View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 03:38



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vilka 6V6'or? 
Author Message

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post Vilka 6V6'or?
Jag har byggt en Princeton med delar från en gammal rörradio. Nu har jag slutröret från Radion i och jag utgår från att det har passerat bäst-före-datum. Det har så vitt jag förstår suttit i sedan radion var ny i slutet av 40-talet.

Nu vill ha lite tips på vilka rör jag ska testa. I första hand tänker jag inte på ljud (eftersom det är helt upp till individuell smak) utan på kvalitet. Har förstått att det tillverkas många dåliga billiga rör i t.ex. Kina. Vad bör jag alltså undvika för att få åtminstone hygglig kvalitet? Tar dock gärna emot tips avseende ljudkaraktär också. Jag vill gärna ha ett "mjukt" ljud men det behöver inte börja dista "tidigt" eftersom förstärkaren bidrar bra till det på "egen hand".

/N


28 Apr 2008, 11:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
kör på röret du har!
Jag har en Champ hemma som jag byggt och har testat en massa rör i den. Det bästa och mest välljudande röret kommer från en rörradio, vet inte från vilket år men skulle tippa på 40-50 tal. Röret är ett stort 6V6 Telefunken(om jag minns rätt). Ser ut så här, utan anodknoppen på toppen:
Image


Hasse.


28 Apr 2008, 12:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Av nytillverkade rör tror jag att JJ 6V6 "tål mest stryk". Electro Harmonix 6V6 är också en robust design fast med ett varmare ljud och framför allt tidigare distorsion än JJ som i vissa förstärkare som min egen Deluxe Reverb låter mer åt 5881/6L6-hållet jämfört med EH (skillnaden är stor!) EH låter mer som de NOS jag jämfört med och ger mest bland nytillverkade av de egenskaper man ofta strävar efter med 6V6, tidigare "break up", rundare ton; om man frågar mig.

Jag känner en duktig munspelare som spelar i en tweed deluxeklon (katodbias) som jag försöker lära att använda standby (som inte fanns på orginal tweed Deluxe men som är tillagt här): Han sätter på förstärkaren samtidigt som han kopplar in den i samband med ljudriggningen och sedan står den på hela kvällen kanske sex timmar och med standby tillslagen. Säg att han spelar ute/misshandlar förstärkaren 2-3 gånger i månaden och övar på den hemma däremellan. Rören som sitter i nu är 6V6EH, ganska exakt ett år sedan rörbytet. Testade faktisk med nya EH nyligen men det fanns inga egentliga skäl att byta.

Kinesiska 6V6 som jag testat tål inte lika mycket, går de varmt länge eller med mycket ström verkar klarheten i basåtergivningen försvinna rätt snabbt, basen låter vek och sprucken.

Ett rör jag inte testat är New Sensors Tung Sol reissue. Det går fortfarande att hitta "äkta" NOS som JAN Phillips på nätet för nästan samma pengar som rysktillverkade Tung Sol men ingen vet hur länge så det vore kul om någon som testat Tung Sol har erfarenheter att dela med sig av?


28 Apr 2008, 12:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag har ett par Tung Sol hemma som jag testat då och då, jämfört med JJ och med ett par NOS Philips.

Tung Sol-rören är inte lika mid-feta som JJ och distar senare. De har bra skärpa på toppen och djup fin bas. Dessa rör är visst rätt uppskrivna här och var. Men jag tycker JJ distar snyggare, mer samlat och skönt midmorrigt.

Mina favoriter är ändå Philips-rören som förenar flera olika goda egenskaper. Distar snyggt och lagom tidigt (för min smak), låter snyggt i hela registret.

/Gunnar


28 Apr 2008, 13:07
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Izzy wrote:


Mina favoriter är ändå Philips-rören som förenar flera olika goda egenskaper. Distar snyggt och lagom tidigt (för min smak), låter snyggt i hela registret.


Det kan jag hålla med om, dessutom kan de (Phillips) nog anses som stryktåliga. EH är väldigt nära ljudmässigt när jag A/B:ar dessa.


28 Apr 2008, 13:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
woodstock wrote:

Izzy wrote:


Mina favoriter är ändå Philips-rören som förenar flera olika goda egenskaper. Distar snyggt och lagom tidigt (för min smak), låter snyggt i hela registret.


Det kan jag hålla med om, dessutom kan de (Phillips) nog anses som stryktåliga. EH är väldigt nära ljudmässigt när jag A/B:ar dessa.


I mina 6V6GT Philips-kartonger har jag hittat lite allt möjligt, exempelvis små kompakta svarta ryssar och Mazda (alltid märkt Philips förstås), men aldrig några som tillverkats på nån Philips-fabrik. Vad är det för Philipsar ni har?

Johan H


28 Apr 2008, 14:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
I höstas gjorde jag och Wolfer ett 6V6-test.
Förstärkaren var en Edgar.

Jag minns inte exakt vilka alla 6V6:or vi testade, men om inte minnet sviker så var det EH, Brimar CV511 och GE. Kanske det fanns några Philipsar med (alltså inte Philipstillverkade, utan Philipsmärkta. Antagligen Sylvania-rör).

Wolfer kanske kommer bättre ihåg vad vi tyckte, men det som jag minns var att EH var klart svagaste röret, både volym- och ljudmässigt.

Brimar och GE var relativt likvärdiga. Philips kommer jag inte ihåg. Borde kanske göra om det på nytt, med ljudklipp och allt.

När vi var i studion i våras så laddade jag Edgarn med Brimar, som nog är mina favoriter. Till vardags kör Edgarn med JJ. Brimar-rören plockas fram vid specialtillfällen.


28 Apr 2008, 15:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
maglemer wrote:

I mina 6V6GT Philips-kartonger har jag hittat lite allt möjligt, exempelvis små kompakta svarta ryssar och Mazda (alltid märkt Philips förstås), men aldrig några som tillverkats på nån Philips-fabrik. Vad är det för Philipsar ni har?

Johan H


JAN Phillips, dvs militära NATO-rör som tidigare legat i strategiska lager.

Quote:
men det som jag minns var att EH var klart svagaste röret, både volym- och ljudmässigt.



Kan säkert stämma, på sitt sätt ett mått på tidig distorsionskaraktär.


28 Apr 2008, 18:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
woodstock wrote:

maglemer wrote:

I mina 6V6GT Philips-kartonger har jag hittat lite allt möjligt, exempelvis små kompakta svarta ryssar och Mazda (alltid märkt Philips förstås), men aldrig några som tillverkats på nån Philips-fabrik. Vad är det för Philipsar ni har?

Johan H


JAN Phillips, dvs militära NATO-rör som tidigare legat i strategiska lager.



Ok, kan vara lite vad som helst med andra ord, kanske Sylvania? Just dom lär hursomhelst vara väldigt stryktåliga, och har dom passerat NATOs granskning lär dom väl palla en hel del.

Johan H


28 Apr 2008, 23:21
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
maglemer wrote:

Ok, kan vara lite vad som helst med andra ord, kanske Sylvania? Just dom lär hursomhelst vara väldigt stryktåliga, och har dom passerat NATOs granskning lär dom väl palla en hel del.


Blackplate är det i vilket fall, kan säkert vara sylvaniafabriken, har något liggande att jämföra med om jag kan hitta det...

Rören kommer dessutom fram helt olika i olika stärkare när man jämför, klass A som Champ och 5F2 Princeton, katodbias klass A/B som tweed Deluxe, eller fast biasspänning som blackface Princeton och Deluxe osv; också beroende på att man letar efter lite skilda karaktärer modellerna emellan.


28 Apr 2008, 23:53
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post 
Uj här ramlar det in tyckanden och förslag.

Låter som att det är JJ jag ska testa då.

Jag kan inte säga att det gamla röret låter dåligt direkt men jag vill jämföra med något fräscht. Plus att jag råkade välta en burk fernissa över den gamla radion så röret har en mössa av fernissa som gör sig doftmässigt påminnd när jag har spelat en stund.

Röret jag har i är inte ett telefunken i alla fall för det är inte så bulligt i formen. Har för mej att det är ett RCA. Men det kan lika gärna vara liktarröret som är ett RCA.

/N


29 Apr 2008, 10:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 51 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.