View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2024, 10:52



Reply to topic  [ 4 posts ] 
Entricksponnyer ala higain.. 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 20:36
Posts: 739
Location: Lund, Skåne, Sweden
Post Entricksponnyer ala higain..
Jag är sugen på en ny stärkare. Det ska vara en enkel rackare med en kanal, gain master och tonkontroller. Loop är ej nödvändigt.

Ljudmässigt och gainmässigt skulle jag vilja hamna någonstans mellan klassisk higain-Marshall och Mesa Dual Recto. Det absolut viktigaste är att stärkaren ska "cleana upp" snyggt när man drar ner volymen på gitarren med totalvolymen från stärkaren bibehållen - jag vet att Folkessons stora (läs dyra) moddar fixar detta, men jag gillar inte konceptet med en massa kanaler och finesser som jag aldrig kommer att använda.

Finns det någon het kandidat som ni kan komma på spontant som jag bör kolla in, eller är det kanske smartare att bygga om min Ceriatone plexi50 klon till ett higainmonster (scheman/modbeskrivningar mottages tacksamt)?

Kan väl nämna att jag inte har någon riktig budget. Smakar det så får det lov att kosta lite... [;)]

EDIT: Glömde lite basfakta... Det är i första hand en topp jag vill ha och effekten bör vara 30-60 W


27 Jul 2008, 10:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7413
Location: Uddevalla
Post 
Bygg om din clon såklart.
Testa ett Mesaschema men begränsa disten i sista steget.
Slopa katodföljaren och driv eq direkt från anoden men bygg om det steget till 33k anodresistor 680ohm katodresistor, ingen katodavkoppling.
Testa att trimma ner signalen in i steget med en pot som i denna tråd http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=17519
När du fått det så bra det kan bli, byt eventuellt ut poten mot fasta resistorer.
<font color="red">Enormt med dist i sista diststeget är det som begänsar dynamiken i dom flesta highgainmonstrena.</font id="red">
Där har du en bra grund, sen är det bara att modda in rätt ton i skiten[;)]


27 Jul 2008, 11:39
Profile
User avatar

Joined: 11 Nov 2004, 22:59
Posts: 3783
Location: Stockholm Sweden
Post 
Synd att skrota en läcker plexi... men du har ju i princip allt som behövs i den för att få en high-gainare, utan att behöva borra eller joxa. Du kan till och med bygga om till en preamp med fyra gainsteg, så som Tubis är inne på.

Det absolut enklaste, rent praktiskt, är förstås att koppla om din 1987 till en 2204-preamp, justera lite värden på några komponenter så att du får mer gain och focus.

Tänk på att öka spänningarna i försteget om du kör den som high gain. Sänk värdet på motståndet efter choken. Är det 18k idag? Max 10k där.

Det kan var bra att labba lite med filtrering också. En high gain-stärk låter ju bäst med rejäl filtrering.

/Gunnar


27 Jul 2008, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1894
Location: Västra Frölunda
Post 
Fender Super 60.
Visserlige 2 kanaler, men skit i ettan. [^]

Image

Köpte min för 2500.
Låter snorbra.

Lasse


28 Jul 2008, 22:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.