View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 21:02



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Peavey Windsor/Moddningsobjekt? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Peavey Windsor/Moddningsobjekt?
En kompis tipsade mig om en Peavey Windsor-topp såsom ett bra moddningsobjekt.

Han beskrev den som liknande en JCM800, men - som så ofta - med ett bedrövligt ljud i i orginalskick [xx(]

http://www.peavey.com/products/windsor/index.cfm

De ligger ju rätt bra till prismässigt.

Någon som känner till nå´t om denna stärkare?


24 Apr 2008, 13:08
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
jag har också tänkt tanken när jag såg prislappen. sen har jag hört att dom låter skit från fabrik, så det kanske krävs en ordentlig genomgång för att få fason på dom.


24 Apr 2008, 16:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Ahab wrote:

jag har också tänkt tanken när jag såg prislappen. sen har jag hört att dom låter skit från fabrik, så det kanske krävs en ordentlig genomgång för att få fason på dom.


Finns folk som moddar så att det blir betydligt bättre:
http://www.fjamods.com/Clips.html (ungefär mitt på sidan)

Jag tror att det kan bli bättre än så [}:)]


24 Apr 2008, 18:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Well, eftersom jag ännu inte fått in någon Windsor, så kan ej uttala mig om hur moddnings vänliga dom är,,,?

Men, det är ju även svårt att ge moddnings tips utan ett Schema.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


24 Apr 2008, 19:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Amp Healer wrote:

Well, eftersom jag ännu inte fått in någon Windsor, så kan ej uttala mig om hur moddnings vänliga dom är,,,?

Men, det är ju även svårt att ge moddnings tips utan ett Schema.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Jag förväntade mig inga moddningstips utan, om möjligt, att få ta del av någons eventuella erfarenheter av förstärkaren [:)]


24 Apr 2008, 21:36
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Högst förmodligen: billigast möjliga komponenter, skitpottar direktlödda på kortet, alla in- och utgångar likaså.
Men 315 jourå för ett chassi med skitsnygg låda och trafos som åtminstone kan användas till en 50-wattare är ju i alla fall billigt!
Riv ut rubbet, och det är ändå prisvärt.
Massor med hål, man kan fixa en egen frontplåt och göra en plexi eller varför inte en AC50-klon......

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


24 Apr 2008, 22:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Martin Kuhn wrote:

Högst förmodligen: billigast möjliga komponenter, skitpottar direktlödda på kortet, alla in- och utgångar likaså.


<b>Förmodligen</b>

Quote:
Men 315 jourå för ett chassi med skitsnygg låda och trafos som åtminstone kan användas till en 50-wattare är ju i alla fall billigt!
Riv ut rubbet, och det är ändå prisvärt.


<b>Har funderat även i dessa banor</b>

Quote:
Massor med hål, man kan fixa en egen frontplåt och göra en plexi eller varför inte en AC50-klon......

<b>Plexi [:p]</b>

Quote:
"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


25 Apr 2008, 08:04
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Apr 2008, 01:21
Posts: 1200
Post 
Ja inte vet jag,men att säga att dom låter bedrövligt i originalskick tycker verkligen inte jag.När jag testade på affären mellan windsor,marshall 2203 och en randall rm100(?),så var det inget snack om vem som var mest prisvärd.Låter enligt mitt tycke helt kanon med ett kabinett med greenbacks i,original lådan är ganska instängd och murrig.Tänk Jcm 800 med mera stake i,minus lite lite dynamik,så har du ljudet,enligt mig då,,
Sen hur den är kvalitetsmässigt får väl framtiden utvisa,men prisvärdare stärkare är nog svårt att hitta.
Sen verkar det vara få som verkligen testat windsorn,de flesta har en kompis som säger ditt och datt(jag mötte lassie),testa själv vet jag! Men så klart kan man ju inte jämföra kvalitet med stärkare för 2 och 4 gånger priset.


02 May 2008, 19:20
Profile WWW

Joined: 02 Feb 2008, 18:33
Posts: 53
Post 
hottahejti wrote:

Ja inte vet jag,men att säga att dom låter bedrövligt i originalskick tycker verkligen inte jag.När jag testade på affären mellan windsor,marshall 2203 och en randall rm100(?),så var det inget snack om vem som var mest prisvärd.Låter enligt mitt tycke helt kanon med ett kabinett med greenbacks i,original lådan är ganska instängd och murrig.Tänk Jcm 800 med mera stake i,minus lite lite dynamik,så har du ljudet,enligt mig då,,
Sen hur den är kvalitetsmässigt får väl framtiden utvisa,men prisvärdare stärkare är nog svårt att hitta.
Sen verkar det vara få som verkligen testat windsorn,de flesta har en kompis som säger ditt och datt(jag mötte lassie),testa själv vet jag! Men så klart kan man ju inte jämföra kvalitet med stärkare för 2 och 4 gånger priset.


Som sagt beror ju på vad man jämför med men när jag provade den( med en Engl xxl prolåda) så lät den just billigt. Hade en 75watts transitorMarshall förut som påminde väldigt mycke om denna stärk.


02 May 2008, 20:32
Profile

Joined: 15 Apr 2008, 01:21
Posts: 1200
Post 
tungdan wrote:

hottahejti wrote:

Ja inte vet jag,men att säga att dom låter bedrövligt i originalskick tycker verkligen inte jag.När jag testade på affären mellan windsor,marshall 2203 och en randall rm100(?),så var det inget snack om vem som var mest prisvärd.Låter enligt mitt tycke helt kanon med ett kabinett med greenbacks i,original lådan är ganska instängd och murrig.Tänk Jcm 800 med mera stake i,minus lite lite dynamik,så har du ljudet,enligt mig då,,
Sen hur den är kvalitetsmässigt får väl framtiden utvisa,men prisvärdare stärkare är nog svårt att hitta.
Sen verkar det vara få som verkligen testat windsorn,de flesta har en kompis som säger ditt och datt(jag mötte lassie),testa själv vet jag! Men så klart kan man ju inte jämföra kvalitet med stärkare för 2 och 4 gånger priset.


Som sagt beror ju på vad man jämför med men när jag provade den( med en Engl xxl prolåda) så lät den just billigt. Hade en 75watts transitorMarshall förut som påminde väldigt mycke om denna stärk.


Jo precis,allt är subjektivt.Men jag personligen tycker ju att den låter allt annat än transistor,som jag sade tidigare ,jcm 800 på skaft.


02 May 2008, 21:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
I min värld måste en förstärkare kunna producera även ett snyggt rent ljud - inte endast ett distat sådant - för att bli betraktad såsom en "bra" förstärkare, och det är där som Windsorn brister.

Jag har <u>idag</u> fått tag på ett schema som jag ska granska noga, så får vi se om jag vågar slä till på en eller ej.

En begagnad topp borde ju kunna bli hur billig som helst med det låga nypris som råder!


03 May 2008, 01:01
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Apr 2008, 01:21
Posts: 1200
Post 
Ja ett rent ljud kan man ju glömma med Windsorn.Har du lust att dela med dig av schema't du hittat?


03 May 2008, 10:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
hottahejti wrote:

Har du lust att dela med dig av schema't du hittat?


Maila din epostadress så skickar jag över det!


03 May 2008, 16:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
polifemo wrote:

hottahejti wrote:

Har du lust att dela med dig av schema't du hittat?


Maila din epostadress så skickar jag över det!


Även jag tar gärna ett schema [:p]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


03 May 2008, 17:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Varför inte denna istället?
http://www.thomann.de/se/peavey_valve_k ... _stock.htm


03 May 2008, 18:54
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:


Tack, får ta och kolla upp den modellen!
Någon här som kan berätta något?


03 May 2008, 20:18
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
polifemo wrote:

Tubis wrote:


Tack, får ta och kolla upp den modellen!
Någon här som kan berätta något?

Schema till 50W combon. Antar att det bara är två rör mindre men inte sure.
http://www.blueguitar.org/new/schem/pea ... ng_112.pdf


03 May 2008, 21:09
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post 
valvekingtoppen har variabel presence och resonance. 50w kombon(sån har jag) har ingen presence ratt men en resonance switch istället för ratt.

Vad som är intressant med valvekingarna tycker jag är deras texture kontroll, sägs reglera från class a till ab. Nån som är bättre på sånt kan ju kolla schemat ifall den verkligen gör detta? Som jag förstår det dumpas en signal från PI:n innan ett slutrör vid klass A läget. PI:n är en Cathodyne.
En del extra skimmer kommer fram i klass A läget och den får minskat headroom/effekt. Jag rätt är nöjd, men inte tillräckligt för att bli av med mekkar kliet i fingrarna. leadkanalen är lite marshall och den rena lite fender. Skall du testa lead kanalen så tycker jag dessa eq funkar bäst som utgångsvärde. T:4-5 M:8-9 B:3-4


21 May 2008, 14:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.