View unanswered posts | View active topics It is currently 08 May 2024, 11:55



Reply to topic  [ 12 posts ] 
Varför alltid gainpoten först? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post Varför alltid gainpoten först?
Har alltid stört mig på att en highgainkrets tenderar att bara låta bra på ett läge på gainpoten. Det är liksom för dålig cut tills man kommer till sweetspoten och efter den blir det bara för mycket.
Testade här att helt gå ifrån 99% av alla gainpotplaceringar och slängde gainpoten sist. Detta var mumma. Nu blev det liksom en torarre till mer blöt dist ju mer man vred på. Funkade i hela swepet men med tämligen olika stilar av highgain som resultat. Att sätta en pot efter första diststeget som i typ SL-X och Laney tycker jag aldrig har funkat men innan sista mumma.
Man skulle ju kunna ha en vanlig gainpot och en innan sista. Har aldrig sett detta i något schema jag kollat på men tror det kan bli riktigt bra och ska nog slänga in det i nått bygge.
Typ så här.
Image


21 Jul 2008, 21:57
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post 
Faktum är att jag sett dubbla potar i ett antal olika stärkare, dock har det då rört sig om dubbelgangade potar efter första och andra gainsteget, men visst finns det.

Koch har det i sin Twintone och Pedaltone (säkert även i flera av deras stärkare), Orange har det i Tiny Terror och i Rockerverb-stärkarna, Fender har det i nån av sina dyrare 90-talsstärkare från Custom Shopen (minns inte vilken stärkare det var, tyvärr, men jag minns tydligt schemat!).

Hmm... Vetefan om inte Fenders "nya" Supersonic har nåt åt ditt håll med tanke på att den har dubbla Gain-rattar på "Burn"-kanalen...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


21 Jul 2008, 22:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Jo men alltid före och efter första diststeget. Aldrig innan sista disteget.
Som jag sa, Marshall SL-X och vissa Laney har en pot efter första diststeget men aldrig innan sista. Det är i detta läge jag verkligen fick det att ge fina inrattningsmöjligheter. Före och efter första diststeget tycker jag nästan ger samma sak. Totalt oanvändbart enligt min mening.
En dubbelpot ger ju dock mer swep på mycket och lite dist men det blir inte så roligt i kombo med de fasta frekvensfiltrerna.
Speciellt högpassfilterena.


21 Jul 2008, 22:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Varför inte en pot direkt efter V1A, låt oss kalla den "gain" och en längre ner i signalbanan, säg att denna kan heta "drive", följt av en master?

<i>edit"]:
Tom-Andrew wrote:

Faktum är att jag sett dubbla potar i ett antal olika stärkare, dock har det då rört sig om dubbelgangade potar efter första och andra gainsteget, men visst finns det.

Koch har det i sin Twintone och Pedaltone (säkert även i flera av deras stärkare), Orange har det i Tiny Terror och i Rockerverb-stärkarna, Fender har det i nån av sina dyrare 90-talsstärkare från Custom Shopen (minns inte vilken stärkare det var, tyvärr, men jag minns tydligt schemat!).

Hmm... Vetefan om inte Fenders "nya" Supersonic har nåt åt ditt håll med tanke på att den har dubbla Gain-rattar på "Burn"-kanalen...

/Tom-Andrew
<hr noshade size="1"><font size="1">Låter det bra så är det antagligen bra...</font id="size1">


Precis, Super Sonic är uppbyggd så, precis som förlagan <i>Prosonic "] har den en gainkontroll direkt efter V1A och ytterligare en efter motsvarande V1B.

Däremot tror jag inte Super Sonic platsar omoddad i Uddevalla. Fasen vet vilket ljudideal som regerar där men fendern levererar nog inte den "gain" som behövs. Men den kan funka med bypass på alla kontrollerna, volymen kan man alltid reglera på högtalarutgången med typ en Hot Plate när störningsjouren kommer i sällskap med polisen[:p][:p]


21 Jul 2008, 22:37
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
woodstock wrote:

Varför inte en pot direkt efter V1A, låt oss kalla den "gain" och en längre ner i signalbanan, säg att denna kan heta "drive", följt av en master?

Så som jag känner nu så blir gainpoten bara något för att kompensera för olika mickamplituder. Bygger jag till mig själv blir detta överflödigt för jag alltid har samma mick[:D]


21 Jul 2008, 22:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
woodstock wrote:
störningsjouren kommer i sällskap med polisen[:p][:p]



Nu väcker du dåliga minnen[:(]


21 Jul 2008, 22:51
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tubis wrote:

woodstock wrote:
störningsjouren kommer i sällskap med polisen[:p][:p]



Nu väcker du dåliga minnen[:(]


Där ser man, kanske dags att modda det extra högtalarjacket på motsvarande SLX:en till ett hörlursuttag?[:)]


21 Jul 2008, 22:57
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
woodstock wrote:

Tubis wrote:

woodstock wrote:
störningsjouren kommer i sällskap med polisen[:p][:p]



Nu väcker du dåliga minnen[:(]


Där ser man, kanske dags att modda det extra högtalarjacket på motsvarande SLX:en till ett hörlursuttag?[:)]

Det blir allt en högtalarsimulator i nästa projekt. Beställde en preamptrafo så det blir rör-högtalarsimulator-dator[:p]


21 Jul 2008, 23:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post 
Tubis wrote:
Det blir allt en högtalarsimulator i nästa projekt. Beställde en preamptrafo så det blir rör-högtalarsimulator-dator[:p]


Digitalt ljud[xx(][:(!]! Varför inte gå hela vägen och bygga en tillhörande <i>helrörsdator"]? http://ei.cs.vt.edu/~history/ENIAC.Richey.HTML


21 Jul 2008, 23:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post 
Gainpoten sitter efter första steget därför att den inte var ämnat att användas på det sättet som man gör nu dvs för att vrida upp disten och sustain.
I 99% av fallen blir första steget aldrig så utstyrt att det distar (om man inte har en 20db boostpedal före), poten kom dit för att kunna ställa in signalnivån till påföljande steg till gränsen för överstyrning och kunna utnyttja max headroom dvs få största signal/brusförhållande. Eller tänk som så att många tidiga förstärkare hade 2 gainsteg innan slutsteget och volymkontrollen satt direkt på ingången, sedan master efter preampen. Ngn kom på att lägga ett steg till före denna volymkontroll för att just kunna köra signalen upp till taket. Sedan kom de som vred upp denna och upptäckte att det går att få användbar vråldist. "Sänk volym om distortion uppkommer" brukade det stå i Fender användarinstruktion.
Vem har inte kört gitarren in i mikingången på en PA förstärkare och upptäckt att det låter sjujävlarannammamumsfillibaba?

Finns faktiskt ngn förstärkare som har gainpot efter varje steg i preampen, minns dock inte namnet på den.

Alex
http://www.tubewonder.com
http://www.youtube.com/LouderAndMore - Rum K33 Fuzz Guitar Show 2008


22 Jul 2008, 00:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post 
Fast jag tror du missar Johan, att andra steget i en stärkare sätter sin prägel på hur det kommer låta många gånger mer än annas i en stärkare.
Men annas helt enig med dig, man kan mycket väl sätta gainpoten senare i kretsen, om man VET vad man söker för ljud.
Tyvärr är det nog så att allt för många gitarister vill få så många ljud ur sin stärkare än finna det som är optimalt för vad dom söker.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se


22 Jul 2008, 01:08
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2081
Location: Tjörn
Post 
Jag har gainpot efter alla fem gainstegen i min Dual Showman. Det är omkopplingsbart från tre till fem gainsteg på Vibratokanalen.(schemat på preampen lade jag här för ett tag sedan när du frågade Tubis [:)]).

Bland annat har jag en "pot" bestående av en spänningsreglerad optokopplare som shuntar till jord direkt före mixersteget till reverben. Dvs innan sista gainsteget i preampen, så som du beskriver Tubis.

Detta är alltså en sådan pot som enbart går in när jag kopplat in extra gainsteg, och som enbart sänker nivån jämfört med utan extra gainsteg.

Effekten blir precis som du säger, väldigt användbar för att ställa karaktären på disten. Jag funderar på att kalla den poten för "Dirt Control" på schemat,[:p][:o)] eftersom det är en annorlunda effekt då man vrider på den jämfört med de andra gainpottarna.

Mer subtil effekt jämfört med tidigare i kedjan, torr/blöt som Tubis säger stämmer bra. Eller "mera skitet/mera städat"... Beror kanske på att saker och ting kan vara ganska distade när de kommer hit.


Att ha ställbar gain efter varje steg är en väldig fördel i en stärkare med många gainsteg. Om man ställer alla stegen halvvägs upp låter det väldigt bra, det fuzzar mindre och distar snyggare. Jag tror ni förstår vad jag menar.[;)]

Sedan kan man välja att låta ett av rören jobba mer än de andra, om jag sätter "Marshallröret" (kringkomponenter med typiska Marshallvärden) på ganska hög nivå för att sedan ta ner nivån ganska rejält på nästa steg blir det en trevlig Angus-liknande halvdist. Trevligt.[:)] I det läget är det fyra gainsteg i preampen, ett mer än normalt för Vibratokanalen. Med tre gainsteg är det nästan rent ljud, komprimerat som distar vid hårdare anslag.

Så, testa att med gainpottar både här och där kan rekommenderas.

Edit: Du har ju en optokopplare precis före steg tre på schemat i första inlägget, om du sätter en pot på styrströmmen till den så har du en gainpot även mellan de stegen! [:p]

By the way, detta med förkärlek för många gainsteg verkar främst vara en västkustsk företeelse, undrar varför?...[;)][:)]

/Lennart

http://www.specter.se


22 Jul 2008, 03:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.