View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 18:19



Reply to topic  [ 10 posts ] 
5AR4 likriktare 
Author Message

Joined: 21 Apr 2007, 19:27
Posts: 844
Location:
Post 5AR4 likriktare
Upptäkte att det sitter ett 5AR4 likriktar rör
i min Edgar D-lux,det bör ju sitta ett GZ34 eller
5Y3GT istället.Så nu till frågan hur påverkar
5AR4 röret ljudet jämfört med tex GZ34[?]


08 May 2008, 07:35
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Sep 2004, 09:41
Posts: 74
Location:
Post 
Gz34 och 5ar4 är likadana rör, bara olika beteckningar.


08 May 2008, 07:56
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Apr 2007, 19:27
Posts: 844
Location:
Post 
Tudor wrote:

Gz34 och 5ar4 är likadana rör, bara olika beteckningar.

<font size="3"></font id="size3">OK jag tackar så mycket,man lär sig nått
nytt varje dag[;)]
/Hannu


08 May 2008, 08:10
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post 
Lite trådtjuveri... Kan man byta likriktarrör hur som helst och vad ger det för fördelar/nackdelar? Tänker då främst på min Princeton med 5Y3GT.

/Nik


08 May 2008, 08:16
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
5AR4 är det amerikanska namnet och GZ34 är det europeiska namnet på samma typ av rör.

Hannu verkar undra även om 5Y3GT: Ja, det det blir antagligen en hel del skillnad i ljud med detta istället för med GZ34/5AR4. Med 5Y3GT blir det troligen mer kompression, att det börja dista tidigare och att det blir mindre bas och diskant.

5Z4 eller 5V4 kan också vara kul att prova. Med de blir det antagligen ett mellanting mellan GZ34 och 5Y3.

5U4GB kunde också vara ett alternativ, men eftersom de drar mer glödström än de andra, måste man veta att nättransformatorn pallar för det. I Edgar är det väl Hammond-trafos och man kan väl kanske tänka sig att den pallar att driva ett 5U4GB. Sixten! Hur är det?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


08 May 2008, 08:24
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
NiklasC wrote:

Lite trådtjuveri... Kan man byta likriktarrör hur som helst och vad ger det för fördelar/nackdelar? Tänker då främst på min Princeton med 5Y3GT.
Nja, nästan, men inte alltid. Det beror på lite olika saker.

Det finns likriktarrör som inte har samma inkoppling, men de flesta funkar att koppla i en sockel gjord för 5Y3. Detta måste man vara säker på.

Några andra saker: Dels måste nättransformatorn klara av att ge den glödström som likriktarröret drar, och dels måste resten av förstärkaren palla för de högre spänningar som de flesta andra likriktarrör ger.

Vad är det för Princeton du har? Hur gammal är den?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


08 May 2008, 08:27
Profile

Joined: 21 Apr 2007, 19:27
Posts: 844
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

5AR4 är det amerikanska namnet och GZ34 är det europeiska namnet på samma typ av rör.

Hannu verkar undra även om 5Y3GT: Ja, det det blir antagligen en hel del skillnad i ljud med detta istället för med GZ34/5AR4. Med 5Y3GT blir det troligen mer kompression, att det börja dista tidigare och att det blir mindre bas och diskant.

5Z4 eller 5V4 kan också vara kul att prova. Med de blir det antagligen ett mellanting mellan GZ34 och 5Y3.

5U4GB kunde också vara ett alternativ, men eftersom de drar mer glödström än de andra, måste man veta att nättransformatorn pallar för det. I Edgar är det väl Hammond-trafos och man kan väl kanske tänka sig att den pallar att driva ett 5U4GB. Sixten! Hur är det?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Tack för en bra beskrivning,ska ta och testa ett
5Y3GT rör i helgen.
/Hannu


08 May 2008, 09:09
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

Vad är det för Princeton du har? Hur gammal är den?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Det är en 5E2 ca 2 månader gammal. Det är ett hemma bygge alltså. Trafon är från en gammal radio och det var gansak många rör i den så glödströmmen bör inte vara något problem. Kompression vill jag ju ha så det tala emot att byta typ av likriktarrör men det är ju alltid kul att prova.

/Nik


08 May 2008, 11:17
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
NiklasC wrote:

Det är en 5E2 ca 2 månader gammal. Det är ett hemma bygge alltså. Trafon är från en gammal radio och det var gansak många rör i den så glödströmmen bör inte vara något problem. Kompression vill jag ju ha så det tala emot att byta typ av likriktarrör men det är ju alltid kul att prova.
I dessa stärkare går likriktarröret på en egen glödspänning och inte på samma som de övriga rören. Det är alltså likriktarrörets egna lindning i nättransformatorn som är aktuell.

I en förstärkare med entaktskopplat slutsteg (single ended), som t.ex. en 5E2, blir det inte så stor skillnad i kompression med olika typer av likriktare. En Edgar D-Lux (som grundfrågan handlade om) har mottaktkopplat slutsteg vilket ger ett annat resultat.
Däremot kan det bli rätt stor skillnad i spänningar med olika likriktare och DET påverkar ljudet.

Jag tycker absolut att du ska prova 5Z4, 5V4G eller GT, GZ34/5AR4 eller halvledarlikriktare i din 5E2. Alla dessa rör drar 2A eller mindre på sin glödström, så de bör funka (en halvledarlikriktare drar förståss ingen glödström). Kanske du gillar ljudet bättre med någon av dessa.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


08 May 2008, 11:32
Profile

Joined: 29 Jan 2008, 11:07
Posts: 137
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

NiklasC wrote:

Det är en 5E2 ca 2 månader gammal. Det är ett hemma bygge alltså. Trafon är från en gammal radio och det var gansak många rör i den så glödströmmen bör inte vara något problem. Kompression vill jag ju ha så det tala emot att byta typ av likriktarrör men det är ju alltid kul att prova.
I dessa stärkare går likriktarröret på en egen glödspänning och inte på samma som de övriga rören. Det är alltså likriktarrörets egna lindning i nättransformatorn som är aktuell.

I en förstärkare med entaktskopplat slutsteg (single ended), som t.ex. en 5E2, blir det inte så stor skillnad i kompression med olika typer av likriktare. En Edgar D-Lux (som grundfrågan handlade om) har mottaktkopplat slutsteg vilket ger ett annat resultat.
Däremot kan det bli rätt stor skillnad i spänningar med olika likriktare och DET påverkar ljudet.

Jag tycker absolut att du ska prova 5Z4, 5V4G eller GT, GZ34/5AR4 eller halvledarlikriktare i din 5E2. Alla dessa rör drar 2A eller mindre på sin glödström, så de bör funka (en halvledarlikriktare drar förståss ingen glödström). Kanske du gillar ljudet bättre med någon av dessa.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


Just det ja, likriktaren ligger på egen glöd...

Ok! Då finns det i alla fall några olika typer att testa med. Ja spänningen är lite låg med den trafon jag använder så en likriktare där man får ut lite mer kan säkert göra en del på ljudet.
Tack!

/Nik


08 May 2008, 12:15
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.