View unanswered posts | View active topics It is currently 03 May 2024, 09:30



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Dimensioner 2x12:a 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post Dimensioner 2x12:a
Kommer kanske att bygga en matchande 2x12:a till min Madamp, och funderar på att använda mig av THD´s 212 som en förebild. http://www.thdelectronics.com/pdf/212cab.pdf

Djupet på min Madamptopp är hela 30cm (!) pga chassiets märkligt djupa design, och jag vill ha samma djup på högtalarlådan.

Jag har nu räknat utt att en 30cm djup högtalarlåda är 7,4% djupare än THD-lådan.

Nu till min fråga: Bör jag nu- utifrån ett ljudperspektiv - addera 7,4% på alla mått, eller ska jag istället minska höjd/bredd för att behålla samma totala volym i lådan?

Om högtalarlådor vet jag NADA...

THD-lådan har måtten: 67.31cm/45,72cm/27,94cm (eller i tum:26,5"/18"/11")

Min låda skulle bli: 72,29cm/49,10cm/30cm, om jag adderar 7,4%.

Påverkar ca 5cm större bredd, drygt 3 cm högre höjd och 2cm större djup ljudet väldigt mycket?

Om jag istället minskar höjd o bredd, för att kompensera det ökade djupet, kan jag då fördela minskningen som jag vill?


28 Jun 2008, 07:24
Profile ICQ WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Eftersom lådan tydligen är en basreflex, så är det viktigt att bibehålla förhållandet mellan lådvolym och basreflexöppningens "volym", för att avstämningen ska bli rätt.
En basreflex är inte bara ett hål, luftpelaren i röret ger ett helt annat slags motstånd, och påverkar elementens rörelsemönster.
Det är alltså en väsentlig skillnad mellan basreflex och "ported", att bara göra hål i lådan.
Jag minns att du tyckte att min egen 2x12 hade ett väldigt öppet ljud, det tog tid att experimentera fram.
Den har 2 basreflexrör, av olika volym.
Det kan också vara så att det finns dämpmaterial i lådan, som påverkar ljudet väldigt mycket.
Men om du inte har exakta mått även på öppningen, och information om ev dämpmaterial, har det väl inte lika stor betydelse....

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


28 Jun 2008, 09:09
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Heppsfaderitteliballan där!

Innan du minskar lådans bredd skall du försäkra dig om att dina högtalarelement faktiskt ryms in dit.

THD:s låda är nog bland den smalaste man kan bygga för de har fäst framskivan genom att sänka in den i sidorna. På det sättet slipper man fästa framskivan med hjälp av lister.

Jag har använt båda metoderna och de lådor jag byggt genom att sänka in framskivan i sidorna har jag kunnat göra några cm smalare.

En annan sak att ta i beaktande är att val av byggsätt påverkar också den interna volymen. Om du använder lister så kan du fästa högtalartyget direkt på framskivan och då kan du ha framskivan lite längre fram vilket ger större intern volym.

Om du däremot väljer att fälla in framskivan i sidorna så måste du fästa högtalartyget med hjälp av en ram. detta i sin tur innebär att framskivan kommer längre in i lådan för annars riskerar du att högtalartyget och ramen skjuter ut längre fram än sidorna. Det skulle se fult ut.

Jag har byggt ett antal lådor som löst följer THD:s modell. Jag har byggt både med lister och med insänkt framskiva. Nånstans har jag måtten kvar. Om du är intresserad så kan jag försöka gräva fram dem.

Detta är en av lådorna:

Image
Image


28 Jun 2008, 10:36
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post 
Ocku, i så fall kanske du har koll på om THD:n har riktig basreflex, eller bara en öppning?

"The Tone is in your fingers": HA!

http://kuhnamps.com


28 Jun 2008, 11:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Såg att du har en 1922 låda idag.
Jag bytte från en 1922 till en 1936 och det var STOR skillnad i ljudet, framför allt i basregistret.
Nu är den sluten iofs, men det gå ju att ändra på.
Och den mäter 31 cm på djupet också[:)].
Men Marshall är inte lika snygga som din nya topp![;)]

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


28 Jun 2008, 12:11
Profile YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tack för responsen mina herrar!

Ocku, jag vill gärna ta del av måtten på de lådor du byggt.

Finns mycket att fundera på när det gäller högtalarlådor.

Som <u>man</u> vill man ju gärna tro att "storleken inte har någon bestydelse", men beträffande 1922-lådan så är det bara så att den är för liten.
Större är alltså bättre i det här fallet.
När blir det "för stort" då...

Skall under dagen kolla på en gigantisk 2x12-låda som en granne har byggt.
Lådan är dessutom nästan är helt öppen på baksidan, där det endast sitter några "brädlappar" diagonalt i varje hörn.
Lådan låter skitbra!

Mycket att fundera på alltså.

Som till exempel hur man bäst besvarar nedanstående käcka hälsningsfras [;)]
Ocku wrote:

Heppsfaderitteliballan där!


28 Jun 2008, 12:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Martin Kuhn wrote:

Ocku, i så fall kanske du har koll på om THD:n har riktig basreflex, eller bara en öppning?



Den har bara en öppning som är ca. 5 cm hög.

Image


28 Jun 2008, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Inser att THD-lådan verkligen ÄR smal!

Kanske bättre att sno dimensionerna på en Marshall 1936 (750 x 600 x 310 mm) istället...
Undrar ifall man kvaddar konceptet ifall man gör den öppen?

Ps Är det någon som har nå´n uppfattning om ifall det verklign GÖR någon skillnad att montera ena elementet utifrån och det andra inifrån? Tydligen nå´n idé som Buzz Feiten har. Ds


28 Jun 2008, 15:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
polifemo wrote:

Inser att THD-lådan verkligen ÄR smal!

Kanske bättre att sno dimensionerna på en Marshall 1936 (750 x 600 x 310 mm) istället...
Undrar ifall man kvaddar konceptet ifall man gör den öppen?

Ps Är det någon som har nå´n uppfattning om ifall det verklign GÖR någon skillnad att montera ena elementet utifrån och det andra inifrån? Tydligen nå´n idé som Buzz Feiten har. Ds


Testa utan öppen bak först, det blir bra botten i den![:p]
Du kvaddar inte något med öppen bak, det är bara att testa.
Elementen klarar både och vad jag vet.

/Pelle
Image
http://www.wallinsblues.com
http://www.myspace.com/wallinsblues


28 Jun 2008, 17:47
Profile YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Efter att ha kollat mycket lådor på nätet lutar jag åt att bygga nå´t som liknar Soldanos 2x12:a.

Image


Image

Måtten är 61 x 71 x 30cm så då har jag en låda med det djup jag behöver att utgå ifrån och dessutom passar formen den lilla designidé jag har.

Öppningen på baksidan verkar att vara ca 1/3 av ytan, men där kommer jag att experimentera med mindre öppningar och se vad som händer.

Då återstår bara frågan, låter lådan bra i orginalutförande?
Någon som testat?

Givetvis påverkar elementen som sitter i mycket (jag kommer att köra Celestion Century) men jag undrar ifall någon "högtalarlådeexpert" har en uppfattning om lådans propotioner och dess påverkan på ljudet.


28 Jun 2008, 19:05
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
polifemo wrote:


Öppningen på baksidan verkar att vara ca 1/3 av ytan, men där kommer jag att experimentera med mindre öppningar och se vad som händer.



Så här har jag gjort. Märkte ingen nämnvärd skillnad mellan detta och normal öppet bakstycke även om ToneTubby, Two Rock och andra hypar denna lösning som mänsklighetens största påfund sedan skithuspappret.

Image
Image


28 Jun 2008, 21:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Jag skelar lite såhär efter några öl så det kanske står någonstans men vilka element skall du ha. Vissa passar inte alls till öppen och vissa är kanon.
Sen den där jätte-soldanon blir jag lite skeptisk till. Hur tight blir den i botten?


28 Jun 2008, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jag tänker använda ett par Celestion Century.

Vet ej hur Soldanolådan låter, men jag kör inget metaltugg i alla fall utan söker ett stort luftigt sound som funkar både på rent ljud och mer "klassisk rock n´roll-sound"

Madampen är nedtonad gainmässigt jämfört med orginallösningen och låter rätt mycket "Fender" på rena kanalen.
Gainmässigt är det nog typ: "Plexi" på kanal 2 och "JCM 800" i boostläget.
Snacka om att generalisera grovt [:I]


28 Jun 2008, 23:43
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Soldanon är ju enorm. Där kan man ju knö in 4 tolvor. Skulle gjort den hälften så stor. Fast det är ju mer balle i den sizen. Och måhända att det låter bättre men kanske avsett för högre effekt än Madampen?


29 Jun 2008, 08:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tubis wrote:
Och måhända att det låter bättre men kanske avsett för högre effekt än Madampen?


Det har du alldeles rätt i!
Madampen är ju endast på 15W - 20W så vad jag söker är en låda som "låter mycket". (Därav Celestion Century-elementen)

Såå himmla stor är väl ändå inte Soldanon!?

Såhär är måtten för några andra lådor:

<u>Harley Benton:</u>
742 x 520x 300mm

<u>Marshall 1936:</u>
750 x 600 x 310 mm

<u>Vox V212:</u>
705 x 530 x 264mm

<u>Huges&Kettner:</u>
680 x 510 x 260 mm

<u>Soldano:</u>
710 x 610x 300mm

Marshall 1936 är ju faktiskt större.

Jag vill givetvis inte ha en större låda än nödvändigt, men min lilla 1922-låda har fått mig att tro att små lådor "låter mindre"...


29 Jun 2008, 09:25
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
polifemo wrote:



Jag vill givetvis inte ha en större låda än nödvändigt, men min lilla 1922-låda har fått mig att tro att små lådor "låter mindre"...



Din 1922 är väl sluten? Min erfarenhet säger att storleken spelar en större roll med slutna lådor än med öppna. En sluten liten låda kan mycket väl låta liten, men om du öppnar den så blir också ljudet större.

Jag har själv experimenterat med överstora lådor.

Image

På låg volym får du ett fylligt och stort ljud men vid högre volym kan det bli för bumligt.


29 Jun 2008, 09:35
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Jag kommer att bygga en matchande låda, det har jag bestämt [:p] men jag ska ändå ta och prova vad som händer om jag öppnar 1922.an. Jag har redan skaffat rejäl plywood för det.

Tycker även du att Soldanon är "stor"?


29 Jun 2008, 10:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
polifemo wrote:



Tycker även du att Soldanon är "stor"?


Var frågan riktad till mig? [:I]


29 Jun 2008, 11:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Ocku wrote:

polifemo wrote:



Tycker även du att Soldanon är "stor"?


Var frågan riktad till mig? [:I]


Ja, förlåt att jag var otydlig där...

Du är väl vår "högtalarlådeexpert" och jag är tacksam för all kunskap du vill dela med dig av!

Jag har 2 st Celetion Century och är alltså villig att försöka snickra en öppen
2x12:a med ett stort luftigt sound.
Jag känner mid bunden till djupet 300mm, men i övrigt kan lådan utformas lite hur som heslt*.



*Jag tänker dock ha en "panel" i uppkant typ denna , fast smalare:
Image



Hur skulle du bygga?


29 Jun 2008, 13:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Volymen på en öppen låda kan inte ha speciellt stor betydelse då en öppen låda har grovt approximerat "oändlig volym".
Jag skulle stapla högtalarna på diagonalen och ha lådan lika bred som din MADAMP låda


Genom att stapla på höjden får man väl bättre ljud när man står nära högtalaren [?]


/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


29 Jun 2008, 13:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
polifemo wrote:


Du är väl vår "högtalarlådeexpert" och jag är tacksam för all kunskap du vill dela med dig av!


Tackar för komplimangen. [:I]

Jag tror inte Soldanon är för stor. Den är t.o.m. mindre än Bogners stora 2x12.
Soldanons volym blir klart under 130 liter medan Bogners stora 2x12 är närmare 150 liter. (650x750x310)

Soldanon ser kanske större ut på bild än vad den är p.g.a. sina dimensioner som liknar nästan en 4x12.

Jag tror inte heller att Soldanon blir bumlig på samma sätt som min detuned-låda på bilden. Soldanon har ju inte någon stor enhetlig resonanskänslig bakvägg som ljudet brakar in i på samma sätt som på min detuned-låda.

När det gäller djupet så har nästan alla jag byggt varit minst 30 cm djupa.

Jag tror det kan bli bra med det du planerat - en halvöppen 2x12, 30 cm djup.

En sak att tänka på är att höjden är minst lika hög som din förstärkare är bred. Då kan du vid behov ställa skåpet på höjden och din topp passar fortfarande bra att placeras på lådan, precis som ralvejd föreslår.


29 Jun 2008, 18:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tack pojkar!

Kommer nog att försöka inhandla material till lådan redan under veckan.
Vet inte hur det kommer att låta, men det kan bli grymt snyggt ihop med toppen [:p]

Förhoppningsvis lyckas jag även ljudmåssigt med lådan, och på sikt kanske Madampen uppgraderas tii 2xEL34/50W och då kanske "Soldanodimesionerna" kommer ännu mer till sin rätt!

Vi hörs.


29 Jun 2008, 21:08
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
polifemo wrote:
Ps Är det någon som har nå´n uppfattning om ifall det verklign GÖR någon skillnad att montera ena elementet utifrån och det andra inifrån? Tydligen nå´n idé som Buzz Feiten har. Ds


Det naturliga svaret är ju att om elementen inte sitter på samma djup i lådan så blir de fasförskjutna. Aja-baja om man sysslar med hi-fi, men nu är det ju inte det vi sysslar med, kanske låter ballt med gitarr.

En alternativ förklaring skulle vara att de resonerar mot baffeln i motfas så den håller sig still.


30 Jun 2008, 10:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Ahab wrote:

En alternativ förklaring skulle vara att de resonerar mot baffeln i motfas så den håller sig still.


Jag utgår ifrån att det är så han tänkt!

Jag har en granne som byggt en låda som låter väldigt bra där han använt denna monteringsmetod, men om det är just <u>det</u> som gör att det låter så bra är ju inte alls säkert.


30 Jun 2008, 13:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 00:27
Posts: 1377
Location:
Post 
Tänkandet går vidare.

Kanske denna lösning på placeringen av elementen är en bra idé?

Image

Man kan ju "trycka ihop" lådan i höjdled lite då. (Har bestämt mig för en vertikal/stående öppen låda )


Passar på att fråga en annan sak:

En granne har byggt en välljudande öppen låda där bakstyckena endast täcker diagonalt i hörnen:

Image

Min skiss är slarvig och inte alls skalenlig, men jag undrar ifall detta är en konstruktionsmodell som använts/används mycket?

Går och grunnar på hur placeringen av högtalarna på Elmwoodlådan samt de lite udda bakstyckena på grannens låda påverkar ljudet...

Är som vanligt tacksam för all feedback [:)]


03 Jul 2008, 08:15
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
polifemo wrote:

Tänkandet går vidare.

Kanske denna lösning på placeringen av elementen är en bra idé?

Image

Man kan ju "trycka ihop" lådan i höjdled lite då. (Har bestämt mig för en vertikal/stående öppen låda )


Passar på att fråga en annan sak:

En granne har byggt en välljudande öppen låda där bakstyckena endast täcker diagonalt i hörnen:

Image

Min skiss är slarvig och inte alls skalenlig, men jag undrar ifall detta är en konstruktionsmodell som använts/används mycket?

Går och grunnar på hur placeringen av högtalarna på Elmwoodlådan samt de lite udda bakstyckena på grannens låda påverkar ljudet...

Är som vanligt tacksam för all feedback [:)]


Detta med öppen låda och storlek på delar av bakstycke hänger vad jag förstått mesta samman med det avstånd som bildas mellan fram- och baksida på högtalarelementen.

Ju kortare avstånd, desto större utsläckning av basfrekvenser. De tar helt enkelt ut varandra, beroende på våglängd/ avstånd till andra sidan.

Med en sluten låda har man ingen utsläckning av basfrekvenser. Däremot har man en dämpning av konrörelsen på grund av lådans "luftfjädring".

Det vill säga, vill man ha bort bas ska man göra bakstycket i stil med det din granne gjort, enbart ha i hörnena för att på det sättet göra vägen mellan fram/baksida kort.

Om jag inte har fått allt om bakfoten...[:o)]


/Lennart

http://www.specter.se


03 Jul 2008, 08:39
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Jag läste i en Tone Quest Report att Gabriels Sound Garage (en av de gamla 18WATT-killarna) kör lite basigare högtalare om lådan är mindre. I hans fall var det att han körde G12M25 i "vanliga" 1x12:an han erbjuder, medan han i den lilla 1x12:an kör G12H30 för att få mer tryck i basen.

Själv har jag just beställt en till min Weber-topp matchande 2x12:a. Dessa är ganska små, endast 710x510x230. Jag skall ha den sluten med 2 st Anniversary G12H30. Rapporterar mina tankar om detta när den är hemma och jag fått i trattarna i den!

Jag har även en öppen sådan Weber-låda (i vit tolex...) med två Vintage 30 i. Den låter bra och saknar inte bas. Den är öppen till ca 1/3 och är antagligen baserad på Marshalls 1974x, dvs 18W-lådan, fastän jag har en 2x12:a... Ser ut som en Bluesbreaker.

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


03 Jul 2008, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
polifemo wrote:

Tänkandet går vidare.

Kanske denna lösning på placeringen av elementen är en bra idé?

Image

Man kan ju "trycka ihop" lådan i höjdled lite då. (Har bestämt mig för en vertikal/stående öppen låda )


Passar på att fråga en annan sak:

En granne har byggt en välljudande öppen låda där bakstyckena endast täcker diagonalt i hörnen:

Image

Min skiss är slarvig och inte alls skalenlig, men jag undrar ifall detta är en konstruktionsmodell som använts/används mycket?

Går och grunnar på hur placeringen av högtalarna på Elmwoodlådan samt de lite udda bakstyckena på grannens låda påverkar ljudet...

Är som vanligt tacksam för all feedback [:)]


som elmwood lådans element är placerade kan man ju göra ifall man har nån gammal 4x12 skal också. lite dämpning i botten så blir det fett. om man har sluten alltså..

http://www.myspace.com/roselinegroup


03 Jul 2008, 10:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
polifemo wrote:

Tänkandet går vidare.

Kanske denna lösning på placeringen av elementen är en bra idé?

Image

Man kan ju "trycka ihop" lådan i höjdled lite då. (Har bestämt mig för en vertikal/stående öppen låda )


Passar på att fråga en annan sak:

En granne har byggt en välljudande öppen låda där bakstyckena endast täcker diagonalt i hörnen:

Image

Min skiss är slarvig och inte alls skalenlig, men jag undrar ifall detta är en konstruktionsmodell som använts/används mycket?

Går och grunnar på hur placeringen av högtalarna på Elmwoodlådan samt de lite udda bakstyckena på grannens låda påverkar ljudet...

Är som vanligt tacksam för all feedback [:)]


Detta med öppen låda och storlek på delar av bakstycke hänger vad jag förstått mesta samman med det avstånd som bildas mellan fram- och baksida på högtalarelementen.

Ju kortare avstånd, desto större utsläckning av basfrekvenser. De tar helt enkelt ut varandra, beroende på våglängd/ avstånd till andra sidan.

Med en sluten låda har man ingen utsläckning av basfrekvenser. Däremot har man en dämpning av konrörelsen på grund av lådans "luftfjädring".

Det vill säga, vill man ha bort bas ska man göra bakstycket i stil med det din granne gjort, enbart ha i hörnena för att på det sättet göra vägen mellan fram/baksida kort.

Om jag inte har fått allt om bakfoten...[:o)]


/Lennart

http://www.specter.se


03 Jul 2008, 11:47
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.