View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 11:53



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Identifiering av vintage resistorer 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Identifiering av vintage resistorer
Hej, jag har de här resistorerna https://www.dropbox.com/scl/fi/w3jokbyatt0li59nq3qpn/VTM412_1-_TO.jpg?rlkey=ho342b1y762nqow3wiu6ms457&dl=0
De är blå, har keramiskt yttre, är märkta VTM 412 och resistansvärdet (390k470k, 560k), 1% och TO.
15 mm långa, 4-5 mm diameter.

Hittar ingen info på nätet om typen.

Är det nån av Boysen som känner igen typen?
Är intresserad av effekttålighet och om de möjligen går att använda där det krävs "flame proof".

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


26 Feb 2024, 11:53
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Identifiering av vintage resistorer
Alltså, känner igen... jag har sett dessa komponenter, men har inte någon detaljinfo. Rent sannolikhetsmässigt skulle jag gissa på ½W, kanske lägre om de är riktigt små. Med de angivna värdena på R måste de ju sitta rakt över B+ för att komma i närheten av maxeffekt i så fall. Just vad gäller flame-proof känns det lite som att det skulle hjälpa med lite mer info om vad som behövs. Många komponenter är ju täckta av nån form av lack som möjligen kan fatta eld vid stark upphettning, men om det finns komponenter som skulle motstå utifrån kommande eld känns det som det handlar om militära specifikationer.


27 Feb 2024, 17:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Identifiering av vintage resistorer
Mejlade VTM i England, fick snabbt svar:
"Hi Mats

VTM (Vitrohm) resistors have always had the logo printed on them as below. I can also not find any reference to a 412 series going back to 1995.

So, I believe these are not Vitrohm resistors and that means we cannot help this time.

Sorry, and good luck."
https://photos.app.goo.gl/pp5yXSLetbsWaYBM8

Så, kanske kan de kan vara äldre än 1995.

lampuradio, jag testade att sätta 470k som "bleeder" över B+ 350V i 10 minuter och det verkar hittills att gå bra; 1 minut efter avslag så kändes den inte varm.
Då den har keramiskt yttre så kanske den kan räknas som flame proof?
Har några andra lite större resistorer som är märkta med FP, deras yttre verkar vara en metalltub med ett litet hål i ena kortsidan, överdragen med plastisolering.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


27 Feb 2024, 23:23
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Identifiering av vintage resistorer
Intressant. Jag kollade lite på ett par nutida typer av flame proof resistorer och tillverkarna anger att de är täckta med en sorts "cement" som inte fattar eld, stommen är keramisk. Troligen är dina av liknande typ.

Om man lägger lika många Volt som resistorn har kiloohm över resistorn, kommer effektutvecklingen bli lika många milliWatt (470 kΩ - 470 V > 470 mW). Varmt kommer det ju att bli, men det ska inte bli hett eller börja lukta, och då kan man ju tänka att motståndet är inom sin maxeffekt.


28 Feb 2024, 09:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Identifiering av vintage resistorer
Fint att du kollade, lampuradio.

Vid 350V så blir effekten 260mW.
Om resistorn då är 1W eller kanske t.o.m. 2W så är det inte så konstigt att den inte känns varm efter 10 minuter.

Jag låter den sitta där så länge.

Vid googling nu så fick jag upp en träff med bild på liknande resistorer på eBay men tyvärr så var handlaren "not available in your area".

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Feb 2024, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Identifiering av vintage resistorer
Hej Mats !

Äldre mostånd har inte efekten skrivet på dom, utan efekten avgördes med den fysiska storleken .

Kolla äldre kollmassa så ser du :)

Sen tror jag dessa är trådlidade motstånd, men det är bara vad jag gissar ;)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


01 Mar 2024, 20:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 62 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.