View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 06:01



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Strömförsörjning á¡ la Vox AC15 
Author Message

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Strömförsörjning á¡ la Vox AC15
På (gamla) Vox AC15 sitter en choke som filtrerar hela stärkarens B+. Både anodspänning och skärmgaller matas sedan från samma nod i filterkedjan. Min Madamp M15Mk1 har en liknande lösning fast med ett 100 ohms motstånd istället för choke.
http://www.schematicheaven.com/voxamps/ac151960.pdf

Givetvis blir anodspänningens filtrering bättre än om man kör anodspänningen direkt efter likriktaren, men kan det finnas några för- eller nackdelar rent ljudmässigt att mata både anod och skärm från samma punkt jämfört med en traditionell strömförsörjning?

(Inspirerad av Polifemo och andra funderar jag på att modda lite i strömförsörjningen och se om man kanske kan få upp spänningen till preampen lite).

Erik Runeson


15 Feb 2008, 12:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
d95err wrote:

På (gamla) Vox AC15 sitter en choke som filtrerar hela stärkarens B+. Både anodspänning och skärmgaller matas sedan från samma nod i filterkedjan. Min Madamp M15Mk1 har en liknande lösning fast med ett 100 ohms motstånd istället för choke.
http://www.schematicheaven.com/voxamps/ac151960.pdf

Givetvis blir anodspänningens filtrering bättre än om man kör anodspänningen direkt efter likriktaren, men kan det finnas några för- eller nackdelar rent ljudmässigt att mata både anod och skärm från samma punkt jämfört med en traditionell strömförsörjning?

(Inspirerad av Polifemo och andra funderar jag på att modda lite i strömförsörjningen och se om man kanske kan få upp spänningen till preampen lite).

Erik Runeson


Drossel i serie mellan likriktare och slutsteg ger bättre filterverkan med det begränsade antal mfd som likriktarröret klarar. Däremot får du ett större spänningsfall över drosseln vilket gör förstärkaren onödigt trött, eller ger en attraktiv förstärkt kompressionseffekt beroende på vem du frågar. Att flytta nättrafots centertapp till positionen före drosseln ger nackdelen att slutsteget då blir lite underfiltrerat. Man kan säkert öka första elektrolyten till det dubbla (32 mfd) men då blir det antagligen målfot på om likriktaren orkar med elyten efter drosseln också(?)


15 Feb 2008, 13:29
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Jag är lite sugen på att testa någon av Kevin O'Connor's aktiva MOSFET-regulatorer. I stort sett samma krets som vid powerscaling, fast man kör på full spänning. Det borde kunna ge ungefär samma filtrering som med en choke, fast utan så mycket spänningsfall eller sag.

Erik Runeson


15 Feb 2008, 16:25
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.