View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 14:42



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hjälp högtalarlåda 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Hjälp högtalarlåda
Tänker prova ett delvis öppet bakstycke till min Marshall 2x12:a.

Lådan är sluten i orginal, men jag har skaffat ett stycke fin kraftig björkplywood som nu ska förvandla lådan till en öppen variant.

Tänker mig en ganska liten öppning på 10 -15cm bredd rakt över hela lådan, och frågan är nu VAR jag bör placera den?

- Jag har sett en Framuslåda med en borttagbar bit i uppkant av lådan.

- Jag har sett en bild på ett hemmabygge - var det här på Bojen? - som hade öppningen i nederdelen.

- De flesta combos får ju öppningen mitt på baksidan.

Har ni erfarenheter/kunskaper om dessa olika metoders för resp nackdelar så får ni gärna dela med er av dessa!


15 Apr 2008, 19:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Du kan dela bakstycket i 4 delar: 1/3, 1/4, 1/4 och 1/6 del på längden så kan du experimentera dig fram till bästa storleken och placeringen av öppningen. Risken finns att du blir sittande i valet och kvalet.

Alex
http://www.tubewonder.com


15 Apr 2008, 20:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Risken finns att du blir sittande i valet och kvalet.

Alex
http://www.tubewonder.com


Jo du... Är rädd för det...


15 Apr 2008, 21:49
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
...för att få fram ännu fler alternativ finns ju även Dumble-stilen med en oval öppning i mitten:

http://personalpages.manchester.ac.uk/s ... C00766.JPG

(Har ingen aning om hur det påverkar ljudet jämfört med andra halvöppna varianter)

Erik Runeson


15 Apr 2008, 21:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post 
Bashorn brukar ha en spalt i nederdelen, men är den så stor som en 3edel ,så vete fan...


15 Apr 2008, 22:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
polifemo wrote:


- Jag har sett en bild på ett hemmabygge - var det här på Bojen? - som hade öppningen i nederdelen.


Menar du denna?

Image
Quote:
Har ni erfarenheter/kunskaper om dessa olika metoders för resp nackdelar så får ni gärna dela med er av dessa!


Jag har inte A/B-testat så jag kan inte vara till mycket hjälp. Min tanke var att bygga en låda som är så sluten som möjligt för att fortfarande vara öppen. Ööööhhhh, va?

Jag ville lämna den öppen så att den skulle andas lite och inte vara så fruktansvärt känslig för olika element. Endel element kan låta riktigt illa om de hamnar i en sluten låda av fel storlek.

Varför lade jag öppningen neråt då? Nå, dels var det praktiskt och dels tänkte jag att <u>OM</u> öppningen har någon inverkan (vilket kan betvivlas) så kan det eventuellt vara så att ju närmare golvet och ju längre bort från elementen öppningen är, desto längre väg har basfrekvenserna att gå innan de börjar ta ut basfrekvenserna som kommer framifrån.

Jag tycker lådan låter bra. Har väl byggt sammanlagt en tre stycken likadana och ägarna till de två andra hälsar på mig fortfarande.

Har också byggt några fyrtolvor med en likadan spalt, men den spalten kom i mitten. Ägaren till den andra (Tonebuddy) hälsar också på mig fortfarande.

Men som sagt kan jag inte säga hur ljudet påverkas av öppningens placering och storlek.

Jag har också byggt med oval öppning.

Image

Jag hann inte ha lådan länge, men reagerade inte på att den skulle ha låtit dramatiskt annorlunda än vilken som helst öppen låda. Endast en blindtest hade avslöjat sanningen.


22 Apr 2008, 19:32
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], lampuradio and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.