View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 03:31



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Rör och regler.. 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7648
Location: Malmö
Post Rör och regler..
Läste igår en intervju med Ritchie Fliegler (rättstavat?), som ju jobbat med Fender Custom Shop och de reguljära förstärkarna under rätt många år.
Intressant var att han påtalade svårigheten att bygga förstärkare (främst rör-typen togs upp) och samtidigt ta hänsyn till alla bestämmelser, främst de Europeiska. I USA är det framför allt skadeståndskraven man måste tänka på, nuvarande Fender kan bli åtalade för allt de gjort efter att CBS sålde till Bill S & Co.
Bl a måste rören vara â€Â


08 May 2008, 07:46
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Lyckas någon zappa sig på anodspänningen i en Fenderstärkare kan de stämma Fender på massor miljoner dollar.

Däremot är det ingen mening med att stämma en liten boutique-tillverkare på massa miljoner, för det enda som händer är att företaget går i konkurs; det finns helt enkelt inga pengar att hämta. Så jag gissar att de små tillverkarna i USA helt enkelt ger f-n i reglerna och hoppas på det bästa.

Jag kan tänka mig att det är lite knepigare för små Europeiska tillverkare...

Erik Runeson


08 May 2008, 11:31
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
CE elsäkerhetsnormer är ganska stränga men vettiga. Dessutom antas europeisk användare besitta lite mer teknisk sunt förnuft än en gängse red neck. Så är vi också befriade från horder av ambulansjagande drop outs från juridikstudier.

Ett av kraven enligt CE är att varje exemplar skall levereras tillsammans med detaljerad användarmanual. Denna skall innehålla detaljerade säkerhetsinstruktioner. Handen på hjärtat -hur många av er har läst igenom sådant? Vilka har skickat in garantiregistreringen och kryssat för "jag har läst och förstått säkerhetsföreskriftena" ?

Exempel på situation när brand orsakas av en förstärkare men tillverkaren går fri:

Förstärkaren har ventilationsgaller på toppen, instruktionen säger klart och tydligt att dessa galler får inte blockeras, förstärkaren får inte ställas på annan värmealstrande utrustning och inget får ställas ovan på förstärkaren som kunde försvaga luftflödet runt denna.

En brand uppstod och den började i förstärkaren. Det finns videoupptagning som visar att förtsärkaren var placerad mitt i ett torn av andra värmealstrande prylar. Användaren har inte beaktat säkerhetsinstruktioner i handboken och det är han och/eller den teknikansvarige vid tillfället som blir skadeståndskyldiga. Ansvarsförsäkring? Undrar om den täcker sådant...

Alex
http://www.tubewonder.com


08 May 2008, 12:39
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Quote:
Ett av kraven enligt CE är att varje exemplar skall levereras tillsammans med detaljerad användarmanual. Denna skall innehålla detaljerade säkerhetsinstruktioner. Handen på hjärtat -hur många av er har läst igenom sådant? Vilka har skickat in garantiregistreringen och kryssat för "jag har läst och förstått säkerhetsföreskriftena" ?


[:D]

Jo, visst är det slöseri med skog och energi när en vanlig elvisp kräver en 20-sidig manual där 19 sidor handlar om vad man INTE får göra med den... [;)]

Erik Runeson


08 May 2008, 14:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2080
Location: Tjörn
Post 
d95err wrote:

Quote:
Ett av kraven enligt CE är att varje exemplar skall levereras tillsammans med detaljerad användarmanual. Denna skall innehålla detaljerade säkerhetsinstruktioner. Handen på hjärtat -hur många av er har läst igenom sådant? Vilka har skickat in garantiregistreringen och kryssat för "jag har läst och förstått säkerhetsföreskriftena" ?


[:D]

Jo, visst är det slöseri med skog och energi när en vanlig elvisp kräver en 20-sidig manual där 19 sidor handlar om vad man INTE får göra med den... [;)]

Erik Runeson



....Elvispen kan EJ användas för att locka hår på människor, eller hundar, eller andra levande varelser, vilken ras eller djurart de än må tillhöra. Den kan inte heller användas för bla bla....[;)]


/Lennart

http://www.specter.se


08 May 2008, 19:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 44 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.