View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 04:20



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next
ställbar bias i T T 
Author Message

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post ställbar bias i T T
jepp, någon som vet hur den är byggd? min dator ville inte ladda ner manualen.
kan man ställa biasen eller är d fixed? vägrar köpa en till rörstärk med fixed.
och den eviga frågan! räcker denna om man ska ha full gain och spela med en hårt slående trummis`??

Image
bobby saves!


11 Jul 2008, 11:55
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
svaj wrote:


kan man ställa biasen eller är d fixed? vägrar köpa en till rörstärk med fixed.



Ställbar och fixed bias är egentligen inte varandras motsatser. Hur konstigt det än låter så brukar man syfta på samma sak med dessa termer.

Med "fixed bias" syftar man på en förstärkare som har ställbar, eller justerbar, bias. Det handlar egentligen om förstärkare där biasen justeras eller "fixeras" manuellt.
Motsatsen är katodbias. I katodbiaserade förstärkare justeras biasen automatiskt av rören.

Endel försärkare med fixerad/fixed/fast bias har en eller fler trimpottar som gör det enklare att justera biasen vid rörbyte. Många saknar dock dessa trimpotentiometrar och istället har dom endast vanliga motstånd. För att justera biasen på de förstärkare som saknar trimpotentiometrar kan man antingen byta värdet på motstånden eller ersätta motstånden med justerbara trimpotentiometrar.

På katodbiaserade förstärkare brukar man vanligen inte behöva justera bias vid rörbyte.


11 Jul 2008, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
svaj wrote:

jepp, någon som vet hur den är byggd? min dator ville inte ladda ner manualen.
kan man ställa biasen eller är d fixed? vägrar köpa en till rörstärk med fixed.
<font color="red"> och den eviga frågan! räcker denna om man ska ha full gain och spela med en hårt slående trummis`??</font id="red">

Image
bobby saves!


den funkar gött! [^]

http://www.myspace.com/roselinegroup


11 Jul 2008, 12:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Om det är den TT jag tror du menar? så har den katodebias= bara att byta till ett annat par machade rör.

Angånde volym, så beror det på hur effektiv/a högtalare du har?
Det blir stor skillnad mellan säg: en som har 98 dB och en som har 102 dB (typ neodynhögtalare).
Men vet med mig att andra har rapoterat att TT funkar fint/bra i bandsituationer och då har en del använt 4X12 lådor.

Mitt råd är att låna hem en TT o testa så är du säker hur det funkar för dig tillsammans med er trummis.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


11 Jul 2008, 12:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Vad är en TT? Tiny terror?


11 Jul 2008, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Tubis wrote:

Vad är en TT? Tiny terror?


Jo, jag hoppas det var det svaj syftade på?
Annas stämmer inte det svar jag gav [:I]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


11 Jul 2008, 23:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Ocku wrote:

svaj wrote:


kan man ställa biasen eller är d fixed? vägrar köpa en till rörstärk med fixed.



Ställbar och fixed bias är egentligen inte varandras motsatser. Hur konstigt det än låter så brukar man syfta på samma sak med dessa termer.

Med "fixed bias" syftar man på en förstärkare som har ställbar, eller justerbar, bias. Det handlar egentligen om förstärkare där biasen justeras eller "fixeras" manuellt.
Motsatsen är katodbias. I katodbiaserade förstärkare justeras biasen automatiskt av rören.

Endel försärkare med fixerad/fixed/fast bias har en eller fler trimpottar som gör det enklare att justera biasen vid rörbyte. Många saknar dock dessa trimpotentiometrar och istället har dom endast vanliga motstånd. För att justera biasen på de förstärkare som saknar trimpotentiometrar kan man antingen byta värdet på motstånden eller ersätta motstånden med justerbara trimpotentiometrar.

På katodbiaserade förstärkare brukar man vanligen inte behöva justera bias vid rörbyte.


-Den beskrivningen stämmer inte helt: Man kan, och bör vid behov justera både katodbias och fast biasspänning/"fixed bias", även om katodbias som sagt är mer självjusterande. Båda biastyperna är med andra ord justerbara. Typiskt för fixed bias är istället att man ger röret bias med en separat fast (=fixed) spänningskälla. Det är den spänningskällan man styr om man ändrar förhållandet mellan delningsmotstånden i biaskretsen eller med hjälp av biaspotentiometern om man har en sådan.

Katodbias får man av spänningsfallet över en katodresistor och den spänningen kommer att variera med signalflödet. Ju mer ström röret drar desto större blir spänningsfallet över katodresistorn vilket i sin tur stänger av röret mer, som i sin tur motverkar ökningen i signalflödet och så vidare. Katodbias blir på detta sätt indirekt väldigt självjusterande inom vissa gränser och ger motsatsen till fast biasspänning: En rörlig bias som kommer att variera med signalen.


11 Jul 2008, 23:33
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
sorry, jag va lat, tiny terror är d jag menar :)
jo klart jag ska låna hem den, men inann jag åker 12 mil för att låna en stärkare vill jag ju bara veta om det är lönt :)
eftersom 98% avv alla stärkare låter piss så hade jag väll fått åka en massa vändor för att få låna hem en,

ska ha den till ett metalband, då jag inte äger en hårdrocks stärk,.

Image
bobby saves!


12 Jul 2008, 00:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
svaj wrote:

sorry, jag va lat, tiny terror är d jag menar :)
jo klart jag ska låna hem den, men inann jag åker 12 mil för att låna en stärkare vill jag ju bara veta om det är lönt :)
eftersom 98% avv alla stärkare låter piss så hade jag väll fått åka en massa vändor för att få låna hem en,

ska ha den till ett metalband, då jag inte äger en hårdrocks stärk,.

Image
bobby saves!

Är det verkligen rätt stärkare för Metal? Eller ska du ha pedal framför?
Oavsett om den låter tillräckligt högt så kommer det inte vara någon stake i den som en mer effektlevererande topp. Din gitarr kommer vara den tunnaste delen av din orkester och försvinna bland baskaggar och symbaler. Lite som att spela triangel[:D]
Gissar att bassisten har en 400Watt och trummisen har rejäla förslitningsskador i axlarna, och där kommer du med din lilla Tiny Terror[:D]Jag är för övrigt helt seriös.[;)]


12 Jul 2008, 09:40
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tubis wrote:

svaj wrote:

sorry, jag va lat, tiny terror är d jag menar :)
jo klart jag ska låna hem den, men inann jag åker 12 mil för att låna en stärkare vill jag ju bara veta om det är lönt :)
eftersom 98% avv alla stärkare låter piss så hade jag väll fått åka en massa vändor för att få låna hem en,

ska ha den till ett metalband, då jag inte äger en hårdrocks stärk,.

Image
bobby saves!

Är det verkligen rätt stärkare för Metal? Eller ska du ha pedal framför?
Oavsett om den låter tillräckligt högt så kommer det inte vara någon stake i den som en mer effektlevererande topp. Din gitarr kommer vara den tunnaste delen av din orkester och försvinna bland baskaggar och symbaler. Lite som att spela triangel[:D]
Gissar att bassisten har en 400Watt och trummisen har rejäla förslitningsskador i axlarna, och där kommer du med din lilla Tiny Terror[:D]Jag är för övrigt helt seriös.[;)]


Det där kan man nog hålla med om, det bör vara en välmotiverad reflektion. Känns lite som att komma i en Ford Fiesta till en raggartraff på något sätt?


12 Jul 2008, 11:01
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
metal???
http://www.youtube.com/watch?v=9MpZoWsFlJQ
ljudmässigt låter den ju bra!, men d va det jag syftade på om den verkligen hörs igenom, verkar vara en delad åsikt om detta

Image
bobby saves!


12 Jul 2008, 12:29
Profile WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
vill ju påpeka att jag använde min peavey classic 30 som slutsteg och körde in i en mesa boogie 4x12 och den hördes, många pratar ju om att TT skulle vara volymmässig ekvivalent till många stärkare med högre watt.

Image
bobby saves!


12 Jul 2008, 12:32
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
woodstock wrote:

Tubis wrote:
Oavsett om den låter tillräckligt högt så kommer det inte vara någon stake i den som en mer effektlevererande topp. Din gitarr kommer vara den tunnaste delen av din orkester och försvinna bland baskaggar och symbaler. Lite som att spela triangel[:D]
Gissar att bassisten har en 400Watt och trummisen har rejäla förslitningsskador i axlarna, och där kommer du med din lilla Tiny Terror[:D]Jag är för övrigt helt seriös.[;)]


Det där kan man nog hålla med om, det bör vara en välmotiverad reflektion. Känns lite som att komma i en Ford Fiesta till en raggartraff på något sätt?


Ni får gärna utveckla ert resonemang.

Alla (endel obskyra folkmusikgrupper undantagna) använder PA. Åtminstone om de också har en sångare i gruppen.

Om man får sången att höras så får man också en gitarrförstärkare att höras oberoende hur liten den är. Och det behöver inte låta alls illa, tvärtom.


12 Jul 2008, 14:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Ocku wrote:


Ni får gärna utveckla ert resonemang.

Alla (endel obskyra folkmusikgrupper undantagna) använder PA. Åtminstone om de också har en sångare i gruppen.

Om man får sången att höras så får man också en gitarrförstärkare att höras oberoende hur liten den är. Och det behöver inte låta alls illa, tvärtom.

Jo, men då behöver man ju inte en gitarrförstärkare överhuvudtaget om man ska resonera så, eller hur? bara man har tillräckligt fet PA så spelar det ingen roll[:o)]


13 Jul 2008, 00:13
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Tubis wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Ocku"]

Jo, men då behöver man ju inte en gitarrförstärkare överhuvudtaget om man ska resonera så, eller hur? bara man har tillräckligt fet PA så spelar det ingen roll[:o)]


Så är det nog egentligen. Klart att man kanske vill ha sin egen förstärkare och högtalare som mickas upp, men bara det finns PA och monitor(!) så klarar man sig faktiskt helt utan förstärkare.

Jag har helt slutat spela live numera, men skulle det fortfarande vara aktuellt med live-spelningar så skulle jag antagligen för det mesta lämna förstärkaren hemma.
Allt kånkande och bärande för några låtars skull är inte värt besväret.

Dessutom skulle man klara sig med avsevärt mindre bil om man slopade alla gitarr- och basförstärkare.


13 Jul 2008, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Ocku wrote:

Tubis wrote:

Quote:
<i>Originally posted by Ocku"]

Jo, men d� beh�ver man ju inte en gitarrf�rst�rkare �verhuvudtaget om man ska resonera s�, eller hur? bara man har tillr�ckligt fet PA s� spelar det ingen roll[:o)]


Så är det nog egentligen. Klart att man kanske vill ha sin egen förstärkare och högtalare som mickas upp, men bara det finns PA och monitor(!) så klarar man sig faktiskt helt utan förstärkare.

Jag har helt slutat spela live numera, men skulle det fortfarande vara aktuellt med live-spelningar så skulle jag antagligen för det mesta lämna förstärkaren hemma.
Allt kånkande och bärande för några låtars skull är inte värt besväret.

Dessutom skulle man klara sig med avsevärt mindre bil om man slopade alla gitarr- och basförstärkare.


Du kan micka upp hur mycket du vill med allehanda PA:n O.dylikt....trots detta så är det ändock inte detsamma som att ha en stärkare med ett riktigt drag/tyngd/botten i när du lirar...i mitt tycke så blir det bara "fjösigt" ljud med små stärkare oavsett hur man gör...tycker också att en stärkare oftast låter riktigt illa i monitorerna...men visst..en liten stärkare kan vara en hyffsad kompromiss som är helt okej i vissa situationer, men inte faen skall nån komma och påstå att en liten(läs 5-20 watt) stärkare har samma ljudkvalitéer som en större 2x12:a med ca 50-60 watt...i så fall spelas det inte så särskilt mycket livespelningar så att säga, endast sängkammarlirande [}:)]


[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


13 Jul 2008, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Mar 2008, 00:28
Posts: 436
Location:
Post 
Boogiecats wrote:

Ocku wrote:

Tubis wrote:

[quote]<i>Originally posted by Ocku"]

Jo, men d� beh�ver man ju inte en gitarrf�rst�rkare �verhuvudtaget om man ska resonera s�, eller hur? bara man har tillr�ckligt fet PA s� spelar det ingen roll[:o)]


Så är det nog egentligen. Klart att man kanske vill ha sin egen förstärkare och högtalare som mickas upp, men bara det finns PA och monitor(!) så klarar man sig faktiskt helt utan förstärkare.

Jag har helt slutat spela live numera, men skulle det fortfarande vara aktuellt med live-spelningar så skulle jag antagligen för det mesta lämna förstärkaren hemma.
Allt kånkande och bärande för några låtars skull är inte värt besväret.

Dessutom skulle man klara sig med avsevärt mindre bil om man slopade alla gitarr- och basförstärkare.


Du kan micka upp hur mycket du vill med allehanda PA:n O.dylikt....trots detta så är det ändock inte detsamma som att ha en stärkare med ett riktigt drag/tyngd/botten i när du lirar...i mitt tycke så blir det bara "fjösigt" ljud med små stärkare oavsett hur man gör...tycker också att en stärkare oftast låter riktigt illa i monitorerna...men visst..en liten stärkare kan vara en hyffsad kompromiss som är helt okej i vissa situationer, men inte faen skall nån komma och påstå att en liten(läs 5-20 watt) stärkare har samma ljudkvalitéer som en större 2x12:a med ca 50-60 watt...i så fall spelas det inte så särskilt mycket livespelningar så att säga, endast sängkammarlirande [}:)]


[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


jag vill bara säga att TTn duger fint till små klubbar och större ställenb där man måste micka, har kört med den på båda sorts spelställen.

sen så är beror det väl vilket ljudideal man har, som bestämmer vad för stärk man vill ha?!?!
jag blev less på 100wattare pga den feta volymen, och tycker nog fan om den lite grynigare ljudbilden man får ut ur en 18-30 wattare mer.

sen så säger jag bara att meshugga kör endast med topp in i PAt, och monitorer. å den som inte tycker dom har fett å tungt ljud, dom borde lyssna en gång till. [:D]

http://www.myspace.com/roselinegroup


13 Jul 2008, 14:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
intressant, jo meshuggah kan man ju inte klaga på, vill ju påpeka att inflames oxå har ett halvtungt ljud, och på senaste plattan vad bla en TT som fick jobba

Image
bobby saves!


13 Jul 2008, 14:57
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
vodooman wrote:

sen så säger jag bara att meshugga kör endast med topp in i PAt, och monitorer. å den som inte tycker dom har fett å tungt ljud, dom borde lyssna en gång till. [:D]

http://www.myspace.com/roselinegroup


Kör inte mesiga hugga med mjukvara rakt in i pa[:D]
Typ line6[xx(]
Det är ju att häda på ett rörplank[:D]


13 Jul 2008, 16:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Boogiecats wrote:


Du kan micka upp hur mycket du vill med allehanda PA:n O.dylikt....trots detta så är det ändock inte detsamma som att ha en stärkare med ett riktigt drag/tyngd/botten i när du lirar...

Nej, det håller jag med om. Jag har ju inte påstått att det blir samma sak.
Båda metoderna har sina för- och nackdelar och det är upp till var och en att väga dessa för- och nackdelar emot varandra.

Ser man på det från publikens perspektiv så har det ingen betydelse om ljudet kommer från en förstärkare eller inte. Huvudsaken är att volymen/soundet inte stör, eller i värsta fall förstör, musiken.

Quote:
i mitt tycke så blir det bara "fjösigt" ljud med små stärkare oavsett hur man gör...

Här är jag av annan åsikt. Man får inte "fjösigt" ljud med små förstärkare <u>oavsett hur man gör</u>. Jag tycker att de som kan ratta in sina förstärkare får ett bra ljud medan andra lyckas få ett dåligt och "fjösigt" ljud oberoende hur grymma förstärkare de än har.


13 Jul 2008, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post 
Ocku wrote:

Boogiecats wrote:


Du kan micka upp hur mycket du vill med allehanda PA:n O.dylikt....trots detta så är det ändock inte detsamma som att ha en stärkare med ett riktigt drag/tyngd/botten i när du lirar...

Nej, det håller jag med om. Jag har ju inte påstått att det blir samma sak.
Båda metoderna har sina för- och nackdelar och det är upp till var och en att väga dessa för- och nackdelar emot varandra.

Ser man på det från publikens perspektiv så har det ingen betydelse om ljudet kommer från en förstärkare eller inte. Huvudsaken är att volymen/soundet inte stör, eller i värsta fall förstör, musiken.

Quote:
i mitt tycke så blir det bara "fjösigt" ljud med små stärkare oavsett hur man gör...

Här är jag av annan åsikt. Man får inte "fjösigt" ljud med små förstärkare <u>oavsett hur man gör</u>. Jag tycker att de som kan ratta in sina förstärkare får ett bra ljud medan andra lyckas få ett dåligt och "fjösigt" ljud oberoende hur grymma förstärkare de än har.



Vi kan vara överens om att vi inte är överens...men det är allt

[url="http://www.theboogiecats.com/"]Image[/url]<font color="pink"><i>Rockabilly är inget annat än en tidig form av den tidiga Rock'n Roll'n"]</font id="pink">


13 Jul 2008, 22:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Boogiecats wrote:



Vi kan vara överens om att vi inte är överens...men det är allt


Nehej du! Vi är ju överens om den första punkten så vi kan nog inte vara överens om att vi inte är överens. [;)]


13 Jul 2008, 22:27
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post 
äh jag köper en sån där liten marshall 4x12 kopia batteridriven som teknikmagasinet har

Image
bobby saves!


13 Jul 2008, 22:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 06 Sep 2002, 10:47
Posts: 283
Post 
Det här med volym är ju lite intressant.
Jag vill ha ett bra scenljud(totalt subjektivt...) när jag lirar.
Jag spelar in med min Blues Junior med 4x12(som då låter skitbra!) här hemma, har sen testat detta i replokalen, nej, hänger inte med i volym.
Det är bara fram med Mesan igen...
Ska tillägga att jag mycket sällan mickar upp gitarren, pga små lokaler.

När man mickar för PA då trycker man in en SM57 5cm från konen och då kan man f*n inte hör om ljudet(i PA:t) kommer ifrån en 1x12 eller fyra 4x12:or, prova att lyssna på samma avstånd från konen, och hålla för det andra örat, så får ni se/höra... därför är det viktigt med ett bra gitarrljud oavsett storlek på förstärkare/antal högtalare.

Sen hur man som gitarrist upplever sitt gitarrljud, med 5W eller 100W, på scen är en helt annan historia[;)]


/Pelle
Imagewww.wallinsblues.com http://www.myspace.com/wallinsblues


14 Jul 2008, 09:01
Profile YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Hittade detta schema på nätet.
Vet inte med säkerhet om det stämmer.
http://r.clear.home.insightbb.com/OTT.pdf


14 Jul 2008, 09:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Ocku wrote:

Hittade detta schema på nätet.
Vet inte med säkerhet om det stämmer.
http://r.clear.home.insightbb.com/OTT.pdf


Jodå det stämmer!

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


14 Jul 2008, 09:20
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Rätta mig om jag har fel, men det ser ut som klass AB. De marknadsför ju rätt hårt med klass A.

edit: slutrörren verkar iofs inte ligga i motfas, är det trafon som är konstigt utritad? 7/15W switchen, är det switchen på nättrafon?


14 Jul 2008, 09:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Rören ligger allt i motfas men det säger inget om klassen igentligen. Det blir bara mindre effekt som uttnyttjas av rören. Om uteffekten är betydligt mindre än vad ett klass AB med samma rör är kan det skvallra om att den går i klass A.


14 Jul 2008, 10:26
Profile

Joined: 12 Jan 2008, 17:07
Posts: 83
Post 
Aha, förstod fasvändaren nu.. Så det är två rör som kör klass A i motfas helt enkelt. Ville inte köpa det först eftersom push-pull känns givet klass B. Vad vinner man på det mot att köra dem i fas parallellt?


14 Jul 2008, 11:47
Profile

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post 
Quote:
Klart att man kanske vill ha sin egen förstärkare och högtalare som mickas upp, men bara det finns PA och monitor(!) så klarar man sig faktiskt helt utan förstärkare.


Jag som bara spelat som amatör har lärt mig den hårda vägen att ju mer saker man försöker köra via monitorerna desto sämre scenljud får man. Alla vill ju höra sig själv extra mycket på scen, men ska allt köras genom monitorerna blir det en enda gröt som dessutom är i mono. Har alla egen stärkare/monitor sprids ljudkällorna ut och det blir lättare att höra även de andra instrumenten.

Sen är det klart att publikljudet blir lättare att ställa in och kontrollera ju färre ljudkällor det är på scenen.

Tycker att det där BOSE-systemet där alla har varsin högtalarpelare verkar mycket intressant. (Kan dock inte förstå varför det är så otroligt dyrt; det är ju i princip bara en vanlig aktiv monitor, fast byggd på höjden...)

Erik Runeson


14 Jul 2008, 11:56
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 58 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.