View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 14:27



Reply to topic  [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Erfarenheter från några spelningar 
Author Message

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post Erfarenheter från några spelningar
Så har vi haft några spelningar där jag använt mina blackface Princeton Reverb och Champ tillsammans.

Jag är mäkta positivt överraskad över ljudet dessa tillsammans ger. Champen med volymen på sådär 8 och Princeton med volymen på ungefär 2,5 är en klart bra blandning. Rördist från Champen och botten (ja, det är mer botten i den stärkaren än t.ex. i min AB763 Vibroverb) och klarhet från Princeton.

Ljudtrycket är dessutom på en "lagom" nivå (både för publik, arrangörer och mina 47-åriga öron). Att köra som nämnt ovan, kan t.o.m. vara för starkt för vissa spelningar... Hur ni andra kan köra AB763:or och JTM45:or så att de distar begriper inte jag... [:0]. Ni måste spela enbart på STORA scener.

(Ja, jag vet att jag inte berättat om min Champ ännu... det kommer, det kommer... men den är mycket intressant, tycker jag...)

Det enda problemet är kanske att det inte att gå att få ett helt rent ljud vi lagom ljudtryck... men, det får man väl stå ut med... [;)] (eller ha en tredje, större stärkare och växla mellan den och Champ:en).

Men... egentligen fattar jag inte själv varför jag skriver detta... [?] Är väl bara lite inspirerad. Rördist OCH klarhet vid lagom ljudtryck! Hur länge har man letet efter det[?]

Sven-Johan


04 May 2008, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 23 Sep 2004, 08:06
Posts: 278
Location: Hannas
Post 
Grattis!
Att sätta maxnivån med en Princeton är bra för hörseln. [:)]


04 May 2008, 20:53
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
Vad kul att du är nöjd!

Det är inte så ofta man får vara det i sökandet på den ultimata tonen...[;)]

Ni har inte gjort några inspelningar från något gig ännu med den nya uppsättningen stärkare? Skulle vara intressant att höra.

Vad gäller din kommentar om slutstegdist från 50-100W så håller jag med, mina öron skulle vara slut efter ett mycket kort lyssnande. Piiiiiip... Nu spelar jag bara i källarbunkern visserligen. Men även på större scener brukar det bli väldigt högt snabbt.


/Lennart

http://www.specter.se


04 May 2008, 20:58
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Har själv kört med en Champ och en Superreverb tillsammans över ett år nu. Helt överlägset! Jag använder Supern för att få lite mer botten och klarare ton. Volymen är så att den knappt hörs[:I] Snacka om att "kasta pärlor till svin". Supern är en -65:a original[;)] Champen har jag byggt själv. Champens egenskaper som distmaskin är kalas till "mitt" ljud. Jag behöver bara dra ner volymen på gitarren så spelar den renare, men inte lägre. Jag har även en FDR1:a (en Boss-pedal som ska låta och uppföra sig som en Deluxe reverb) som låter rätt bra men jag föredrar Champen.

Hasse.


04 May 2008, 21:11
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Med volymlägena jag skrev tidigare kan jag köra helt utan boxar (förutom splitboxen och en buffertförstärkare) och vara nöjd [:p]. Kopplar man in en vanlig Tube Screamer eller någon av mina Barber LTD till detta, blir det också en sjuhelvetes bra ljud (i mina öron, just nu).

När vi spelade i Vardagsrummet på Strandbygget i Bergkvara (litet ställe, mindre än 100 pers i publiken) hade jag Champen på 5 och Princtonen på drygt 2. Då matchade jag de omickade trummorna bra, men var tvungen att köra med en box (Barber LTD Special Recipe) för att få till det minst distade ljudet. Den hade jag dessutom vridit ner volymen på, så att ljudet blev svagare än "rakt igenom".

Sven-Johan


04 May 2008, 21:13
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Sven Wickström wrote:

Grattis!
Att sätta maxnivån med en Princeton är bra för hörseln. [:)]
[:D][:)] Ja, du har ju hört min Princeton, så du vet ju.

Som jag har stärkarna inställda låter Champen något mer än Princetonen. Jag gissar på ungefär samma sätt som Hasse beskriver.

Sven-Johan


04 May 2008, 21:15
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Tack för kommentarerna i denna, min "spånartråd" [:)][:p][:X].

Vore kul att också höra kommentarer från er/de som använder 40 - 100W Fender- eller Marshall-stärkare (av vintage-typ, utan Master Volym e.d.) och kan köra så starkt/högt så att de (slutsteget) distar. När, hur, var?

Sven-Johan


04 May 2008, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Sven-Johan wrote:

Tack för kommentarerna i denna, min "spånartråd" [:)][:p][:X].

Vore kul att också höra kommentarer från er/de som använder 40 - 100W Fender- eller Marshall-stärkare (av vintage-typ, utan Master Volym e.d.) och kan köra så starkt/högt så att de (slutsteget) distar. När, hur, var?

Sven-Johan


Har ännu inte träffat på en stärkare där slutstegsdisten låter riktigt bra i mina öron...lite "knorr" på stärkaren och en tube screamer eller liknande funkar bra för mina behov

Spelar med en 40 watts Hot Rod och är mer än nöjd med denna

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]


04 May 2008, 21:55
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Kul att du är nöjd! Här kommer en kompletterande kommentar och iakttagelse kring detta med volym.

Jag tycker egentligen att det är större problem med volymen när jag lirar live än på rep. Min replokal är en vanlig 15-20kvm-lokal, väldämpad, lite för låg i tak och alltför tät och "torr". Man kan lira högt som tusan men luften rör sig inte mer för det. Det känns som lokalen dödar lite av ljudet, stärkare och högtalare andas liksom inte. Ett trist akustiskt fenomen. Konsekvensen blir att man drar på lite till. Och lite till... [B)]

Jag har i denna lokal testat mitt Princeton-liknande bygge på ett antal rep. Och jag tycker då att ljudet försvinner när vi lirar standradrock, tyngre blues och en del soul. Den stärkaren distar ju ganska lätt, när man kommer upp lite i volym (efter kl 9-10). Låter grymt cool när man står och lirar själv, men i bandet blir konsekvensen av 5U4GB-saggandet och stärkarens sköna lite komprimerad dist samt replokalens ätande aktustik att jag försvinner i ljudbilden (jag upplever det så själv). Botten försvinner. I det läget åker 45:an eller JMP:n ofta fram och jag blir åter kung med ett punchigt rätt rent ljud... När jag pressar till dist blir det starkt, men uthärdligt (för mig...) [}:)]

På scen (i mitt fall normala klubblokaler med mindre pa och viss uppmickning för ljudbildens skull) blir JMP:n och 45:an alltid för starka. I sådana rätt öppna lokaler låter stärkarna alltid mkt högre än i replokalen. Och det är nästan omöjligt att pressa dem till dist utan att folk grinar och håller för öronen. Jag löser det hjälpligt på några sätt:

1) Vår backdrop är en utmärkt investering. 700 spänn som stoppar allt önödigt hoppande scenljud.
2) Mastervolymen tar ned ljudet kanske 3-5dB (mer vill jag inte dra ned, då "dör" stärkartonen).
3) Skärm framför min rigg. Har byggt dem av gamla anslagstavlor. Skyddar publiken hyggligt och gör teknikern nöjd. Ger bra punchigt scenljud, om än väl högt.

Ska på nästa gig testa min Princeton-avfälling lite och se om den funkar bättre än i repan. Jag tror den kan räcka live även för mig.

Det handlar i mitt fall alltså både om volym och akustik-fenomen som ska bemästras. Och det jag vill säga med mitt långa inlägg är att jag tycker det är svårt att med rätt volym i en och samma stärkare få både rent, punchigt ljud med tight botten och bra morrig komprimerad dist där slutsteget viker sig lite. 2xEL34/KT66/6L6 - 35-50w blir ofta för starkt och stifft. 2x6V6 14-20w ofta för klent i botten. Även jag behöver nog två stärkare...

/Gunnar


04 May 2008, 23:59
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Izzy wrote:

...jag tycker det är svårt att med rätt volym i en och samma stärkare få både rent, punchigt ljud med tight botten och bra morrig komprimerad dist där slutsteget viker sig lite... Även jag behöver nog två stärkare...
Just det! Det är en av anledningarna till att jag använder två stärkare samtidigt. "rent, punchigt ljud med tight botten" från den ena och "bra morrig, komprimerad dist där slutsteget viker sig" från den andra.

Sedan verkar vi ändå spela på olika planer när det gäller ljudtryck. Att dra på min Princeton Reverb så att den distar så mycket som jag vill, blir det inte att tala om så speciellt ofta (aldrig?). Annars var tanken från början att kunna göra det, och ha DEN tillsamans med en större stärkare. Nu blir det istället Princetonen som är den "större" stärkaren och Champen är stärkaren som distar...

I ärlighetens namn ska sägas att både Princetonen och Champen är modifierade en aning, vilket gör att de är mer högljudda än dessa stärkare är i original. Båda har bl.a. högtalare som är en storlek större än original och har förhållandevis hög verkningsgrad. Plus att kretsarna är moddade.

Quote:
...men i bandet blir konsekvensen av 5U4GB-saggandet och stärkarens sköna lite komprimerad dist samt replokalens ätande aktustik att jag försvinner i ljudbilden...
Ja, men detta finns det ju, till viss del botemedel mot: Halvledarlikriktare (eller möjligen GZ34), JJ 6V6:or och t.ex. Celestion Century är några saker som jag tycker funkar i denna typ av stärkare för att råda bot på det du skriver.

Själv kör jag dock (för tillfället) med 5U4GB, JJ 6V6:or och Celestion Century, vilket funkar för mig.

Quote:
...Vår backdrop är en utmärkt investering. 700 spänn som stoppar allt önödigt hoppande scenljud...
Mycket intressant! Ännu en anledning att skaffa en sådan.

Sven-Johan


05 May 2008, 08:07
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Sven-Johan wrote:
Sedan verkar vi ändå spela på olika planer när det gäller ljudtryck. Att dra på min Princeton Reverb så att den distar så mycket som jag vill, blir det inte att tala om så speciellt ofta (aldrig?). Annars var tanken från början att kunna göra det, och ha DEN tillsamans med en större stärkare. Nu blir det istället Princetonen som är den "större" stärkaren och Champen är stärkaren som distar...

I ärlighetens namn ska sägas att både Princetonen och Champen är modifierade en aning, vilket gör att de är mer högljudda än dessa stärkare är i original. Båda har bl.a. högtalare som är en storlek större än original och har förhållandevis hög verkningsgrad. Plus att kretsarna är moddade.



Jag är inte säker på att vi är på helt olika plan(-et)er när det gäller ljudtrycket. Så här:

Det som framför allt skiljer min "någonting åt Princeton-hållet" från min JMP 1987 är att när jag går från max ren ljudvolym (högt så det räcker precis) till dist blir inte volymen så särskilt mkt starkare. Stärkaren har en skön kompression hela vägen, såväl i preamp som i slutsteg, som liksom håller ned volymen. Låter lite knäppt men det känns så.

När jag däremot går från punchigt tight rent ljud i JMP:n, säg före kl 12 på volymen och gitarrvolymen ngt avrullad, till bra med dist - kl 13-14 och vidare ökar också volymen betydligt. Från rent och högt till en volym så att småfåglarna trillar ned...

Stärkarna uppför sig väldigt olika i detta avseende. Det har väl med filtrering, pt:n kapacitet etc etc att göra.

/Gunnar


05 May 2008, 08:28
Profile

Joined: 28 Apr 2008, 10:07
Posts: 258
Location:
Post 
Har en 60 watts hot rod deville och den är ärligt talat
för högljudd. Har gigat ute med den en gång, litet ställe med 400
pers körde med mastern på 3 och tycker ändå att det var för högt.
Under 3 tappar man ju all ton i den stärken tyvärr. Använde bara den rena kanalen. Nu har den åkt med på 50 gig som "backup stärkare" till
vår sångare och jag gillar verkligen ljudet i den men vet inte hur man tämjer det till vettigare volymer..


05 May 2008, 09:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 15:30
Posts: 1973
Location: Linköping
Post 
Intressant läsning.
Ingen spelning åt Linköpingshållet? Skulle vara trevligt att få ett "Livesmakprov".

Vad änvänder du för splitbox? Lehle?

//L


05 May 2008, 10:11
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
leffje wrote:

Intressant läsning.
Ingen spelning åt Linköpingshållet? Skulle vara trevligt att få ett "Livesmakprov"...
Nej, tyvärr, inte ännu. Ewa Rolling på Great Jazz Club i Linköping är svårflörtad [V]. På vår spelning i lördags var det folk från Linköping som sa att vi låter MINST lika bra som de bluesband som brukar vara där...

Tipsa gärna om oss (Red'n'Blue).

Quote:
...Vad änvänder du för splitbox? Lehle?
Yes! Lehle P-Split. Funkar asbra. Jordlyftsbrytaren och pol-/fasvändaromkopplaren är klart användbara. Även om jag inte har någon effektbox in-/påkopplad har jag ändå alltid en buffertförstärkare (DOD FX10) före P-Split:en. Detta för att minska diskantskärningen som främst kablarna gör, i och med att P-Split:en är passiv och transformatorbaserad.

Sven-Johan


05 May 2008, 10:24
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Jag använder min Pro Reverb på 40 - 45 watt. För att få rördist behövs utomhusspelning eller hörselskydd. Anledningen till att jag använder denna är att det rena ljudet är underbart och med en TS9:a får jag fram det ljud jag vill uppnå.

Champ är väl på 12 watt eller ?? Är inte det lite för svagt ?? Enligt de resonemang som står i denna tråden borde väl ändå en Deluxe på 22 watt vara en bra investering.


Fenderfreak


05 May 2008, 11:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Daydreamer wrote:

...Champ är väl på 12 watt eller ?? Är inte det lite för svagt ?? Enligt de resonemang som står i denna tråden borde väl ändå en Deluxe på 22 watt vara en bra investering.
De flesta Champ är klassade som, typ, 5 Watts-förstärkare [;)]! I det avseendet är min inte moddad. Möjligen ger den/de 12 W vid full volym och full distortion. Jag har inte kollat.

Den angivna uteffekten på gitarrförstärkare o.d., säger absolut inte hela sanningen om ljudtrycket.

Högtalarna har stor betydelse i det vi nu pratar om. Sätt ett högtalarelement som ger 102-103 dB (1W/1m) i en frisk Deluxe Reverb och den kommer att spela starkt! Originalelementen är ofta inte alls så effektiva.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


05 May 2008, 12:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
ja, jag kör ju som bekant bara med 100w och anv en hotplate på -4db. till det använder jag en skärm om det behövs, men ärligt talat har jag aldrig haft några klagomål om för högt - Tycker tom själv att det är lite konstigt! :)

Kör iofs med en gammal 4x12 med ineffektiva pre rola 25w (-4db jämfört med G12H eller V30 tex...), eller en 8x10 som bara har en effektivitet på 92db (alltså -8db jämfört med en V30) Har också kört med bakvänd 4x12 nån gång när jag använde ett super bass monster som är ung dubbelt så effektstark som mina andra 100w-toppar.

http://www.myspace.com/gudarsskymning


05 May 2008, 12:36
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Knut! Tänkte väl att du skulle komma med en kommentar... [;)][:)]

Celestion G12 Centrury som jag har i min Princeton Reverb har en verkningsgrad på 102 dB (vid 1W/1m). Hmmm... det är 10 dB mer än du säger att din 8x10:or har. 10 dB i ljudtrycksskillnad motsvarar ungefär en effektskillnad på 10 gånger!

Banne mig, vad kul det vore att göra några spelningar ihop i dina hemtrakter, som vi har pratat om. Både spelmässigt och att t.ex. jämföra sådana erfarenheter som denna tråd handlar om.

Tänk efter hur vi skulle kunna lösa det, så kan vi väl höras av [:p][:)].

Sven-Johan
Som efter helgens spelningar fått en spirande, nyvunnen spelglädje.


05 May 2008, 13:25
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Jag har ju master på min Mesa men jag har gjort om den i slutsteget, så nu låter den helt suveränt[:)],på rent ljud skall tilläggas, även på lägre volym.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


05 May 2008, 13:34
Profile YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Sven-Johan wrote:

Knut! Tänkte väl att du skulle komma med en kommentar... [;)][:)]

Celestion G12 Centrury som jag har i min Princeton Reverb har en verkningsgrad på 102 dB (vid 1W/1m). Hmmm... det är 10 dB mer än du säger att din 8x10:or har. 10 dB i ljudtrycksskillnad motsvarar ungefär en effektskillnad på 10 gånger!


Ja, jag har också 2 st 1x12 som jag satte g1265 i, och de låter ungefär lika mkt som en 4x12 med gamla grönbackare ;)

http://www.myspace.com/gudarsskymning


05 May 2008, 15:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
per_w wrote:

Jag har ju master på min Mesa men jag har gjort om den i slutsteget, så nu låter den helt suveränt[:)],på rent ljud skall tilläggas, även på lägre volym.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


Japp, koppla förbi Mastervolymen på rent-ljud-kanalen är en höjdare. Gjorde detsamma på min Fender D Showman, låter mycket bra.

Däremot, på distkanalen är det helt otänkbart, två väldigt effektiva JBL D130F-element... Tinnitus, nädå...[;)]


/Lennart

http://www.specter.se


05 May 2008, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Custom Sam wrote:

Japp, koppla förbi Mastervolymen på rent-ljud-kanalen är en höjdare. Gjorde detsamma på min Fender D Showman, låter mycket bra.

Däremot, på distkanalen är det helt otänkbart, två väldigt effektiva JBL D130F-element... Tinnitus, nädå...[;)]


/Lennart

http://www.specter.se


Nja, fast det har inte jag gjort...

Pelle


05 May 2008, 20:15
Profile YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
per_w wrote:

...Nja, fast det har inte jag gjort...
Har du sagt A får du säga B! Vad är det du har gjort?

Jo, jag vet att det antagligen är utanför ämnet, men det är ju min tråd och jag tycker det är okej...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


05 May 2008, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Sven-Johan wrote:
Har du sagt A får du säga B! Vad är det du har gjort?

Jo, jag vet att det antagligen är utanför ämnet, men det är ju min tråd och jag tycker det är okej...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Ok då[:)], ville inte störa tråden med ett långt inlägg.
Nja, först och främst har jag fått upp biasen över kylskåpsvärme som det är i Mesa annars, dels kör jag med Sovtek 5881:or(på lite drygt 70%) som jag tycker låter suveränt.
Sen har jag ökat SGM från 470ohm till 1,5k och även satt i en switch, där kopplar in ett 270ohms katodmotstånd på mellanrören, så jag kan växla mellan 100W, 60W och 100W med katodmotståndet på mellanrören.
Och det senare läget låter hur bra som helst![:)]
Det rena ljudet är helt annorlunda nu, svarar bättre på anslag och volym på gitarren, låter som slutstegsdist(trots master) helt enkelt.
Sen finns det nog mycket att göra med NFB:n, nu har jag precenceratten nere på två(blir för vasst annars), funderar på att rensa upp lite där men det får bli nån annan gång.
(Tackar Amp Healer för tips!)

Det är en MkIIb topp glömde jag säga..

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


06 May 2008, 00:10
Profile YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
per_w wrote:


Det rena ljudet är helt annorlunda nu, svarar bättre på anslag och volym på gitarren, låter som slutstegsdist(trots master) helt enkelt.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


Ja, där var jag för snabb med läsandet, ser att du bara hänvisar till att du har mastervolym, inte att du moddat den. Ursäkta.

Sedan har vi nog olika bild på rent och rent ljud...[:)]

Jag tänker David Gilmour-rent, dvs ingen alls dist över huvud taget.


/Lennart

http://www.specter.se


06 May 2008, 09:05
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Jag körde min "Sven Johan Dumble" moddade Princeton reverb II:a ute för första gången i helgen. Har även tryckt in ett Tonetubby Alnico element i den samt NOS Philips 6V6or.

Och det lät himmelskt bra. Trots att jag spelar soul och R'n'B (Stax, Motown) och får kämpa emot två keyboards och 3-4 blåsare så kom gitarren fram utan att behöva micka upp. Och då körde jag bara med volymen på 3. Och det är nu stärkaren verkligen kommit till sin rätt.
Och använde min BJF Honey Bee med gainen runt kl 9 för att få ett lätt spräck i tonen vid hårt anslag. Det lät helt enkelt fenomenalt.

Tack vare Sven-Johan har jag en stärkare i toppklass utan att det behövt kosta en förmögenhet och så är den ju väldigt portabel också till skillnad mot Super Reverb RI:n som jag hade innan. Otroligt dynamisk stärkare och med en mycket effektivare eq.

Sven Johan Rocks:-)

/Thomas


06 May 2008, 11:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
knut wrote:

ja, jag kör ju som bekant bara med 100w och anv en hotplate på -4db. till det använder jag en skärm om det behövs, men ärligt talat har jag aldrig haft några klagomål om för högt - Tycker tom själv att det är lite konstigt! :)



Inte är det konstigt. Om du kör med 100 W Marshall på full patte så hör du nog inte något annat, inklusive klagomål. [;)]


06 May 2008, 17:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Nja, nu ska vi inte vara såna![8D]

Min erf är att det som man tycker är "för högt" ofta är elaka frekvenser av geting/ishacka-variant som många envisas med att tycka om. Tweaka bort dem ur din ton och du kommer upptäcka att du tillåts spela riktigt jävla högt innan nån klagar på volymen.[^]


Ocku wrote:

knut wrote:

ja, jag kör ju som bekant bara med 100w och anv en hotplate på -4db. till det använder jag en skärm om det behövs, men ärligt talat har jag aldrig haft några klagomål om för högt - Tycker tom själv att det är lite konstigt! :)



Inte är det konstigt. Om du kör med 100 W Marshall på full patte så hör du nog inte något annat, inklusive klagomål. [;)]


http://www.myspace.com/gudarsskymning


06 May 2008, 18:14
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
knut wrote:

Nja, nu ska vi inte vara såna![8D]

Min erf är att det som man tycker är "för högt" ofta är elaka frekvenser av geting/ishacka-variant som många envisas med att tycka om.


Jo, så är det.

Som den kuk jag är så måste jag ju testa detta empiriskt. Jag brände en CD med olika frekvenser i stigande ordning. Sedan spelade jag den på arbetsplatsen några gånger om med allt högre volym. Jag och noterade vid vilka frekvenser folk på arbetsplatsen började klaga och ropa. Om jag minns rätt så visade det sig att väldigt många tyckte att det började bli outhärdligt vid 4 kHz.


06 May 2008, 21:14
Profile

Joined: 10 Jan 2008, 16:11
Posts: 12
Post 
Sven-Johan wrote:

Hur ni andra kan köra AB763:or och JTM45:or så att de distar begriper inte jag... [:0]. Ni måste spela enbart på STORA scener.



Jag håller med! Gitarristen i mitt band brukar låna min 5F1 och han lyckas fantamej hänga med bra till och med när vi kör med två gitarrister i bandet (plus bas, trummor och sång/munspel).

På spelningen i lördags hade vi en hårdslående bonkepelle som vikarie på trummor och till och med då honkade champen på bra, även om den inte riktigt stod emot den andra gitarristens Classic 30 (volymmässigt alltså, ton-mässigt piskar den skiten ur hans Classic 30!).

När man försöker berätta för andra att en liten champ-krake faktiskt duger till och med på spelning så tror de flesta att man är dum i huvudet. De borde använda öronen mer än ögonen när de titt... lyssnar på olika förstärkare!


06 May 2008, 21:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 83 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.