View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 17:57



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Hagström 620 - alternativ? 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Hagström 620 - alternativ?
Nämnda 620 låter trött, rapar på bastonerna (kassa filterkondingar?) och är allmänt rätt lynnig. Rören känns rätt slut. Antar att alla kopplingskondingar behöver bytas också. Tremolot har bara "hjärtflimmer" kvar, alltså inget djup och/tidsreglering.

Höljet och trafosarna verkar OK - har inte öppnat den än - så jag tänker mej tre alternativ med denna:

A) Återställa till nära-original-skick, inkl friska rör. Ger bevarat Hagström-ljud på gott och ont.
B) Återställa, men göra om ingångarna till modernare snitt. Ger förhoppningsvis en användbar stärkare med bättre ljud.
C) Riva ut rubbet och bygga nåt roligare i höljet - t ex en 18W-klon med tremolo och enkla tonkontroller.

Era synpunkter och erfarenheter mottages tacksamt.

Schema:
http://www.hagstrom.org.uk/Schematics/S ... Hag620.jpg

Hilsen/Richard


06 Jul 2008, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 16 Dec 2005, 23:50
Posts: 934
Location: Bollnäs
Post 
Jag sitter med en likadan och har ungefär samma problem. Jag har bytt katod och kopplingskondingarna men det blir inte bättre. Min låter "bra" tills jag slår an en sträng lite hårdare. Då brölar den som om den fått fnatt. Har bytt alla rör. Funderade på om det kunde vara överslag i utg.trafon men jag vet inte. Kanske blir det bättre om jag byter filterkondingarna? Vad tror ni?
Alt. B verkar lockande. Vad menar du med att "göra om ingångarna till modernare snitt"? Sätta i en 12AX7:a istf Ef86:orna? Eller bara koppla om röret för tex triodkoppling? Så här kanske?
Image

Hasse.


07 Jul 2008, 12:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Richard !

Varför inte 2:an. verkar ju lite kul med två EF86:or efter varandra[:p]

Hasse, om du har kvar orginal fasvändare? Så har ju 100n/820K ett ganska maffit bas genomsläpp,mindre signalkondingar här,så tror jag nog basen inte bruttar på sig.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


07 Jul 2008, 12:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Nja.."modernare snitt" - jag tänker främst på anpassning av ingångsnivåerna till dagens nivåer (se även Dynacord Rex-tråden) - bägge stärkarna har ju egentligen bara ripoff-hifi-lösningar som kanske passade bra då, men nu?

Kolla t ex in Matchless DC30:s EF86-kanal
http://www.schematicheaven.com/newamps/ ... 30_old.pdf
för alternativa kopplingar. Nu kör ju Matchless förlustfritt (bara en tonomkopplare)fram till fasvändaren, och det gör inte Hagström, så kanske får man pilla lite i värdena kring EF86:an för att få rätt gain i den, men ändå.

Kopplingskondingarna är såklart en grej att kolla noga. Men: det bara känns som om basrapet uppstår tidigare, och inte i fasvändare/slutsteg i första hand. Måste koppla upp den mot oscilloskopet och kolla vid tillfälle.

Återkommer efter "sanity check" på 620:an..måste kolla igenom alla spänningar etc för en ev åtgärd.

/R


07 Jul 2008, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post 
hej i regnet!

Kul att se en krets med EL86or, förmodligen ett mycket underskattat rör i gitarrförstärkarsammanhang, inte minst med tanke på hur lätt det är att hitta billiga NOS. Men det blir förstås lite annorlunda att tänka i de låga spänningar som det då handlar om. EF86orna här har ju inte riktigt samma förutsättningar spänningsmässigt som i Matchlessen, och det gör det förstås lite svårare att få motsvarande gain, men det kanske går? Har annasr för mig att det är lite mer fart på 6AU6, men det är klart att då måste du förstås också byta sockel.[:)]

Johan H
<i>Lita aldrig på öronen!"]


07 Jul 2008, 14:38
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Såja. Nu är den återställd till originalspecar. Har precis bara bytt kondingarna (alla utom filterkondingarna läckte, läckspänningarna varierade mellan 3V och 170 V, dvs fullt genomslag!!!!). Innan bytet visade B+ på 210V DC, katoderna på EL86:orna 45V DC[xx(](och ja, kondingarna var specade till 25V och hade smält), tremolot bara suckade lätt och ena kanalen gick ö h t inte igång.

Efter bytet ligger B+ på 260V DC och allting mår *mycket* bättre. Den låter faktiskt riktigt bra med single-coils, även på nära maxvolym - och det är man inte bortskämd med hos Hagströmmarna.


Nu ska ägarn få testa den som den är med sin original-låda, så får vi se sen om det blir vidare ombyggnad(er). Gissar att han byter ut Sinuselementen i lådan i a f...

Tack för synpunkter!

Edit: gick igenom tremolokretsen i detta ex för att försöka få den något långsammare. Schemat som ligger ute stämmer inte med detta ex, det finns inga RC-nätmoduler i den, och tremolopottarna har helt andra värden och kringkomponenter (men är original). Kan vara bra att veta för den som gräver i en sån här. Lyckades få ner speed ca 10% genom att byta speed-potten till en 1M (500K i original), vilket säkert är "fel" sätt att göra det på, men det funkar i a f.

/R


19 Jul 2008, 21:10
Profile

Joined: 27 May 2008, 11:07
Posts: 1981
Location:
Post 
Lite sen som vanligt - jag brukar parallellkoppla en konding med någon av de som sitter i tremolo-kretsen - jag brukar börja med en likadan som den största & se vad som händer - oftast blir jag nöjd.

Volumen brutal !


21 Aug 2008, 23:27
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.