View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 20:02



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Acceptabel glöd och två hål i väggen 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Acceptabel glöd och två hål i väggen
Har här tidigare tagit upp att spänningen i väggen skiljer sig mycket beroende på var man befinner sig. Har man en stärkare med t.ex. valbar 220V eller 240V primär (varför har så få trafos 230V?) hamnar man ibland i problem. Så blir det t.ex. med min goa Marshall JMP.

Den låter dock rätt kasst när jag kör den på 240V primär och spänningen i väggen är 218-226V, inte ovanligt där jag bor. Glödspänningen hamnar nedåt 5,5V och B+ sjunker till 395-415V, lite beroende på om och hur man justerar bias. Det blir i praktiken glödspänningen som avgör hur man ställer stärkaren, 220 eller 240 (såvida man inte har en extra trafo före...).

Vilket område är acceptabelt för glödspänningen? Hur hög respektive låg kan den få vara utan att det påverkar ljudet eller skadar rören?

Just nu kör jag just denna stärkare ofta och helst på 220V primär med upp till kanske 226V i väggen. B+ hamnar då kring attraktiva 450V, men glöden drar iväg upp mot 6,8V, kanske mer.

Känns fånigt nördigt att springa omkring med voltmeter när man ska giga, men ändå inte helt omotiverat. Om jag hamnar någonstans där det plötsligt är 236V och stärkaren står på 220V – ja, vad händer då?

Hur hanterar ni sådant här? Finns det ngn smart, enkel lösning att kunna justera nivån på glödspänningen utan att ställa om trafons primär?

/Gunnar


10 Apr 2008, 07:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:05
Posts: 57
Location:
Post 
Den enda lösningen jag kan komma på är variac.

/Roger


10 Apr 2008, 09:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Frågan är om inte bandkompisarna ringer 112 om man kommer med en sådan där... men någon som har en till salu... [B)]

Kan Elfas art nr 56-300-17 vara en variant? I alla fall inte en förmögenhet.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=12064.htm

Andra, enklare eller billigare förslag/lösningar någon?

/Gunnar


10 Apr 2008, 11:02
Profile
User avatar

Joined: 11 Oct 2005, 09:18
Posts: 687
Location: Strax söder om Stockholm
Post 
Ett korkat förslag från en "elidiot":
Kan man inte bygga en begränsare för spänning (men inte ström) som inte släpper fram högre spänning än tex 220V?


10 Apr 2008, 11:46
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Med en spänningsregulator till glödströmmen kan du ju ställa primären som du vill utan att den påverkas.


10 Apr 2008, 14:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 16:05
Posts: 57
Location:
Post 
Image
Den här kan du få köpa för 400:- + frakt, då får du löda dit anslutningar själv.
Det är en Regavolt på 4A och 115% av inspänningen, ganska smidig.

/Roger


10 Apr 2008, 15:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
Roger wrote:

Image
Den här kan du få köpa för 400:- + frakt, då får du löda dit anslutningar själv.
Det är en Regavolt på 4A och 115% av inspänningen, ganska smidig.

/Roger


Med den kan man leka Eddie van Halen, i en intervju i en gammal Guitar Player jag har sedan tidigt 80-tal säger han att han krämar på volten gott och väl över 110V, så att han kan se "rören smälta"...

Sedan har jag förstått att visst använde han Variac, men för att sänka spänningen... Liten filur den där EvH.


/Lennart

http://www.specter.se


10 Apr 2008, 16:20
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
Enligt databladen har man ju +/-10% tolerans på glödspänningen, men det sliter väl sannolikt mer på rören ju mer man avviker från 6,3V, även när man håller sig inom toleranserna. Jag har sett alla möjliga teorier om vad som sliter mest, i och för sig, inklusive rekommndationer att sikta på 6,0V istället. Men hur vore det att helt sonika koppla in en lagom kraftig rheostat i slingan, på en tiondels ohm, eller så, för att kunna kompensera glödspänningen lite på en höft när du växlar mellan 220 och 240? Det borde väl gå att hitta ett lite lagom brett område (i Ohm, menar jag), så att du kan påverka glöden kanske en halv volt upp och ner?.

Johan H


10 Apr 2008, 18:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
<font size="6"><b>DONT DO THIS AT HOME</b></font id="size6">

<b>Föra att lösa ca 230AC</b>
Ett göööt varmt motstånd innan PT som droppar ca 10V, in lött i en kort skarvsladd skulle kanske kunna va ful-lösning? Kanske inte helt S-märkt, men billigt [:)]

Nackdelen med denna metod är väl att den måste anpassas någorlunda till en viss ström förbrukning. Viss brand risk förekommer säkert också!

<b>Universallösning</b>
En mer förfinad, sätt flera motstånd i serie i en lådda och koppla in PT via en vrid-omkopplare, då kan du ha tex. ca. 5 volts steg. Med en voltmeter som visar utspänningen på låddan så ser den riktigt nördig ut [;)]


/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


10 Apr 2008, 23:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
ralvejd wrote:

<font size="6"><b>DONT DO THIS AT HOME</b></font id="size6">

<b>Föra att lösa ca 230AC</b>
Ett göööt varmt motstånd innan PT som droppar ca 10V, in lött i en kort skarvsladd skulle kanske kunna va ful-lösning? Kanske inte helt S-märkt, men billigt [:)]

Nackdelen med denna metod är väl att den måste anpassas någorlunda till en viss ström förbrukning. Viss brand risk förekommer säkert också!

<b>Universallösning</b>
En mer förfinad, sätt flera motstånd i serie i en lådda och koppla in PT via en vrid-omkopplare, då kan du ha tex. ca. 5 volts steg. Med en voltmeter som visar utspänningen på låddan så ser den riktigt nördig ut [;)]


/ralvejd
http://www.ralvejd.se/



Okej, ha ha! Det där gillar jag. Men det förutsätter att man har tillgång till <u>mer</u> än 230V från början, eftersom lösningen endast kan sänka volten, eller? Fördelen med vridtrafon är förstås att man också kan få högre spänning om väggen ger usel med kräm (vilket ofta är fallet här i Stockholms förorter). Vet inte om det är tunnelbanan som käkar kräm så att det sina för oss förortsbor.


Roger - tack för erbjudanet! Kan vara intressant. Ska fundera lite. Antar att det kostar en slant att skicka ned en sådan där pjäs från dina trakter. Eftersom jag har Elfa nästan runt hörnet blir det inte så stor skillnad (obs! detta är inte ett prutförsök - 400 pix är den lätt värd!)

Jag gjorde för skojs skulle en ny koll hemma igår av min stärkare (Marshall JMP) då jag ska giga ikväll. Det visar sig att glöden rör sig inte så himla mkt uppåt och nedåt som jag trodde, när väggspänningen varierar. Ej heller när man växlar mellan 220V och 240V på stärkaren. Vid 224V i väggen och 220V på stärakren får jag ca 6,3V glöd. Ställer jag stärkaren på 240V får jag precis 5,9-6,0V, helt ok, eller?

Däremot åker B+ och bias up och ned som berg och dalbana.

Byte slutrör och skulle ställa bias. Hade då 223-224V i väggen och stärkaren ställd på 220V. Ställde bias på 38mA, B+ låg kring 445V. Perfekt.
Lät den gå en stund. När tvättmaskinen typ var klar mätte jag väggen igen och hade då 227V. I stärkaren mätte bias nu 40mA och B+ 465V [:0]
Ställde om stärkaren på 240V för att jämföra och se vad som händer. B+ sjönk då till 420V och bias till 31mA. Det blir en helt annan stärkare, låter väldigt annorlunda förstås.

Hm, ingen mer som handgripligen drabbas av dessa problem när ni är ute och lirar. Vi som meckar kan ju aklltid fixa till sådant, men hur hanterar "vanliga" musiker det?

/Gunnar


11 Apr 2008, 09:54
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Izzy wrote:
Hm, ingen mer som handgripligen drabbas av dessa problem när ni är ute och lirar. Vi som meckar kan ju aklltid fixa till sådant, men hur hanterar "vanliga" musiker det?

/Gunnar


Tror inte dom tänker på det ens. De flesta musiker har ju inte ens grundläggande koll på sin utrustning.


11 Apr 2008, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
Quote:
Ställer jag stärkaren på 240V får jag precis 5,9-6,0V, helt ok, eller?

/Gunnar


Låter helt lugnt, tycker jag.

Johan H


11 Apr 2008, 10:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ahab wrote:

Izzy wrote:
Hm, ingen mer som handgripligen drabbas av dessa problem när ni är ute och lirar. Vi som meckar kan ju aklltid fixa till sådant, men hur hanterar "vanliga" musiker det?

/Gunnar


Tror inte dom tänker på det ens. De flesta musiker har ju inte ens grundläggande koll på sin utrustning.


Och ändå lägger de flesta tusentals kronor på sladdar som man bara kan spela med i ett väderstreck, ytskiktsbehandlade strängar, pedaler-pedaler-pedaler med chip hit och dit, rörbyten i tid och otid, NOS och nys och en del voodoo, allt för att hitta The Magic Tone. Åsså tankar man sin 20.000-kronors racerstärkare med lågoktanig soppa... Ja, jösses.

Rörpulare förenen eder - we have a mission!

/g


11 Apr 2008, 10:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
Har bara en fråga! Har själv grubblat om det här, eftersom det verkar gå piss el i våran repa. (har ej mätt...)

Är det skadligt för stärkaren ifall det är mindre/mer spänning än vad stärken är inställd på?

http://www.myspace.com/roselinegroup


11 Apr 2008, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
vodooman wrote:

Har bara en fråga! Har själv grubblat om det här, eftersom det verkar gå piss el i våran repa. (har ej mätt...)

Är det skadligt för stärkaren ifall det är mindre/mer spänning än vad stärken är inställd på?

http://www.myspace.com/roselinegroup



Nja, vad jag förstår gör det inte så mycket om glöden håller sig på hygglig nivå. +/-10% skrev Johan. Större avvikelse kan slita på rören. Men kolla vad ni har i väggen!

När man ökade spänningarna i det svenska elnätet (minns inte år, någon?) från 220V till... öh, lite mer, ställdes väl många nya och en del gamla stärkare om till 240V. Men i praktiken verkar det ju inte vara 240V på så många ställen. Många stärkare går väld därmed för kallt, framför allt inte om man inte har bytt rör och ställts bias på länge. De som fortfarande kör sina på 220V har nog stärkare som låter jättemustigt och klart med en massa sköön headroooom.

/G


11 Apr 2008, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
så man kan säga att man ställer stärken på 220, å så får det vara bra så?![8D] lite mer är alltså bättre än lite för lite?

http://www.myspace.com/roselinegroup


11 Apr 2008, 14:34
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Gunnar! Som svar på dina frågor om hur vi andra gör...

SÅ mycket bekymrar jag mig inte om glödspänningen beroende på hur nätspänningen varierar.

Jag gillar däremot inte alls om det inte finns möjlighet att ställa in stärkaren för 230 V. Om det bara finns för 220 V eller 240 V använder jag den som ger en glödspänning närmast 6,3 V.
Om den är inställd för 240 V och nätspänningen är 218 V, som du säger, är det ända bara ett fel på ca 10%.

Däremot att variationer i nätspänningen påverkar B+ och C-, som i sin tur påverkar ljudet bekymrar mig mer, men ser det nog som att det är sådant man får ta. Olika lokaler ger ändå så olika ljud, olika luftfuktighet påverkar både högtalare och gitarr och en massa andra parametrar som gör att det är olika ljud olika gånger.

Sex är också annorlunda varje gång, även om man "alltid" gör det med samma person [;)]. Det är mer eller mindre bra vid olika tillfällen, men det är alltid bra! Det är nog SÅ många, många saker som spelar in.

Ursäkta om jag kanske lite slätar över din annars intressanta fråga, men personligen bekymrar det mig inte så värst mycket på rep och på spelningar. Även om jag skulle fixa så att stärkaren alltid fick 230 VAC till sig, <u>inbillar</u> jag mig att ändå skulle tycka att ljudet skiljer rätt mycket vid olika tillfällen.

Så tror jag i alla fall att jag tycker... just nu...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


11 Apr 2008, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
På mina senaste byggen har jag lagt NTC-motstånd i serie med glöden. På så vis har jag kunnat använda 220V-ingången på de transformatorer som jag använt, för att få tillräckligt hög B+, och som grädde på moset får jag en perfekt mjukstart på glöden. Inte så dumt.[:)]

Johan H


11 Apr 2008, 14:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Gott! Tack för tankarna, idéerna och synpunkterna.

Det är nedrigt att Marshall nästan alltid bara har 220 och 240 att välja på. Det är därför jag gillar TAD:s Fender-trafos, P3 och P5, t.ex.

Johan:
NTC-motstånd. Hm, det där ska jag fundra på. Jag kan inte dessa små komponenter. Har du något konkret förslag på vilka man kan/bör använda (Elfa har ju ett bra sortiment)? Det är ju rätt mkt ström som ska igenom, även om spänningen är låg.
Vad handlar det om för värden ungefär (antar att man får testa sig fram lite).

Sven-Johan:
Jag köper ditt pragmatiska resonemang, i princip. Fast jag tror inte att min hustru inte skulle jubla över symboliken [:)]

Nu struntar jag i det här och sticker för att idka lite sex med min rigg på gig. Jag gör nog ett pre-graviditets-test med multimetern i väggen så får vi se om det ynglar av sig några sköna toner eller små skrynkliga rackare...

Om någon har vägarna förbi Tantogården i Sthlm i kväll så slink in!

http://www.tantogarden.nu OBS! reklam [B)]

/G


11 Apr 2008, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Izzy wrote:

ralvejd wrote:

<font size="6"><b>DONT DO THIS AT HOME</b></font id="size6">

<b>Föra att lösa ca 230AC</b>
Ett göööt varmt motstånd innan PT som droppar ca 10V, in lött i en kort skarvsladd skulle kanske kunna va ful-lösning? Kanske inte helt S-märkt, men billigt [:)]

Nackdelen med denna metod är väl att den måste anpassas någorlunda till en viss ström förbrukning. Viss brand risk förekommer säkert också!

<b>Universallösning</b>
En mer förfinad, sätt flera motstånd i serie i en lådda och koppla in PT via en vrid-omkopplare, då kan du ha tex. ca. 5 volts steg. Med en voltmeter som visar utspänningen på låddan så ser den riktigt nördig ut [;)]


/ralvejd
http://www.ralvejd.se/



Okej, ha ha! Det där gillar jag. Men det förutsätter att man har tillgång till <u>mer</u> än 230V från början, eftersom lösningen endast kan sänka volten, eller?
/Gunnar


Ställer du alltid stärkaren på 220 så ser jag inget problem, jo på de få ställen man inte kommer upp i 220 (med de ställena håller väl på att dö ut [?]).

Men nån S-märkning blir det nog inte [;)]

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


11 Apr 2008, 17:14
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Ja så var det giget avklarat. Det blev precis som väntat (ja, giget var askul men jag menar nu det tekniska...).

Kom till spellokalen och mätte spänningen i väggen. Konstaterade att de hade pigga 237V i nätet. Min JMP var nu ställd på 220V och bias-justerad kring 38mA utifrån ca 226V i väggen hemma, B+ ca 450V.

Fram med verktyg och in under motorhuven. Ställde först om till 240V på stärkaren, startade upp och mätte. Bias låg på endast 31mA! Alltså fick jag göra en biasjustering på plats, till 38mA. B+ blev schyssta 445V.

Sådant här håller förstås bara vi tokar på med. Men utifrån denna faktiska situation det fanns goda skäl för att justera.

Man lär sig något varje dag.

/Gunnar


12 Apr 2008, 10:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
Om val av NTC-motstånd: skulle tro att ett som landar på 0,05 Ohm vid max ström kan vara rätt lagom om du ser till att ha lite ha lite marginal på strömtoleransen. Motståndet blir förstås då något högre. Så kanske SG130 skulle bli perfekt för att sänka spänningen typ 0,3V. Fast det går förstås att räkna ut exakt vilket motstånd du får, med hjälp av databladet, om man orkar.[:)]

Johan H


12 Apr 2008, 10:59
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.