View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 08:51



Reply to topic  [ 28 posts ] 
Vilken högtalare till Fender Princeton Reverb II 
Author Message

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post Vilken högtalare till Fender Princeton Reverb II
Har skaffat mig en Fender Princeton Reverb II (Rivera-modellen) för en tid sedan och har hört från flera håll
att originalhögtalaren inte är mycket att hänga i julgranen, så jag lurar på att prova andra högtalare för att se om ljudet blir ännu bättre. Stärkaren låter bra nu också, men allt kan ju bli bättre.

Har dessvärre så dålig koll att jag inte ens vet om jag ska ha högtalare med alnico-magnet eller keramisk.
Dessa klipp ligger nära mitt ljudideal, bara för att visa ungefär vad jag vill ha:
http://www.youtube.com/watch?v=ZvLQXG_ORIQ
http://www.youtube.com/watch?v=iWK2IhU0sD8

Kör mest med strata och rent ljud, liknande de i klippen. Söker en högtalare som hjälper till att ta fram stratakaraktären ännu bättre.

Några tips?


30 Jun 2008, 12:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Celestion Century är grymt bra ifall man vill ha fram "allt" som din gura genererar...OBS inte Vintage Century

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


30 Jun 2008, 12:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
du kan ju köpa jbl D120F om du får fatt några dem ger det krispiga ljudet...

har själv 2 st ........... liggandes just nu .... absolut inget fel på dem ... väger dock en hel del vilket inte min rygg tycker om



12" jensen neo...

som jag oxå kan rekomendera helt klart bra(bäst)[:D][:D][:p] enligt mig ..... kostar ink frakt från TT 1100:-

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


30 Jun 2008, 19:26
Profile WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
TAck för tipsen! [:)]
Ska läsa på om dem.


30 Jun 2008, 20:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Jag har en också en Princeton reverb II:a och har satt i en ToneTubby Alnico som är ett grymt element. Och det stämmer bra med ljudklippen du hänvisade till.
Varmt skönt klart och tydligt och komprimerar snyggt. Men tyvärr dyrt. Tror att det går att få tag på dem i Sverige nya för 2800:-. I USA kostar de 249$ som är lite humanare.
Mitt börjar bli inspelat nu och låter bara bättre och bättre.
Tips 2: Försök få tag på ett par NOS rör till den. Jag har 2st Philips från 1959 i min. varmt och skönt.
/Thomas


30 Jun 2008, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post 
Jag höll på med en PR II för nå't år sedan, och jämförde originaltratten med en Jensen C12N. Den senare gav ett klart lyft åt ljudet, öppnare och "friskare".

/Sixten


30 Jun 2008, 22:10
Profile WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Tack för svaren!
Ska nog prova med ett Jensen C12 först eftersom det är billigt och förmodligen mkt lättsålt
om jag inte blir nöjd.

Hoffe-> NOS-rör ska det absolut bli, men först ska den få en bias-pot.


30 Jun 2008, 23:12
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Jan 2008, 11:55
Posts: 1685
Location: Vadstena
Post 
Nya Jensen är "sådär" tycker somliga, däribland jag.
Prova istället Eminence Cannabis Rex -
har Tone Tubby-tillverkad hemp-kon.
Toppen-ljud till förhållandevis små pengar.


01 Jul 2008, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Har du kollat in "The Unofficial Fender Princeton Reverb II" sajten: http://www.geocities.com/princerev2/

Finns ett gäng moddar där. Jag installerade biaspot själv samt bias-feed resistor samt screen-grid resistorer.

Sen fick Sven Johan göra sin magic med sin "Dumblifiering". Tror det är bättre du tar kontakt med honom så han grundligare kan förklara vad han gjort. Men det i kombination med NOS rör och ToneTubby högtalaren har gjort det till pure magic för mindre än 10 000:-)
/thomas


01 Jul 2008, 09:06
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Yep, har kollat den sidan.
Någon Dumble-fiering vill jag inte ha då jag aldrig har hört någon
Dumble som jag gillat, snarare tvärtom.
Jag vill att det ska låta Fender och inget annat. Jag gillar alltså inte Robben Fords ljud t ex.
Vet att jag är ensam i världen om det, men så är det. Jag är ute efter ett riktigt bra rent Fender-ljud och inget annat.

Tänker beställa ett kit från Torres som innehåller prylar och schema för biaspot+ liten annan mod. Dirty bor här i krokarna och ska löda dit prylarna åt mig eftersom jag själv inte har kunskapen. [:)]


01 Jul 2008, 12:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Det är bara den rena kanalen som jag använder på min och det är en förfinad variant av Blackface om jag förstått rätt. Och där tonkontrollerna jobbar mer effektivt.
Har öppnat upp soundet otroligt. Så jag skulle nog beskriva soundet som Fender men mer raffinerat, så det är absolut inget Robben Ford sound.
Den är modellerad efter SteelStringSinger som Stevie Ray hade, och inte Overdrive special, och som var designad att spela högt.
/Thomas


01 Jul 2008, 13:21
Profile

Joined: 23 Sep 2004, 10:07
Posts: 247
Location:
Post 
Har också S-J:s D-mod på min PRII, och det är väl snarare SRV-ljudet jag var ute efter. Är inte så väldans förtjust i Robbens ljud heller.

Angående högtalare, jag har ett Celestion G12H 30 i min och är mycket nöjd. Inte så fasligt dyr heller.


hawa wrote:

Yep, har kollat den sidan.
Någon Dumble-fiering vill jag inte ha då jag aldrig har hört någon
Dumble som jag gillat, snarare tvärtom.
Jag vill att det ska låta Fender och inget annat. Jag gillar alltså inte Robben Fords ljud t ex.
Vet att jag är ensam i världen om det, men så är det. Jag är ute efter ett riktigt bra rent Fender-ljud och inget annat.

Tänker beställa ett kit från Torres som innehåller prylar och schema för biaspot+ liten annan mod. Dirty bor här i krokarna och ska löda dit prylarna åt mig eftersom jag själv inte har kunskapen. [:)]


01 Jul 2008, 13:22
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Sep 2004, 10:07
Posts: 247
Location:
Post 
Nu hann du före, Hoffe[:D]

Hoffe wrote:

Det är bara den rena kanalen som jag använder på min och det är en förfinad variant av Blackface om jag förstått rätt. Och där tonkontrollerna jobbar mer effektivt.
Har öppnat upp soundet otroligt. Så jag skulle nog beskriva soundet som Fender men mer raffinerat, så det är absolut inget Robben Ford sound.
Den är modellerad efter SteelStringSinger som Stevie Ray hade, och inte Overdrive special, och som var designad att spela högt.
/Thomas


01 Jul 2008, 13:23
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Jaha, en högtalare till på listan då. [:D]
Frågan är vilken man ska börja med.

Är f ö väldigt nöjd just med tonkontrollernas respons/funktion.
Ljudet i övrigt är också bra, så jag är inte ute efter några stora skillnader.


01 Jul 2008, 18:33
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
[:(!] Det är alltså inte standardmått mellan hålen på högtalare.
Har köpt ett Eminence Cannabis Rex och när jag väl har fått ur originalhögtalaren
märker jag först att trafon är ivägen när den nya ska dit. Jämför sedan hålens positioner på de båda högtalarna och de är inte lika. [xx(][xx(][xx(]
Så less man blir.


15 Aug 2008, 23:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
hawa wrote:

[:(!] Det är alltså inte standardmått mellan hålen på högtalare.
Har köpt ett Eminence Cannabis Rex och när jag väl har fått ur originalhögtalaren
märker jag först att trafon är ivägen när den nya ska dit. Jämför sedan hålens positioner på de båda högtalarna och de är inte lika. [xx(][xx(][xx(]
Så less man blir.


Märkligt tycker jag...har aldrig varit med om att själva skruvhålen skulle vara olika och då har jag ändå testat nästan alla märken på marknaden...däremot har jag upptäckt att en del högtalare är lite större vid magneten än andra och att det då kan ställa till det vid monteringen

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av Rock'n Roll'"]</font id="pink">


16 Aug 2008, 09:54
Profile
User avatar

Joined: 13 Feb 2008, 22:19
Posts: 2666
Location: I skogen rönt värmlans trackta
Post 
ToneTubby Alnico låter grymt bra[:)]
Uppgraderade min Mesa Boogie Express med ett sådant element.
Hade tänkt använt ToneTubby till min Overtone Special som jag väntar på.
Tänkte en kväll att jag testar högtalaren i Mesan och det blev ett jädrans lyft.
Och tyvärr dyrt för nu måste jag köpa ett ToneTubby element till.

Image

Prylgalen


18 Aug 2008, 23:06
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Kort svar som kommentarer på några tidigare inlägg:

Vad betyder att det låter Fender?

Moddarna jag gjort på både Hoffes och Gomas Princeton Reverb II gjorde i både mina och deras öron att det rena ljudet blev mycket bättre. Jag tycker personligen att Princeton Reverb II i original INTE låter speciellt mycket Fender (vad nu det är!). Moddarna gjorde faktiskt, som jag ser det, att de låter mer Fender, om man nu kan säga så... [;)]

Men, om hawa gillar ljudet i sin ska den förståss inte moddas.

Jag gillade ljudet i den Celesion G12H 30W som satt i Gomas.

I min egen Princeton Reverb har jag tidigare haft Celestion Century. Den låter mycket bra, med snyggt, mjukt mellanregister och snygg tydlighet. Nu har jag en JBL D120F (med aluminiumdammkåpa) i den stärkaren. Den låter på ett <u>helt annat</u> sätt men också mycket bra som nog passar mig bättre just nu. Jag har även provat med ett Jensen C12N (som kanske låter mycket Fender) men tycker faktiskt att de andra två elementen ger bättre ljud.

hawa! Även om det kan vara svårt att göra på ett lätt sätt, är nog det enda svaret att prova några olika element i/till just din stärkare. Om du har Dirty i närheten kanske han har några olika hemma, och om du flirtar med honom kanske du kan få prova hos honom... kanske...

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


19 Aug 2008, 08:40
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 10:11
Posts: 1823
Location: Helsingborg
Post 
Tråkigt att höra att elementen inte funkade rent fysiskt. Det har suttit i min 65 Deluxe Reverb och det lät fantastiskt bra i den förstärkaren. Ska vara ett bra komplement till BF Fenders. Aldrig testat Princeton II så jag vet inte hur den låter och hur den funkar med detta element.


19 Aug 2008, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 18 Jul 2007, 19:45
Posts: 1929
Location: Karlstad
Post 
Har inte haft några problem när jag bytt högtalare på min PR2:a. Har haft i både en Celestion Gold och en ToneTubby Alnico, och båda har varit djupare än originalelementen, men passat bra. Tror kabinettet på PR2 är lite djupare än t ex Deluxe Reverb.
Märkligt om Eminence skulle placera hålet på annat sätt.

/Thomas


19 Aug 2008, 19:54
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Sven-Johan wrote:

Kort svar som kommentarer på några tidigare inlägg:

Vad betyder att det låter Fender?
<font color="red">Svårt att beskriva med ord. Se youtube-klipp i första inlägget.</font id="red">

Moddarna jag gjort på både Hoffes och Gomas Princeton Reverb II gjorde i både mina och deras öron att det rena ljudet blev mycket bättre. Jag tycker personligen att Princeton Reverb II i original INTE låter speciellt mycket Fender (vad nu det är!). Moddarna gjorde faktiskt, som jag ser det, att de låter mer Fender, om man nu kan säga så... [;)]

<font color="red">Jag är lite nyfiken på de moddar du nämner, men kan inte vara utan stärkaren någon längre tid nu och ett tag framöver./red]

<font color="black">Men, om hawa gillar ljudet i sin ska den förståss inte moddas.</font id="black">

<font color="red">Jag gillar ljudet som det är nu, men om vanligt vet man ju inte vad man eventuellt missar [:D]</font id="red">

<font color="black">Jag gillade ljudet i den Celesion G12H 30W som satt i Gomas.</font id="black">

<font color="black">I min egen Princeton Reverb har jag tidigare haft Celestion Century. Den låter mycket bra, med snyggt, mjukt mellanregister och snygg tydlighet. Nu har jag en JBL D120F (med aluminiumdammkåpa) i den stärkaren. Den låter på ett <u>helt annat</u> sätt men också mycket bra som nog passar mig bättre just nu. Jag har även provat med ett Jensen C12N (som kanske låter mycket Fender) men tycker faktiskt att de andra två elementen ger bättre ljud.</font id="black">

<font color="black">hawa! Även om det kan vara svårt att göra på ett lätt sätt, är nog det enda svaret att prova några olika element i/till just din stärkare. Om du har Dirty i närheten kanske han har några olika hemma, och om du flirtar med honom kanske du kan få prova hos honom... kanske...</font id="black">

[red]Det är ett bra förslag som absolut ska övervägas när humöret har återhämtat sig efter högtalarstrulet i helgen.</font id="red">

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


19 Aug 2008, 22:48
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
Nu först har jag lyssnat på YouTube-klippen...

Ljudet på YouTube är ju tyvärr rätt kass så det är svårt att säga vad det egentligen säger, men min spontana reaktion är att, om jag skulle försöka få fram dessa ljud skulle jag nog först börja med Jensen C12N eller Celestion Century eller Celestion G12H 30W eller någon liknande. Om de sedan ger det önskade resultatet i en original Princeton Reverb II är lite svårt att säga utan att prova själv...

Även ElectroVoice eller kanske t.o.m. JBL skulle kunna passa.

ToneTubby AlNiCo eller Eminence Cannabis Rex har jag inte provat, så jag kan inte uttala mig om dem. Hoffe pratar ju gott om ToneTubby AlNiCo och jämför det ljudet med YouTube-klippen.

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


22 Aug 2008, 15:21
Profile

Joined: 25 Aug 2004, 15:54
Posts: 1143
Location:
Post 
Vet inte om du redan kollat denna sidan men här finns ju världens förmodligen mest kompletta genomgång av högtalare för PRII.

http://www.geocities.com/princerev2/speaker.html

Måste för övrigt tillägga att jag är rätt nöjd med originalhögtalaren...


02 Sep 2008, 15:00
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Sven-Johan-tack för tipsen! Börjar nog med en C12N, men först ska den få biaspot samt en liten moddning. Köpte ett litet kit från Torres.

hwestman-> Håller med, men det kanske kan bli ännu bättre om man provar sig fram lite. [:)] Det kanske är så att den låter bra TROTS originalhögtalaren. Tack för länken!


02 Sep 2008, 20:26
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
hawa wrote:

Sven-Johan-tack för tipsen! Börjar nog med en C12N
Jag har ett som du kan få köpa. Det är knappt använt, är i mycket bra skick och har t.o.m. rätt blå Fenderlogo. Hör av dig i så fall.

Image

Image

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


04 Sep 2008, 09:53
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
Har mailat dig, Sven-Johan.
Hur vet man/du att det är ett Jensen C12N, står det någonstans på elementet?
Vilken Fenderstärkare har elementet suttit i?


04 Sep 2008, 18:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
hawa wrote:

Har mailat dig, Sven-Johan.
Hur vet man/du att det är ett Jensen C12N, står det någonstans på elementet?
Vilken Fenderstärkare har elementet suttit i?
Kanten högst upp på övre bilden... [;)]

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


04 Sep 2008, 19:14
Profile

Joined: 18 Nov 2002, 23:49
Posts: 2585
Location:
Post 
[B)][:D] Hyfsat blind man är.


04 Sep 2008, 19:22
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 28 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.