View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 14:43



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Fjärtljud 
Author Message

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post Fjärtljud
Jag blir gaaaalen!'
När man kopplar in extrarören för crunchdist får jag ett irriterande "fjärt"ljud, dvs om man spelar löst låter det nästan inget och när man tar i lite så brakar det till, ett fjärtande genomslag.
Jag har byggt om en Laney vc50, och flyttat över elektroniken till ett nytt chassi och gjort egna kort med handlödda komponenter. Det jag har bytt/ändrat (jämfört med schemat)är 15 uF kondningarna. Jag har satt dit 22 uF istället. Kan detta påverka/skapa missljudet? (Har aldrig hört talas om nåt sånt...)
Jag har ägnat åtskilliga timmar åt felsökning, men hittar inget.
Förstärkaren låter väldigt bra (med mina mått mätt....) på rent och overdrivekanalen, men boost-funtionen är som sagt galen. Jag har provat byta ut rör, alla spänningar är (ungefär) som på schemat.
Har någon en ledtråd?

//Desperat 42-åring


30 Jun 2008, 22:05
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 15 Jan 2008, 22:13
Posts: 1849
Location: skaraborg
Post 
Aiken skriver lite om problemet/lösning

http://aikenamps.com/BlockingDistortion.html

/ralvejd
<i>Generalist, kan inget om allt"]
http://www.ralvejd.se/


30 Jun 2008, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Toburn wrote:

Jag blir gaaaalen!'
När man kopplar in extrarören för crunchdist får jag ett irriterande "fjärt"ljud, dvs om man spelar löst låter det nästan inget och när man tar i lite så brakar det till, ett fjärtande genomslag.
Jag har byggt om en Laney vc50, och flyttat över elektroniken till ett nytt chassi och gjort egna kort med handlödda komponenter. Det jag har bytt/ändrat (jämfört med schemat)är 15 uF kondningarna. Jag har satt dit 22 uF istället. Kan detta påverka/skapa missljudet? (Har aldrig hört talas om nåt sånt...)
Jag har ägnat åtskilliga timmar åt felsökning, men hittar inget.
Förstärkaren låter väldigt bra (med mina mått mätt....) på rent och overdrivekanalen, men boost-funtionen är som sagt galen. Jag har provat byta ut rör, alla spänningar är (ungefär) som på schemat.
Har någon en ledtråd?

//Desperat 42-åring


Jo Torbjörn, att byta upp till 22 uF på en gainkanal är att be om fjärtljud, om man inte styper basen någon annanstans typ: signalkondingar.

Nu vet jag inte vad du har för värde på katodemotståndet? men allt över 5 uF på 1,5k så är du utanför gitarrfrekvenserna.

Att ha fullbandvidd på första steget är helt okej, men senare i kedjan blir ofta mer bekymmersamt och fjärtporblem kommer som brev på posten[;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Jul 2008, 00:46
Profile

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Ja, men det konstiga är att detta inte är gainkanalen utan cleankanalen, och fjärtandet börjar när man "boostar" med ett extrarör. Gainkanalen låter ok. Jag ska testa att byta tillbaka till 15uF.
Owe: vilket katodmotstånd menar du? Första och andra röret har 2,2 uF och tredje har 1 uF.
Ska försöka lägga in schemat.


01 Jul 2008, 07:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Här är schemat, hoppas jag. Alla 15 uF är bytta till 22uF, mest för
att de var lättare att få tag på. Jag har ju iofs kvar de gamla 15
uF kondningarna.
Bortse från effektloopen i nedre halvan av schemat, den är bortkopplat.
Image


01 Jul 2008, 07:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Jag skulle gissa att det är filterburkarna på b+ linan han bytt från 15uF till 22uF vilket inte kan vara orsaken till fjärtandet.
Men hade du inte gjort så att eq hamnade efter det extra röret?
Har för mig detta bygge varit uppe på tapeten några ggr förut?


01 Jul 2008, 08:01
Profile

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Jo, det är filterburkarn som är bytta. Eq-n är intakt och enligt schemat, förutom att de två parallella kondningarna 220p och 47 p är ersatta av 250p.


01 Jul 2008, 08:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Förresten, är kopplingskondningar och filterkondningar samma sak?
(Couplingcapacitor som det brukar stå) eller finns det någon
skillnad?


01 Jul 2008, 08:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Eeeh, har läst på lite och fattar att kopplingskondningar och filterkondningar är rätt olika saker...
Men ändå. Det enda jag inte provat ännu är att byta tillbaka till de parallella kondningarna före treble-poten. (Bytte mot en 250p-kondning).
Jag har "bypassat" reläet, jag har bytt potar, jag har mätt, mätt och mätt.


01 Jul 2008, 08:55
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Okej nu är jag med på vilka kondingar du gjort större, nä om du gått upp på dessa, så är det som Tuis säger ingen större risk att dessa skulle vara andledningen till ditt fjärt problem.
Jag förstog det som det var kondingarna över katoderna du bytt [:I]


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


01 Jul 2008, 10:15
Profile

Joined: 31 Mar 2008, 08:26
Posts: 143
Location:
Post 
Jag börjar misstänka att jag inte har kontakt överallt i rörhållaren till V4 eller V5. Man får fjärtljud oavsett hur man skruvar drive poten eller drivevolume-poten. Dessutom så uppför sig volume-poten mycket underligt med minvolym nånstans kring mittenläget (ja, jag har bytt pot).


02 Jul 2008, 07:40
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post 
Jag skrev i brus i stärkartråden om att jag har haft samma problem som du och det försvann när jag gick ner i storleken på kopplingskondingarna eller coupling cappsen som dom säger over there..[8D]
Nu låter han bra http://www.youtube.com/watch?v=NGhWgqklxuc

En god ton är wiktigare än vatt


05 Jul 2008, 00:50
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.