View unanswered posts | View active topics It is currently 04 May 2024, 05:32



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Rörbyte i en HIwatt DR103 
Author Message

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post Rörbyte i en HIwatt DR103
Om man har rören själv, vad kostar det att få byta rören, ställa in bias och fixa bort eventuellt knaster i nån pott, ungefär ?

eller vad borde det kosta cirka hos en stärkare-reparatör ?


03 Jul 2008, 10:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
häpp...inga rörgubbar här tydligen.


04 Jul 2008, 08:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Tja Olle!

Kruxet är att det är svårt att ge ett prisestimat då priserna är lite olika hos olika reparatörer/servicegubbar. Sen är det lite av en oskriven regel att man inte pratar priser på Rör-Bojen...

Vill du ha tips på serviceställen i Sthlm är det lättare. [;)]

LH-musik
Ola Insulander

Sen angående Hiwatt; vete tusan om det finns nån biasjusteringsmöjlighet i dem?
Förstegsrören kan du byta själv utan biasjustering, däremot så slits de inte i samma utsträckning som slutrören...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


04 Jul 2008, 08:28
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Det är väl vettigt att sätta in en bias-pot. Ingen stor operation skulle jag tro. Och även 1 ohms mätmotstånd på slutrören, så kan du lära dig ställa bias själv framöver [:p].

Hur gammal är stärkaren? Är det inte lite klena skärmgallermotstånd i de där, typ 100 ohm på varje slutrör + något större gemensamt effektmostånd 470 ohm?)? Borde kanske ses över samtidigt, ev. ökas till 470 ohm så håller slutrören bättre, långisktigt.

/Gunnar


04 Jul 2008, 10:07
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
Tja, om du struntar i att fixa bias är det ju lika svårt som att byta glödlampor. Ska du fixa knaster, bias-pott etc kan jag rekommedera Gunnar. Han är grejt och bor på Värmdö.


04 Jul 2008, 11:31
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
Tackar ! [:)]

Stärkarn är från 1972, ska testa med att bara stoppa in nya rör o se vad som händer.

Trodde man behövda biasa den.

Sen om den knastrar så tar jag den till Gunnar, Izzy alltså ? [:)]


04 Jul 2008, 14:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
spindeln wrote:

Tackar ! [:)]

Stärkarn är från 1972, ska testa med att bara stoppa in nya rör o se vad som händer.

Trodde man behövda biasa den.

Sen om den knastrar så tar jag den till Gunnar, Izzy alltså ? [:)]

Folk brukar hävda att man ska kolla bias vid rörbyte. Om man struntar i det så kan röret gå för kallt eller för varmt.
Om jag uppfattat saken rätt, så låter det sämre om det går för kallt och om det går för varmt får det kortare livslängd. Man jag har bytt ibland utan att justera bias, så går går det ju.

Om det knastrar kan det vara oxid på den potten som knastrar. Prova vrid den fram och tillbaka tills du ruttnar på det. Själv har jag sprutat oxidlösande spray på pottar ibland, fast jag har fått höra att det på sikt bara ska göra saken värre.

Gunnar är Izzys alter ego.


04 Jul 2008, 16:30
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
snygging !

Image


05 Jul 2008, 20:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Den där riggen är det dräggelvarning på! Rå, brutal, ohämmad kraft helt enkelt. Mmmm. Grattis Olle! Vad har du för element i lådan? Gamla Fanes?

Jag tycker du ska ta hjälp att justera bias och testa om du gillar att låta den gå varmt eller kallt.

"May the funk be with you"


05 Jul 2008, 21:21
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
För fan IZZY. Det är alltid massa förfrågningar om stärkarmek nära 08. Du skulle kunna bli snorrik[;)]


05 Jul 2008, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
batlash wrote:

Folk brukar hävda att man ska kolla bias vid rörbyte. Om man struntar i det så kan röret gå för kallt eller för varmt.
Om jag uppfattat saken rätt, så låter det sämre om det går för kallt och om det går för varmt får det kortare livslängd. Man jag har bytt ibland utan att justera bias, så går går det ju.


Seriöst Patrik, tycker du ska fördjupa dig lite mer i ämnet innan, du ger råd som kan bli rätt kostbara!

Det är betydligt mer komplext än bara "varmt eller kallt"
Går biasen kallt, ja då stämmer det du skriver,inget problem med haveri, men beronde på hur/vad för ljud man söker så kan detta vara positivt eller negativt.

När det gäller gå varmt, ja då stämmer det. Även detta påverkar livsländen på rören.....MEN går dom FÖR varmt så kan detta innebära rörhaveri vilket i sin tur kan betyda även haveri av utgångstrafo eller andra komponenter...

Med att ha den vetskapen skulle jag inte kunna ha rent samvete att säga: "det ju lika svårt som att byta glödlampor"
Med tanke på att det rör sig om att man haft "turen" att det funkade okej förra gången jag bytte rör utan justera biasen.

Sen,är det ju ljud vi pratar om,så varför skulle man INTE vilja ha ut det bästa av sin stärkare när det bra handlar om en justering, som rimligtvis inte borde kosta mer än 200-400 kr????

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


05 Jul 2008, 21:53
Profile

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
Ljudfreak wrote:

Den där riggen är det dräggelvarning på! Rå, brutal, ohämmad kraft helt enkelt. Mmmm. Grattis Olle! Vad har du för element i lådan? Gamla Fanes?

Jag tycker du ska ta hjälp att justera bias och testa om du gillar att låta den gå varmt eller kallt.

"May the funk be with you"


jo fan....detta är feta grejer. Det är en reissue UK låda med Fanes i...har en sån redan o dom låter skitbra. Ska köpa lite nya rör till toppen bara....
vet inte vilka jag ska satsa på dock...

http://www.tubetown.de tänkte jag köpa ifrån.


05 Jul 2008, 22:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post 
Ta den till Kalle så kan han råda dig om rören också. Jag tror att skillnaden mellan en varmt och en kallt ställd stärkare märks mer på starkare nivåer, eventuellt över vad du normalt spelar på. Om jag minns rätt så använder du pedalerna mer än stärkaren för att få fram ljudkaraktär. Det ska spelas rätt så starkt innan en DR103 distar [:D]

(mind you, jag har testat och det är hur skön crunch som helst)

"May the funk be with you"


05 Jul 2008, 22:09
Profile ICQ WWW

Joined: 05 May 2008, 20:57
Posts: 3347
Location:
Post 
fick förslag på dessa rör:

shugaung dragon grade 4 st EL34
mullard cv4024
euro drivers mullard amperex telefunken rft , siemens rft austria, bugle boys


06 Jul 2008, 10:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
Amp Healer wrote:

batlash wrote:

Folk brukar hävda att man ska kolla bias vid rörbyte. Om man struntar i det så kan röret gå för kallt eller för varmt.
Om jag uppfattat saken rätt, så låter det sämre om det går för kallt och om det går för varmt får det kortare livslängd. Man jag har bytt ibland utan att justera bias, så går går det ju.


Seriöst Patrik, tycker du ska fördjupa dig lite mer i ämnet innan, du ger råd som kan bli rätt kostbara!

Det är betydligt mer komplext än bara "varmt eller kallt"
Går biasen kallt, ja då stämmer det du skriver,inget problem med haveri, men beronde på hur/vad för ljud man söker så kan detta vara positivt eller negativt.

När det gäller gå varmt, ja då stämmer det. Även detta påverkar livsländen på rören.....MEN går dom FÖR varmt så kan detta innebära rörhaveri vilket i sin tur kan betyda även haveri av utgångstrafo eller andra komponenter...

Med att ha den vetskapen skulle jag inte kunna ha rent samvete att säga: "det ju lika svårt som att byta glödlampor"
Med tanke på att det rör sig om att man haft "turen" att det funkade okej förra gången jag bytte rör utan justera biasen.

Sen,är det ju ljud vi pratar om,så varför skulle man INTE vilja ha ut det bästa av sin stärkare när det bra handlar om en justering, som rimligtvis inte borde kosta mer än 200-400 kr????

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


Que? Det enda jag påstår är att om man inte kollar bias är det enkelt, fast man brukar rekommendera att man bör göra det. De flesta stärkare jag haft har överhuvudtaget inte haft någon biasjusteringsmöjlighet.

Tror du att du får nya kunder genom att vara dryg, eller?


06 Jul 2008, 19:43
Profile

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Tycker inte det var ett drygt inlägg av Owe, väldigt omtänksamt snarare. Tänkte samma sak när jag såg inlägget men med min låga kunskap i dessa saker så brukar jag inte reply'a i såna här trådar. Det kan som Owe säger bli väldigt kostsamt om man inte ser upp, så jag tror att ägaren av stärken uppskattar Owe's kunskap i ämnet.

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


06 Jul 2008, 22:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
De stärkare som inte har biasjustering har oftast en fast superkall bias så det inte går för varmt......
Jag fick in en 2203 för ett tag sedan som blev som ett jädra värmelemet efter en stund, bias på 88%. Hmmm, kanske kan vara värt att ratta lite på den där trimpoten ibland om man tycker det är kul.....[|)]


06 Jul 2008, 23:30
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 09:33
Posts: 427
Location: Stockholm
Post 
linusberg wrote:

Tycker inte det var ett drygt inlägg av Owe, väldigt omtänksamt snarare. Tänkte samma sak när jag såg inlägget men med min låga kunskap i dessa saker så brukar jag inte reply'a i såna här trådar. Det kan som Owe säger bli väldigt kostsamt om man inte ser upp, så jag tror att ägaren av stärken uppskattar Owe's kunskap i ämnet.

/Peder

Signature deleted due to offencive remarks


jamen denna tråd handlar om Olles Hiwatt, som inte överhuvudtaget inte har någon biasjusteringsmöjlighet (om den inte är moddad). Antigen får han modda stärkaren eller strunta i biasinställning. Det är det hela. Jag tycker inte jag har gett något råd åt varken det ena eller andra hållet.


07 Jul 2008, 08:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.