View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 11:44



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Katodföljare i Blackfacefender 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Katodföljare i Blackfacefender
Sitter och funderar på ett kommande bygge.


Sååå har en rörhalva över och funderar på att lägga den efter andra gainsteget i en blackfaceliknanade krets.
Bygget blir inte riktigt som en blackface men hur som

Är det ngn som lagt en katodföljare där och kan kommentera hur ljudkaraktären påverkas, om det funkar osv.
Min egen spaning är att det kommer tillföralite assymetrisk klippning/fetare ljud.
Men som sagt, ngn med kunskap som kan ha synpunkter innan jag testar.


14 Mar 2024, 12:05
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare i Blackfacefender
Grundidén med katodföljare är egentligen bara ett steg, som gör en impedansomvandling från den normalt höga impedansen i en småsignalkrets (tänk normal gallermatning, flera hundra kΩ) till en låg impedans (någon kΩ eller mindre), utan att ge förstärkning. Pga sin grundkonstruktion har de i princip ingen distorsion alls, det handlar om att de är "hårt motkopplade", och tål rätt hög insignal innan de börjar bottna i något läge.

Sen kan man ju designa sin "katodföljare" på många olika sätt och få olika effekter.

En del info finns här: http://www.valvewizard.co.uk/accf.html


14 Mar 2024, 21:34
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Re: Katodföljare i Blackfacefender
Jo jag har läst sidan hos trollkarlen. Är intressant
Tänkte om ngn hade gjort ngt liknande och hade erfarenheter.
Har som sagt en onyttjad rörhalva som jag funderar på att använda.
En del anser ju att katodföljaren i en Marshall bidrar till soundet och då inte enbart som impedanssänkare innan tonkretsen


14 Mar 2024, 22:38
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Katodföljare i Blackfacefender
Om man matar en "tonkrets" med ett sedvanligt förstärkarsteg, så påverkas dess funktion av den inre impedansen i signalkällan, dvs den rätt höga impedans som ett vanligt förstärkarsteg har. Matas tonkretsen med en katodföljare, får man en lite annorlunda funktion i och med att signalkällan har en väldigt låg impedans.


15 Mar 2024, 00:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2759
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Katodföljare i Blackfacefender
Testa att göra det, det är inte så svårt att få till det.
På trioden före, testa olika värden på anodresistorn samt olika värden och avkoppling på katoden; på katodföljaren, testa olika värden på katodresistorn.
De har var för sig lite olika inverkan på ljudet, mer gain, torrare dist, mer dist, rundare ljud m.m.

Nyligen så moddade jag en Peavey Classic 30, distkanalen blev i stort sett som en Marshall 2203/4 men då utan katodföljare, eftersom 4:e trioden är gemensam för båda kanalerna och driver tonstacken.
Det låter riktigt gott! Nu har ju 4:e trioden en motkoppling i original och kompressionen det ger kanske emulerar lite av en direktkopplad katodföljare. Jag vet inte.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 Mar 2024, 00:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Katodföljare i Blackfacefender
Rekommenderas starkt! Byggde om min SF D Showman under 40 år (till och från ska sägas), när jag gjorde om kretsen nästan till en gammal Bassman 5F6-A med katodföljare kom det där goa morret som jag letat efter hela tiden....

Tydligen är det att det föregående steget blir påverkat av katodföljaren till att bete sig lite annorlunda under dist, Tubis mfl hade en lång diskussion om detta för något år sedan.

_________________
/Lennart


15 Mar 2024, 23:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 43 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.