View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 15:01



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Hagström BT-100, inte rör men vintage... 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Obi var vänlig och försåg mig med lite dokumentation om Hagström BT-100, eftersom jag som nämnts i en annan tråd fått en sådan på min arbetsbänk.

Jag har dammat av förstärkaren efter bortåt 40 år i ett ouppvärmt uthus, och bytt alla elektrolyter. Även duschat i rengöring i pottarna och gymnastiserat dem.

När jag kör igång stärken låter det, men sprucket. Spelar jag lätt på strängarna är det hyfsat rent, så fort jag trycker till lite klipper det. Det är lite renare precis när jag slår på förstärkaren.

Eftersom det faktiskt är ljud, ganska starkt t.o.m när jag vrider på och det bitvis låter OK uppfattar jag det som att de två slutstegstransistorerna är hela, vilket är skönt, de är väldigt svåra att få tag på.
Jag har även testat med två olika 16 ohms högtalare, då den som hör till stärkaren stått i samma uthus... Den skulle ju kunna ha ärgat igen etc.

Det sitter ett antal orange radiella plastkondingar (fabrikat RDE?), liksom gröna fyrkantiga (fabrikat ERO) sådana som jag vet att jag träffat på tidigare och behövt byta.

Pottarna har inte jämnt svep, det skrapar inte så farligt men volymen hoppar kraftigt upp/ner i vissa lägen.

Som sagt, det verkar som att transistorerna allmänt fungerar, men att det inte är rätt spänningar till transistorer m.m. pga felaktiga kondingar. Sedan kan det förstås vara ytterligare ärg här och där, men det hade nog inte givit den kraftigt spruckna tonen. Det låter ganska lika oavsett vilken av kanalerna jag testar, dvs det är troligen något slutstegsrelaterat.

Jag kan förstås skicka in sinuston och kolla med skåpet var det börjar dista, men jag misstänker det finns bättre åtgärder att göra först. Vilken variant hade herrarna börjat med?

Tackar på förhand för tips!

_________________
/Lennart


29 Mar 2024, 14:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Hade en Marshall transistor som betedde sig så och det var spräckta lödningar till två resistorer i slutsteget som inte syntes förrän jag vickade på komponenterna. För övrigt vill jag alltid mäta så det inte ligger DC på utgången innan jag kopplar någon högtalarae till en transistormojäng efter att jag brände två celestionelement på det sättet. Sen lät de elementena som du beskriver där med.....

_________________
Johan Hansson


29 Mar 2024, 19:52
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Har inget tekniskt att tillföra. Sanken reservdelar på Tradera.

https://www.tradera.com/item/301972/627 ... -si-1050gh


29 Mar 2024, 20:56
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
arinihsd wrote:
Har inget tekniskt att tillföra. Sanken reservdelar på Tradera.

https://www.tradera.com/item/301972/627 ... -si-1050gh


Hagström BT-100 gjordes med 2 olika versioner av Sankenmodulerna,
SI-1050A respektive SI-1050GH.
Vill minnas att de inte var 100% pinnkompatibla och vid den senare varianten SI-1050GH så använde Hagström ett litet tilläggs-PCB (som också finns dokumenterat i det jag skickade till Custom Sam)
Monteringen är inte fysiskt identisk heller.

Jag gjorde misstaget att köpa en av senare modulerna och hade tillslut alltså en av varje.
Det var förmodligen inga stora skillnader och kanske lätt att lösa men jag orkade aldrig sätta mig in i hur jag skulle kunna implementera och montera 2 st olika moduler i samma förstärkare.


30 Mar 2024, 09:00
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Tubis wrote:
Hade en Marshall transistor som betedde sig så och det var spräckta lödningar till två resistorer i slutsteget som inte syntes förrän jag vickade på komponenterna. För övrigt vill jag alltid mäta så det inte ligger DC på utgången innan jag kopplar någon högtalarae till en transistormojäng efter att jag brände två celestionelement på det sättet. Sen lät de elementena som du beskriver där med.....


Tack för tipset, men um, ok? Jag tänkte mig att jag till stor del tog bort den risken med att byta alla elektrolyter i strömförsörjning etc, men det finns ju fler kondingar, signalkondingar t.ex... Bara att mäta DC över utgången? Med något motstånd som last? Om det skulle vara som du säger har jag bränt två högtalarlådor. Nu lät det sprucket och hemskt redan direkt från start, DC borde väl ta en stund innan det smälter lindningar?

Ätpinnetricket då för att hitta ev konstigheter... Eftersom det låter illa i båda kanalerna kanske det är idé att börja peta runt på komponenterna i slutsteget. Det är väldigt rymligt i förstärkaren.


arinihsd wrote:
Har inget tekniskt att tillföra. Sanken reservdelar på Tradera.

https://www.tradera.com/item/301972/627 ... -si-1050gh


Tack för tipset!

_________________
/Lennart


30 Mar 2024, 12:59
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Custom Sam wrote:

Tack för tipset, men um, ok? Jag tänkte mig att jag till stor del tog bort den risken med att byta alla elektrolyter i strömförsörjning etc, men det finns ju fler kondingar, signalkondingar t.ex... Bara att mäta DC över utgången? Med något motstånd som last? Om det skulle vara som du säger har jag bränt två högtalarlådor. Nu lät det sprucket och hemskt redan direkt från start, DC borde väl ta en stund innan det smälter lindningar?

Det är rörteknik-tänk att det är kondingar som passerar DC. I transistorvärlden är det ingen trafo på utgången så en dålig transistor kan passera DC till högtalaren. Nej du behöver ingen last bara att mäta över utgången. För hög DC knäcker lindningen i ett högtalarelement ganska raskt. Fast nu målar vi fan på väggen . Det är troligen inte det som är problemet.

_________________
Johan Hansson


30 Mar 2024, 21:10
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
1. Det fanns en period när transistorslutsteg byggdes precis som rörslutsteg, med utgångstrafo och ett par trissor i P-P. Utan att kunna apparaten vet man ju inte vad man ska tro... Senare kom ju varianter där en rejäl ellyt var utgångskonding från ett OTL-transistorsteg. DC på högtalarna är aldrig bra; även om de inte skadas kan det låta rejält illa.

2. Att jobba med "skåpet" är väl nästan den enklaste metoden om man kan följa signalen och, om ens skåp klarar DC, även se vilka spänningar som ligger fel.


30 Mar 2024, 21:23
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
lampuradio wrote:
1. Det fanns en period när transistorslutsteg byggdes precis som rörslutsteg, med utgångstrafo och ett par trissor i P-P. Utan att kunna apparaten vet man ju inte vad man ska tro... Senare kom ju varianter där en rejäl ellyt var utgångskonding från ett OTL-transistorsteg. DC på högtalarna är aldrig bra; även om de inte skadas kan det låta rejält illa.

2. Att jobba med "skåpet" är väl nästan den enklaste metoden om man kan följa signalen och, om ens skåp klarar DC, även se vilka spänningar som ligger fel.


Om jag inte minns fel nu så sitter det väl en stor elyt, typ 2200uF eller så, på utgången på BT100 efter sankenmodulerna.


30 Mar 2024, 21:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Japp. det sitter en på 4700 uF om jag förstår det rätt.

Det är ingen DC på högtalaren. :-)

Här är ett ljudtest, låter bättre än i verkligheten tycker jag, det har nog kompressats något. Det blir rejält högt när ljudet "slår igenom " så att säga. https://on.soundcloud.com/3AqSBnLMTYBrTgPm6

Helt klart är det oxid både här och där i pottar och switchar. Märkligt med t.ex ena brightomkopplaren, förstärkaren blir helt tyst i det närmaste! Sedan är det liksom en vibratoeffekt på ljudet dessutom.

Edit: Vad gäller brightomkopplaren som jag nämnde precis så är det en originell lösning som är omvänd mot vad det brukar vara, omkopplaren kopplar in en 0,22uF till jord, dvs jordar ganska mycket av signalen. Och här då allt. Har testat kondingen, min multimeter med kondingmätning säger att den är på 0,21 uF, dvs det verkar ju ok, men lika fullt går signalen till jord... Omkopplaren är ok, etta/nolla på den.

Edit igen, det är lite varierande effekt av den där kondingen, men det blir en klart svagare signal.

_________________
/Lennart


31 Mar 2024, 16:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Det är nog något fel på kretsen som matar den där 0.22uF kondingen. Transistorstärkare opererar normalt med lägre impedanser än rörstärkare därav går värdet på en sådan konding upp enligt https://www.learningaboutelectronics.co ... ulator.php . Om kretsen som matar kondingen är trasig så den har högre impedans så blir resultatet att kondingen dödar signalen.

_________________
Johan Hansson


31 Mar 2024, 18:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Nu har jag testat med skåpet, mitt kära Tektronix 465 kan nog vara i behov av fräschning, ena kanalen reagerar inte på 1 kHz-tonen jag skickar in. Eller så är det okunskap från min sida. Tyvärr är det nog något fel på det...

Den kanalen som funkar visar i alla fall en ren sinuston in till Hagström-slutstegets kretskort, med en hel del störningar som lagras in över sinustonen. Det låter precis likadant ut i högtalaren, när störningen kommer in till slutsteget på displayen fräser det till. Det är störning typ 80-90% av tiden. Det distar inte alls på samma sätt som när jag spelar med gitarren, fastän jag drar på insignalen ganska kraftigt, och även på förstärkaren. Det är precis som att anslaget från gitarren är det som får signalen att klippa.

Dvs allt före slutsteget verkar inte påverka signalen nämnvärt, det är samma störning på ingående signal till slutsteget. Då är det dock sinustoner, har testat med 400 Hz och 1 kZh.

Utgående från slutstegstransistorerna visar tydligt var sin fasdelad signal, upp på ena transistorn och ner på andra transistorn. Egentligen inga konstigheter, bilden är dock inte helt skarp, men det har nog mer med skåpet att göra än signalen. Böjarna på kurvorna är helt symmetriska och jämna. Däremot verkar det vara en massa övergångsdistorsion, suddigt i mitten, men det har som sagt nog mer med skåp och prober att göra.

Trevligt att se att båda slutstegstransistorerna verkar fungera som de ska.

Kan väl inte säga att jag blev så hemskt mycket klokare av detta, men jag har en känsla av att problemet främst sitter i slutstegskortet, eftersom det är samma ljudproblem i båda kanalerna.

Om någon har något tips så tas de emot med tacksamhet! Omlödning av komponenter är en sak att testa, byta ut de få plastkondingar som sitter på det kortet kanske?

Hm, störningen som överlagras synkar med hårddisklampan och "skrivljudet" från datorn.... Jag har en stor mekanisk hårddisk förutom SSD-diskar till system med mera, och tydligen genererar den så pass mycket störning att det påverkar sinustonen ut från datorn! Inte så tydligt när jag spelar i det gamla PA som jag har som ljudkälla i studion, men det blir tydligare när sinustonen skickas in i Hagströmen. Det här får adresseras i annan tråd...

_________________
/Lennart


31 Mar 2024, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1639
Location: Halmstad
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Kan du byta fas i elanslutningen? Kan ju bli fel i faserna. Även gamla grenkontakter kan få märkliga fel. I nyare lågpris grenkontakter med brytare har jag fått fel i brytarna. De slår varken till eller från ordentligt. Rätt nya och nästan oanvända.

Det hör inte hit men det är liknande brytare i rätt mycket småel. Jag har bytt några till brytare från skrotad utrustning.


31 Mar 2024, 23:46
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Du skiver om två kanaler men sitter det inte en vippströmbrytare på ovansidan av chassit där man kan välja separat utgång från respektive modul eller någon sorts bryggkoppling?
I mitt fall var lustigt nog den strömbrytaren defekt.

Det var väl även olika utgångar som skulle väljas i de bägge fallen och olika impedans beroende på hur vipparmen stod.?
Tyvärr är det några år sen så jag minns inte så klart.

strömbrytaren syns till höger

Image


01 Apr 2024, 11:23
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Tektronix 465 är väl normalt betraktat som rätt skottsäkert, utebliven signal är sannolikt nåt med prober, kablar, kontakter snarare än själva innanmätet.

Man kan kolla ett par saker.
Kör ett långsamt svep, typ så man hinner se punkten röra sig. Kolla med knapparna för ALT och CHOP att du får först varannan kanal och sedan bägge (choppningen går så fort att man inte ser det). Prova att flytta svepen med X och Y positionsrattarna. Motionera ingångskopplarna AC-GND-DC några gånger, lämna på DC om du vill mäta DC. Vrid dämpsatsrattarna några gånger fram och tillbaka, likaså den röda VAR-ratten, men lämna dem sedan i låsläget. Motionera INVERT knappen ett par gånger, lämna i ute-läget. Motionera även de andra knapparna för vertikalsystemet (CH1, ALT, ADD, CHOP, CH2). Endast CHOP eller ALT ska normalt vara intryckta.

Om du har en säkert fungerande prob/kabel, så koppla från kalibreringsbygeln till en kanal i taget, se om det går att få figur på båda. Om en kanal trilskas välj att visa bara den (CH1 eller CH2), kolla lite med olika känsligheter etc, det kan vara lite glapp/oxid på nån omkopplare. Koppla bort kabel/prob och peta direkt i BNC-kontaktens mitthål med en tunn ledningstrådtråd som du håller i. Om kanalen inte reagerar alls, kan ju nåt ha gått på lunch även om det är ovanligt, men det är inte helt ovanligt att det glappar lite i omkopplare på så här gamla grejer.


01 Apr 2024, 15:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
arinihsd wrote:
Kan du byta fas i elanslutningen? Kan ju bli fel i faserna. Även gamla grenkontakter kan få märkliga fel. I nyare lågpris grenkontakter med brytare har jag fått fel i brytarna. De slår varken till eller från ordentligt. Rätt nya och nästan oanvända.

Det hör inte hit men det är liknande brytare i rätt mycket småel. Jag har bytt några till brytare från skrotad utrustning.


Tack för tipset! Det funkade. Tänkte annars att det var bra att allt var på samma fas, för att minska jordbrum etc, men där hade jag fel...

Ska göra nya mätningar utan en massa skitsignal, ska bli intressant!



Obi wrote:
Du skiver om två kanaler men sitter det inte en vippströmbrytare på ovansidan av chassit där man kan välja separat utgång från respektive modul eller någon sorts bryggkoppling?
I mitt fall var lustigt nog den strömbrytaren defekt.

Det var väl även olika utgångar som skulle väljas i de bägge fallen och olika impedans beroende på hur vipparmen stod.?
Tyvärr är det några år sen så jag minns inte så klart.

strömbrytaren syns till höger

Image


Tack för synpunkterna! Med två kanaler menar jag de två ingångarna, det finns ju två uppsättningar tonkontroller etc. Den ena ska likna en Vox sägs det, vete sjutton om det stämmer... :?

Vippströmbrytaren finns ja, men den infolapp som suttit där låg lös i förstärkaren, helt oläslig text. Jag misstänkte att det hade något med slutsteget att göra, eller 110V eller liknande, så den har jag bara gymnastiserat med förstärkaren avslagen, och satt den som den satt från början. I och med att den inte är åtkomlig med mindre än att baksidan monteras loss tänker jag att så länge jag inte är säker på vad den gör låter jag bli den helt enkelt. Ser den inte i schemat heller, (suddigt).

Tänkte du att jag skulle testa slutstegstransistorerna var för sig? Jag har en känsla av att felet ligger tidigare, och i något typ det Tubis föreslog, taskig lödning. Eller ngn plastkonding?

Ska först gå igenom Lampus eminenta oscilloskoptips, får se vad det kan ge...

_________________
/Lennart


01 Apr 2024, 17:58
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
lampuradio wrote:
Tektronix 465 är väl normalt betraktat som rätt skottsäkert, utebliven signal är sannolikt nåt med prober, kablar, kontakter snarare än själva innanmätet.

Man kan kolla ett par saker.
Kör ett långsamt svep, typ så man hinner se punkten röra sig. Kolla med knapparna för ALT och CHOP att du får först varannan kanal och sedan bägge (choppningen går så fort att man inte ser det). Prova att flytta svepen med X och Y positionsrattarna. Motionera ingångskopplarna AC-GND-DC några gånger, lämna på DC om du vill mäta DC. Vrid dämpsatsrattarna några gånger fram och tillbaka, likaså den röda VAR-ratten, men lämna dem sedan i låsläget. Motionera INVERT knappen ett par gånger, lämna i ute-läget. Motionera även de andra knapparna för vertikalsystemet (CH1, ALT, ADD, CHOP, CH2). Endast CHOP eller ALT ska normalt vara intryckta.

Om du har en säkert fungerande prob/kabel, så koppla från kalibreringsbygeln till en kanal i taget, se om det går att få figur på båda. Om en kanal trilskas välj att visa bara den (CH1 eller CH2), kolla lite med olika känsligheter etc, det kan vara lite glapp/oxid på nån omkopplare. Koppla bort kabel/prob och peta direkt i BNC-kontaktens mitthål med en tunn ledningstrådtråd som du håller i. Om kanalen inte reagerar alls, kan ju nåt ha gått på lunch även om det är ovanligt, men det är inte helt ovanligt att det glappar lite i omkopplare på så här gamla grejer.



Tack för tipsen!
Har gjort allt utom detta med kalibreringsbygeln, det finns bara en på mitt skåp. den får lossas med skiftnyckel modell mindre?
Det är B-kanalen som är nästan helt död, när jag petar med typ ett tandläkarverktyg direkt i kontakten ger kanalen ett litet men ändock utslag. Efter att ha rengjort BNC-kontakten liksom kontakten på proben får jag samma utslag om jag tar med proben på metallföremål som jag håller i. Som du säger så är det troligen smuts och glapp någonstans.
Det kan iofs vara något som är på väg at ge upp, men sannolikt är förstås oftast de enkla felen som är vanligast.

Blir väl att spraya elektronikrengöring i alla pottar etc, jag har Biltemas elektronikrengöring, misstänker att det inte är det bästa. Vilken rengöringsspray rekommenderar herrarna?

Har mätt upp igen utan störningar, det ser ut att hända en hel del i försteget. Signalen som går in i förstärkaren och signalen som går till slutsteget är ganska stor skillnad på, den ena ren och fin, den andra ganska "fräsig" på oscilloskopet. Ska se om jag kan hitta bra mätpunkter på vägen så att säga, återkommer.

_________________
/Lennart


01 Apr 2024, 19:30
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 935
Location:
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Custom Sam wrote:

Vippströmbrytaren finns ja, men den infolapp som suttit där låg lös i förstärkaren, helt oläslig text. Jag misstänkte att det hade något med slutsteget att göra, eller 110V eller liknande, så den har jag bara gymnastiserat med förstärkaren avslagen, och satt den som den satt från början. .


ATt låta den stå i defaultläget låter smart. Den jag hade inne var nog aldrig ändrad. :) När jag knäppte över så gick den sönder. Det handlar som sagt om hur modulerna är kopplade och standardläget ger väl maximal effekt och 16 ohm eller något sånt.


01 Apr 2024, 20:09
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1233
Location: Vallentuna
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Man behöver inte öppna kalibreringsbygeln, man bara hakar på proben eller hur man nu ansluter sin kabel till ingången. Man kan öppna bygeln om man måste mäta strömmen (det finns en märkning bredvid, det ska visst vara 30 mA eller nåt), men för att se spänningen räcker det med att ta kontakt med bygeln.


01 Apr 2024, 22:29
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
lampuradio wrote:
Man behöver inte öppna kalibreringsbygeln, man bara hakar på proben eller hur man nu ansluter sin kabel till ingången. Man kan öppna bygeln om man måste mäta strömmen (det finns en märkning bredvid, det ska visst vara 30 mA eller nåt), men för att se spänningen räcker det med att ta kontakt med bygeln.


Tack för tipset!
Den dåliga oscilloskop-kanalen reagerar och ger utslag när jag gör som du skriver Lampu, lite varierande, ibland en hyfsad sinuston 400 Hz, ibland ser det mest ut som ett sprakande på linjen. Har på högsta känslighet på den kanalen.

Med samma prob och signal får jag gå från 5mV till 50mV för att få ner signalen så att kurvan är i alla fall jämförbar på den andra kanalen, fast den störda kanalen är fortfarande inte alls lika stark eller tydlig. Större tiden är det bara ett "sprakande" på linjen tyvärr

_________________
/Lennart


Last edited by Custom Sam on 09 Apr 2024, 22:22, edited 2 times in total.



09 Apr 2024, 19:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Har gjort mätningar med 400 Hz sinuston på olika ställen i den ena preampen. Det är tre transistorer i det försteget, jag mätte efter första transistorn vid volympotten, ingen förändring i signalkurvan. Fin kurva.

Däremot efter transistor två och tre (de sitter i serie) ser det lite annorlunda ut, samtidigt som det är lägre signal eftersom volymen är sänkt. Vid lite lägre volym ser kurvan hoptryckt ut, liksom halv. När jag drar på blir den hyfsat normal. Volympotten är klart skrapig och glappig, och det är klart sådant, och som Tubis skrev dåliga lödningar kan ju ge denna effekten...

Bild på den aningens halva kurvan;
Attachment:
skopbildHagstrom.png
skopbildHagstrom.png [ 227.96 KiB | Viewed 375 times ]


Funderar på att skicka in musiksignal på linenivå från PA-mixern för att höra hur det låter med musiksignal till slutsteget.

Men det blir nog att jag löder om förstegskortets lödningar, vild chansning....

Om någon får ut något av den knepiga kurvan ovan är jag tacksam!

_________________
/Lennart


09 Apr 2024, 19:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Hagström BT-100, inte rör men vintage...
Det finns tre induktorer som är till för tonkontrollerna på kanal ett, som inte är den kanal som jag har mätt upp och grejat med mest. Dessa är kopplade till en vridomkopplare som ger olika presets och väg till jord för tre olika tonkontroller. Tyvärr har jag fått lova att inte offentliggöra schemat, suddigt dessutom.

Minst en av dessa induktanser är tråden av på, det är kopplat med spindelvävstråd, typ gitarrmik eller ännu tunnare. Innebär att det ligger minst en tåt utan koppling, "fri" ända. Det skulle ju kunna spela roll? Det knepiga ljudet finns ju mer eller mindre på båda preampkanalerna, dvs skulle detta kunna spilla över på den andra kanalen?.

Det är induktorn i mitten som den högra tråden är av på.

Attachment:
induktorer hagstrom.png
induktorer hagstrom.png [ 189.23 KiB | Viewed 364 times ]

_________________
/Lennart


09 Apr 2024, 22:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.