View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2024, 11:11



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Concertina fasvändare - del 2 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Concertina fasvändare - del 2
Jag har använt mig av concertinan i dels min stärkare Vraket med 2x6V6, dels i den Bandmaster 5E7 som jag byggde för en tid sedan. I båda dessa stärkare har jag noterat visst dovt lågfrekvent torrbrum - mer än vad jag brukar få i stärkare med vanlig långsvans-fasvändare (t.ex. mina Marshalls).

I båda dessa stärkare sitter också master efter fasvändaren. Om man drar ned den bara lite så försvinner brummet snabbt (och brummet finns där även utan master installerad, så det sitter inte i mastern). Eftersom brummet påverkas av mastern tänker jag att det uppstår före mastern, kanske i fasvändaren då, eftersom det är den del jag byggt om i Vraket-stärkaren. Försteget har jag inte rört och stärkaren brummade mindre med den förra fasvändaren.

Båda stärkarna är välfiltrerade. Har t.ex. dubbla första filterkondingar med 10-ohmsmostånd emellan som enligt Martin m.fl. ska ge väldigt effektiv filtrering.

Frågor:
- Någon bra teknisk förklaring till det ökade brummet?
- Blir det så pass mkt mer gain ut från concertinan genom att man får ett gainsteg till före fasvändaren att befintligt brum liksom förstärks mer?
- Eller handlar det om något slags balans-problem med den här typen av fasvändare som gör att humbucking-effkten kan bli sämre än med långsvans?
- Finns det en lösning för att i så fall minska brummet?

/Gunnar

PS:
I den här tråden behandlas concertina-fasvändare med divs mods utförligt.
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=13519

Har bytt till concertina i min teststärkare Vraket som nu blivit rätt lik en AA1164 i kretsen. Mer om det i den här tråden.
http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=15122


14 Apr 2008, 14:46
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Quote:
I båda dessa stärkare sitter också master efter fasvändaren.

Haru nåt tjema på mojen?

Det blir lite lite mer gain med gainsteg/concertina om du använder katodkonding, men det är enda skillnaden.
Humbuckingeffekten påverkas inte.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


16 Apr 2008, 20:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Martin Kuhn wrote:

Quote:
I båda dessa stärkare sitter också master efter fasvändaren.

Haru nåt tjema på mojen?

Det blir lite lite mer gain med gainsteg/concertina om du använder katodkonding, men det är enda skillnaden.
Humbuckingeffekten påverkas inte.

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


Ja, här finns ett hyggligt schema. Det är nog något litet slarvfel ser jag nu. Bl.a. saknas säkerhetsmotståndet på mastern i schemat - det sitter 2.2M till vipern för att garantera bias.

Jag har ju tidigare haft ytterligare ett gainsteg i preampen, när Vraket hade Trainwreck Express-ambitioner. Men det är just nu urkopplat under mina "AA1164-tester". Jag har ju inte heller reverb, utan har satt en 1M gallerläcka på tredje gainsteg.

Jag är fullt medveten om att schemat i övrigt inte slaviskt följer AA1164, t.ex. tonstacken. Jag tar ett (gain-)steg i taget. Nu var det mest fasvändartest det handlade om.

http://i16.photobucket.com/albums/b22/GunnarE/Trainwreck/Vraket_scheme080417.jpg

Skjut skutan i sank eller ge mig en bra kurs [:)]

/Gunnar


17 Apr 2008, 12:09
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Det kanske inte har någon milsvid betydelse, men jag skulle ha kopplat tredje stegets gallerläcka till jord och inte till "toppen" av 47 ohmsmotståndet. Undrar hur din lösning påverkar t.ex. den negativa återkopplingen...?

Om schemat stämmer mot din stärkare, saknas ju gallerläcka på fasvändartrioden. Så här ska det vara (förutom värdena på kondingarna):

Image

Jag skulle också mäta 56 kohmsmotstånden och ta två som har så lika värde som möjligt.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


17 Apr 2008, 13:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Testa att koppla bort biasspänningen med tillfällig katodbias på slutrören (bäst) eller montera dina Yellow jackets (bör funka för att testa): Försvinner brummet vet du var du skall leta...


17 Apr 2008, 14:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Peter - testade med mina Yellow jackets och det snarare ökar torrbrummet. Alltså knappast en bias-filreringsfråga.

S-J - jag slaravade i ritningen av schemat. Har 1M gallerläcka på fasvändaren. Ska koppla om gallerläckan på tredje steget, men tror inte det påverkar brummet som sagt. 56k-motståndet diffar nog inte mer än ett par hundra ohm, dvs. långt mindre än 1%. Det är förvisso kolmassa, men håller sig konstant än så länge.

Vi får söka vidare. Jag blev bara så förvånad över detta fenomen eftersom jag fick precis samma i Bandmastern 5E7 med concertina, en krets som i övrigt är inte helt olik min 45:a som dock är helt tyst. Jag vill dock vara tydligt med att vi snackar inte Major Hum här, utan ett stilla bakgrundsbrum i lågt register, lite mer än vad jag är van vid. Och i övrigt låter stärkaren väldigt lovande, spännande krets!

/Gunnar


17 Apr 2008, 22:50
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Izzy wrote:

...utan ett stilla bakgrundsbrum i lågt register...
Hmmm... "i ett lågt register" säger du. Kan det vara glödspänningen som spökar?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


18 Apr 2008, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven-Johan wrote:

Izzy wrote:

...utan ett stilla bakgrundsbrum i lågt register...
Hmmm... "i ett lågt register" säger du. Kan det vara glödspänningen som spökar?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Ja, jag kan faktiskt tro det. Det låter ju inte som taskigt B+-filtrering. Ej heller (inte alls) som jordningssurr eller jordbrum.

Men finns det något skäl till att glöden genererar mer brum när man kör Concertina? Tycker inte det var lika tydligt med den gamla fasvändaren. Men det kan vara en luring.

Glöden har i vilket fall två 100-ohmare som bildar centertapp. Har sedan anslutit den till en DC-potential på ca 60V. Har satt en spänningsdelare på B+noden mellan försteg och slutsteg (330k/100k och en 22uF som avkoppling/filter). Det förbättrar dock marginellt (kanske inte alls) jmf med att köra centertappen direkt mot första jordpunkt.

Just den här powertrafon, en TAD Deluxe P3, är ngt surrig i sig redan som obelastad på sekundärsidan. Vet inte om det kan vara något som fortplantar sig ut i krets och högtalare. Kalle på LH som sålde den till mig sa att en del ex surrar mer i sig, av oklara skäl, men det brukar inte påverka det som kommer ut i högtalaren. Men vem vet...

/Gunnar


18 Apr 2008, 12:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
köpte en billig nättransfo på tubetown o den brummar nåt förfärligt mycket dock så fortplantar sig detta ej i utgångstransfon utan endast mekanisk brumm i sig själv.... så när man lirar på normal hemma nivå så hörs det ej...

föresten så skall jag bygga klart lådan sen kommer bilder o ljudklipp[:D][:D]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


19 Apr 2008, 12:35
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.