View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 12:14



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hjälp! Marshall - tystnade - FIXAT 
Author Message

Joined: 28 Dec 2007, 01:21
Posts: 116
Location: Västra Götaland
Post Hjälp! Marshall - tystnade - FIXAT
Hi,
Har en JCM 600 som tystnade. Det kom först ett lågt dovt ljud och därefter var den tyst. Det brummar lite, lite svagt (nätbrus?) när den är på. Förändras inte när man vrider på volymkontrollen.
Alla rör lyser.

Är det någon som har ett förslag på vad som kan ha hänt och hur man kan kolla detta?

/Thomas


17 Jul 2008, 10:50
Profile WWW

Joined: 03 Feb 2008, 21:49
Posts: 88
Location:
Post 
Att börja med:
Det saknas säkert någon spänning
Kolla säkringar (och mät upp och kolla om alla spänningar finns.)


18 Jul 2008, 18:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Hej Thomas !

Eftersom du inte nämner något om ditt kunnande om elektronik?
Så, blir jag (o säkert flera med mig)tveksam att ge konkreta förslag att gå vidare, då det rör sig om höga späningar i en stärkare.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


18 Jul 2008, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Man kan göra några saker utan att vara elektroni-geni [;)]

Testa först av allt så att inte loopen oxiderat. Sätt en tele-tele-kabel från Send till Return och testa om du får ljud.

Det du sedan alltid kan (och kanske bör) kolla är om något förstegsrör har gett upp. Det kan yttra sig så som du skriver, men kan vara något helt annat. Men detta är enkelt och rätt ofarligt att kolla samt billigt.

Skaffa ett 12AX7 (eller ECC83 som det också heter). Byt ut det första lilla röret (V1) som sitter längst från de stora slutrören. Stärkaren ska vara helt avstängd när du byter. Slå på och lyssna.

Ingen skillnad? Stäng av helt. Sätt tillbaka det gamla röret och byt ut nästa lilla rör (V2). Slå på och lyssna. Och så vidare, tills ud förhoppningsvis hittar det rör som bråkar.

Om du testat samtliga små 12AX7-rör och ingen skillnad bör du konstultera rörmeck, såvida du inte är haj på insidan i en rörstärk.

/Gunnnar


18 Jul 2008, 23:05
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 01:21
Posts: 116
Location: Västra Götaland
Post 
Hej,
ett rörgeni är jag inte. Mina elkronikkunskaper är från gymnasiet. Jag har byggt en transistorstärk som jag sedan bytte försteg i till ett med grafisk EQ i.
Min tanke var att utgångstrafon säckat. Enligt Darr börjar man felsökningen bakifrån men jag vet inte vilka anslutningar på trafot jag skall sätta voltmetern på.

Izzy: tack för förslagen som jag testade. Dock utan resultat.
jag diskuterade tidigare en mod av distkanalen, borttagning av en diod bl a.
Har du möjlighet att titta på förstörkaren de närmaste månaderna. Vilka pengar, förutom delar, kan det handla om tror du?

/Thomas

/Thomas


18 Jul 2008, 23:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Hm, en utgångstrafo säckar sällan bara sådär. Det har nog för det mesta föregåtts av ngn slags "misshandel", eller möjligen vansinnig otur. Men visst, allt kan hända. Varför misstänker du OT:n?

Om du har testat det jag föreslagit är det troligare att slutrören givit upp eller att du har fått ett glapp någonstans. En JCM600 är lödd på pcb med Konsums matfolie som ledande banor [xx(] En lödning av signalbärande komponent som lossnar och stärkaren blir tyst.

Det kan förstås också vara en B+-säkring som har gått (F102 i schemat), men den går (EDIT: vanligtvis [;)]) inte utan anledning (något trasigt fel som är sönder, typ).

Svårt ge vidare råd, annat än att be en rörmeck kolla igenom den.

Visst kan jag kika på stärkaren och hjälpa dig bort från diodklippningen. Men först ska det bli ljud i stärkaren. Man moddar bara en helt frisk stärkare. Du får höra av dig via mail i profilen så får vi se vad vi kan göra. Det finns flera kunniga här som säkert också kan hjälpa dig.

/Gunnar


18 Jul 2008, 23:54
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7408
Location: Uddevalla
Post 
Säkringar kan falera av sig själv precis som vilken komponent som helst. Det kan alltså vara en säkring som gått utan att något annat är fel.
Det kan givetvis vara det motsatta.
Kollat högtalaren förresten?
Skall man börja bakifrån är den första komponenten[;)]


19 Jul 2008, 08:27
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 01:21
Posts: 116
Location: Västra Götaland
Post 
Hi,
Jag tackar för förslagen. Vinnare blev Izzy med förslaget: B+ - säkring (F102) .
Jag testade i kväll och den lät bra igen [:)].
Den skickas upp till Izzy i veckan så han får kolla ev fel samt fixa distkanalen.

/Thomas


27 Jul 2008, 23:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.