View unanswered posts | View active topics It is currently 30 Apr 2026, 17:28

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Utgång Dynacord Echocord. 
Author Message

Post Utgång Dynacord Echocord.
Någon som har koll på hur man kopplar om DIN-utgången till en telekabel?
Jord till 2 är jag med på, men ska + till 1 eller 3? Och vad är skillnaden?
Utgången ska till ingången på gitarrförstärkaren.

Attachments:
IMG_3542.jpeg
IMG_3542.jpeg [ 239.5 KiB | Viewed 1642 times ]
07 Dec 2025, 00:24
Profile

Post Re: Utgång Dynacord Echocord.
…om någon är bra på tyska så står det så här i manualen…

Attachments:
IMG_3545.jpeg
IMG_3545.jpeg [ 68.35 KiB | Viewed 1636 times ]
07 Dec 2025, 00:50
Profile

Tja! googlade vad det betyder! :wink: ...frågan blir då vad som låter! finns det effekt från 1án? eller är det "rakt" igenom utan?...3án = eko och efterklang/reverb! men är det bara effekten? om så bör 1án och 3án nog vara ihop för att få original signal och effekt...kanske kolla med 4trax han är en hejare på "Dyska" som Robert Gustavsson utrycker det.
(ja kan kanske vara nivå skillnader, men ser ut att ge samma ut 0.5-1 volt, vilket är i linje med line nivå)

Edit: Googlade mer..unemp och emp har med känsligheten att göra...på något sätt.

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

Last edited by Jo E on 07 Dec 2025, 11:00, edited 1 time in total.

07 Dec 2025, 10:55
Profile WWW

Custom Sam förklarade sina kopplingar i en annan tråd, börja där:

viewtopic.php?f=24&t=130162&p=848658&hilit=dynacord#p848658

Min tyska språkkunskaper avtar i snabb takt. Men, min översättning:

Instruktionen avser troligen koppling till ”original” Dynacordförstärkaren. Åtminstone hade det varit enklare att förstå vad som händer med koppling till den förstärkaren.
6. Utgång (46) Knappen ”Klangregelung” (3) intryckt.
Stift 1. 0,5-1V till okända förstärkaringångar.
Stift 2. Skärmning/jord
Stift 3. Original spänning till eko och reverb, till original förstärkaringångar. (Ev styrs ekot från förstärkaren).
(Knappen ”Klangregelung” (3) uttryckt/utdragen: Ingen aning om tyskan, men Erzielung kan ev betyda att det skapar stereoeffekter)

Stift1. Originalspänning ut.
Stift 2. Som ovan.
Stift 3 0,5-1V spänning till/från eko/reverb.

Last edited by arinihsd on 07 Dec 2025, 13:02, edited 2 times in total.

07 Dec 2025, 10:56
Profile

arinihsd wrote:
Custom Sam förklarade sina kopplingar i en annan tråd, börja där:

http://ljudbojen.com/viewtopic.php?f=24 ... rd#p848658

Min tyska språkkunskaper avtar i snabb takt. Men, min översättning:

Instruktionen avser troligen koppling till ”original” Dynacordförstärkaren. Åtminstone hade det varit enklare att förstå vad som händer med koppling den förstärkaren.
6. Utgång (46) Knappen ”Klangregelung” (3) intryckt.
Stift 1. 0,5-1V till okända förstärkaringångar.
Stift 2. Skärmning/jord
Stift 3. Original spänning till eko och reverb, till original förstärkaringångar. (Ev styrs ekot från förstärkaren).
(Knappen ”Klangregelung” (3) uttryckt/utdragen: Ingen aning om tyskan, men Erzielung kan ev betyda att det skapar stereoeffekter)

Stift1. Originalspänning ut.
Stift 2. Som ovan.
Stift 3 0,5-1V spänning till eko/reverb.

Jo, jag ställde frågan om utgången i den tråden förut, men fick inget svar på den.

07 Dec 2025, 11:41
Profile

Jo E wrote:
Tja! googlade vad det betyder! :wink: ...frågan blir då vad som låter! finns det effekt från 1án? eller är det "rakt" igenom utan?...3án = eko och efterklang/reverb! men är det bara effekten? om så bör 1án och 3án nog vara ihop för att få original signal och effekt...kanske kolla med 4trax han är en hejare på "Dyska" som Robert Gustavsson utrycker det.
(ja kan kanske vara nivå skillnader, men ser ut att ge samma ut 0.5-1 volt, vilket är i linje med line nivå)

Edit: Googlade mer..unemp och emp har med känsligheten att göra...på något sätt.

Gitarrkabeln går direkt in i bandekot via ingången för instrument. Sedan ska utgången vidare till ingången på gitarrförstärkaren och slutligen kommer ljudet ut ur din gamla högtalare :)

07 Dec 2025, 13:09
Profile

Dodger wrote:
Jo E wrote:

Gitarrkabeln går direkt in i bandekot via ingången för instrument. Sedan ska utgången vidare till ingången på gitarrförstärkaren och slutligen kommer ljudet ut ur din gamla högtalare :)

Toppen kan jag tänka! det jag menar är att 1àn kan vara signalen rakt igenom utan FX å 3àn kan vara bara FX ingen "ren" signal igenom..båda ger samma volt enligt den "pamfletten" där..skulle prova 3àn först som signal..är det "bara" FX då behövs 1àn också..annars är det "bara" unemp & emp som sklijer s.a.s.någon form av känslighet, vad har den för typ av kontroller för in respektive utgång? de blir den "funktionen" som styr mixen mellan FX och ren signal då skulle jag säga..typ. :mrgreen:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

07 Dec 2025, 13:45
Profile WWW

Dodger wrote:

Jo, jag ställde frågan om utgången i den tråden förut, men fick inget svar på den.

Ojdå, Ursäkta, ser att jag missat denna. Var mitt i sommaren, då har jag en tendens att vara ute på sjön.

Besvarade först ingången, ser att det ju var UTGÅNGEN du undrade över. Här är en bild på baksidan;

Attachment:
20251208_230455.jpg
20251208_230455.jpg [ 93.13 KiB | Viewed 1449 times ]

Utgången med gitarrsignal är på trean.

Foto från baksidan vad gäller ingången, ifall någon mer undrar någon gång;

Attachment:
20251208_225214.jpg
20251208_225214.jpg [ 137.97 KiB | Viewed 1449 times ]

Signal in på ettan och jord på två.

Sedan är det info på klisterlappen diverse ifall man kopplar ihop ekot med specialkablar till Dynacordförstärkare.

OBS! Du frågade även om jordning i en tråd bredvid, det finns en jordskruv som mer ser ut som att den är för tillfällig jordning. Annars är det som Joe E. skriver, förstärkaren jordar.

09 Dec 2025, 00:02
Profile

Custom Sam wrote:
Dodger wrote:

Ojdå, Ursäkta, ser att jag missat denna. Var mitt i sommaren, då har jag en tendens att vara ute på sjön.

Besvarade först ingången, ser att det ju var UTGÅNGEN du undrade över. Här är en bild på baksidan;

Attachment:
20251208_230455.jpg

Utgången med gitarrsignal är på trean.

Foto från baksidan vad gäller ingången, ifall någon mer undrar någon gång;

Attachment:
20251208_225214.jpg

Signal in på ettan och jord på två.

Sedan är det info på klisterlappen diverse ifall man kopplar ihop ekot med specialkablar till Dynacordförstärkare.

OBS! Du frågade även om jordning i en tråd bredvid, det finns en jordskruv som mer ser ut som att den är för tillfällig jordning. Annars är det som Joe E. skriver, förstärkaren jordar.

Jag fick tips från annat håll att utgången skulle vara 1. Vad skulle skillnaden bli då?

09 Dec 2025, 00:37
Profile

Utifrån infon på baksidan så är det betydligt högre spänning på 1, runt 1V.
Det är en vanlig nivå för Line-utgång, vilket blir alldeles för starkt in i förstärkaren, tror jag i alla fall. Det lär bli massor av dist i alla fall.

Du kan ju testa försiktigt, men jag ger inga garantier... :shock:

09 Dec 2025, 13:50
Profile

Custom Sam wrote:
Utifrån infon på baksidan så är det betydligt högre spänning på 1, runt 1V.
Det är en vanlig nivå för Line-utgång, vilket blir alldeles för starkt in i förstärkaren, tror jag i alla fall. Det lär bli massor av dist i alla fall.

Du kan ju testa försiktigt, men jag ger inga garantier... :shock:

Ok. Det var han som renoverade mitt bandeko som sa att man skulle använda 1:an. Men då kör jag på 3:an.

09 Dec 2025, 15:28
Profile
Reply to topic   [ 11 posts ]