View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 09:20



Reply to topic  [ 18 posts ] 
Dynacord Rex - bygga om ingångar 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Dynacord Rex - bygga om ingångar
Halloj pulers. Rörmeck igen..hjälp mej tänka?

Dynacord Rex är ju en såndär nästan-hifi-stärk avsedd för sång och instrument.

Schema:
http://www.kanoten.se/ts/rex-schem.gif

Ingångarna är s k "zero-bias" med jordad katod. Ingångsnivåerna är tydligen avsedda att vara kring 10mV, vilket ju är lite lite idag. En Strata har väl 250-300mV vid halvhårt anslag om jag inte missminner mej, och en humbuckergura uppemot 500mV.

Så..dags att bygga om ingångarna för att slippa rapandet i basen och den fula disten när det väl börjar överstyra.

Målet är en enkel ombyggnad till en hyggligt ren stärk på höga volymer, kanske med en början till spräck vid ordentligt pådrag.
Jag tror att ingångarna är de största bovarna i denna.

Kan man utan vidare spisning köra "normal/standard/Fender" ingångskonfiguration här - 68K/1M på gallret, 1,5-2,2K Rk och någon/nåra uF Ck (som provas ut empiriskt)?

Och ja, kanske får man titta på efterföljade kopplingskondingar också, men det blir nästa steg.

Idéer? Synpunkter?
/R


07 Jul 2008, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Richard !

Eftersom jag för ett tag sen moddade/renoverade exakt samma stärkare, så kan jag ge dig en heldel Idéer/Synpunkter.

Ja du är inne på rätt spår,dessa inputs är INTE gjorda för dagen mickar, jag testade men lät apa så fort man skruvade upp volymen det minsta på gitarren.

Så en vanlig "normal/standard/Fender" funkar jätte bra här.
Sen kan det vara läge att gå ner i värde på signalkondingar till typ: 22n,även gallermotstånden i fasvändaren kan vara vettigt gå ner på.

Ha det kul Richard, den jag hade var så välbyggd att jag svor över hur hårt/bra det var lött iden.
Så går det väl när man är den som brukar spy galla över dagen undermåliga kvallitet på stärkare [:I][;)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


07 Jul 2008, 14:04
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Tänkte väl att det är bra grund att stå på, med std ingångar.
Just det här exemplaret har varit uppe på tapeten förr, den kommer från GMF-tiden (2003, ca)och anlände med trasig OT - efter OT-byte fick den sedan ligga till sej lite - tills nu. Stabilt junk, javisst. Men:
En inte fullt så stabil grej på den här tog en stund att hitta - tremolot vägrade gå igång. Visade sej till sist (efter många timmars felsökning) att en av kablarna i kabelstammen längs kortet/ramen aldrig varit fastlödd i sin kretskortspinne - dvs måndagsex från fabrik. Avklippt, oskalad och aldrig lödd, alltså.

Märkligt. Andra gången jag råkar ut för ett sånt fel i en Dynacord, faktiskt. Andra gången handlade det om en MV15 från 1956 som bara gått på ett slutrör sedan tillverkningdagen - icke fastlödd kabel till gallret.

Tack för tips!

/R


07 Jul 2008, 14:15
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Ballz wrote:
Målet är en enkel ombyggnad till en hyggligt ren stärk på höga volymer, kanske med en början till spräck vid ordentligt pådrag.
Jag tror att ingångarna är de största bovarna i denna.

/R


Det var lite av syftet med den jag moddade med,så jag ökade spänningen till pre-amprören en del genom att gå ner på 20K motstånden= R66,R38 och R14 vilket funkade bra.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


07 Jul 2008, 14:49
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Owe -
ett bekymmer redan inledningsvis:
Pinne 8 på de aktuella ECC-rören ser ut att ha förbindelse till pinne 9 som då utgör jord för både katod och glöd....hur löste du detta dilemma - särade du på allting, dvs lät glöden gå til enbart pinne 9 och därifrån till jordplanet i kortet, så att pinne 8 kan få sina komponenter korrekt anslutna?
Eller har jag bara sett fel?

Edit: såg fel. Under luppen syns det att pinne 9 är frilagd. Handlar alltså bara om att frilägga en bit ledarbana kring pinne 8!

/R


07 Jul 2008, 18:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Såja, bägge ingångarna numera Fender-aktiga. Den ena med 1,5K/10uF och den andra med 1,5K/22uF. Klar skillnad i ljudet mellan dom - och framförallt före/efter!

Tonkontrollerna är mycket känsliga(re) nu så ägaren får ratta försiktigt.

Återstår att få lite djup i tremolot, och kanske lite kontroll över tempot också :-) - hittills har jag bara bytt rör men inte fått nån vidare förbättring. Dags att kolla alla kondingar kring tremolokretsen, alltså.

Tack för tips så här långt/R


07 Jul 2008, 20:58
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Sådärja. Tremolot igång också. Bara slutrörsval och biasering kvar, då, plus att bygga in den i nån sorts kabinett.

Owe: du har inte möjligen tagit en bild på utgångstrafons anslutningar, dvs vilka tappar på sekundären som är för resp impedans?
Blir inte slug på hur det är ritat i schemat - och framför allt har dom inte märkt trafon med pinnarnas nummer, ju...

Hilsen/R


08 Jul 2008, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Ballz wrote:

Sådärja. Tremolot igång också. Bara slutrörsval och biasering kvar, då, plus att bygga in den i nån sorts kabinett.

Owe: du har inte möjligen tagit en bild på utgångstrafons anslutningar, dvs vilka tappar på sekundären som är för resp impedans?
Blir inte slug på hur det är ritat i schemat - och framför allt har dom inte märkt trafon med pinnarnas nummer, ju...

Hilsen/R


Tyvärr Richard så har jag inte bilder (äger ingen digitalkamera [:(])

Angånde fasvändare o slutrörs aragemanget så valde jag att göra följade:
Sänka C60 till 22n
Sänka R69 0 R71 till 270K
Sänka C45 o C46 till 22n
Höja R72 o R73 till 2,2K
Ta bort R76 och ersätta med invuduella SGM på 1K

Fick en trevlig mer gitarrvänlig ton med dessa byten.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


08 Jul 2008, 11:48
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Ah - najs, tack för tips!

<<labbar vidare i afton

/R


08 Jul 2008, 12:15
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
F-n[8D], det här måste dokumenteras, har också en REX inne för renovering...

/Pelle
Imagewww.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues


08 Jul 2008, 14:08
Profile YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Ah - då kan du ju ta bilder på ot:s sekundärsida/kablage?

För...tänk om jag kan få ihop en vettig impedansväljare, eller åtminstone 2 eller 3 uttag som är rätt kopplade - najs, vore det.[;)]


08 Jul 2008, 16:05
Profile
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Ballz wrote:

Ah - då kan du ju ta bilder på ot:s sekundärsida/kablage?

För...tänk om jag kan få ihop en vettig impedansväljare, eller åtminstone 2 eller 3 uttag som är rätt kopplade - najs, vore det.[;)]


Varsågod[:)]: http://wallinsblues.com/div/rex_ot.jpg
Det är bara en tapp ansluten dock, du får väl mäta dig fram...
Den är stor så jag la inte in den direkt här.

/Pelle
Imagewww.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues


08 Jul 2008, 18:08
Profile YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Tack för den, Pelle!

Så dom har dragit allting (2 tampar från 16 ohmsledningen) ner till extrauttaget, och sedan vidare därifrån till dom inbyggda högtalarna? Märkligt. Men - nu vet jag i a f hur dom gjort. Hur dom TÄNKT är nåt annat [:D]

Owe - C60 hittar jag inte i schemat? Är det C40, månne, ingången till fasvändaren, som är på 0,01uF nu?

/R


08 Jul 2008, 19:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Ballz wrote:

Owe - C60 hittar jag inte i schemat? Är det C40, månne, ingången till fasvändaren, som är på 0,01uF nu?

/R


Med en närmare glutt, så ser jag att det var C40 det stog [:I]


Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


08 Jul 2008, 20:04
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Owe - C40 är märkt 0,01uF. Du skriver "sänka till 22nF".
Hur får du ihop det?
För visst är väl 22nf = 0,022uF, dvs dubbelt så stor som 0,01uF, och därmed <b>större</b> basgenomsläpp?

Kan du dubbelkolla, eller har jag fått hjärnsläpp/fattat fel nånstans?
/R


08 Jul 2008, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Ballz wrote:

Owe - C40 är märkt 0,01uF. Du skriver "sänka till 22nF".
Hur får du ihop det?
För visst är väl 22nf = 0,022uF, dvs dubbelt så stor som 0,01uF, och därmed <b>större</b> basgenomsläpp?

Kan du dubbelkolla, eller har jag fått hjärnsläpp/fattat fel nånstans?
/R


Nä, det är inte du som fått hjärnsläpp/fattat fel, utan jag som slarvade två gånger [:I]
Det ska stå:"öka till 22nF"

Att jag valde 22nF här är pga av att 100K anodemotstånd och 22nF ger enligt mig en bra combo av dom gitarrfrekvenser jag tycker är rimligt i en stärkare av detta slag.
Väljer man att gaina stärkan mer så kan mindre kondingar vara mer lämpligt på vissa ställen.
Och vill man ha lite mer gain och frekvensfocusering så finns det ju lite mer att hämta just i fasvändaren.



Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


09 Jul 2008, 10:40
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
Aha, saken är klar, Owe.

Nåja, jag får nog konstatera en sak i a f:
Efter att ha ändrat värden kring slutrören (gallerläcka och gallermotstånd) så tycker jag faktiskt att stärken blev brötigare vid (eller nära) maxvolym, den gick alltså ifrån mitt "Fender-ideal med lite knorr" och blev för knorrig/murrig i basen - och det redan med lama singlecoils. Det blev svårare att hitta ett bra baskontrollsläge där det inte grötar ihop sej, liksom.

Jag har inte kollat med scopet var muddret uppstår, men det ska kollas.

Jag tror faktiskt jag backar tillbaks till original slutstegskonfiguration igen. Fasvändaren har jag inte labbat med ännu, och kommer nog inte göra det heller om det ger ännu mer gain och bas.

Återkommer i ärendet.

Häpp/R


09 Jul 2008, 13:02
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Ballz wrote:

Aha, saken är klar, Owe.

Nåja, jag får nog konstatera en sak i a f:
Efter att ha ändrat värden kring slutrören (gallerläcka och gallermotstånd) så tycker jag faktiskt att stärken blev brötigare vid (eller nära) maxvolym, den gick alltså ifrån mitt "Fender-ideal med lite knorr" och blev för knorrig/murrig i basen - och det redan med lama singlecoils. Det blev svårare att hitta ett bra baskontrollsläge där det inte grötar ihop sej, liksom.

Jag har inte kollat med scopet var muddret uppstår, men det ska kollas.

Jag tror faktiskt jag backar tillbaks till original slutstegskonfiguration igen. Fasvändaren har jag inte labbat med ännu, och kommer nog inte göra det heller om det ger ännu mer gain och bas.

Återkommer i ärendet.

Häpp/R


Well, man får ju tidigare klippning med lägre gallerläckor, men åt andra sidan kör men inte rören på övre gränsen för vad spec säger man kan ha till EL34:or, 510K är verkligen att att maxa (om jag inte minns helt fel vad Alex sa när jag just undrade om detta).
Personligen skulle jag inte gå tillbaka till 510K utan hålla mig under det värdet, du kan ju pröva 330K alt 470K.

Du skriver även att det blev:"knorrig/murrig i basen"
Gick du ner i kondingstorlek på C45-46 ?

Att gå upp på gallermotstånd till här, valde jag mest för stabilitet, ljudmässigt är det nog knappast hörbart, i så fall bara en gnutta mindre diskant.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


09 Jul 2008, 15:42
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 18 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.