View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 00:14



Reply to topic  [ 22 posts ] 
Buffrad signal + fuzz = låter illa 
Author Message

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post Buffrad signal + fuzz = låter illa
Är det någon som vet hur man kan få en fuzz att låta som den skall när loopswitchsystemet är buffrat? Alltså. Hur får man enkelt bort buffringen utan att bygga om hela apparaten? Går det?
/Mikel


29 May 2008, 10:53
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Bygg ytterligare en parallell loop i vilken du sätter den eller pedaler som inte har buffert, eller?

Jag kör alla mina obuffrade true bypass-pedaler i en loop och buffrade pedaler i en annan loop. När båda looparna är urkopplade har jag en helt rena signal rakt in i stärkaren.

Jag kanske inte förstår frågan men ser inte hur du i fuzzen skulle kunna bygga bort den buffring som görs någonstans i din loop.

Berätta mer!

/Gunnar


29 May 2008, 11:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post 
Du ska inte hålla på och leka med fuzzar ändå.
Sälj alla pedaler till mig och gå tillbaka till 2-5-1- träsket!!


[:D]



Mvh


29 May 2008, 20:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
dexterkatt wrote:

Är det någon som vet hur man kan få en fuzz att låta som den skall när loopswitchsystemet är buffrat? Alltså. Hur får man enkelt bort buffringen utan att bygga om hela apparaten? Går det?
/Mikel


Hur kopplar du din fuzzpedal?


29 May 2008, 23:18
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Mikel! Kul att du frågar, men ett förtydligande av frågan vore bra [:)].

Vad menar du t.ex. med "att låta som den skall"? När låter fuzzen som den ska? Är det när du kör med den mellan gitarr och stärkare med långa kablar, eller?

Varför vill du inte köra den mellan gitarr och stärkare (som den antagligen är gjord för)?

Vad exakt är "loopswitchsystemet" i dina grejer? En loop i/på stärkaren? En loop-pedal? Något annat?

Vilken stärkare pratar vi om? Hur ser riggen ut?

Vilken fuzz är det?

Är det fler effekter inkopplade i samma kedja som fuzzen? I vilken ordning är de, i så fall, kopplade?

När du säger "bygga om hela apparaten". Vilken apparat menar du då?

Om man inte har en buffertförstärkare alls i effektkedjan kan bl.a. kablarna få större inverkan. Kablar tar, generellt sett, bort diskant. Oftast är det så att ju längre de är, desto mer diskant tar de bort. Hur stor och hurdan deras inverkan är, beror även på in- och utgångsimpedanserna på grejerna som är kopplade i respektive ände av kablarna.

Antagligen fungerar Fuzzen som en buffertförstärkare i sig (om den har "true bypass", gör den det i alla fall när den är påkopplad). Det kan mycket väl vara impedansanpassningen mellan loopens in- och utgångar och fuzzens dito som får det att låta annorlunda där. Det kan vara kablarna. Har du exakt samma typ av kablar i fuzzens båda ändar när den är inkopplad i loopen som när "den låter som den ska"?

Som sagt: Förtydliga gärna din fråga. Nu går den inte att svara på.

Detta med att koppla effekter/pedaler och få det ljud man vill vid olika koplingar, KAN vara svårare än man vid första anblicken tror. MEN om man lär sig att koppla "rätt" kan nya ljudvärldar öppna sig.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


30 May 2008, 08:22
Profile

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post 
Hej igen och tack för responsen
Jag har ett Bob Bradshaw-Rocktron RSB-18 switching system. Alla loopar är buffrade,tyvärr.
Fuzzar jag använder är MJM London fuzz II (silikon), McFuzz, Retroman Sybil mfl... (inte alla på en gång förståss)
Problemet är buffringen, inget annat, så mnycket vet jag.
Frågan kanske ska förtydligas.
Hur får jag på ett enkelt sätt bort buffern på den loop jag vill ha fuzzen på? Efter fuzzen/fuzzloopen funkar det att ha buffer.
MVH
/Mikel


30 May 2008, 10:02
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
dexterkatt wrote:

...Hur får jag på ett enkelt sätt bort buffern på den loop jag vill ha fuzzen på? Efter fuzzen/fuzzloopen funkar det att ha buffer...
Vad då "få bort" buffern? Någonting måste det ju vara kopplat till fuzzens ingång... Menar du att ljudet ska vara på samma sätt som om gitarren är direktinkopplad där?

Vad som än är kopplat till en in- och utgång kommer att lasta den på något sätt. Hur de lastas påverkar ljudet. Lopens utgång/send lastar fuzzens ingång på ett sätt, en gitarr lastar den på ett annat sätt, en annan effektburk lastar den på ett tredje sätt o.s.v. Det kan skilja rätt mycket i ljud i dessa olika fall.

Alla saker med in- och utgångar i dessa sammanhang, har ingångs- och en utgångsimpedans. Även gitarren har en utgångsimpedans. Hur en sammankopplad utgång från en burk och en ingång i en annan burk "passar ihop" påverkar ljudet, ibland en hel del. I dessa sammnahang innebär att buffra bl.a. att anpassa impedanserna mellan burkarna så att "de passar ihop" och så att ljudet ska gå igenom så ofärgat som möjligt (vad nu det är).

Om en enhet t.ex. har hög utgångsimpedans (i förhållande till ingången på den andra enheten som den är kopplad till) kommer t.ex. kabeln mellan enheterna att ta bort diskant mer än om utgången har låg impedans.
En gitarr med passiva mickar och ingen förstärkare i sig, har förhållandevis hög utgångsimpedans. En buffertförstärkare som är gjord för att var just det, kan ha väldigt låg utgångsimpedans.
En effektpedal som t.ex. en klassisk Ibanez Tube Screamer TS-808 har en utgångsimpedans som liknar en gitarrs, och en ingångsimpedans som liknar en förstärkares...

Det blir inte lättare av att vissa saker även är induktiva (t.ex. gitarrmickar) och kapacitiva (t.ex. kablar)... Ämnet kan bli väldigt komplext om man går in i det...

Min erfarenhet är att ljudet i de flesta fall blir bättre med åtminstone en buffetförstärkare i varje effekt-/pedalkedja, så jag tycker inte du ska säga "tyvärr" om att alla loopar är buffrade... Men det är ju jag det...[;)]

Det skulle bli betydligt enklare att svara på din frågor om du förtydligar vad du menar med att fuzzen ska låta som den ska. När gör den det? Vad jämför du med?

Jag undrar också vad du tycker att det är för fel på ljudet. Hur vill du att det ska ändras?

Ett sätt KAN vara att ha en effekt/pedal före fuzzen (mellan loppens utgång/send och fuzzens ingång) vars utgång lastar fuzzens ingång på ett liknande sätt som gitarren gör (om det nu är det du är ute efter). Det finns effekter/pedaler som gör detta hyffsat bra även när de inte är påkopplade.
Kanske det också kan behövas en effekt/pedal på andra sidan av fuzzen (mellan fuzzens utgång och loopens ingång/return) som lastar fuzzens utgång på samma sätt som en förstärkaringång (om det nu är det du är ute efter).
Tänk, som sagt, också på att kablarna kan spela betydligt större roll på ljudet än vad du tror.

Det kan gå att modifiera looparna för att ändra deras ut- och ingångsimpedanser.

Du måste fortfarande förtydliga din frågeställning.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


30 May 2008, 10:57
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
dexterkatt wrote:

...Problemet är buffringen, inget annat, så mnycket vet jag...
Kan inte sluta tänka på denna tråd... [:p][;)]... och vill gärna försöka hjälpa till men, det är svårt när man inte ser hela helheten och inte vet vad du är ute efter ljudmässigt.

Som jag ser det kan buffringen <u>som sådan</u> inte vara problemet. Det beror på hur den <u>sammverkar</u> med <u>allt</u> som är kopplat till loopens ut- och ingångar.

Hur vet du förresten att "Problemet är buffringen, inget annat"?

Jag undrar vad du egentligen menar när du säger att du ska få bort buffringen. Jag skulle vilja veta vad du jämför med. Eller att du säger att "jag vill ha bort, eller ändra buffringen så att den motsvarar när fuzzen istället är inkopplad där och där eller så och så"... typ... [:)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


30 May 2008, 13:20
Profile

Joined: 26 Mar 2008, 16:47
Posts: 661
Location:
Post 
Ursäkta.
Jag har spelat i över 20 år och fattar inte ett skvatt av det ni pratar om.

Vadå buffring. Vad är det??

Min erfarenhet är att en Fuzz ska ligga mellan gitarr och förstärkare och någonstans i mitten på pedalkedjan.
Jag hade en in- och outhistoria på min gamla mesa. Där kunde man på sin höjd använda delay för att det skulle låta bra.
Fuzz ska vara innan ljudet når stärkaren eller en inbyggd overdrive som många stärkare har.

Om jag låter kaxig är det inte meningen. Jag vill bara lära mej något nytt.


Fenderfreak


30 May 2008, 13:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Daydreamer wrote:

...Vadå buffring. Vad är det??...
Att förklara det tar en stund och förklaringen blir rätt lång. Jag är på jobbet och borde inte hänga här på Bojen alls... [:I][B)] Kanske det kommer en riktig förklaring... någon gång...

Mycket, mycket kort kan man säga att det handlar om anpassningen mellan t.ex. två olika "burkar". Hur signalen (ljudet) påverkas mellan t.ex. två "burkar" påverkas av flera parametrar på deras ut- och ingångar, kabeln o.d. däremellan m.m.

En buffertförstärkares syfte är nog oftast att minska denna påverkan av signalen.

Koppla t.ex. gitarren till din förstärkare med enbart en sexmeters kabel (gitarr -> kabel -> förstärkare). Lyssna. Koppla nu in en pedal med true bypass och använd en likadan sexmeters kabel till (gitarr -> kabel -> pedal -> kabel -> förstärkare). Ha inte pedalen på! Lyssna. Antagligen har ljudet ändrats. Sannolikt är det t.ex. mindre diskant.

Om man nu kopplar in bufferförstärkare så att signalen "ser" pedalens ingång (eller motsvarande) på exakt samma sätt som den ser förstärkarens ingång. Dessutom en buffertförstärkare så att pedalens utgång (eller motsvarande) för signalen "ser" exakt likadan ut som gitarrens utgång. Då kommer antagligen ljudet att vara exakt likadant som med bara kabel mellan gitarr och stärkare.

Det är ETT sätt för buffertförstärkare.

Vilket av ljuden man gillar är ju sedan en smaksak... [:)][;)]

Quote:
...Min erfarenhet är att en Fuzz ska ligga mellan gitarr och förstärkare och någonstans i mitten på pedalkedjan.
Jag hade en in- och outhistoria på min gamla mesa. Där kunde man på sin höjd använda delay för att det skulle låta bra.
Fuzz ska vara innan ljudet når stärkaren eller en inbyggd overdrive som många stärkare har...
Intressant kommentar... [}:)]


Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


30 May 2008, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Är frågan så himla komplicerad egentligen?

Någon annan kan säkert förklara vad en buffer på ett bättre sätt än jag (EDIT: Och S-J gjorde det medan jag skrev mitt mer rudimentära inlägg... [:)]), men man kan väl se en buffer som en liten miniförstärkare som hjälper till att återställa bl.a. det diskanttapp och kanske signalförlust som blir i en längre pedalkedja med många sladdar. En buffer kan vara en separat pedal. Många pedaler har en buffer i sig, t.ex. alla Boss-pedaler. OBS! Denna buffer är aktiv även då pedalen är avstängd! Hur det påverkar ljudet även i avstängt läge hör man tydligt om man har en loop och kan bypassa sin Boss-pedal. Det blir ofta lite brightare, ngt tydligare, i värsta fall hårdare.

True bypass-pedaler kopplar ur det eventuella buffersteg som finns i pedalen.

Vissa pedaler trivs enligt min erfarenhet bäst om de så att säga "hänger" direkt på gitarrens mickar, interagerar med mickarna (det handlar väl om impedans och kapacitans det som uppstår från gitarr och till änden på första telesladden etc). Andra pedaler tycks funka väldigt bra om de sitter precis före stärkaringången. Det gäller väl framför allt fuzzar, vissa boost-pedaler, en del od- och dist-pedaler.

Stoppar man sådana pedaler någonstans i en buffrad kedja kan de låta skit och inte alls reagera eller låta på det sätt man vill.

Jag hävdar fortfarande att en enkel lösning skulle kunna vara att bygga ytterligare en (true bypass) loop som loopar sig förbi ditt switchsystem. Men jag är inget elektronikgeni så det kanske finns bättre sätt.

/Gunnar


30 May 2008, 14:08
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Izzy wrote:

Är frågan så himla komplicerad egentligen?

Någon annan kan säkert förklara...
...någonstans i en buffrad kedja kan de låta skit och inte alls reagera eller låta på det sätt man vill.
Bra inlägg Gunnar!

Quote:
...Jag hävdar fortfarande att en enkel lösning skulle kunna vara att bygga ytterligare en (true bypass) loop som loopar sig förbi ditt switchsystem. Men jag är inget elektronikgeni så det kanske finns bättre sätt.
Visst! DET är kanske det EGENTLIGA svaret på grundfrågan [:)][;)]

Undrar bara var man ska stoppa in denna true-bypass-loop? Vad är eller ska vara innan och efter den?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


30 May 2008, 14:31
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Nu är jag borta hela helgen och kommer antagligen åt någon dator, så nu slipper ni mig...[}:)][;)][:X]

Ska till kungliga hufvudstaden och ha det trevligt.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


30 May 2008, 14:32
Profile

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post 
Hittade intressant bufferfakta på denna sida...
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/art ... ypass2.htm
/Mikel


30 May 2008, 15:05
Profile

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post 
Hej igen
Visst kan man bygga en extra loop och ha den innan loopsystemet, men jag undrade om det gick att lösa så att jag kan använda en fuzz i loopsystemet utan extra mycket fixande.
Dessutom har jag ju loopsystemet för att kunna byta ljud med ett knapptryck och slippa pedalbordsschottisen...
Jag skulle vilja att fuzzen låter som den gör när den är kopplad direkt efter gitarren.
Trevlig helg.
/Mikel


30 May 2008, 15:17
Profile

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
dexterkatt wrote:

Hej igen
Visst kan man bygga en extra loop och ha den innan loopsystemet, men jag undrade om det gick att lösa så att jag kan använda en fuzz i loopsystemet utan extra mycket fixande.
Dessutom har jag ju loopsystemet för att kunna byta ljud med ett knapptryck och slippa pedalbordsschottisen...
Jag skulle vilja att fuzzen låter som den gör när den är kopplad direkt efter gitarren.
Trevlig helg.
/Mikel

Tyvärr tror jag inte det går utan just stort besvär.
Alltså ombyggnation. (= stort besvär [;)]
Utan att vara tillstymmelsen till elkunnig, tycker jag bra fuzzar kännetecknas av att
de i sin temperamentsfullhet lite "lever sitt eget liv" och att det bland annat innebär
att de flesta av dom bara låter riktigt bra om de kopplas
via gitarrsladd närmast gitarren och att allt ev annat kommer efter.

Daydreamers kommentar var det väl inget fel på
(även om jag alltså inte riktigt håller med)
men den bygger i alla fall på egen erfarenhet som
väl är så god som nån annans? Teori och praktik, ni vet [;)]


30 May 2008, 16:24
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
dexterkatt wrote:

Hittade intressant bufferfakta på denna sida...
http://www.stinkfoot.se/andreas/diy/art ... ypass2.htm
/Mikel


Ja, det var väldig enkelt, kortfattat men matnyttigt förklarat. Särskilt raderna:
"...the transistor uses the power source to create a copy of the source/input signal.
"Since the output impedance of the transistor is much lower than that of a guitar pickup, the new signal can travel much easier through the cords ahead. But the source signal is gone forever, though..."

Just så upplever man det. Har du en välljudande rörstärk och en gitarr som är välskött, bra mickar, öron som fortfarande hör etc. kommer du alltid vilja koppla ur pedalerna som har buffer (om du inte har extremt långa och kanske kassa kablar). Det är uppenbart när jag kör mina buffrande pedaler att ljudet är "kopierat" på något sätt. När jag fick insikten vad en buffrad signal gör mot [:(!] ljudet och feelingen byggde jag snabbt en enkel loop-pedal med två loopar, för att kunna helt koppla ur alla pedaler när jag inte använder dem. Så jäkla bra [^]

Och med denna enkla lösning har jag hela tiden tre-fyra ljud att växla mellan - bypass, loop A och/eller loop B.
I varje loop har jag de pedaler jag vill kombinera. Inför varje låt kan jag göra pedaltangon och sedan bara använda de två loop-knapparna. Bra lösning för mig. Och jag slipper buffrarna om jag vill [8D]

/Gunnar


30 May 2008, 22:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Och en del kör aktiva mickar med buffer så de hör ingen skillnad hur dom än kopplar. Lika skrattretande varje gång när folk med Emg-aktiva nödvändigt måste ha true bypass för att få "reeen" gitarrsignal in i stärkaren, hohohaha[:D]


31 May 2008, 21:30
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Tubis wrote:

Och en del kör aktiva mickar med buffer så de hör ingen skillnad hur dom än kopplar. Lika skrattretande varje gång när folk med Emg-aktiva nödvändigt måste ha true bypass för att få "reeen" gitarrsignal in i stärkaren, hohohaha[:D]


Om man nu ska köra buffrat är det ju det som är idealet - buffer i gitarren och sen true bypass ända till stärkaren. Ska signalen passera genom 10 olika buffrar av varierande kvalitet på vägen till stärkaren är det klart att ljudet påverkas.

Erik Runeson


01 Jun 2008, 07:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
d95err wrote:

Tubis wrote:

Och en del kör aktiva mickar med buffer så de hör ingen skillnad hur dom än kopplar. Lika skrattretande varje gång när folk med Emg-aktiva nödvändigt måste ha true bypass för att få "reeen" gitarrsignal in i stärkaren, hohohaha[:D]


Om man nu ska köra buffrat är det ju det som är idealet - buffer i gitarren och sen true bypass ända till stärkaren. Ska signalen passera genom 10 olika buffrar av varierande kvalitet på vägen till stärkaren är det klart att ljudet påverkas.

Erik Runeson

Det beror ju lite på kvaliten på bufferterna. En buffert som är väldigt linjär bör inte påverka så mycket.

Om man tänker hur många buffrar som kommer att vara mellan guran och en färdig mixad, mastrat inspelning så borde ju det vara fruktansvärt uselt ljud i slutändan i sådana fall.

Det jag tänker mer på är att en buffert påverkar ingången på stärkaren annorlunda än gura rakt in.
Spelkänslan, dynamiken och sådana där ord man ofta pratar om.

Men med aktiva mickar har man redan buffer. Det är ju lite därför shredsen och chugga chugga kidsen ibland gillar aktivt.
Dock inte Jag[:)]


01 Jun 2008, 13:58
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Ha! Nu slapp ni mig inte längre...[}:)]

Är tråden färdig eller...?...[?]

Vill förtydliga mina tidigare inlägg med att man, så klart kan se det som att det är buffertförstärkarna som "är problemet". Det finns ju flera sätt att lösa sådana och vissa sätt passar förståss inte allas smak (och/eller tillsammans med vissa pedaler/effekter) när det gäller ljud.

Ta t.ex. en MXR Micro Amp, som är en buffertförstärkare som "på papperet" har rätt idealiska värden som just buffertförstärkare. Många upplever dock t.ex. att det blir på tok för mycket diskant med en sådan kopplad t.ex. före en fuzz... Detta KAN bero på att man gillar de, teoretiskt sett, "oidelaiska" saker som blir ibland med alla våra prylar vi har till våra instrument... [:D][;)][:o)]

dexterkatt wrote:

Visst kan man bygga en extra loop och ha den innan loopsystemet, men jag undrade om det gick att lösa så att jag kan använda en fuzz i loopsystemet utan extra mycket fixande...
...Jag skulle vilja att fuzzen låter som den gör när den är kopplad direkt efter gitarren...
Jag tror att lösningen, i detta fall, kan vara att få till det så att fuzzen, så långt som möjligt "tror" att den är kopplad direkt efter gitarren.

Det kan innebära att modifiera buffertförstärkarna på aktuell loops utgånge/send (och eventuellt även på dess ingång/return) för att fejka så att fuzzens lastas som om den är kopplad direkt efter gitarren.

Detta går antagligen att göra, men man måste in i loop-burken.

Alternativt att sätta en annan effektpedal mellan loopens utgång/send och fuzzens ingång, vars utgång (tillsammans med efterföljande kabel) lastar fuzzens ingång på ett sätt som liknar att fuzzen är kopplad direkt efter gitarren. Kanske t.ex. en DOD FX10.

Annars finns ju bra passiva loop-pedaler... [;)] Little Lehle, Lehle D.Loop m.fl.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


02 Jun 2008, 09:35
Profile

Joined: 13 May 2008, 20:52
Posts: 562
Location: Stockholm
Post 
Tack Sven-Johan och alla andra för tips och engagemang.
Trevlig sommar.
/Mikel


02 Jun 2008, 16:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 22 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.