion röret har i den kretsen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Dec 2023, 14:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: 5751 vs 12AX7
Det handlar mer om att justera gain i vissa steg utan att behöva modda. Så det är specifikt angående en viss stärkare och vilken position det blir bra i. Skulle nog använda det i en fyrstegare som de två sista stegen i en sådan om den är allt för fizzlig och grötig eller en trestegare med påhängd katodföljare. Att sänka gain i steg 1 och 2 med gainkontroll mellan ser jag inte mycket poäng med.

_________________
Johan Hansson


21 Dec 2023, 20:02
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: 5751 vs 12AX7
Just småsignaltrioder i katodbiaskopplingar är ju väldigt "förlåtande". Att byta rör (ECC81-82-83...) är ett enkelt sätt att justera förstärkningen, utan att riskera rören eller (normalt sett) att det låter apa. Det blir kritiskt först när man måste veta -på riktigt- var arbetspunkten ligger, för att få till maximalt gallerutrymme och maximal utsignal. I en PI blir det också lite mer "riskabelt", i och med att vissa kopplingar (DC-kopplade) är lite beroende av att det är rätt spänningar på alla elektroder.

Hur ljudet ändras har nog som nämnts ovan mer med hur arbetspunkten hamnar, än med vad det står på röret.


21 Dec 2023, 21:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: 5751 vs 12AX7
Lynxtrap wrote:
Rör "låter" inte direkt, så att det skulle gå att säga att ett 5751 har ett visst "sound". Precis som du säger så är det lägre förstärkning än 12AX7, och resultatet av ett byte beror nog mest på vilken förstärkare/krets det handlar om och vilken funktion röret har i den kretsen.


Instämmer rör "låter" inte direkt .
Detta med olika rör som har värden skulle "låta" olika , är något som dom som säljer rör håller på med för att sälja mer .

Ja ett 5751 har lägre gain än ett 12AX7 70 kontra 100 vilket spelar roll.
En 5751 "sägs" ofta på nätet som ett rör som ger mindre gain o mer mid.
Men jag förstår varför många tror så, sänker man gain i ett rör kommer diskant ner och mid låter lite mer :)

Sen ska man inte tro att förstärknings faktorn är att.
12AT7 har gain som är lägre än 5751 men i en fasvändare leverera mer watt i slutsteget än ett 12aAX7

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Dec 2023, 19:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: 5751 vs 12AX7
När jag testat några olika fabrikat av 5751 i försteg så är mitt bestående intryck att de inte har samma topp som 12AX7/ECC83, ljudet blir aningen beslöjat.
Kan ju vara bra om man har stärkare med för mycket topp.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Dec 2023, 16:45
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: 5751 vs 12AX7
Amp Healer II wrote:
... 12AT7 har gain som är lägre än 5751 men i en fasvändare leverera mer watt i slutsteget än ett 12aAX7

Intressant! Utgår från att effektökningen då beror på skillnader av annat slag än den förstärkningsfaktor som man normalt talar om. Skulle det t ex kunna vara fråga om förmågan att leverera ström?

Kan man få påtagligt mera effekt (mer än bara noterbar) med ett 12AT7? Skulle kanske vara värt att prova i en effektsvagare maskin?


04 Jan 2024, 13:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 420
Location:
Post Re: 5751 vs 12AX7
Axewall wrote:
När jag testat några olika fabrikat av 5751 i försteg så är mitt bestående intryck att de inte har samma topp som 12AX7/ECC83, ljudet blir aningen beslöjat. Kan ju vara bra om man har stärkare med för mycket topp.

Kul med en kommentar om upplevt ljudskillnad. Hade trott på flera sådana. Annars tycks den allmänna uppfattningen här vara att ljudet inte påverkas nämnvärt förutom att förstärkning/distorsion ändras. Själv tycker jag mig uppleva att distorsionen blir något mindre "surrig" med 5751, jämfört med 12AX7, men det är ganska subtilt. Och jag är inte helt säker på om det beror på att förstärkningen ändras eller om det finns andra skillnader. Hursomhelst kan det vara värt att prova om man råkar ha ett 5751 liggande.


04 Jan 2024, 13:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: 5751 vs 12AX7
beneri wrote:
Amp Healer II wrote:
... 12AT7 har gain som är lägre än 5751 men i en fasvändare leverera mer watt i slutsteget än ett 12aAX7

Intressant! Utgår från att effektökningen då beror på skillnader av annat slag än den förstärkningsfaktor som man normalt talar om. Skulle det t ex kunna vara fråga om förmågan att leverera ström?

Kan man få påtagligt mera effekt (mer än bara noterbar) med ett 12AT7? Skulle kanske vara värt att prova i en effektsvagare maskin?


Personligen tror jag detta är lite beroende av hur slutsteget är designat. "Normalt" drar ett par slutrör inte någon effekt ur insignalen, det är bara spänningssvinget som avgör hur mycket man får ut. 12AX7 kan ge nog utspänning för att styra ut vad som helst, men om slutrörens gallerimpedans (gallerläckorna) är låg, är det bättre att använda ett rör som 12AU7 eller 12AT7. Framför allt är det rätt viktigt hur komponenterna i PI är valda från början, dvs vilket rör man designat för.

Att olika rör låter olika, i en viss given krets, beror nog på att arbetspunkten hamnar olika (om man exvis skulle sätta in ett 12AT7 där det är byggt för ett 12AX7) och därmed kommer olinjäriteterna i rörens resp egenskaper att framträda olika mycket. Det kan i vissa kretsar vara så känsligt att det skiljer mellan olika ex av samma rörtyp. Däremot har rör i sig själva inte inte någon speciell frekvensgång, de funkar från DC till många MHz.


04 Jan 2024, 16:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: 5751 vs 12AX7
lampuradio wrote:

Personligen tror jag detta är lite beroende av hur slutsteget är designat. "Normalt" drar ett par slutrör inte någon effekt ur insignalen, det är bara spänningssvinget som avgör hur mycket man får ut. 12AX7 kan ge nog utspänning för att styra ut vad som helst, men om slutrörens gallerimpedans (gallerläckorna) är låg, är det bättre att använda ett rör som 12AU7 eller 12AT7. Framför allt är det rätt viktigt hur komponenterna i PI är valda från början, dvs vilket rör man designat för.

Att olika rör låter olika, i en viss given krets, beror nog på att arbetspunkten hamnar olika (om man exvis skulle sätta in ett 12AT7 där det är byggt för ett 12AX7) och därmed kommer olinjäriteterna i rörens resp egenskaper att framträda olika mycket. Det kan i vissa kretsar vara så känsligt att det skiljer mellan olika ex av samma rörtyp. Däremot har rör i sig själva inte inte någon speciell frekvensgång, de funkar från DC till många MHz.


12AT7 drar mer stöm än 12AX7 vilket spelar roll, du kommer inte hitta några stärkare (i gitarr/bas samanhang) som använder 12AX7 som fasvändare ( longtail) när stärkan leverere mer än 150-200 Watt, det finns en orsak för det ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


05 Jan 2024, 22:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.