|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
Axewall
|
 Från YT
https://youtu.be/KL_izVJNOK8?si=XjIEiZMoi_XFhyPvSka nog testa det själv. Har aldrig tänkt på det!
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 10 Jan 2026, 04:12 |
|
 |
|
zoork_1
|
 Re: Från YT
Axewall wrote: https://youtu.be/KL_izVJNOK8?si=XjIEiZMoi_XFhyPv Ska nog testa det själv. Har aldrig tänkt på det! Intressant, tack för tipset!
|
| 10 Jan 2026, 09:55 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Det låter ju trivsamt i videon!
Borde väl gå att lägga in/urkopplingsbart på någon kvalitetsswitch också kanske?
_________________ /Lennart
|
| 12 Jan 2026, 21:08 |
|
 |
|
Axewall
|
Jag testade i min "JTM Plexi Deluxe", JTM RI från 2007 med 6V6 och 22k i PI svans samt switchbar mellan, grovt sagt, 2204 försteg och byglat 1959 försteg. Körde på låg gain-nivå och en hel del botten närvarande. 150 Ohm katodresistorer och 2 st 220 uF 25V kondingar i serie mellan katoderna = 110uF, seriekopplade + till +(för vi ska inte ha polariserade här!) Första intrycket, som att dra ner en mastervolym, ljudnivån sjönk väldigt. Tunnare ljud. Drog sedan upp volymen en hel del, nästan till för mycket, och då märktes skillnaden mer. En dist som var ganska "mellow", som om man drar ner presence "lite mer", och bas/low mid var lite luddig och mjuk. Lät inte dåligt, bara annorlunda, men inget för mig tänkte jag ganska snart. Kul att testa i alla fall, en del gillar det nog.
Vad han missade var att kondingen mellan push/pull-paren är 100uF, inte 4,7uF, det var för kopplingen mellan rören i paren.
_________________ "Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
|
| 16 Jan 2026, 00:14 |
|
 |
|
Axewall
|
Frågan är var disten uppstår, kanske är PI dist? Vad man gör är ju att motkoppla förstärkningen i slutsteget, ta ner output (fast mer händer naturligtvis). I min moddade förstärkare så sjönk katodströmmen med nästan 6 mA (från 23 till nästan 16 mA) med 150 Ohm resistorer. Så kallt biased med 150 Ohm i katoderna.
|
| 16 Jan 2026, 17:41 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|