View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:25



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Hej!

Jag är kort på skärmad kabel. Den som satt tidigare var tvåledad plus skärm - tunn kabel. Går mellan volympot till preamp.
Undrar om jag kan använda en sådan här i stället där skärmen oxå används som en av tåtarna för lödning?
https://www.thomann.de/se/sommer_cable_sc_goblin_red.htm

Och nästa fråga: jag har även en bright switch i närheten av volympoten med en kondning, där behövs bara två ledare, kan jag använda en liknande skärmad sladd till det och använda "ledaren" till ena terminalen och skärm till andra? Vinst i det?


13 Feb 2024, 09:28
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Väldigt generellt så bör man ju inte använda skärmen till annat än just skärm, dvs den ska vara signaljordad, och den ska helst inte vara ansluten i båda ändar om den är av lite längd (inuti chassit), man kan få "jordloopar". Så, om det var skärmad tvåledare från början, tror jag man ska använda det vid ersättning också.

Om du ska ansluta nåt som behöver två ledare, så skulle jag rekommendera att använda de två ledarna inuti kabeln och jorda skärmen, oavsett den "behövs" eller inte.


13 Feb 2024, 09:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Ok, jag förklarade nog lite konstigt.
Den sladd som jag ska ersätta var original två ledare samt jordfläta, men jordflätan användes som den tredje ledaren om man säger så. Den kom så från fabrik och var lödad i båda ändarna.


13 Feb 2024, 10:06
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
OK. Den kabel du länkade till verkar vara en bra ersättning. Jag antar att man kör signal i de två innerledarna och jord i skärmen (till poten). Det är normalt.


13 Feb 2024, 13:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Tack för svar.
Den skärmade går till potens lug 1 - som bör vara jord. Så det verkar ju logiskt då. :)

Men mellan pot och switch - tror du att det finns vinning i att ha skärmat där oxå för att minska risk för brum? Och i så fall, använda samma kabel men utan att löda jorden, eller använda en liknande fast med 1 ledare och skärm och tex löda skärm till viper och ledaren till lug 3?


13 Feb 2024, 13:17
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
https://www.electrokit.com/produkt/rvvp ... d-svart-m/

_________________
Johan Hansson


13 Feb 2024, 14:11
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Om man bara behöver en ledare + skärm, så kan man ju låta en av ledarna vara oansluten (eller koppla dem parallellt). Wipern bär väl signal, så den bör ju vara en innerledare, om den andra är lug 3 (vilket väl också är signal?), så ska den gå inte via skärmen, bäst är troligen att använda bägge innerledarna och sätta skärmen till jord i ena änden bara.


13 Feb 2024, 14:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Shoegazers Anonymous wrote:
Men mellan pot och switch - tror du att det finns vinning i att ha skärmat där oxå för att minska risk för brum? Och i så fall, använda samma kabel men utan att löda jorden, eller använda en liknande fast med 1 ledare och skärm och tex löda skärm till viper och ledaren till lug 3?


Hej igen!

Såg nu att jag formulerat mig lite konstigt i ovan rad... Skrev jord i stället för skärm... Gör ett nytt försök.
Mellan pot och switch så är det två sladdar (eller ledare etc) som behövs, två luggar på pot, två luggar på switch. Men för att göra det "så bra som möjligt" och använda skärmad kabel finns ett par alternativ, vilket är rätt:

1: Löda båda ledarna till respektive lug och inte löda skärm någonstans.
2: Löda låda ledarna på tex pot, men inte använda skärm och löda båda ledarna till varsin lug på switch, men löda ihop skärmen till en av de två ledarna och till en av luggarna i ena änden, ex switchen (eller är det bättre att koppla den änden till poten?).
3: Löda ihop en av ledarna med skärm i båda ändarna och se skärm samt ledare som "1" ledare, löda dem som i exempel 1.

Har googlat mig tokig nu kring hur man applicerar skärmad kabel på bästa sätt men inte hittat något att gå på.

Vore tacksam för hjälp.


24 Apr 2024, 11:02
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Jag tror jag skulle gå på alt 2, men jorda skärmen i chassi eller annan jordpunkt, ena änden bara. Det är inget som kan bli fel i det läget.


24 Apr 2024, 12:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2948
Location: Knivsöder!
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
lampuradio wrote:
Jag tror jag skulle gå på alt 2, men jorda skärmen i chassi eller annan jordpunkt, ena änden bara. Det är inget som kan bli fel i det läget.


Ok, låter rimligt. Potens lug i sig går ju vidare till jord med annan sladd, så det borde ju bli jordat därigenom.


24 Apr 2024, 12:30
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Skärmad kabel - mikrofonsladd eller liknande?
Det går ju använda skärm som ledare(nollan) det gör man ju i gitarrkabeln. Jag brukar dock alltid ha separat kabel till nollan inne i stärkaren för det bara känns mer proffsigt på något sätt. Och sedan ansluta skärmen till nollan bara i ena änden. Jag har sett pjäser som även ansluter andra sidan av skärmen fast via en kondensator på typ 100nF-220nF. Ska väl blocka det där med jordbrum.

_________________
Johan Hansson


24 Apr 2024, 18:46
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.