View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 22:54



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Mostånd på centertap? 
Author Message

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post Mostånd på centertap?
Säkringen på min YRM1-SC gick samt ett motstånd som är kopplat mot glödens centertap brann upp, när jag satte på stärken häromdagen. Någon som har en aning om värdet på motståndet? Står inget om detta i några scheman på nätet.

Image

MVH

P.


17 Jun 2008, 10:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej P!

Mest troligt så behöver du ej något motstånd där.
Dessa stärkare brukar gå på 220V vilket i sin tur iofs brukar ge lite högre än 6,3V på glöden, men då den kan gå upp till 7V så tror jag inte det kommer vara några problem, så testa du utan motstånd.

Obs du har troligtvis ett trasigt rör eller två då både säkring o motstånd lämnade in.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


17 Jun 2008, 10:50
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post 
Amp Healer wrote:

Hej P!

Mest troligt så behöver du ej något motstånd där.
Dessa stärkare brukar gå på 220V vilket i sin tur iofs brukar ge lite högre än 6,3V på glöden, men då den kan gå upp till 7V så tror jag inte det kommer vara några problem, så testa du utan motstånd.

Obs du har troligtvis ett trasigt rör eller två då både säkring o motstånd lämnade in.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se



Hej Owe,

Tack för hjälpen, men i nätet mäter jag 230 volt. Spelar det någon roll?

Jag misstänkte att rören var kass. Vilket leder mig till följande: går det att köra 6V6:or istället för EL34 i dessa? Vad krävs för mod?

MVH

P.(atrick)


17 Jun 2008, 12:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
The_marquee_moon wrote:

Amp Healer wrote:

Hej P!

Mest troligt så behöver du ej något motstånd där.
Dessa stärkare brukar gå på 220V vilket i sin tur iofs brukar ge lite högre än 6,3V på glöden, men då den kan gå upp till 7V så tror jag inte det kommer vara några problem, så testa du utan motstånd.

Obs du har troligtvis ett trasigt rör eller två då både säkring o motstånd lämnade in.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se



Hej Owe,

Tack för hjälpen, men i nätet mäter jag 230 volt. Spelar det någon roll?

Jag misstänkte att rören var kass. Vilket leder mig till följande: går det att köra 6V6:or istället för EL34 i dessa? Vad krävs för mod?

MVH

P.(atrick)


Jo, det är oftas runt 230V i nätet, och brukar vara en nättrafo anpassat för 220V i många äldre Traynors.
I praktiken betyder det att spänningen blir lite högre på B+ o glöd än vad som står på schemat.

Jo du kan köra den med 6V6:or (inperdansen stämmer ännu bättre om du sätter in två extra 6V6:or)utan att modda,Men jag skulle ändå rekomendra dig att byta det gemensamma 470/10W motståndet till två stycken 1K/5W på varje sockel istället för bättre livslängd för både EL34:or och 6V6:or

Ps, nu hittade jag inte något YRM1-SC schema, utan fann bara ett YRM1-reverbmaster, men skulle tro dom är rätt lika, allafall i slutrörsdel.

ps2, Om du byter Mastern till 1MA så får du ett bättre svep i den o mer funktionell.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


18 Jun 2008, 00:42
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Go' morron pojkar.

I de 70-tals Traynor-stärkare som jag har och har haft (bl. a. en YRM1-SC -77:a), så är nättrafon omkopplingsbar mellan 120 och 240V,
så det blir snarare lite för låga spänningar i dem.

Det där motståndet på glödens centertapp sitter inte där för att
sänka spänningen utan av någon annan orsak.
Jag vet inte om det kan vara en S-märkningsgrej?
Det är likadant i t.ex. S-märkta Carlsbro-förstärkare från 70-talet.
En gissning är att det sitter där för att det ska bli precis så som det blev i det här fallet,
alltså att det agerar säkring ifall det blir kortslutninig i något rör, vilket är den mest sannolika orsaken.
Normal går ingen ström alls genom motståndet.

Om Bosse Hansén är i faggorna kanske han kan svara på frågan, för jag har för mig att han jobbade med S-märkning av dylika apparater på 70-talet.

Owe, Reverbmaster är rätt schema! SC är bara tillägget för combo-versionen har jag för mig.

/Sixten


18 Jun 2008, 08:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag har för mig att jag sett stärkarkonstruktioner där man dragit glödens CT och inkommande skyddsjord till samma punkt i chassit, men då valt att någonstans där lägga in ett litet lågohmigt effektmotstånd. Antar att det är för skapa en nödvändig/önskad potentialskilland mellan skyddsjord och stärkarjord? Kan det kanske vara frågan om något liknande i Traynorn?

Så bygger väl ingen numera. Rekommendationen är ju ett ordentligt avstånd mellan anslutningspunkten för skyddsjord och "övrig" jord, första stjärna eller vad man nu har.

/Gunnar


18 Jun 2008, 09:55
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Sustain wrote:

Go' morron pojkar.

I de 70-tals Traynor-stärkare som jag har och har haft (bl. a. en YRM1-SC -77:a), så är nättrafon omkopplingsbar mellan 120 och 240V,
så det blir snarare lite för låga spänningar i dem.

Det där motståndet på glödens centertapp sitter inte där för att
sänka spänningen utan av någon annan orsak.
Jag vet inte om det kan vara en S-märkningsgrej?
Det är likadant i t.ex. S-märkta Carlsbro-förstärkare från 70-talet.
En gissning är att det sitter där för att det ska bli precis så som det blev i det här fallet,
alltså att det agerar säkring ifall det blir kortslutninig i något rör, vilket är den mest sannolika orsaken.
Normal går ingen ström alls genom motståndet.

Om Bosse Hansén är i faggorna kanske han kan svara på frågan, för jag har för mig att han jobbade med S-märkning av dylika apparater på 70-talet.

Owe, Reverbmaster är rätt schema! SC är bara tillägget för combo-versionen har jag för mig.

/Sixten


Hej Sixten!

Det är möjligt mitt minne sviker mig, men vill minnas att min gamla mark II har 110/220V.

Motståndet på glödens centertapp sitter mest sannoligt där som extrasäkring i dessa stärkare med tanke på wattalet på motståndet.
Men även sett detta på vissa Marshalls där motståndet varit hög Wattare och därför inte rimligt ha någon med säkringsfunktion att göra.


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


18 Jun 2008, 10:48
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post 
Amp Healer wrote:

The_marquee_moon wrote:

Amp Healer wrote:

Hej P!

Mest troligt så behöver du ej något motstånd där.
Dessa stärkare brukar gå på 220V vilket i sin tur iofs brukar ge lite högre än 6,3V på glöden, men då den kan gå upp till 7V så tror jag inte det kommer vara några problem, så testa du utan motstånd.

Obs du har troligtvis ett trasigt rör eller två då både säkring o motstånd lämnade in.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se



Hej Owe,

Tack för hjälpen, men i nätet mäter jag 230 volt. Spelar det någon roll?

Jag misstänkte att rören var kass. Vilket leder mig till följande: går det att köra 6V6:or istället för EL34 i dessa? Vad krävs för mod?

MVH

P.(atrick)


Jo, det är oftas runt 230V i nätet, och brukar vara en nättrafo anpassat för 220V i många äldre Traynors.
I praktiken betyder det att spänningen blir lite högre på B+ o glöd än vad som står på schemat.

Jo du kan köra den med 6V6:or (inperdansen stämmer ännu bättre om du sätter in två extra 6V6:or)utan att modda,Men jag skulle ändå rekomendra dig att byta det gemensamma 470/10W motståndet till två stycken 1K/5W på varje sockel istället för bättre livslängd för både EL34:or och 6V6:or

Ps, nu hittade jag inte något YRM1-SC schema, utan fann bara ett YRM1-reverbmaster, men skulle tro dom är rätt lika, allafall i slutrörsdel.

ps2, Om du byter Mastern till 1MA så får du ett bättre svep i den o mer funktionell.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Tack för tipsen. För närvarande är det ont om plats på chassiet för ytterligare två oktalsocklar. Tidigare ägare har proppat stärken full med moddar. Bland annat är rörtremolot borta och ersatt av ett ss-tremolo som jag plockat dän, sex nya pottar och fyra switchar är ditsatta på baksidan, lite solid state-ware precis efter preampvolymen finns också, samt individuell biasjustering på varje rör.

BTW om jag sätter dit två rör till, ska 6V6:orna parallellkopplas över EL34:orna?

P.


18 Jun 2008, 15:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Jag byggde för några år sedan om en Carlsbro/Barratt 50 TOP så att den gick att köra med fyra 6V6:or som alternativ till de vanliga två EL34:orna.
(Ägaren var då "Lasse Svaj", men den har sedan vandrat vidare.)
Det visade sig att det i praktiken inte blev någon direkt märkbar skillnad mellan de två röralternativen.
Elektriskt blev det nästan exakt lika, samma bias, samma uteffekt. Ljudmässigt vet jag fortfarande inte om att någon hört någon avgörande skillnad.
Två parallellkopplade 6V6:or betedde sig alltså tämligen exakt som en EL34.

Ska Du köra med 6V6:or så kör med två, då blir det i alla fall skillnad på uteffekten. Har Du tur behöver Du inte ens ställa om bias, men det bör naturligtvis kollas upp. Tomgångsströmmen ska vara ungefär hälften jämfört med EL34.
Normalt rekommenderas då att man ska dubbla högtalarimpedansen, men det är inte alls något krav. Dessutom minskar inte uteffekten lika myckat om man gör det.
Separata skärmgallermotstånd på minst 1k, som Owe rekommenderar, bör monteras, gärna t.ex. 2,2k.
Se bara till att de tål den effekt som krävs med EL34:or, som blir betydligt högre än med 6V6:or. 5-wattare borde räcka.

/Sixten


18 Jun 2008, 15:58
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 00:47
Posts: 406
Location: Strangeness
Post 
Tack för alla insiktsfulla tips! Fram med lödkolven...

P.


20 Jun 2008, 09:28
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 61 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.