View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2024, 03:46



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Bygga clean channel till Marshall 2203 
Author Message

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Bygga clean channel till Marshall 2203
Hej.
Jag har ett projekt som består av att jag monterar klart en Marshall 2203 i ett 2210-chassie. I en annan tråd upptäcktes att PT:n var dålig, och då den tråden började närma sig Preampfrågorna i projektet, och närmast hur man bygger till en clean-kanal, så tänkte jag att vi tar preampen i en egen tråd.

Om mig själv så är jag inte helt novis, men har aldrig byggt nåt själv tidigare, och jag hoppas på att få tips och råd från er alla i projektet.
Det finns en plan: clean- o lead-kanaler att switcha mellan, effekt loop, och kanske nån liten finess till. Men HUR det ska byggas är öppet för förslag. Jag ska rita ihop nåt schema (som i princip är kopierat från nåt som redan finns) och sen får vi se vart det bär.

Mvh
Mattias


04 Apr 2024, 13:12
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Från förra tråden om PowerTrafon postade Custom Sam en kommentar som får inleda den här tråden:


Custom Sam skrev:

Nu är det kanske mer Marshallaktigt du tänkt dig, men en variant vad gäller cleankanal är att inte alls blanda in den med mastervolymen, då blir den verkligt clean, Dvs rätt på slutsteget, en volym på kanalen. Om du tittar på en Fender Normalkanal så är det modell som funkar bra. Någon form av tonkontroll är väl iofs trevlig?

Vad gäller jordning av signal så brukar jag jorda vid volymen helt enkelt. Då med optokopplare.

Hej Lennart. Tack, det är precis din input jag behöver för att få se olika alternativ som jag inte tänkt på. :)

(Jag har lite att stå i närmsta veckan, så jag hade tänkt vänta lite med detta, men det ÄR ju så spännande..! Jag har inte hunnit rita upp mina idéer på schema att presentera ännu, det kommer innan jag börjar bygga, så blir det ett mer visuellt diskussionsunderlag.)

Som du säger, nån form av tonkontroll kan det få bli, jag har bara tänkt hålla det så enkelt som möjligt i starten, men visst, det är inte uteslutet. Det är också så att den Faceplate jag har nu är en 2204/2203 med sygg gravering/print för de potar som sitter på en 2203 original, så jag vill inte sätta några fler potar på den (på framsidan i alla fall…) Men allt kan ändra sig, jag får fundera lite här.

Aha, optokoplare, det har jag aldrig tänkt på, bra idé! Ok, jorda vid volymen. På leadkanalen, är det vid GAIN du tänker då?

Jag ska kika lite och fundera, och rita nån form av schema och lägga upp här. Fenders Preamp t ex, jag har inte koll på hur den ser ut ännu.

Nu blev det lite att fundera på. Tack! :)

Mvh Mattias


04 Apr 2024, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Hej Mattias !

Jag minns i förra tråden att du saknade faceplate till din 2210, jag "kan" ha en (måste leta lite i min verkstad ) dessa är limmade på, så det är lite svårt att ta bort dom utan dom blir bukliga.
Men går nog att räta ut igen.

Så till ditt bygge.

Gunnar gjorde en Bassemannen = en kanal bassman och kanal 2 en 2203.
Han la upp ett schema , så jag har det sparat om du vill kolla (jag vet inte hur man lägger upp bilder tyvärr men kan skicka via pm).

När det kommer till jording så ska du INTE följa Marshall original då den inte är bra.
Utan kolla in valvewizard sida ,där han bjuder på ett helt kapitel från sin bok om just jording.

https://www.valvewizard.co.uk/index.html och gå till :Grounding and Ground Schemes o ladda ner.

Tips: 2
Kolla även in DC Cathode Follower, på samma sida.
Hans lösning på start upp problem (typ många har problem med ryska rör som inte håller) detta funka sketa bra som vi säger här :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Apr 2024, 21:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7409
Location: Uddevalla
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Kan vara skönt att matcha den rena kanalen till den andra så man inte får en helt annan ljudbild. Även om de låter bra var för sig kan det låta lite weird om de inte matchar när man switchar mellan dem. Tex att använda i alla fall ett av de filtren som ligger på 2203 till den rena. Tex ha samma ingångssteg med den avkopplingskondingen som ligger på katoden så den rena inte blir väldigt basig i förhållande.
En sak jag alltid tänk på men aldrig testat är att sen ha två rörsteg till med en dubbelpot som ger gainkontroll före varje. Så man kan gå från jätterent till skitigt från två steg. Att bara skita till ett steg har jag aldrig tyckt låtit speciellt bra.

_________________
Johan Hansson


08 Apr 2024, 19:01
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Hej och tack till er båda! Jag har jobbat på annan ort och kom hem ikväll, där av min radiotystnad ett par dagar.

Jag fick mycket att smälta här, ska titta igenom detta och återkomma med idéer på nåt enkelt schema som vi kan dissekera och förbättra.

Tusen tack för era tankar och idéer så länge! :)

//Mattias


09 Apr 2024, 20:27
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
...det blev lite kort svar så jag glömde att svara på allt.

Ja tack Owe, jag är absolut intresserad av att köpa din faceplate om det kommer fram! :)

Ja, den där Bassemannen som Gunnar gjorde skulle kunna vara vad detta projekt ändar upp i. Intressant!

Tack för tipsen om Jordning, ska kolla upp så fort jag kan.

Tubis: Ja, matchning räknar jag kallt med att det blir som efterarbete när man trodde att allt var bra, och sen testar, och inser att saker behöver justeras för att bli bra. Jag såg nånstans att avkopplingskondingen på V1b och V1a skiljer på 2203 mellan JMP, JCM800 samt Reissue-varianten. ("C3" samt "C7" på schemalänken nedan.) Värdet är mindre på de senare varianterna vilket jag kan tänka mig borde göra ljudet fattigare på de lägsta frekvenserna. Jag är beredd på att testa båda dessa varienter t ex, beroende på hur det låter när jag väl testar när jag kommer så långt.

Marshalls schema på Preamp till 2203:
https://www.drtube.com/schematics/marshall/2203prem.gif

Jag har plats för en konding till, och en fråga jag funderat på är om de båda pre-amparna ska ha varsitt PI-filter, dvs att jag låter B+ gå vidare genom ytterligare ett PI-filter som matar clean preamp. Det blir ju lite lägre spänning då, så de kanske jag behöver justera värden på anodmotstånd och katodmotstånd motsvarande? Eller är det kanske inte så kinkigt?

Nej, nu ritar jag ett schema och återkommer imorgon om jag hinner. :-)

//Mattias


09 Apr 2024, 20:52
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Attachment:
bassemannen-1.jpg
bassemannen-1.jpg [ 241.83 KiB | Viewed 1663 times ]


Gunnar har gjort 2203 delen lite hottare en original

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Apr 2024, 22:58
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Tack Owe!
Det där ser intressant ut.
Jag kollade lite snabbt och ser att Gunnar valt de mindre avkopplingskondingarna på 22nF, samt gjort (minst) 2 ändringar.
Dels har han minskat motståndet från 470k till 68k före gain-poten, vilket borde göra att gain "går till 11" istället för till 10. :-)
Sen har han (motsvarande ?) minskat på katodresistorn i coldclippern så att han minskar på missmatchningen i arbetsområdet på V1b, och det kan han kanske ha gjort för att anpassa sig till den högre signalen som kommer in på styrgallret i V1b.
Jag är för oerfaren för att kunna säga hur han tänkt, men jag ser vad han har gjort, och modifieringen är värd att jämföra med original.

Sen tycker jag att Bassmans CLEAN kan vara väl värd att testa. Om jag får tag på en faceplate för 2210 så finns ju redan uppmärkt för GAIN, TREBBLE samt BASS fär ren kanal. Intressant med Fendern är att tonstacken ryms mellan V1a och V1b, utan att man behöver blanda in en katodföljare.

Jag lägger upp en bild på hur jag ungefär hade tänkt mig från början, då baserade jag CLEAN-kanalen på Marshalls schema, och jag har egentligen bara bytt ut coldclippern mot ett vanligt gainsteg för att få mer amplitud utan att skapa distortion. Det är så pass mycket stulet från Marshalls schema att man kan skämmas, och det går inte att påstå att jag "uppfunnit" nåt själv här. :-)

I gult har jag markerat PI-filtret, för jag är osäker på om jag kan hämta B+ från samma filter som LEAD-kanalen, eller om CLEAN ska få ett eget PI-filter "bortom" dagens sista PI-filter i kedjan. Och behöver kanske Anod- och Katodmotstånd kanske justeras pga lägre B+ efter detta filter iså fall...?


Attachments:
bassemannen-1 med Highlights 001.jpg
bassemannen-1 med Highlights 001.jpg [ 158.62 KiB | Viewed 1628 times ]
Clean channel 001.jpg
Clean channel 001.jpg [ 51.99 KiB | Viewed 1628 times ]
10 Apr 2024, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Prowler wrote:
Tack Owe!
Det där ser intressant ut.
1.Jag kollade lite snabbt och ser att Gunnar valt de mindre avkopplingskondingarna på 22nF,
samt gjort (minst) 2 ändringar.
2.Dels har han minskat motståndet från 470k till 68k före gain-poten, vilket borde göra att gain "går till 11" istället för till 10. :-)
3.Sen har han (motsvarande ?) minskat på katodresistorn i coldclippern så att han minskar på missmatchningen i arbetsområdet på V1b, och det kan han kanske ha gjort för att anpassa sig till den högre signalen som kommer in på styrgallret i V1b.
Jag är för oerfaren för att kunna säga hur han tänkt, men jag ser vad han har gjort, och modifieringen är värd att jämföra med original.

Sen tycker jag att Bassmans CLEAN kan vara väl värd att testa. Om jag får tag på en faceplate för 2210 så finns ju redan uppmärkt för GAIN, TREBBLE samt BASS fär ren kanal.

4.Intressant med Fendern är att tonstacken ryms mellan V1a och V1b, utan att man behöver blanda in en katodföljare.

5.Jag lägger upp en bild på hur jag ungefär hade tänkt mig från början, då baserade jag CLEAN-kanalen på Marshalls schema, och jag har egentligen bara bytt ut coldclippern mot ett vanligt gainsteg för att få mer amplitud utan att skapa distortion. Det är så pass mycket stulet från Marshalls schema att man kan skämmas, och det går inte att påstå att jag "uppfunnit" nåt själv här. :-)

6.I gult har jag markerat PI-filtret, för jag är osäker på om jag kan hämta B+ från samma filter som LEAD-kanalen, eller om CLEAN ska få ett eget PI-filter "bortom" dagens sista PI-filter i kedjan. Och behöver kanske Anod- och Katodmotstånd kanske justeras pga lägre B+ efter detta filter iså fall...?


1.Nej det har inte mer tvärt om , orginal är det 470 K och 470 P efter första steget och kondingar i serie minskar värdet. Kanske du misstar dig på n och nf ? Varken Marschal eller Gunnar skriver " korekt" Nanofarad ,som bägge syftar på skrivs nF. Om det var det du tänkte på ?

2. Mja,,,ta bort kondingen ger större frekvenser att pasera, och sänka motståndet ger inte så mycket gain, dock mer diskant och nog orsak till kompensera för det med mindre värde.

3.Minska från 10k till 4,7k ger mer gain.

4. Det är lätter att nämna stärkar med katod driven EQ än räkna upp dom som har EQ efter första steget. Alla feder BF och efter har EQ efter första steget och en uppsjö av många andra stärkare.

5. Att ha så lågt värde på kondingen på bägge stegen kommer ge lite bas.
https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

6. Nu vet jag inte vilket rent ljud du är ute efter? Men vill man ha rent ljud med headroom ? Då är det bätter att högre B+ på rent ljud.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Apr 2024, 19:03
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Amp Healer II wrote:
Prowler wrote:

2.Dels har han minskat motståndet från 470k till 68k före gain-poten, vilket borde göra att gain "går till 11" istället för till 10. :-)

3.Sen har han (motsvarande ?) minskat på katodresistorn i coldclippern så att han minskar på missmatchningen i arbetsområdet på V1b, och det kan han kanske ha gjort för att anpassa sig till den högre signalen som kommer in på styrgallret i V1b.



1.Nej det har inte mer tvärt om , orginal är det 470 K och 470 P efter första steget och kondingar i serie minskar värdet. Kanske du misstar dig på n och nf ? Varken Marschal eller Gunnar skriver " korekt" Nanofarad ,som bägge syftar på skrivs nF. Om det var det du tänkte på ?

2. Mja,,,ta bort kondingen ger större frekvenser att pasera, och sänka motståndet ger inte så mycket gain, dock mer diskant och nog orsak till kompensera för det med mindre värde.

3.Minska från 10k till 4,7k ger mer gain.

4. Det är lätter att nämna stärkar med katod driven EQ än räkna upp dom som har EQ efter första steget. Alla feder BF och efter har EQ efter första steget och en uppsjö av många andra stärkare.

5. Att ha så lågt värde på kondingen på bägge stegen kommer ge lite bas.
https://www.ampbooks.com/mobile/amplifi ... alculator/

6. Nu vet jag inte vilket rent ljud du är ute efter? Men vill man ha rent ljud med headroom ? Då är det bätter att högre B+ på rent ljud.


Tack Owe för att du styr upp det hela! :)

Jag ser att jag dragit fel slutsatser både här och där.

2: Här missade jag att Gunnar tagit bort en kondensator, den som utgör ett högpass-filter parallellt med 470 kOhm på Marshallschemat. Men jag vill ändå visa hur jag tänkte:
Jag stirrade mig blind på de två seriekopplade motstånden som tillsammans utgör en spänningsdelare. På Marshallschemat är det 470k i serie med 1M poten för gain.
Om man vrider upp fullt på gain-poten så får man ca 68% av signalen mätt från Jord och över båda dessa motstånd. Om man då byter ut 470k mot 68k så får man rimligen en högre signal, ca 94% av signalen. Därför tänkte jag att det blir högre signal in på gallret från potens löpare vid fullt pådrag, och kom då på liknelsen med filmen Spinal Tap och "...this one goes to eleven..." :)
Men jag kanske snubblar på att 470k-resistorn är en del av ett högpassfilter, medan 68k endast är ett seriemotstånd, eller nåt annat som jag missat i resonemanget.
Jag antar att "resistansen" eller impedansen kanske ser olika ut beroende på vid vilken frekvens man mäter den.
Så tänkte jag i alla fall, i ett försök att förstå hur det hänger ihop, jag har säkert fel nånstans i mitt resonemang, och tackar för ditt tålamod med mig :) . Bifogar en teckning nedan.

3: Absolut! Jag tänkte fel. Minskat katodmotstånd ger högre förstärkning.

5: Tack för länken till beräkning av komponenter kring röret! Jag har testat med lite olika värden och detta är värdefull hjälp verkligen! :-)

6: Ahh, då kanske jag ska låta lead-kanalen ligga sist i kedjan av PI-filter, och ge CLEAN-kanalen högre B+?


Nu ska jag ta och löda ihop nåt så att vi får lite praktik också.

Tack,
Mattias


Attachments:
Spänningdelare 001.jpg
Spänningdelare 001.jpg [ 21.6 KiB | Viewed 1480 times ]
15 Apr 2024, 13:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Lite input från min horisont.

Jag har en ren kanal som är en Fenderkanal, och har dessutom en kanal med olika distljud som jag enkelt kan växla mellan, en Marshallaktig del och en Fenderaktig. Båda har en katodföljare (samma) i slutet.

Den rena kanalen är som sagt en vanlig Fenderkanal, som den Gunnar använde en gång i tiden, med skillnaden att jag dessutom har separat midkontroll.

Vad gäller att växla mellan ljuden och den skillnad som är kan jag säga att det för det mesta är ganska lika basmängd på Marshalldisten som på den rena Fenderkanalen, då disten adderar både bas och diskant. För att få en snygg dist är det lämpligt att skära basen från början i kanalen tycker jag.

Det är samma inställningar på tonkontrollerna på båda kanalerna, 7-7-3.

Om du skulle köra två Marshallsteg i rad med rent ljud blir det väldigt tunt, precis som Owe var inne på. Om du inte vill ha Fendervärden på katoderna så finns det ju hela spannet, men jag hade siktat på katodvärden på en ren kanal som ligger i alla fall kring minst på hälften av Fendervärdena.

Det filter som Gunnar tagit bort, 500 pF över 470kOhm är ett i mitt tycke ett lite vasst filter, jag har det in/urkopplingsbart med typ 200pF, eller om det tom är ännu mindre. I mitt tycke låter det snyggare med mindre seriemotstånd i stället, ger inte så abrupta knäckar i frekvensgången. Sedan, efter att jag byggde om förstärkaren till att ha katodföljare är inte det filtret lika tydligt längre, det känns som att katodföljaren med mera inte släpper igenom lika mycket diskant. Jag har bytt slope resistor till 50 kOhm i stället för 100 kOhm, som är typiskt Fender. Det var 50kOhm i Bassman från sent 50-tidigt 60. Dvs 5F6-A. Kan vara det som gör det.

Jag har liksom Tubis-Johan åsikten att man inte ska bottna rören, det blir inte snygg dist då. Hellre ett rör till... Ligger på runt hälften på de olika volympottarna i min förstärkare, med högst på den sista volymen, 6,5 cirka. Sedan får Mastern kranas på bra i repan, men det räcker.

Som sagt, från min horisont. :)

_________________
/Lennart


15 Apr 2024, 21:17
Profile

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Hej Lennart och Owe.
Återigen, tack för bra input!
Mitt hemsnickrade, Marshall-stulna, schema var bara mitt första tafatta försök att skapa något över huvud taget.
Nu fick vi ett diskussionsunderlag, och jag såg snabbt med Owes länk att ni båda har alldeles rätt om katodvärdena.

Skulle det behöva testas med ett rör till så finns ett (till) redan monterat på chassit från original, och som inte används idag.

Jag tror att en bra idé kan vara att följa Gunnars schema rakt av när det gäller CLEAN-kanalen. En lite ändring kommer nog att bli oundviklig, för jag vill ha en master för båda kanalerna, och då krävs en LEAD-master också för balansen mellan dem. Så i princip blir det en Master tillagd mellan den punkt där CLEAN ansluter, och fasvändaren, och den master som finns på schemat idag blir en LEAD-Master. (Om man vill spela på cleankanalen utan Master så är det ju bara att ställa Mastern på fullt, tänker jag.)

Sen har jag nog inte lika hög B+ att tillgå i min Marshall som schemat vill ha, och jag är oförmögen att förutspå konsekvenserna av detta än så länge, men jag testar att bygga nåt nu så vi kommer nån vart praktiskt också. :-)

Tack för era värdefulla åsikter och kunskaper! :-)

//Mattias


16 Apr 2024, 09:43
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1234
Location: Vallentuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
En måttlig avvikelse i B+, allt annat lika, gör nog mycket lite skillnad annat än i "headroom". Man kan ju välja att inte göra en lång filterkedja med många steg, utan grena av från första eller andra filtersteg för nån del av förstärkaren, då blir det inte ett så stort ackumulerat spänningsfall.


16 Apr 2024, 10:02
Profile WWW

Joined: 18 Aug 2011, 14:04
Posts: 137
Location: Eskilstuna
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
lampuradio wrote:
En måttlig avvikelse i B+, allt annat lika, gör nog mycket lite skillnad annat än i "headroom". Man kan ju välja att inte göra en lång filterkedja med många steg, utan grena av från första eller andra filtersteg för nån del av förstärkaren, då blir det inte ett så stort ackumulerat spänningsfall.


Smart! Då ska jag grena av lite tidigare. På så sätt adderar jag inte CLEAN-kanalens strömförbrukning genom ALLA PI-filtermotstånd, som skulle ha ökat spänningsfallet i vart o ett av dessa steg.

Tack för det tipset! :-)

//Mattias


16 Apr 2024, 11:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7409
Location: Uddevalla
Post Re: Bygga clean channel till Marshall 2203
Jag gör alltid så här när det kommer till kanalmasters. Det finns givetvis olika vägar att gå. Men att ha en master efter varje kanal innan loopen gör att man får möjligheten att justera nivån ut från loopen. Sen har man en helhetsmaster efter för den slutgiltiga volymen. Då kan man justera in precis allt till perfektion (En mod på en jet city jag gjort i schemat)
https://drive.google.com/file/d/1i6xMY3 ... sp=sharing

_________________
Johan Hansson


17 Apr 2024, 18:53
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.