View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 15:48



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
ställbar bias i T T 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
d95err wrote:

Quote:
Klart att man kanske vill ha sin egen förstärkare och högtalare som mickas upp, men bara det finns PA och monitor(!) så klarar man sig faktiskt helt utan förstärkare.


Jag som bara spelat som amatör har lärt mig den hårda vägen att ju mer saker man försöker köra via monitorerna desto sämre scenljud får man. Alla vill ju höra sig själv extra mycket på scen, men ska allt köras genom monitorerna blir det en enda gröt som dessutom är i mono. Har alla egen stärkare/monitor sprids ljudkällorna ut och det blir lättare att höra även de andra instrumenten.

Sen är det klart att publikljudet blir lättare att ställa in och kontrollera ju färre ljudkällor det är på scenen.

Tycker att det där BOSE-systemet där alla har varsin högtalarpelare verkar mycket intressant. (Kan dock inte förstå varför det är så otroligt dyrt; det är ju i princip bara en vanlig aktiv monitor, fast byggd på höjden...)

Erik Runeson


det där beror ju på hur många monitor system man kör med också. när vi väl kör med ett större PA och monitorer (inte särskillt ofta ska tilläggas [;)]) så kör vi med tre lines, ett för bas å trummor, ett för gitarr (vi är två) och ett för sång.

http://www.myspace.com/roselinegroup


14 Jul 2008, 12:03
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Ahab wrote:

Aha, förstod fasvändaren nu.. Så det är två rör som kör klass A i motfas helt enkelt. Ville inte köpa det först eftersom push-pull känns givet klass B. Vad vinner man på det mot att köra dem i fas parallellt?

Nu vet jag inte att det säkert är klass A för jag har inte en aning om någonting mer än resistansen på Katodresistorn.

Det är väl snarare så att man brukar refera ljudet av ett Single end med det från ett Motaktkopplat lite felaktigt med att säga skillnaden mellan klass A och AB.

Tror jag för jag är inte så insatt i området.[:I]

Håller bara på med klass AB mottakt när jag grejar.


14 Jul 2008, 14:40
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.