View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:29



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Tips från Coachen: stäng av era rörhäckar. 
Author Message

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post Tips från Coachen: stäng av era rörhäckar.
Följande rör kommer från en Music Man HD130 212 som av misstag lämnats på i en studio i, säg, 2~3 veckor.

Image

Det luktade satan i lokalen och en annan stärkare som stod bakom har kolat igenom klädseln och faktiskt en bit in i träet på chassit.

En knivsudd från brand :o

Så stäng av era stärkare eller installera fläktar i dom, kanske helst timers i alla vägguttag...

//Patrik


12 Jul 2008, 22:18
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post 
Shit vilken grillkväll!

Men stod det alltså en förstärkare så nära att den blivit skadad? Kan man inte då misstänka att Music Man:en inte fått ventilation så det räckte?


12 Jul 2008, 23:24
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Jan 2008, 02:19
Posts: 833
Location:
Post 
Jäklar, det måste ha vart riktigt nära brand det där.

Signature deleted due to offencive remarks


12 Jul 2008, 23:30
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:48
Posts: 2393
Location:
Post 
Finns det nåt bättre än när man har glömt att stänga ner en stärkare och man kommer hem sent. då bara man måste dra ett ackord för att höra hur ljudet av rör som gått varma i över tolv timmar. då e det nästan värt att väcka grannarna. eller när man somnar ovetandes att stärkaren när morgonen kommer måste testas innan man sticker iväg till jobbet bara för att man glömde att slå av. Men visst, man skall nog vara försiktig med de gamla rörhäckarna....


12 Jul 2008, 23:32
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post 
För het bias? [:D]

Kuriosa: jag har haft några stycken Centrum/L M Ericsson "brödrostar" (som ofta agerade PA-stärkare i skolor förr). En av dom VET jag hade stått på 24/7 mellan 1978 (senaste service) och 1999 (upptäcktsdatum) - och ja, slutrören (old-skool EL34) var slut, men inget var så trasigt som dessa GT-rör. Men: dom var kallt biaserade också..och lokalen var hyggligt ventilerad.

/R


12 Jul 2008, 23:48
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post 
För ett tag sedan fick jag i uppdrag att fixa en gymnasieskolas 1200 Watts slutsteg (minns inte märket, nåt lågbudget), på en dymolapp på fronten stod det "FÅR EJ STÄNGAS". Så det hade stått på 24/7 i flera år (även under sommarloven) p.g.a. en missuppfattning vid installationen.

Historien slår ju inte på långa vägar Ballz historia men det säger en del om vad missuppfattningar kan leda till...


13 Jul 2008, 00:40
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 13:58
Posts: 2357
Post 
Dessa Music Man-förstärkare har ju hiskeligt höga spänningar på rören. Vet inte exakt hur höga men det finns säkert de här på planket som vet hur höga.

Man undrar om det det kan vara så att Groove Tubes-rören inte klarar såna spänningar som EL34/6CA7 borde klara.


13 Jul 2008, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
awe wrote:

För ett tag sedan fick jag i uppdrag att fixa en gymnasieskolas 1200 Watts slutsteg (minns inte märket, nåt lågbudget), på en dymolapp på fronten stod det "FÅR EJ STÄNGAS". Så det hade stått på 24/7 i flera år (även under sommarloven) p.g.a. en missuppfattning vid installationen.

Historien slår ju inte på långa vägar Ballz historia men det säger en del om vad missuppfattningar kan leda till...
...särskilt när man blandar det med ignorans.

Ibland undrar jag om inte grundläggande elsäkerhet borde inkluderas i skolundervisningen. Det vore intressant att få veta hur många bränder i hemmen som är elrelaterade. Nu kanske jag inte är Guds bästa barn själv -- ljusslingor och adventsstjärnor "råkar" allt som oftast vara på under det mörka halvåret, men ändå...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


13 Jul 2008, 12:21
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post 
Har för mig att Music Man har 720 Volt på rören.


13 Jul 2008, 14:11
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:24
Posts: 5497
Post 
allra minst...[:D][:D][:D]

http://www.myspace.com/gudarsskymning


13 Jul 2008, 15:34
Profile WWW

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
awe wrote:

...Men stod det alltså en förstärkare så nära att den blivit skadad? Kan man inte då misstänka att Music Man:en inte fått ventilation så det räckte?
Ja, för så där ska det inte bli. Det finns ju, och har funnits, många rörgrejer som går hela tiden utan problem. Man behöver serva dem och byta rör m.m. med jämna mellanrum men de ska klara det. Visserligen går en sådan här MusicMan på hiskeligt hög B+ (för att ha 6CA7:or), vilket många andra rörsaker nog inte gör (speciellt inte de som ska vara på hela tiden) men den höga spänningen som sådan orsakar sannolikt inte denna skada. Det måste också vara förhållandevis hög ström för att det ska bli så här varmt.

I detta fall misstänker även jag något annat. Dels det awe säger, att den inte fått den ventilation den är gjord för och/eller att biasen varit justerad så att stärkaren gått på tok för varm och/eller att något annat pajat som i sin tur har gjort att rören gått så varma m.m., m.m.

Synd på så fina rör... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


14 Jul 2008, 18:27
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
Sven-Johan wrote:

awe wrote:

...Men stod det alltså en förstärkare så nära att den blivit skadad? Kan man inte då misstänka att Music Man:en inte fått ventilation så det räckte?
Ja, för så där ska det inte bli. Det finns ju, och har funnits, många rörgrejer som går hela tiden utan problem. Man behöver serva dem och byta rör m.m. med jämna mellanrum men de ska klara det. Visserligen går en sådan här MusicMan på hiskeligt hög B+ (för att ha 6CA7:or), vilket många andra rörsaker nog inte gör (speciellt inte de som ska vara på hela tiden) men den höga spänningen som sådan orsakar sannolikt inte denna skada. Det måste också vara förhållandevis hög ström för att det ska bli så här varmt.

I detta fall misstänker även jag något annat. Dels det awe säger, att den inte fått den ventilation den är gjord för och/eller att biasen varit justerad så att stärkaren gått på tok för varm och/eller att något annat pajat som i sin tur har gjort att rören gått så varma m.m., m.m.

Synd på så fina rör... [;)]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker



Hmm, för gammalt tillbaks så sköt den rör stup i kvarten. Vet inte hur många telefunken jag beställde från Hobbex eller var det Clas?

Dessa rör har funkat OK, har väl iofs varit sparsam användning de senaste åren.

Ventilationen var god, Den är t.ex. helt öppen baktill och den var inte maxad på något sätt

Den andra stärkaren var en liten kombo som stod bakom med kortsidan mot. Nu minns jag inte direkt, men den borde stått ganska nära med tanke på ätt den kolade igen overdrag, vinyl och en bit in i träet på en yta av 2*3 cm.

det borde alltså inte inträffat, eller?

//Patrik


14 Jul 2008, 21:01
Profile

Joined: 21 Nov 2004, 23:16
Posts: 2772
Post 
pafal wrote:

...det borde alltså inte inträffat, eller?...
Nej, om den andra förstärkaren, <u>eller något annat</u>, inte stod i vägen för att HD130:an skulle få den luftcirkulation runt rören m.m. som den behöver, skulle det inte ha inträffat. Inte så som jag ser det i alla fall.

Sedan kan det ju vara att något pajat som, i sin tur, gjort att det blivit så varmt. Något av slutrören kan ju t.ex. ha gått sönder och sedan dragit med sig annat i misären. Att det är vitt på insidan av de två vänstra rören indikerar troligen att glaset gått sönder så att det kommit in luft. Då undrar i alla fall jag, varför och när det har hänt? Har det blivit så av värmen, eller pajade röret/rören först och det gjorde att strömmen ökade så att det blev så varmt?

Är stärkaren hel efter detta? Har t.ex. utgångstransformatorn och annat hållt?

En sak är då säker: Jag håller ABSOLUT med dig om att man bör stänga av elektriska prylar som man inte använder och som inte nödvändigtvis måste stå på. Detta med brandrisken är en orsak så stor som någon!

Jag jobbar ihop med folk som håller på med brandlarm. De försöker hålla koll på varför det blir bränder. De menar att de två vanligaste orsakerna är; dels fel i, eller felanvända, elektriska prylar, och dels av att det tar eld vid matlagning (om det är i bostäder).

Brand! Huvaligen!

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker


14 Jul 2008, 22:26
Profile

Joined: 04 Feb 2003, 08:49
Posts: 983
Post 
jag har lite fler bilder i "hilfe, renoveringstråden" här:

http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=17300

Jag har fått bra svar redan, men tar gärna emot ytterligare tankar, givetvis med tanke på vad man kan säga utifrån ett gäng bilder.



//Patrik


14 Jul 2008, 23:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.