View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:28



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Hur är denna byggd? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post Hur är denna byggd?
Har en C-switch som i Fig. 6 på denna sida: http://www.buildyourguitar.com/resources/lemme/index.htm

Istället för att placera den i gitarren så gjorde jag den till pedal.

Kan någon klura ut schemat till denna lilla switch?

Jag skulle gärna experimentera med lite andra värden men för att göra det borde jag veta hur den är byggd. På den jag har ser man ju inte hur den är byggd för den är ju gjuten i epoxy.

På sidan står det att "Therefore, one way to change the sound is to replace the standard tone control potentiometer with a rotary switch that connects different capacitors across the pickup (a recommended range is 470 pF to 10 nF)."


10 Jul 2008, 16:30
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Image

Fast en enpolig brukar ha tolv lägen så då blir det ju ännu fler kondingar[;)]


10 Jul 2008, 17:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Tackar Tubis, men måste fråga för det är ännu några saker jag inte fattar...

Signalen från gitarrens tip kommer in till terminalen till vänster, eller hur?
Och sedan går signalen vidare genom den konding man valt ut till höger, eller hur?

Men hur skall jag koppla jorden? Betyder rutan du dragit till jord att alla terminaler skall kopplas ihop till jord?
Blir det inte kortslutning? Eller borde det finnas något motstånd mellan signal och jord?


10 Jul 2008, 19:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Ingången till vänster är från mick. Utgången till höger är till tonkontrollen eller direkt till jord om man som jag fattar det enligt länken bara ska bypassa micken med olika kondingvärden till jord.
Jordmarkeringen på min bild är switchens skärmjord. Skulle gissa att det är den svarta tåten på hans mojäng. Fast det är bara gissningar.
Sätter man hela skiten i signalkedjan istället kapar man ju bas med kondingarna och det är nog inte meningen. Det ska nog bara trimmas bort toppen av diskanten längre och längre ner i registret med större konding för varje steg.

Tillägg. Det går fint att kortsluta micken med en konding till jord. Det är precis vad din tonkontroll gör när den är i bottenläget.[;)]
Hur det är kopplat med en aktiv mick är jag inte hundra på för har aldrig kopplat en sån så allt jag säger gäller passiva mickar.

Man skulle kunna tänka sig att sätta ett stort motstånd typ 1M mellan alla lägen så man inte får några öppna antenner som plockar upp störningar men tror inte det behövs när det sitter lött rakt på switchen.


10 Jul 2008, 20:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Thänx.

Då blir det:

- gitarr tip till switchens centralterminal och vidare ut till förstärkarens tip utan att brytas
- gitarr ring rakt till förstärkarens ring utan att påverkas av switchen
- kondensatorerna från varje terminal till jord


10 Jul 2008, 21:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Ocku wrote:

Thänx.

Då blir det:

- gitarr tip till switchens centralterminal och vidare ut till förstärkarens tip utan att brytas
- gitarr ring rakt till förstärkarens ring utan att påverkas av switchen
- kondensatorerna från varje terminal till jord

oje[:p]


10 Jul 2008, 22:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 50 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.