View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2024, 01:44



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Bias 6V6? 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1379
Location:
Post Bias 6V6?
Det råder väldigt delade meningar om vad som är en bra bias för ett par 6V6:or...

Hos Eurotubes läser jag följande.

<i>A note to JJ 6V6 users; The JJ 6V6's can be biased as high as 45mv at the test points in Hotrod Deluxe's but most of these amps will only hit about 30mv but even at this setting they sound great. If you want to really push them then you need to drop the value of the final bias resister down by about 20%. A bias setting between 30 to 45 is best for the JJ 6V6's."]

Denna länk säger 24mV - 29mV med den B+ (310V) jag har:
http://www.diyguitarist.com/Images/BiasChart-6V6.jpg

Izzy visade mig ett diagram (som jag inte kan hitta) på Tubetown som sa 17mV - 22mV eller nå´t sån´t om jag inte minns fel. (Gäller just JJ 6V6)

Ganska stort spann i förslagen här alltså.

Jag vet att bias står i förhållande till B+ - och där ligger jag lågt - men vore tacksam ifall någon kunde förklara vilken skillnad i ljud det borde bli mellan bias på säg 20mV jämfört med 45mV!?

Då förstärkaren (Madamp) endast har 2 st 6V6:or - och således är effektsvag - så vill jag att slutsteget ska producera ett rent ljud med bra headroom så länge som möjligt för slutstegsdist lär det ju bli ändå i en såhär klen förstärkare.

Jag har JJ 6V6:or - som ju är annorlunda jämfört med andra 6V6:or har jag förstått - och har bias ställt på 32mV just nu.

ps I bygginstruktionerna till Madampen anges 35mV som bias ds


26 Jun 2008, 09:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
mV eller mA, det är frågan ...[:)]

Texten om Hotrod-förstärkaren gäller spänningen i en testpunkt just i den förstärkaren och ska inte förväxlas med de värden på lämplig biasström som anges i tabellen. Vad jag kan uttyda av det lågupplösta schema som finns på Madamps hemsida för A15mk1 (det är väl den du har?) så mäts biasströmmen genom att avläsa spänningen över 1-Ohmsmotstånd på katoderna. 1mV motsvarar då 1mA. Du har alltså 32 mA denom detta motstånd, förmodar jag. En liten del av denna ström (någon aller några mA) flyter genom skärmgallret, så förmodligen har du c:a 30mA genom anoden. 30mA gånger 310V ger 9,3W anodförlust, vilket innebär c:a 66% av de 14W som anges som max för normala 6V6. Det låter som att du därmed har hamnat rätt. Men sen återstår frågan om man kan gasa på lite mer just med JJ-rören, men det får någon annan svara på som har den erfarenheten.

Johan H


26 Jun 2008, 16:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1379
Location:
Post 
maglemer wrote:

mV eller mA, det är frågan ...[:)]



[:I] Ooops I did it again [:o)]


26 Jun 2008, 17:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Ställ biasen efter öronen och inte några andras råd och shit. Så länge du inte ställer den mer än skiten pallar. Jag brukar trimma till den så kallade sweetspotten med örat. Den brukar ligga ganska lång ifrån att gå för varmt för min del så mätning gör jag bara för säkerhets skull så jag inte gör nått dumt av misstag[;)]


26 Jun 2008, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1379
Location:
Post 
Tubis wrote:

Ställ biasen efter öronen och inte några andras råd och shit. Så länge du inte ställer den mer än skiten pallar. Jag brukar trimma till den så kallade sweetspotten med örat. Den brukar ligga ganska lång ifrån att gå för varmt för min del så mätning gör jag bara för säkerhets skull så jag inte gör nått dumt av misstag[;)]


Jag tänker göra precis så framöver och se var jag landar.
Ska bli spännande att se!


26 Jun 2008, 19:31
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
Tubis wrote:

Ställ biasen efter öronen och inte några andras råd och shit. Så länge du inte ställer den mer än skiten pallar. Jag brukar trimma till den så kallade sweetspotten med örat. Den brukar ligga ganska lång ifrån att gå för varmt för min del så mätning gör jag bara för säkerhets skull så jag inte gör nått dumt av misstag[;)]


Ett mkt bra tips, ställ först efter matematiken och finjustera sen efter örat.

http://www.myspace.com/gudarsskymning


26 Jun 2008, 19:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post 
Örat är inte så dumt mätinstrument.

Fick en Mashall servad, med nya rör etc.
Den lät skit. Ingen botten. Bara prutt.
Bias stod på 40mV över mätmotståndet. Säkert helt rätt, enl tabeller osv.
Jag trimmade, spelade och lyssnade.
Landade på 28 mV, vill jag minnas.

Lasse


27 Jun 2008, 09:11
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Delar er uppfattning om öronen som mätinstrument. Icke desto mindre är det skumt med de olika uppgifter som finns om 6V6 och JJ:s i synnerhet. Att JJ ska klara hög B+, över 450V, är väl kännt, men det säger ju inte hur man ska/kan/bör ställa bias.

<b>Tubetown</b> anger av något oklart skäl (någon som vet?) JJ 6V6 som 10W och rekommenderar max bias-inställning efter det: 23mA@300V. Ställer man dem så lågt missar man enligt min mening en del av det läckra med dessa rör, den grymt mustiga dist som kommer när man pressar dem.

Övriga 6V6 anges som 14w, max bias 33mA@300V. Det är stor skillnad.

Image

I <b>Weber Bias Calucaltor</b> anges 6V6 (GT) som endast 12W och max biasinställning efter det: 28ma@300V

http://www.webervst.com/tubes/calcbias.htm

Peters länk till <b>DIY guitarist</b> (http://www.diyguitarist.com/Images/BiasChart-6V6.jpg) säger max 30mA@300V

Inte en siffra är lika någonstans.

Men läser man sedan Sven-Johans utmärkta förklaring till hur ett rör funkar och vad bias är, förefaller öron och ögon lik förbaskat vara det enda vettiga slutliga "mätinstrument", så länge man håller sig inom några slags rimliga marignaler för vad rören tål [8D][:)]

http://shop.gmf.se/forums/index.php?act=ST&f=12&t=153&s=df4db1c7f25744eda18bca472bbcadc0

/Gunnar


27 Jun 2008, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1379
Location:
Post 
Såhär svarade Phil Zaphod på ppwatt.com:
<i>
AFAIK the 12W dissipation limit only applies to the very old metal can and coke bottle type 6V6s. Later NOS and current production 6V6s are all spec'ed for 14W.

It also needs to be noted that if your amp is cathode-biased, it's common practice to bias well above 70% dissipation - even as high as 100% (with a small cathode cap - below 100uF). This is why sometimes cathode-biased Class AB amps often mistakenly get referred to as Class A amps. What happens with these amps is as they start cranking, the bias voltage at the cathode rises, biasing them progressively colder, so that the tubes stay within their safe operating range.

With JJ 6V6s, no one really knows their true dissipation limits, as they aren't really true 6V6s, but are an iron curtain military tube that are currently being marketed as a kind of 6V6. And it's quite easy to see that they have a larger electrode structure than regular 6V6s, somewhat like 6L6s'. As far as I know the specs on http://www.jj-electronic.sk and http://www.eurotubes.com are basically copied from other 6V6 data, for the benefit of Western eyes, and aren't really true for the JJs. I know of people who have run JJ 6V6s at 18W without any obvious problem, but most of us will prefer to play safe and stay with the 14W rating as a guideline."]

Man kan då förmodligen gasa på lite extra om man är på det humöret [8D]

--


28 Jun 2008, 12:50
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.