View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 13:33



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Lilla KT66-kartan - rättelse 
Author Message
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post Lilla KT66-kartan - rättelse
I en tidigare KT66-tråd blev det mkt fina modifikationstips. När jag nu tänkte skaffa mig ett par nya KT66:or och började spana marknaden insåg jag att här blir man dunderblåst på märken, typer, egenskaper och därmed säkert på priser. Alltså fick det bli lite research som jag översiktlgit delar med mig av och hoppas ni kan komplettera.

Mycket säljsnack förstås, men få verkar verkligen ha testat rören. Och rör som förefaller vara samma, men säljs under olika varumärken, tilldelas olika egenskaper (jag hoppas jag lyckats gruppera dem rätt – rätta mig annars?). Handlarna tycker att än det ena än det andra låter kanon. Men på olika forum döms <u>samtliga </u> rör förutom NOS GEC ut som totalt värdelösa både ur ljudhänseende OCH kvalitet/hållbarhet. Ni som har mer nyanserade erfarenheter – skjut gärna in dem i tråden!

/Gunnar

<b>Genalex Gold Lion</b>
Ryssland. Kopia av “The original clear glass KT66â€Â


30 Jun 2008, 16:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
kina rören funkar förträffligt bra.... bara man ser till att fixa sgm såsom herr voodoo förespråkar......

har än så länge inte haft ett haveri på kt66.....

skulle nog inte stoppa dem i 500volt + utan att trimma ner sgm spännigen

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


30 Jun 2008, 18:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Gunnar, ska du djup analysera så där, lär du nog inte finna något nyproduserat rör som håller samma specar kvallitet som NOS [;)][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


30 Jun 2008, 19:44
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Amp Healer wrote:

Gunnar, ska du djup analysera så där, lär du nog inte finna något nyproduserat rör som håller samma specar kvallitet som NOS [;)][:D]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Men, hallå - semester och ösregn - perfekt för lite navelskåderi och djupsinniga analyser [;)]

Förresten behöver vi inte analysera så mkt här. Jag vill bara veta:
1) Vilka av de nya låter bra [8D][^] och... asså vaddå <i>bra"][?]
2) Vilka pajjar [xx(] - vilka håller [^]?

Båda svaren förutsätter kanske att man kan göra någon slags jämförelse.

NOS för 2-300 dollar st orkar jag inte bry mig om denna gång.

/Gunnar


30 Jun 2008, 23:39
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
För tre år sedan köpte jag ett antal omärkta KT66 par direkt från Shuguang fabriken. Några personer från gamla planket köpte från mig för utvärdering. Vad jag minns så blev alla nöjda, några hamnade i gamla Quad osv.
Jag köper numera mina Shuguang slutrör inklusive KT66 från Tubeampdoctor (TAD). Har inte haft några problem med biasdrift osv. Mina förstärkare låter sjuhelsikes fint med dem.

Det man måste se till är att ha tillräcklig hög biasspänning tillgängig, de kan ha ganska stort spann och kräva uppåt -65V.
Men ber man Andreas hos TAD att leverera kalla eller varma rör så gör han det. Bra leverantör.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


01 Jul 2008, 00:06
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Jag har läst på några ställen att även Shugang hade kvalitetsproblem inledningsvis. Men så låter de flesta reviews om nya rör. Å andra sidan är det kanske sant, att det tar ett tag innan ryssar o kineser hittar rätt metoder och material i produktionen (även om man tycker de borde kunna lista ut det i förväg - det är ju inte direkt nya uppfinngar man pysslar med).

Det första par Shugang jag fick med min Weber 45:a var paj (i varje fall ett av rören). Det andra par jag har i 45:an nu tycker jag börjar säcka och låta allt bluddrigare och effektsvagare, trots att de knappast gått mer hundra timmar. Men det kan vara en hörselvilla. Kanske läge kolla hörseln när man tycker stärkaren låter allt svagare, istället för att tjacka nya rör, vad vet jag...

Kul om någon har efarenhet av Gold Lion!? Går numera att hitta till nästan överkomligt pris här hemma (380 kr st). GMF skulle ha 560 kr st på mässan [xx(]

/Gunnar

/Gunnar


01 Jul 2008, 10:46
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post 
du kanske får ställa biasen igen[:)] vissa rör ändrar sig ganska mycket efter ett par timmars drift... så i bland får dem stå o puttra med lite musik i ett par timmar sen ställer jag in dem....[^][^]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker
Image Image


01 Jul 2008, 12:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Här beskrivs ett slutstegsrörs egenskaper genom att anknyta till ett signifikant ljud förknippat med en gitarrist som byggt hela sin karriär på massiv förstegsdist genom jämfört med branchen i övrigt udda kopplade slutsteg med rör som väldigt sannolikt går relativt iskallt:

[quote]Genalex Gold Lion
“The original clear glass KT66. The compression in the Gold Lion tubes really seemed focused on the highs and upper mids, producing a smooth, singing sustain as each note bloomed. Chords compressed very nicely without loss of individual note definition or mushiness./…/ are better (than Shugang) for those that want that smooth Santana sustain.â€Â


02 Jul 2008, 22:34
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.