View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 18:45



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next
KT66 (och modifierat slutsteg) 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post KT66 (och modifierat slutsteg)
Hade tråkigt och fick ett ryck. EL34:orna rycktes ur JTM45:an. Tänkte att jag måste se om jag också kan trivas med KT66:or. Har försökt flera gånger förut, men EL34:orna har liksom alltid åkt tillbaka. Men idag hade vi jättekul [B)][8D] Spelade in ett klipp i farten.

Det jag framför allt tyckt varit svårt med KT66:orna är att de liksom inte låtit bra på halvfart. Stelt och inte så sprilligt, trots att jag biasat dem varmt. Inte vikigt sig lika snyggt och naturligt som EL34. Nu hade jag dock möjlighet att gasa på, låta dem svettas rejält. Och då lät det faktiskt rätt trevligt, fräckt och mustigt på något sätt:
http://www.kickback-rock.se/songs/rhc_kt66.mp3

(Det är en Les Paul o Greenbacks 2x12 öppen lådda).

Jag har dock bara detta par KT66:or. Det är något kinesiskt människorrättsfientligt och antagligen barnarbetade (Shugang kanske) som kom med Weber-kitet från början. Blir nu lite nyfiken på denna marknad. Har läst gott om de här Genalex Gold Lion som ska vara någon slags GEC copy. (ja ja...). Ryskt?

Skjut in era KT66-erfarenheter [:p] Finns det några andra nya rör som är särskilt schyssta. Gamla rör värda att leta efter? Karaktärer?

/Gunnar


30 Apr 2008, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Det där lät <u>också</u> bra! (Jag skriver också, eftersom jag vet hur din JTM45:a brukar låta)

KT66:or i JTM45:or <u>är</u> ju tevligt!
Som här tex: http://www.youtube.com/watch?v=gfCLYlzYO68
Lite sura bendar, men det får man ta [;)]


30 Apr 2008, 18:48
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
Lät som sagt himla trevligt, Instant Rock!

Skulle varit intressant med en inspelning med EL34:or åxå, allt annat lika, som jämförelse. Så att man får en indikation på ljudskillnaden rören emellan.[:)]


/Lennart

http://www.specter.se


02 May 2008, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Naturligtvis borde man göra A/B-test mellan EL34 och Kt66. Men det är lite joxigt i min 45:a, måste byta en del motstånd i bias-kretsen för att det ska funka.

Minns att Himmelstrutz gjorde en stor EL34/Kt66/6L6-test med sin 45:a på Metro-forum. Tvärr finns inte ljudfilerna kvar [V](om du läser detta – kan du inte lägga ut dem på bojen [:p]).

Men ska man vara petig bör man väl i en sådan test också välja en OT anpassad efter de aktuella rören. Och genast börjar variablerna bli fler än vad jag klarar hantera. Det var ändå ett intressant test. Inte så stora, men ändå klart hörbara skillnader, i karaktärer. Minns att jag då föredrog EL34:ornas lite spräckigare öppna dist före Kt66:orna som lät ngt mer kompakt morrigt. Men för stunden känns dock Kt66 väldigt kul.

Problemet är som vanligt att det krävs att man pressar slutsteget så pass hårt som jag nu gjorde på klippet för att verkligen höra vad Kt66:orna går för i jämförelse med EL34. Och fläskar jag på så här i repan spricker nog inte bara trumhinnorna utan till och med trumskinnen…

Ingen som har lite Kt66-erfarenheter att bidra med?

/Gunnar


02 May 2008, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
KT66 är lite speciella. De trivs bäst med närmare 500V på anoderna i tomgång och bias uppåt 85% av max anodförlust så att B+ inte sjunker mer än sådär 10% när man drar på.

Ni som kommer till mässan i Gbg nästa helg får tillfälle att få smaka på KT66 med 480V och korrekt anpassad trafo [:p]
Jag delar demorum med Thesegoto11.

Alex
http://www.tubewonder.com


02 May 2008, 13:58
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
En liten fråga. JTM45 kommer med 6L6 från början. Hur har du moddat för EL34 och för KT66 respektive?

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


02 May 2008, 14:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Magic - I min stärkare som från början är en Weber med en massa pryttilyttar utbytt har jag inte gjort någon annan anpassning mellan EL34 och Kt66 än att biasjustera (och ändra range i biaskretsen) samt flyttat impedansväljaren ett hack. Kt66 se gärna 6.8k primär, mot EL34:orna 3.4k. Weber OT:n har fyra sekundärtappningar. (2-4-8-16 med EL34 eller 4-8-16-32 med Kt66).

Alex - tycker du att jag därmed borde höja B+ om jag ska köra Kt66? Den ligger nu på ca 435V. Jag kör på 330-0-330 HV men kan byta till 350-0-350 och får B+ på kankse över 460V. Vad vinner jag på detta enligt din uppfattning? Tappar man inte mycket av JTM45:ans karaktär?

Och 85%... [:0] Hm, jag har läst att de Shugang jag nu har i mår bra (öh, i varje fall låter bra) av att ställas uppåt 75%. Jag har ställt dem på 42mA vid 435V, lite fegt kanske. Men hur länge håller rören om man ställer dem på 85%? Eller klarar de detta? Och gäller denna rekommendation alla Kt66:or, nya som gamla?

/Gunnar


02 May 2008, 14:34
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
På en JTM45 jag jobbade men fanns inga "Grid Resistors" Jag satte 1.5k där medan jag på andra scheman sett 5.6k. Är 5.6 för EL34 och 1.5 för 6L6 / KT66, eller vad anser ni?

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


02 May 2008, 15:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Izzy wrote:



Alex - tycker du att jag därmed borde höja B+ om jag ska köra Kt66? Den ligger nu på ca 435V. Jag kör på 330-0-330 HV men kan byta till 350-0-350 och får B+ på kankse över 460V. Vad vinner jag på detta enligt din uppfattning? Tappar man inte mycket av JTM45:ans karaktär?

Och 85%... [:0] Hm, jag har läst att de Shugang jag nu har i mår bra (öh, i varje fall låter bra) av att ställas uppåt 75%. Jag har ställt dem på 42mA vid 435V, lite fegt kanske. Men hur länge håller rören om man ställer dem på 85%? Eller klarar de detta? Och gäller denna rekommendation alla Kt66:or, nya som gamla?

/Gunnar


85% av max tillåten anodförlust är ju en promenad på den vilda sidan om man beaktar att nätspänningen kan åka upp så där 10-15V från nominella 230V. Men vad betyder en liten härdsmälta då och då om det låter bäst precis innan den inträffar [?][}:)]

Skillnaden mellan 430 och 460V i B+ kommer nog inte att ge markanta förändringar i ljudet. Däremot mår KT66 bra av väl reglerad spänning till skärmgallren. Kör med separata skärmgallermotstånd och avkoppla gallren var för sig med 22uF elektrolyt.

Jag kör med KT66 från TAD, dessa tillverkas av Shuguang och hittilss har jag inte haft några problem. Jo, förutom ett som jag tappade i golvet - det lät inte bra....

Vad gäller JTM45 karaktär - var den inte bestyckad med KT66 från början eller minns jag fel?





Alex
http://www.tubewonder.com


02 May 2008, 17:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
VacuumVoodoo wrote:
85% av max tillåten anodförlust är ju en promenad på den vilda sidan om man beaktar att nätspänningen kan åka upp så där 10-15V från nominella 230V. Men vad betyder en liten härdsmälta då och då om det låter bäst precis innan den inträffar [?][}:)]

Vridtrafo och voltmeter? Alltid 230V vill jag ha, var jag än må va', trallallaaa [^]
Quote:
Skillnaden mellan 430 och 460V i B+ kommer nog inte att ge markanta förändringar i ljudet. Däremot mår KT66 bra av väl reglerad spänning till skärmgallren. Kör med separata skärmgallermotstånd och avkoppla gallren var för sig med 22uF elektrolyt.

Jag har separata 1k nu, på rörhållaren. Men en gemensam 40uF efter choke. B+ plockas från denna punkt.

Hur gör man i praktiken om man ska avkoppla gallren "var för sig"? Typ drar man var sin B+tåt från choke till respektive SGM åsså flyttar avkopplingskondingarnas positiva anslutningar närmare skärmgallermotstånden?

Gör en sådan förflyttning av anslutningspunkterna skillnad menar du? Jag vet ju att jord inte alltid är jord även om det schemamässigt är det... Samma resonemang här, fast på B+-sidan?
Quote:
Vad gäller JTM45 karaktär - var den inte bestyckad med KT66 från början eller minns jag fel?

Nja, den första prototypen (och de tidigaste exen) hade faktiskt 5881. I början langade man i 6L6GT om det var svårt att få tag på 5881. Efter något år eller två (i början av 1964) bytte man till GEC Kt66.

Magic - Vad jag vet hade man ingen grid-resistor på tidiga JTM45. Om det "borde" vara 1.5 eller 5.6 med Kt66 vet jag inte. Jag kör 5.6k. RI-modellerna kör nog utan (är det bra?). Men de har så jäkla mkt filtrering att det är svårt att ha dem som jämförelse. Åsså har RI endast 470 ohms SGM. De tidiga 45:orna hade ett 1k, före de separata 470-ohmarna.

/Gunnar


03 May 2008, 07:59
Profile

Joined: 03 May 2008, 09:52
Posts: 4
Location:
Post 
Kul att du fortsätter med forskningen, Izzy. Kan tyvärr inte hitta ljudproverna jag gjorde för ca 2 år sedan, men jag vet hur det brukar bli för min del. Brukar testa att byta slutrörstyp någon gång i månaden, men det slutar alltid med att EL34 sitter i igen. De låter helt enkelt bäst i de förstärkare jag har. KT88 kan vara en rolig "effekt" om man är ute efter sådana, men snart sitter som sagt EL34 på plats igen. Länge leve EL34!

PS. Jag tror du kommer tröttna på KT66 i din förstärkare inom ett par dagar utan att veta varför.


03 May 2008, 10:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Jag bytte SGM till 1M och satte 1.5K på grid. Min lilla undran är om detta också funkar för EL34 eller ska jag öka till 5.6?

Quote:

Magic - Vad jag vet hade man ingen grid-resistor på tidiga JTM45. Om det "borde" vara 1.5 eller 5.6 med Kt66 vet jag inte. Jag kör 5.6k. RI-modellerna kör nog utan (är det bra?). Men de har så jäkla mkt filtrering att det är svårt att ha dem som jämförelse. Åsså har RI endast 470 ohms SGM. De tidiga 45:orna hade ett 1k, före de separata 470-ohmarna.

/Gunnar


http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


03 May 2008, 10:28
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
Magic wrote:

Jag bytte SGM till 1M och satte 1.5K på grid. Min lilla undran är om detta också funkar för EL34 eller ska jag öka till 5.6?

Quote:

Magic - Vad jag vet hade man ingen grid-resistor på tidiga JTM45. Om det "borde" vara 1.5 eller 5.6 med Kt66 vet jag inte. Jag kör 5.6k. RI-modellerna kör nog utan (är det bra?). Men de har så jäkla mkt filtrering att det är svårt att ha dem som jämförelse. Åsså har RI endast 470 ohms SGM. De tidiga 45:orna hade ett 1k, före de separata 470-ohmarna.

/Gunnar


http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.

hoppas du menade att du bytt till 1k sgm .... 1 meg lär inte hålla

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


03 May 2008, 21:38
Profile WWW

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post 
Sorry, fel av mig, 1k ska det naturligtvis vara, men jag har fortfarande inte fått svar på min ursprungliga fråga:

Måste jag öka gridresistorena från 1.5 till 5.6 för att köra EL34?

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


03 May 2008, 22:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Magic wrote:

Sorry, fel av mig, 1k ska det naturligtvis vara, men jag har fortfarande inte fått svar på min ursprungliga fråga:

Måste jag öka gridresistorena från 1.5 till 5.6 för att köra EL34?

http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


Nej, du MÅSTE inte det. Jag vet inte om 6L6 och Kt66 uppför sig och på ett sätt som motiverar just 1.5k eller om det mer är av tradition att Fender valde detta värde och Marshall 5.6k för EL34. Någon?

Syftet med dessa resistorer är ju bland annat att förhindra oscillation i röret. Såväl 1.5 som 5.6k skapar ett lågpassfilter men vid frekvenser långt ovanför gitarrsignalen och kanske även det hörbara området. Ju högre värde, desto lägre brytpunkt vid vilken frekvenser bromsas. Om du har ett 68k eller 33k, som är vanligt på inputröret, är du däremot nere på hörbara frevkensområden, 10-15kHz skulle jag tro.

Läs mer här:
http://www.aikenamps.com/InputRes.htm



Himmelstrutz wrote:

Kul att du fortsätter med forskningen, Izzy. Kan tyvärr inte hitta ljudproverna jag gjorde för ca 2 år sedan, men jag vet hur det brukar bli för min del. Brukar testa att byta slutrörstyp någon gång i månaden, men det slutar alltid med att EL34 sitter i igen. De låter helt enkelt bäst i de förstärkare jag har. KT88 kan vara en rolig "effekt" om man är ute efter sådana, men snart sitter som sagt EL34 på plats igen. Länge leve EL34!

PS. Jag tror du kommer tröttna på KT66 i din förstärkare inom ett par dagar utan att veta varför.


Kul att du hittat hit. Anade att du lurade i vassen [:)]

Jo, jag brukar också tröttna på det mesta, utom EL34. Men denna gång ska jag försöka låta bli att hålla igen volymen. Det är verkligen skillnad på att pressa dessa rör och att köra dem fis-ljumma.

/Gunnar


03 May 2008, 23:13
Profile

Joined: 03 May 2008, 09:52
Posts: 4
Location:
Post 
"Men denna gång ska jag försöka låta bli att hålla igen volymen. Det är verkligen skillnad på att pressa dessa rör och att köra dem fis-ljumma.

/Gunnar"

Jomenvisst, men du ska se att EL34 snart har ersatt dem ändå. Av olika orsaker.


03 May 2008, 23:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Himmelstrutz wrote:

"Men denna gång ska jag försöka låta bli att hålla igen volymen. Det är verkligen skillnad på att pressa dessa rör och att köra dem fis-ljumma.

/Gunnar"

Jomenvisst, men du ska se att EL34 snart har ersatt dem ändå. Av olika orsaker.


Hmmm...näastan som att ställa Jul mot Påsk...

Ang KT66 och SGM: motsåndvärdet har mindre betydelse, däremot vill de ha välfiltrerad och stabil matningspänning på skärmgallret. Annars kan man få ganska kraftigt fall av uteffekten just när man spelar högt på max som upplevs som stark kompression med lång återhämtningstid.
detta pga skärmgallren drar 2-3mA i tomgång och uppåt 30mA vid full uteffekt. Vill man vara på den säkra sidan med både livrem och hängslen så borde spänningen till skärmgallren tas från separat linding på nättransformatorn. Men då blir det super styvt istället.
som jag nämnde tidigare 22uF från varje skärmgaller till jord är en bra kompromiss. Då räcker det med typ 1k5 SGM.

Himmelstrutz, efter mässan blir du KT66 konvertit [:D]

Alex
http://www.tubewonder.com


04 May 2008, 00:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post 
Bra ljud och spel Gunnar!

Vad har du hittat på med förförstärkaren? Är det långt ifrån 1987-specen. Vilken master blev det tills slut? Hur har du mickat lådan och med vad?

/CM


04 May 2008, 18:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
_CM_ wrote:

Bra ljud och spel Gunnar!

Vad har du hittat på med förförstärkaren? Är det långt ifrån 1987-specen. Vilken master blev det tills slut? Hur har du mickat lådan och med vad?

/CM


Kul att du frågar (och att även du hittat hit [:)])! Lite special. En blandning mellan JTM45 och 1987, typ.
Split katod på V1 med 820ohm/22uF på normalkanalen, 1.5k/1uF på brightkanalen. Kanalerna är bryggade internt, men på klippet mest brigth-kanalen.
JTM45-mixer 270k-500pF/270k.
100pF på bright-volymen.
56k/250pf-tonstack.
Sedan har jag 0.68uF på V2A katod på detta klipp, men har en switch för att även kunna köra utan konding, eller 2.2uF. Ofta blir det ändå 0.68uF.
47nF efter fasvändaren.
Mastern är en ppimv typ 2, dvs. 2x250k-pot med 2.2M-resistorer för bias-säkerheten. På klippet står dock mastern på fullt. Ned till kl 14 och kanske -4-5dB funkar ok live. På inspelning kan man dra ned mer än så. Väldigt transparent.
Mickningen - en Sennheiser MD421 in i en liten Roland Workstation 8-ch.
Högtalarna - öppen låda med Greenbacks RI UK... you know [:)]

/Gunnar

Ops. Jag glömde den viktigaste nördinformationen - Sozo Dijon rakt igenom. En ruskig massa kolmassa på alla anoder, katoder och slope. [8D]


05 May 2008, 00:19
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
VacuumVoodoo wrote:
Ang KT66 och SGM: motsåndvärdet har mindre betydelse, däremot vill de ha välfiltrerad och stabil matningspänning på skärmgallret. Annars kan man få ganska kraftigt fall av uteffekten just när man spelar högt på max som upplevs som stark kompression med lång återhämtningstid.
detta pga skärmgallren drar 2-3mA i tomgång och uppåt 30mA vid full uteffekt. Vill man vara på den säkra sidan med både livrem och hängslen så borde spänningen till skärmgallren tas från separat linding på nättransformatorn. Men då blir det super styvt istället.
som jag nämnde tidigare 22uF från varje skärmgaller till jord är en bra kompromiss. Då räcker det med typ 1k5 SGM.

Himmelstrutz, efter mässan blir du KT66 konvertit [:D]

Alex
http://www.tubewonder.com


Alex - bara så att jag är helt med på vad du föreslår (man vill inte lalla runt i det är spännande området). Är det så här, dvs. att ersätta befintligt 40uF med två 22uF så när SGM som möjligt? Eller är jag ute och cyklar?

Allra tacksammast /Gunnar

Image


05 May 2008, 08:12
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Izzy wrote:

...Alex - bara så att jag är helt med på vad du föreslår (man vill inte lalla runt i det är spännande området). Är det så här, dvs. att ersätta befintligt 40uF med två 22uF så när SGM som möjligt? Eller är jag ute och cyklar?
Ska bli intressant att se om Alex svarar... [;)]...

Annars tror jag att han menar att glättningskondensatorerna för skärmgallrena ska vara direkt på respektive skärmgaller. Alltså s.a.s. "efter" skärmgallermotstånden. Den vanliga glättningskondensatorn (som du gjort kryss över) kan då vara kvar. Då kan man dessutom öka värdet på skärmgallermotstånden om man vill. Någon gång när Alex yppade lite mer om detta (på GMF-planket) pratade han om 10 kohm!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


05 May 2008, 08:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

Izzy wrote:

...Alex - bara så att jag är helt med på vad du föreslår (man vill inte lalla runt i det är spännande området). Är det så här, dvs. att ersätta befintligt 40uF med två 22uF så när SGM som möjligt? Eller är jag ute och cyklar?
Ska bli intressant att se om Alex svarar... [;)]...

Annars tror jag att han menar att glättningskondensatorerna för skärmgallrena ska vara direkt på respektive skärmgaller. Alltså s.a.s. "efter" skärmgallermotstånden. Den vanliga glättningskondensatorn (som du gjort kryss över) kan då vara kvar. Då kan man dessutom öka värdet på skärmgallermotstånden om man vill. Någon gång när Alex yppade lite mer om detta (på GMF-planket) pratade han om 10 kohm!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Att sätta elektrolyten direkt på pinnen till rörsockeln blir samma sak som att inte ha något egentligt skärmgallermotstånd. Det <i>förutsätter"] att man samtidigt sänker skärmgallerpotentialen genom att öka storleken på delningsmotståndet till skärmgallerspänningen om man vill undvika att skärmgallerströmmen blir större.


05 May 2008, 10:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
SGM avkoppling skall göras precis som Sven-Johan skrev.

Jo, jag skrev om detta på gamla GMF planket. 10K var ju ett extremfall om jag minns rät. Jag har nominellt ca 480V B+, 475V efter drosseln med 50uF, därifrån SGM på 3.9k och 22uF avkoppling direkt på varje SG.
Då blir det 478V på anoderna och 470V på gallren i tomgång. Vid full uteffekt utan klippning i KT66 sjunker B+ till 450V och gallren droppar till 420V, med full klippning sjunker B+ 10-20V till och gallren ner till 395V men då är det fortfarande DC på dem utan överlagrad signal.

Jo, det är haj-faj-raj-taj nördighet men det finns metod i denna galenskap. Nämligen följande: alla rördata, kurvor för anodkarakteristik etc är uppmätta vid olika <b><i>konstanta"]</b> värden på skärmgallerspänningen. Ändrar man skärmgallerspänningen med allt annat konstant så ändras anodströmmen.
Ändras styrgallerspänningen så ändras både anod och skärmgallerströmmar. om man nu har ett motstånd i serie med skärmgallret och dess andra ända är ansluten till något så när konstant spänningkälla så får man ett spänningsfall över detta motstånd i takt med signalen på styrgallret -> spänninngen på styrgallret varierar i samma takt och påverkar anodströmmen. Det blir "liksom nästan någon sort" av falsk UL funktion som blir mer markant ju större SGM. (Man kan sätta in en 20K maffig 20W trådlindad potentiomer som SGM och få en ganska väl fungerande uteffektbegränare, mycket enklare än helt elektroniska sådana, det finns en förstärkare som har sådant, tror de kallar det "Wattage control")
Med avkopplade galler blir rörets beteende närmare "datablads pentodkurvor", Alright, en del av denna SGM modulation utan avkoppling släcks ut i PP funktionen men inte helt, avkoppling av SGM hjälper till en hel del.


Alex
http://www.tubewonder.com


05 May 2008, 10:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Börjar hänga med [:I] Minns denna diskussion från Planket. Är det alltså så här du nu menar?
Image

Jag tycker förvisso inte att jag i denna stärkare drabbas av det fenomen som du skriver om, dvs: "...kraftigt fall av uteffekten just när man spelar högt på max som upplevs som stark kompression med lång återhämtningstid." Jag föreställer mig detta fenomen som seghet i tonen. Men om jag förstår dig rätt finns det skäl för en sådan här modfikation i vilket fall för att röret ska jobba optimalt?

Det jag däremot har på full volym är ett "honkande", småstönande missljud/ton när jag trycker på singel-toner i vissa mellanfrekvenser. Missljudet lägger sig frekvensmässigt en bra bit under den ton jag spelar. Har letat och letat, men inte hittat orsaken. Har prövat olika rör (både i slut- och försteg), men det hänger med oavsett rör. Filtreringen är också bytt minst en gång.

Detta spelar inte så himla stor roll eftersom jag nästan aldrig kör den på fullt, men utifrån diksussionen i denna tråd undrar man ju om det har något att göra med hur sluttrören jobbar? Jag har också fundrat om det helt enkelt kan vara från OT:n protesterar!? Kan det uppstå sådana här missljud i en OT?

Det finns visst alltid något ytterligare att fundera på... tur att man inte är sysslolös.

/Gunnar


05 May 2008, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Ja, det är 99% rät i schemat nu. 1% som saknas är mitt förbiseende: sätt 100 Ohm motstånd mellan skärmgaller och elektrolyter. KT66 kan få sig att självsvänga annars. Gridstopper kan lugnt vara uppåt 56k med dessa rör.

Vad gäller dina spökljud, är du säker att det inte är högtalarlådan som har ngn resonans?

Alex
http://www.tubewonder.com


05 May 2008, 18:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
dubbelpost...

Alex
http://www.tubewonder.com


05 May 2008, 18:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
VacuumVoodoo wrote:

Ja, det är 99% rät i schemat nu. 1% som saknas är mitt förbiseende: sätt 100 Ohm motstånd mellan skärmgaller och elektrolyter. KT66 kan få sig att självsvänga annars. Gridstopper kan lugnt vara uppåt 56k med dessa rör.

Då ska vi se - så här alltså!? Vad måste 100-ohmarna tåla för effekt?

Värdena på SGM 1.5k är "lagom" oavsett om man kör nuvarande blygsamma 435V B+, 460V eller dina grymma 480V?

56k gridstoppers, är det en fördel? Börjar man inte rulla av i klart hörbara områden då? (EDIT: ser att det saknas sådana på denna bild, men jag har 5.6k nu...)

Image

Quote:
Vad gäller dina spökljud, är du säker att det inte är högtalarlådan som har ngn resonans?

Ja, det uppstår bara med denna stärkare. Har bytt fram och tillbaka mellan 45:an och min JMP:n i samma låda för att kolla. Får försöka dra in ett klipp på detta. Det är förvisso möjligen en annan frågeställning än det tråden handlar om, men om jag nu ändå optimerar denna stärkare är det väl lika bra att lösa alla kvarvarande små problem. Och det här fenomenet är lite intressant.
/Gunnar


05 May 2008, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Izzy wrote:


Då ska vi se - så här alltså!? Vad måste 100-ohmarna tåla för effekt?

Värdena på SGM 1.5k är "lagom" oavsett om man kör nuvarande blygsamma 435V B+, 460V eller dina grymma 480V?

56k gridstoppers, är det en fördel? Börjar man inte rulla av i klart hörbara områden då? (EDIT: ser att det saknas sådana på denna bild, men jag har 5.6k nu...)


Nej, 100 Ohm från knutpunkten mellan 1k6 och 22uF till skärmgallerpinne 4. Vanliga 0.5W 100 Ohmmotstånd räcker.
SGM 1k5 blir ok.

Jaha, ja, du har alltså ngn sorts spöktoner från förstärkarn? Det första jag skulle kolla igenom är jorddragningen och avkoppling av matningspänningar till varje steg.
Ett sätt att ställa diagnos om det spökar i slutstegt eller förförstärkarne är att koppla bort hela förförstärkare inklusive spänningsmatningen och köra slutsteget från en annan separat förförstärkare. Om det inte spökar då vet var spöken huserar.



Alex
http://www.tubewonder.com


05 May 2008, 20:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag chansar inte [B)] Grönt ljus?

Image

Sa jag förresten hur tacksam jag är över att du engagerar dig i mitt lilla bygge? Om jag lyckas pallra mig ned till Gbg nästa helg kilar jag förbi och lyfter på hatten. Jag hoppas förstås att de modifikation du bjuder på inte bara kommer mig till del utan också andra kåtesextisexintresserade bojaner som tjuvkikar i tråden. Der var min avsikt i alla fall.

Angående missljudet ber jag att få återkomma. Ska kolla det du skriver om men också göra ett klipp så det framgår vad vi snackar om.

/Gunnar


05 May 2008, 21:41
Profile
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
VacuumVoodoo wrote:
Nej, 100 Ohm från knutpunkten mellan 1k6 och 22uF till skärmgallerpinne 4. Vanliga 0.5W 100 Ohmmotstånd räcker.
SGM 1k5 blir ok.

Alex
http://www.tubewonder.com


Hej Alex!

Denna kt66 modd, är den användbar för andra rör eller är det bara 66:or som behöver denna förfinade filtrering?
Jag avser att knåpa i hop en litet slutsteg med 2st jj el84:or, har jag något att vinna på detta eller är det inte värt besväret (obefintligt besvär nu när den ännu inte är byggd förvisso)?

Izzy wrote:
Jag hoppas förstås att de modifikation du bjuder på inte bara kommer mig till del utan också andra kåtesextisexintresserade bojaner som tjuvkikar i tråden.

/Gunnar


Ursäkta tråd kapningen Gunnar [8)]

Men det finns ännu värre tjuvkikare än kåtesextisexintresserade i denna tråden [:D]

/ralvejd
http://www.ralvejd.se/


05 May 2008, 23:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.